FÖRVALTNINGSRÄTTEN DOM I UMEÅ 2018-04-23 Mål nr 2814-17 Sida 1 (5) SÖKANDE Farmartjänst Falkenberg, 716408-3060 Peter Åbergs väg 1 311 42 Falkenberg MOTPART Länsstyrelsen i Hallands län 301 86 Halmstad SAKEN Meddelad i Umeå Överprövning enligt lagen (2016:1145) om offentlig upphandling - LOU FÖRVALTNINGSRÄTTENS AVGÖRANDE Förvaltningsrätten avslår ansökan. Dok.Id 81741 Postadress Box 193 901 05 Umeå Besöksadress Nygatan 45 (Tingshuset) Telefon Telefax 090-17 74 00 090-13 75 88 E-post: forvaltningsratteniumea@dom.se www.forvaltningsratteniumea.domstoI.se Expeditionstid måndag-fredag 08:00-12:00 13:00-16:00 KONKURRENSVERKET Sida2 FÖRVALTNINGSRÄTTEN DOM 2814-17 I UMEÅ BAKGRUND OCH YRKANDEN Länsstyrelsen i Hallands län (Länsstyrelsen) har infordrat anbud avseende Nedtagning av vilthägn i naturreservat (dnr 512-5673-17). Vid upphand­ lingen används förenklat förfarande. Länsstyrelsen har beslutat att, såvitt nu är av intresse, diskvalificera det anbud som lämnats av Farmartjänst Falkenberg. Anbudet har enligt vad som anges i Länsstyrelsens upphandlingsprotokoll ej uppfyllt ställda krav i för­ frågningsunderlaget. Farmartjänst Falkenberg (Farmartjänst) ansöker i förvaltningsrätten om överprövning av, såvitt får förstås, de delar av upphandlingen som gäller anbudsområde Björkekullen och Toppbjär. Länsstyrelsen motsätter sig bifall till ansökan. PARTERNAS ANFÖRANDEN Farmartjänst anför bl.a. följande. Företaget har utfört liknande uppgifter, dock ej plockat ned utan satt upp stängsel, vilket borde jämställas som liknande arbete. Kravspecifikationen i en upphandling enligt LOU måste vara av sådan art att kraven är relevanta och lagom specifika relaterat till arbetets utförande. Om man kan planera och sätta upp viltstängsel eller andra typer av stängsel, vilket de gjort frekvent, har man även kunskapen att ta ned det. Man tar bort en bräda som är skruvad dit för att sedan lossa och rulla upp nätet. Stolparna lyfts upp och en tråd i överkant rullas ihop. Eftersom det sattes upp en hel del stängsel för ett antal år sedan och det är först nu man börjar plocka ned dem så lär de aldrig kunna vara med i den typen av upphandling. FÖRVALTNINGSRÄTTEN IUMEÅ DOM Sida 3 2814-17 Angående arbetsledningen anges att personen i fråga ska ha varit på två stycken liknande jobb. Då de aldrig plockat ned viltstängsel har ej heller deras arbetsledare varit med om det. De har många duktiga arbetsledare som alla satt upp förekommande stängsel. Företaget är ISO-certifierat och i certifieringen ingår att arbetsledningen, för att undvika olyckor, ska använda ett språk som alla förstår så att inga miss­ förstånd uppkommer. Länsstyrelsen anför bl.a. följande. Farmartjänst har lämnat anbud på områdena Björkekullen och Toppbjär. Till anbudet har Farmartjänst bifogat en bilaga benämnd Företagsbeskriv­ ning. Vid anbudsutvärderingen fann Länsstyrelsen att Farmartjänst inte upp­ fyller kraven i punkt 3.3.3 (Teknisk och yrkesmässig kapacitet), eftersom det saknades uppgifter om arbetsledare och huruvida denne talar svenska. Vidare fann Länsstyrelsen vid utvärderingen att anbudet från Farmartjänst inte heller uppfyllde kraven i punkt 3.3.5 (Referenser), eftersom referenser saknades. Länsstyrelsen vidhåller att Farmartjänst inte uppfyller ställda krav enligt förfrågningsunderlaget. Om inget annat angetts i förfrågningsunderlaget ska krav vara uppfyllda vid tiden för anbudsingivandet. TILLÄMPLIGA BESTÄMMELSER Upphandlande myndigheter ska behandla leverantörer på ett likvärdigt och icke-diskriminerande sätt samt genomföra upphandlingar på ett öppet sätt. Upphandlingar ska vidare genomföras i enlighet med principerna om ömse­ sidigt erkännande och proportionalitet. (4 kap. 1 § LOU) Sida4 FÖRVALTNINGSRÄTTEN DOM 2814-17 IUMEÅ Om den upphandlande myndigheten har brutit mot de grundläggande prin­ ciperna i4 kap. 1 § eller någon annan bestämmelse i denna lag och detta har medfört att leverantören har lidit eller kan komma att lida skada, ska rätten besluta att upphandlingen ska göras om eller att den får avslutas först sedan rättelse har gjorts. (20 kap.6 § LOU) SKÄLEN FÖR AVGÖRANDET Förvaltningsrätten noterar inledningsvis att det normalt sett ankommer på den sökande i ett upphandlingsmål att på ett klart och tydligt sätt ange vilka omständigheter talan grundas på Gfr RÅ 2009 ref.69) samt att klargöra och utveckla påstådda felaktigheter i en upphandling. Förvaltningsrätten noterar vidare att det av likabehandlingsprincipen följer att en upphandlande myndighet inte kan efterge eller bortse från skall-krav som uppställts i upphandlingsdokumenten. Anbud måste således uppfylla samtliga obligatoriska krav som ställts upp i upphandlingsdokumenten. Högsta förvaltningsdomstolen har i avgöranden den 20 maj 2016 (HFD 2016 ref. 37 I och II) också gett uttryck för ett strikt upprätthållande av uppställda obligatoriska krav. I nu aktuell upphandling har Länsstyrelsen beslutat att diskvalificera det anbud som lämnats av Farmartjänst. Som skäl härför har i upphandlingsrap­ porten angetts att anbudet ej uppfyllt i förfrågningsunderlaget ställda krav. I förvaltningsrätten har angetts att de krav som inte uppfyllts är punkt 3.3.3 Teknisk och yrkesmässig kapacitet och punkt 3.3.5 Referenser. Punkten 3.3.3 Teknisk och yrkesmässig kapacitet i upphandlingsdokumentet lyder enligt följande: Anbudsgivaren ska inneha och visa att de har dokumenterad teknisk förmåga, kompetens och kapacitet för att utföra uppdraget genom en kort beskrivning av anbudsgivande företa­ get och ev. underleverantör. Sida 5 FÖRVALTNINGSRÄTTEN DOM 2814-17 I UMEÅ En beskrivning av det anbudsgivande företaget, personalresurser och serviceorganisation ska därför bifogas anbudet för att bekräfta att företaget - har dokumenterad erfarenhet inom området - har kompetens inom området - har kapacitet och resurser (organisation) för att utföra uppdraget. Anbudsgivaren ska disponera minst en person, arbetsledare, med erfarenhet av nedtagning av vilthägn. Denna person ska delta i arbetet, vara ansvarig för uppdragets genomförande och hålla i kontakterna med länsstyrelsen i samband med genomförandet. Personen ska tala svenska. I kravet anges uttryckligen att anbudsgivaren ska disponera över en arbets­ ledare med erfarenhet av nedtagning av vilthägn. Det måste anses ostridigt i målet att Farmartjänst inte uppfyller det kravet. Farmartjänst ifrågasätter emellertid kravets utformning. Att ha så specifika krav är enligt Farmartjänst inte relevant för upphandlingen utan uppsättande av viltstängsel borde jämställas med nedtagning. Vad som framkommit i målet visar enligt förvaltningsrättens mening dock inte att det skulle vara ett alltför långtgående eller oproportionerligt krav som skulle strida mot LOU. Kravet är vidare klart och tydligt utformat. Förvaltningsrätten finner således inte annat än att kravet ifråga ska godtas och, som tidigare nämnts, uppfyller anbudet från Farmartjänst inte kravet. Eftersom anbud måste uppfylla samt­ liga obligatoriska krav som ställts upp i upphandlingsdokumenten har Läns­ styrelsen redan med anledning härav haft fog för att inte utvärdera anbudet. Ansökan om överprövning ska således avslås. HUR MAN ÖVERKLAGAR, se bilaga (DV 3109/1C LOU) �tsdtef- Lena Bergsdorf Rådman Målet har föredragits av Christina Röckner. SVERIGES DOMSTOLAR www.domstol.se HUR MAN ÖVERKLAGAR - PRÖVNINGSTILLSTÅND Bilaga Den som vill överklaga förvaltningsrättens avgörande ska skriva till Kammarrätten i Sundsvall. Skrivelsen ska dock skickas eller lämnas till förvaltningsrätten. Adressen till förvaltningsrätten framgår av avgörandet. Överklagandet ska ha kommit in till förvalt­ ningsrätten inom tre veckor från den dag då klaganden fick del av avgörandet. Om avgör­ andet har meddelats vid en muntlig förhand­ ling, eller det vid en sådan förhandling har angetts när det kommer att meddelas, ska dock överklagandet ha kommit in inom tre veckor från den dag som avgörandet med­ delades. För offentlig part räknas tiden för överklagande alltid från den dag avgörandet meddelades. Om sista dagen för överklagandet infaller på lördag, söndag eller helgdag, midsommar­ afton, julafton eller nyårsafton räcker det att skrivelsen kommer in nästa vardag. Prövningstillstånd i kammarrätten För att ett överklagande ska kunna tas upp i kammarrätten fordras att prövningstillstånd meddelas. Kammarrätten lämnar prövnings­ tillstånd om 1. det finns anledning att betvivla riktigheten av det slut som förvaltningsrätten har kommit till, 2. det inte utan att sådant tillstånd meddelas går att bedöma riktigheten av det slut som förvaltningsrätten har kommit till, 3. det är av vikt för ledning av rättstillämpningen att överklagandet prövas av högre rätt, eller 4. detannarsfinnssynnerligaskälattpröva överklagandet. Om prövningstillstånd inte meddelas står förvaltningsrättens avgörande fast. Det är därför viktigt att det klart och tydligt framgår av överklagandet till kammarrätten varför man anser att prövningstillstånd bör meddelas. Överklagandets innehåll Skrivelsen med överklagande ska innehålla 1. Klagandens person- eller organisations­ nummer, postadress, e-postadress och telefonnummer till bostaden och mobil­ telefon. Aven adress och telefonnummer till arbetsplatsen ska anges, samt eventuell annan adress där klaganden kan nås för delgivning. Om klaganden anlitar ombud, ska om­ budets namn, postadress, e-post-adress, telefonnummer till arbetsplatsen och mobiltelefonnummer anges. Om samtliga ovan nämnda person- eller adressuppgifter har lämnats tidigare i målet och fortfarande är aktuella behöver de inte uppges igen. Om någon uppgift ändras, ska ändringen utan dröjsmål anmälas till kammarrätten. uppgift om det avgörande som över­ klagas - förvaltningsrättens namn, mål­ nummer samt dagen för avgörandet, de skäl som klaganden anger till stöd för en begäran om prövningstillstånd, den ändring av förvaltnin rättens 3. 4. 5. gs avgörande som klaganden vill få till stånd, de bevis som klaganden vill åberopa och vad han/hon vill styrka med varje särskilt bevis. Forts. nästa sida www.domstol.se 2. Avtal före laga kraft i vissa mål I vissa mål får avtal slutas innan tiden för överklagande av rättens avgörande har löpt ut. Detta gäller mål om överprövning enligt • ling, lagen (2007:1091) om offentlig upphand­ • områdena vatten, energi, transporter och posttjänster, lagen (2007:1092) om upphandling inom • försvars- och säkerhetsområdet, lagen (2011:1029) om upphandling på • koncessioner, lagen (2016:1147) om upphandling av • ling, eller lagen (2016:1145) om offentlig upphand­ • försörjningssektorerna lagen (2016:1146) om upphandling inom I de flesta fall får avtal slutas när tio dagar har gått från det att rätten avgjort målet eller upp­ hävt ett interimistiskt beslut. I vissa fall får avtal slutas omedelbart. Ett överklagande av rättens avgörande får inte prövas sedan avtal har slutits. Fullständig information finns i 16 kapitlet i de ovan fyra förstnämnda lagarna och i 20 kapitlet i de två sistnämnda lagarna. Ytterligare information Behöver ni fler upplysningar om hur man överklagar kan ni vända er till förvaltnings­ rätten. www.domsrol.se