FÖRVALTNINGSRÄTTEN I STOCKHOLM Allmänna avdelningen SÖKANDE DOM 2012-06-11 Meddelad i Stockholm Mål nr 7256-12 Enhet 12 Besam Sverige AB, 556018-4326 Ombud: Johan Bui-Quy Tenders Sverige AB Nygatan 34 582 19 Linköping MOTPART AB Storstockholms Lokaltrafik, 556013-0683 Ombud: advokat Joakim Laver ochjur.kand. Erik Norderfeldt Advokatbyrå Hannes Snellman AB Box 7801 103 96 Stockholm SAKEN Ansökan om överprövning enligt lagen (2007:1092) om upphandling inom områdena vatten, energi, transporter och posttjänster, LUF DOMSLUT Förvaltningsrätten avslår Besam Sverige AB:s ansökan. Dok.Id 244990 Postadress Besöksadress Telefon Expeditionstid måndag - fredag 09:00-15:00 Doss /\r:i:bil ii �-- 1 -···--·· ·-·-----�-..·-------. tCONIWRR1]%VE:"::�r t /.\vd r _.,__.,_��.�..:..-;;-.....------,---!T�- �-- -..., � - '"=-- �=:---""��- ;- �- :·::::.· -· 115 76 Stockholm E-post: Tegeluddsvägen 1 Telefax 08-561 680 01 forvaltningsrattenistockholm@dom.se 08-561 680 00 FÖRVALTNINGSRÄTTEN DOM 7256-12 I STOCKHOLM Allmänna avdelningen BAKGRUND, YRKANDEN, M.M. AB Storstockholms Lokaltrafik (SL) har genomfört upphandlingar gäl­ lande serviceentreprenad av automatiska dörrar på pendeltåg och tunnel­ bana. Ett förhandlat förfarande användes. Besam Sverige AB (Besam) ansöker om överprövning av upphandlingen med yrkande att förvaltningsrätten ska förordna att upphandlingen ska gö­ ras om. Till stöd för sin talan uppger bolaget i huvudsak följande. Det framgår inte av förfrågningsunderlaget vad som ska ingå i priserna för fast ersättning för service och för normal respektive icke normal arbetstid för ändrings- och tilläggsarbeten. Det är oklart om förbrukningsmaterial ska ingå i den fasta servicekostnaden; särskilt med hänvisning till att entre­ prenören efter beställning ska anskaffa material och varor för underhåll och att särskild ersättning utgår för detta. Det framgår inte heller vad som inne­ fattas i begreppet förbrukningsmaterial och vilket uppskattat behov SL har av sådant. Inte ens en rimligt insatt leverantör kan bilda sig en uppfattning om den förväntade förbrukningen. En annan oklarhet gäller förbruknings­ material för administrativa arbetsuppgifter. Det framgår inte i förfråg­ ningsunderlaget var de administrativa arbetsuppgifter ingå och prissättas. Med hänvisning till förfrågningsunderlagets oklarheter finns det en stor risk att en anbudsgivare tolkar underlaget på olika sätt. Det finns även en risk att den använda utvärderingsmodellen inte säkerställer att det ekono­ miskt mest fördelaktiga anbudet antas. SL bestrider bifall till överklagandet och uppger i huvudsak följande. Det är korrekt att SL:s uppskattade behov av förbrukningsmaterial inte har angetts. En rimligt insatt leverantör borde dock inte ha några svårigheter att 2 FÖRVALTNINGSRÄTTEN DOM 7256-12 I STOCKHOLM Allmänna avdelningen bilda sig en uppfattning om den förväntade förbrukningen. SL har dessu­ tom vid möten med anbudsgivarna säkerställt att dessa uppfattat begreppet förbrukningsmaterial på ett korrekt sätt. I såväl dokumentet tekniska arbetsuppgifter som i de generella särskilda föreskrifterna anges uttryckligen att det är entreprenören som bekostar för­ brukningsmaterial. I det fasta pris för service som anbudsgivarna skulle offerera ingår förbrukningsmaterial. Det kan dock inte uteslutas att även annat material kan komma att erfordras. Förfrågningsunderlaget innebär att SL har rätt att kräva att entreprenören anskaffar det material som krävs för att utföra felavhjälpande underhåll samt det material som - utöver förbruk­ ningsmaterial - krävs för att utföra förebyggande service. Entreprenören har rätt till särskild ersättning för anskaffnings- och materialkostnader. Det finns inte någon avsikt att sluta avtal avseende administrativa åtgärder. Bestämmelsen i de generella särskildaföreskrifterna angående sådana syftar enbart till att klargöra att SL inte kommer att betala någon ersättning för eventuellt förbrukningsmaterial som entreprenören behöver för att full­ görande av eventuella administrativa uppgifter. DOMSKÄL Tillämpliga bestämmelser Av handlingarna i målet framgår att upphandlingarna påbörjats före den 1 november 2011. 16 kap. 2 § LUF är därför tillämplig i sin äldre lydelse. I bestämmelsen anges bl.a. följande. Om den upphandlande enheten har brutit mot de grundläggande principer­ na i 1 kap. 24 § LUF eller någon annan bestämmelse i samma lag och detta har medfört att leverantören lidit eller kan komma att lida skada, ska rätten 3 FÖRVALTNINGSRÄTTEN DOM 7256-12 4 I STOCKHOLM Allmänna avdelningen besluta att upphandlingen ska göras om eller att den får avslutas först sedan rättelse gjorts. I 1 kap. 24 § LUF anges att upphandlande enheter ska behandla leverantö­ rer på ett likvärdigt och icke-diskriminerande sätt samt genomföra upp­ handlingar på ett öppet sätt. Vid upphandlingar ska vidare principerna om ömsesidigt erkännande och proportionalitet iakttas. Förvaltningsrättens bedömning För att lägga ett anbud i upphandlingarna hade entreprenören att fylla i bl.a. nedanstående punkt i anbudsformuläret. 3. Fast ersättning för service 3.1 Service enligt förfrågningsunderlag .....SEK/år I dokumentet tekniska arbetsuppgifter (punkten T0.3) anges att det är ent­ reprenören som bekostar förbrukningsmaterial för de tekniska arbetsupp­ gifterna. Vad som är förbrukningsmaterial definieras som "[m]aterial eller vara som måste ersättas med nytt eller tillföras minst en gång per år", och exemplifieras med trasor, smörjmedel och olja. Vad gäller annat material än förbrukningsmaterial anges i de generella särskildaföreskrifterna (punkten SFl.22) att entreprenören efter beställning ska anskaffa material och varor för underhåll, och att särskild ersättning utgår för detta. Sådant material ska således slutligen inte bekostas av entreprenören. Förfrågningsunderlaget i ovan redovisade delar strider inte mot någon grundläggande princip i 1 kap. 24 § LUF eller mot någon annan bestäm­ melse i samma lag. Alla rimligt informerade och normalt omsorgsfulla anbudsgivare bör av förfrågningsunderlaget kunna tolka innebörden av begreppet förbrukningsmaterial på samma sätt. Att materialet ska bekostas av entreprenören framgår tydligt och det bör sedan vara upp till entrepre­ nören att avgöra i vilken mån kostnaden ska inkluderas i bolagets anbud. FÖRVALTNINGSRÄTTEN DOM 7256-12 I STOCKHOLM Allmänna avdelningen Eftersom Besam inte heller i övrigt har påvisat något förhållande som stri­ der mot någon grundläggande princip i 1 kap. 24 § LUF eller mot någon annan bestämmelse i samma lag, ska bolagets ansökan avslås. HUR MAN ÖVERKLAGAR, se bilaga (DV 3109/la LOU) Ann-Jeanette Eriksson Rådman Föredragande har varit Håkan Jöngren 5 HUR MAN ÖVERKLAGAR- PRÖVNINGSTILLSTÅND Den som vill överklaga förvaltningsrättens beslut ska skriva till Kammarrätten i Stockholm. Skrivelsen ska dock skickas eller lämnas till förvaltningsrätten. Överklagandet ska ha kommit in till förvaltningsrätten inom tre veckor från den dag då klaganden fick del av beslutet. Tiden för överklagandet för offentligpart räknas emellertid från den dag beslutet meddelades. Om sista dagen för överklagandet infaller på lördag, söndag eller helgdag, midsommarafton, julafton eller nyårsafton räcker det att skrivelsen kommer in nästa vardag. För att ett överklagande ska kunna tas upp i kammarrätten fordras att prövningstillstånd meddelas. Kammarrätten lämnar prövningstillstånd om det är av vikt för ledning av rättstillämpningen att överklagandet prövas, anledning förekommer till ändring i det slut vartill förvaltningsrätten kommit eller det annars finns synnerliga skäl att pröva överklagandet. Om prövningstillstånd inte meddelas står förvaltningsrättens beslut fast. Det är därför viktigt att det klart och tydligt framgår av överklagandet till kammarrätten varför man anser att prövningstillstånd bör meddelas. Skrivelsen med överklagande ska innehålla 1. den klagandes namn, personnummer, yrke, postadress och telefonnummer. Dessutom ska adress och telefonnummer till arbetsplatsen och eventuell annan plats där klaganden kan nås för delgivning lämnas om dessa uppgifter inte tidigare uppgetts i målet. Om någon person- eller adressuppgift ändras är det viktigt att anmälan snarast görs till kammarrätten, 2. det beslut som överklagas med uppgift 3. om förvaltningsrättens namn, målnummer samt dagen för beslutet, 4. de skäl som klaganden anger till stöd för begäran om prövningstillstånd, 5. den ändring av förvaltningsrättens beslut som klaganden vill få till stånd, 6. de bevis som klaganden vill åberopa och vad han/hon vill styrka med varje särskilt bevis. Skrivelsen ska vara undertecknad av klaganden eller hans ombud. Adressen till förvaltningsrätten framgår av beslutet. Om klaganden anlitar ombud ska denne sända in fullmakt i original samt uppge sitt namn, adress och telefonnummer. Om någon person- eller adressuppgift ändras, ska Ni utan dröjsmål anmäla ändringen till kammarrätten. I mål om överprövning enligt lagen (2007:1091) om offentlig upphandling eller lagen (2007:1092) om upphandling inom områdena vatten, energi, transporter och posttjänster får avtal slutas innan tiden för överklagande av rättens dom eller beslut har löpt ut. I de flesta fall får avtal slutas när tio dagar har gått från det att rätten avgjort målet eller upphävt ett interimistiskt beslut. I vissa fall får avtal slutas omedelbart. Ett överklagande av rättens avgörande får inte prövas sedan avtal har slutits. Fullständig information finns i 16 kapitlet i de ovan angivna lagarna. Behöver Ni fler upplysningar om hur man överklagar kan Ni vända Er till förvaltningsrätten. DV3109/1ALOU