FÖRVALTNINGSRÄTTEN I STOCKHOLM Allmänna avdelningen Enhet 17 SÖKANDE DOM 2013-04-04 Meddelad i Stockholm Mål nr 4910-13 5843-13 Aktiebolaget Ecenea, 556794-9895 Skogsövägen 50 133 33 Saltsjöbaden MOTPART Stockholms Stads exploateringsnämnd Avdelningen Miljö- och teknik Ombud: Stadsadvokat Oscar Jacobsson Stadsledningskontoret Juridiska avdelningen 105 35 Stockholm SAKEN Avd Dnr KSnr 2013 -04- 0 4 Aktbil 1 Överprövning enligt lagen om offentlig upphandling FÖRVALTNINGSRÄTTENS AVGÖRANDE Förvaltningsrätten avslår ansökan om ingripande mot Stockholms Stads Exploateringsnämnds beslut att avbryta upphandlingen (mål nr 5843-13), Förvaltningsrätten avskriver mål nr 4910-13 angående överprövning av upphandlingen. Dok.Id 337623 Postadress Besöksadress Telefon 115 76 Stockholm E-post: Tegeluddsvägen 1 Telefax 08-561680 01 forvaltningsrattenistockholm@dom.se Expeditionstid måndag - fredag 09:00-15:00 08-561 680 00 KONKURRENSVERKET FÖRVALTNINGSRÄTTEN DOM I STOCKHOLM Allmänna avdelningen YRKANDEN M.M. Miljö- och teknikavdelningen vid Stockholms Stads exploateringsnämnd, (Staden) har genomfört en upphandling av ett ramavtal för konsul­ ter/beställarstöd till avdelningens upphandlingsenhet (Dnr E-2013-006- 0047), i syfte att teckna avtal med en anbudsgivare. Tilldelningsbeslut fat­ tades den 22 februari 2013. Aktiebolaget Ecenea (Ecenea), som placerats som nummer två i rangord­ ningen av lämnade anbud, har ansökt om överprövning av upphandlingen (mål 4910-13) och yrkat att upphandlingen i första hand ska rättas på så sätt att Ecenea tilldelas uppdraget och att den i andra hand ska göras om. Under pågående överprövning hos förvaltningsrätten beslutade Staden den 6 mars 2013 att avbryta upphandlingen. Som skäl för beslutet angavs att förändrade förutsättningar inträtt. Fr.o.m. den 1 april 2013 genomförs en förändring i exploateringsnämndens arbetssätt, vilket innebär ändrade för­ utsättningar för kontorets upphandlingsverksamhet. Bland annat kommer ansvaret för genomförande av upphandlingar att koncentreras till ett färre antal medarbetare inom staden än tidigare. Utöver detta har förutsättning­ arna för upphandlingsenhetens egenregikapacitet för de aktuella tjänsterna förändrats väsentligt. Staden avser att återkomma med en eller flera upp­ handlingar för att tillgodose stadens behov. Ecenea har ansökt om överprövning av beslutet att avbryta upphandlingen (mål nr 5843-13) och yrkat att beslutet ska ogiltigförklaras. Till stöd för sin talan har Ecenea bl.a. anfört att Stadens skäl till avbrytandet är en efter­ handskonstruktion. Exploateringskontorets verkliga behov av upphand­ lingskompetens bör vara cirka sex tjänster. Det faktum att Stadens behov av de aktuella tjänsterna kommer att öka är i sig ett skäl till varför upp­ handlingen inte ska få avbrytas. 4910-13 5843-13 2 FÖRVALTNINGSRÄTTEN DOM I STOCKHOLM Allmänna avdelningen Staden har anfört att upphandlingsenheten kommer att få ett större ansvar i arbetet med att genomföra upphandlingar. Organisatoriska förändringar gör att egenregikapaciteten för de aktuella tjänsterna minskar betydligt. Explo­ ateringsnämnden har behov av en resursförstärkning som är väsentligt större än den som omfattas av den nu avbrutna upphandlingen. SKÄLEN FÖR AVGÖRANDET Avbrytande av upphandlingen Enligt I kap. 9 § lagen (2007:1091) om offentlig upphandling, LOU, ska upphandlande myndigheter behandla leverantörer på ett likvärdigt och icke-diskriminerande sätt samt genomföra upphandlingar på ett öppet sätt. De gemenskapsrättsliga principerna för upphandlingsförfarandet ska iakt­ tas i alla faser av upphandlingsförfarandet (prop. 2006/07:128 s. 156). Upphandlande myndighet har enligt EU-domstolens praxis ingen skyldig­ het att fullfölja en påbörjad upphandling (C-92/00, HI (REG 2002 s. 1- 5553). EU-domstolen har vidare uttalat att beslut att avbryta en upphand­ ling inte är förbehållet undantagssituationer eller då det finns tungt vägande skäl (C-27/98, Fracasso och Leitschutz). Ett beslut att avbryta en upphandling måste dock vila på sakligt godtagbara skäl och följa de grund­ läggande bestämmelserna i fördraget (se bl.a. C-92/00, HI (REG 2002 s. 1-5553), RÅ 2008 ref. 35 och RÅ 2009 ref. 43). Förutsättningarna för en upphandling kan till följd av oförutsedda händel­ ser komma att ändras under upphandlingens gång. Förvaltningsrätten anser att en sådan situation, beroende på händelsernas art, skulle kunna utgöra ett sakligt godtagbart skäl för att avbryta en upphandling Gfr Kammarrätten i Stockholms dom den 23 januari 2013 i mål nr 4691-12). 4910-13 5843-13 3 FÖRVALTNINGSRÄTTEN DOM I STOCKHOLM Allmänna avdelningen Förvaltningsrätten gör följande bedömning. Staden har avbrutit sin upphandling på grund av ett beslut om organisat­ ionsförändringar. Förändringarna innebär att behovet av aktuella tjänster förändrats. Staden har därför angett att den gjorda upphandlingen inte mot­ svarar det behov av beställarstöd som kommer att finnas. Att detta skulle vara känt för Staden redan när upphandlingen inleddes framgår inte i må­ let. Vad Staden anfört till stöd för sitt beslut att avbryta upphandlingen utgör således, enligt förvaltningsrättens mening, sakliga skäl. Att Staden har för avsikt att genomföra en eller flera nya upphandlingar föranleder ingen annan bedömning. Inte heller föranleder Eceneas uppfattning om Stadens behov av beställarstöd, eller vad bolaget anfört om Stadens or­ ganisation, någon annan bedömning. Med hänsyn härtill och då det inte framkommit att de gemenskapsrättsliga principerna för offentlig upp­ handling har åsidosatts, ska Eceneas ansökan om ingripande enligt LOU avslås. ÖVerprövning av upphandlingen Eftersom förvaltningsrätten finner att Staden haft sakligt godtagbara skäl att avbryta upphandlingen föranleder Eceneas ansökan om över­ prövning av upphandlingen inte någon vidare åtgärd för förvaltningsrät­ ten. Mål nr 4910-13 angående överprövning av upphandlingen ska där­ för avskrivas. HUR MAN ÖVERKLAGAR, se bilaga 1 (DV 3109/lA LOU). Annika Pallvik Fransson Förvaltningsrättsfiskal Förvaltningsrättsnotarien Frida Jakobsson har föredragit målet. 4910-13 5843-13 4 Iil11r; SVERIGES DOMSTOLAR HUR MAN ÖVERKLAGAR- PRÖVNINGSTILLSTÅND Den som vill överklaga förvaltningsrättens beslut ska skriva till Kammarrätten i Stockholm. Skrivelsen ska dock skickas eller lämnas till förvaltningsrätten. 3. 4. det beslut som överklagas med uppgift om förvaltningsrättens namn, målnummer samt dagen för beslutet, de skäl som klaganden anger till stöd för begäran om prövningstillstånd, den ändring av förvaltningsrättens beslut som klaganden vill få till stånd, de bevis som klaganden vill åberopa och vad han/hon vill styrka med varje särskilt bevis. Överklagandet ska ha kommit in till förvaltningsrätten inom tre veckor från den dag då klaganden fick del av beslutet. Tiden 5. för överklagandet för offentligpart räknas emellertid från den dag beslutet meddelades. . Om sista dagen för överklagandet infaller på lördag, söndag eller helgdag, midsommarafton, julafton eller nyårsafton räcker det att skrivelsen kommer in nästa vardag. För att ett överklagande ska kunna tas upp i kammarrätten fordras att prövningstillstånd meddelas. Kammarrätten lämnar prövningstillstånd om det är av vikt för ledning av rättstillämpningen att överklagandet prövas, anledning förekommer till ändring i det slut vartill förvaltningsrätten kommit eller det annars finns synnerliga skäl att pröva överklagandet. Om prövningstillstånd inte meddelas står förvaltningsrättens beslut fast. Det är därför viktigt att det klart och tydligt framgår av överklagandet till kammarrätten varför man anser att prövningstillstånd bör meddelas. Skrivelsen med överklagande ska innehålla 1. den klagandes namn, personnummer, yrke, postadress och telefonnummer. Dessutom ska adress och telefonnummer till arbetsplatsen och eventuell annan plats där klaganden kan nås för delgivning lämnas om dessa uppgifter inte tidigare uppgetts i målet. Om någon person- eller adressuppgift ändras är det viktigt att anmälan snarast görs till kammarrätten, Skrivelsen ska vara undertecknad av klaganden eller hans ombud. Adressen till förvaltningsrätten framgår av beslutet. Om klaganden anlitar ombud ska denne sända in fullmakt i original samt uppge sitt namn, adress och telefonnummer. Om någon person- eller adressuppgift ändras, ska Ni utan dröjsmål anmäla ändringen till kammarrätten. I mål om överprövning enligt lagen (2007:1091) om offentlig upphandling eller lagen (2007:1092) om upphandling inom områdena vatten, energi, transporter och posttjänster får avtal slutas innan tiden för överklagande av rättens dom eller beslut har löpt ut. I de flesta fall får avtal slutas när tio dagar har gått från det att rätten avgjort målet eller upphävt ett interimistiskt beslut. I vissa fall får avtal slutas omedelbart. Ett överklagande av rättens avgörande får inte prövas sedan avtal har slutits. Fullständig information finns i 16 kapitlet i de ovan angivna lagarna. Behöver Ni fler upplysningar om hur man överklagar kan Ni vända Er till förvaltningsrätten. DV 3109/lA LOU 6. 2.