� Mål nr 15328-13 KONKU RRENSVERKET FÖRVALTNINGSRÄTTEN I STOCKHOLM Allmänna avdelningen Enhet 14 SÖKANDE DOM 2013-08-28 Meddelad i Stockholm Sida 1 (7) AC Motion & Fitness AB, 556752-3880 Kabelvägen 17 602 10 Norrköping MOTPART Säkerhetspolisen Box 12312 102 28 Stockholm SAKEN Offentlig upphandling FÖRVALTNINGSRÄTTENS AV GÖRANDE Avd Dnr KSnr 2013-os-· 2 9 l Aktbil Förvaltningsrätten bifaller AC Motion & Fitness AB:s ansökan om över­ prövning och förordnar att upphandlingen ska rättas på så sätt att utvärde­ ringen görs om i dess helhet. Dok.Id 379853 Postadress Besöksadress 115 76 Stockholm Telefax 08-561 680 01 forvaltningsrattenistockholm@dom.se Tegeluddsvägen 1 Telefon Expeditionstid måndag - fredag 09:00-15:00 08-561 680 00 E-post: Sida2 FÖRVALTNINGSRÄTTEN DOM 15328-13 I STOCKHOLM Allmänna avdelningen YRKANDEN M.M. Säkerhetspolisen har genomfört en upphandling av träningsutrustning. Upphandlingen har genomförts som ett öppet förfarande enligt lagen (2007:1091) om offentlig upphandling (LOU). Myndigheten har beslutat att anta anbud från en annan anbudsgivare än AC Motion & Fitness AB. AC Motion & Fit:ri.ess AB ( bola_get) ansöker om överprövning av upp­ handlingen och yrkar, som det förstås, att upphandlingen ska rättas på så· sätt att bolaget tilldelas ytterligare poäng i utvärderingen. Till stöd för •sin talan anför bolaget bl.a. följande. Nollanbud har angetts på service och flyttjänster då dessa kostnader är inräknade i det totala priset på produk­ terna. Vid köp av utrustning ger bolaget sina kunder fri service och fri hjälp med transport. Bolaget har en serviceorganisation med tre service- . tekniker som jobbar dagligen med service och installation samt flyttjänster utav denna rang. I anbudet står ingenstans att man inte får lägga nollanbud på någon punkt. Produktspecifikationerna från leverantörerna är bara en standardspecifikation. Sedan utvecklar bolaget detta vidare med att t.ex. komplettera upp med display på crosstrainer för att förse kunden med det som önskas. Att Säkerhetspolisen inte anser sig behöva åka ut och stämma av produkterna, utan går på en leverantörs produktspecifikation, är fel. Myndigheten kan inte dönia bort bolagets produkter när bolaget håller de krav som ställs. - Bolaget har i inlaga utförligt argumenterat för och angett vilka ytterligare poäng det ska tilldeles för åtta uppräknade träningspro­ dukter. Säkerhetspolisen bestrider bifall till AC Motion & Fitness AB:s yrkande. För det fall förvaltningsrätten finner att rättelse ska ske, yrkas att rättelsen ska omfatta anbudsprövningen i hela dess vidd. Säkerhetspolisen anför bl.a. följande. Det vitsordas att det har förekommit brist�r i anbudspröv­ ningen. De har dock inte medfört att bolaget har lidit eller kan komma att Sida 3 FÖRVALTNINGSRÄTTEN DOM 15328-13 Allmänna avdelningen lida skada. Om det är visat att bristerna medfört eller kan komma att med­ föra sådan skada är dessa sådana att det inte är förenligt med likabehand­ lingsprincipen att inte rätta anbudsprövningen i hela dess vidd. Bolaget har tagit kontakt med myndigheten och meddelat att bolaget avser att lämna ett "nollanbud" för service och flyttjänster. Myndigheten har begärt en förkla­ ring till nollanbudet och har inte förkastat anbudet på grund il.V att priset för service och flyttjänstet har ansetts vara onormalt lågt. Av den förklaring som har lämnats framgår att priset för service och flyttjänster har satts till 0 kr eftersom bolaget räknat in dessa kostnader i det totala priset för pro­ dukterna. Det förhåliandet har av förbiseende inte uppmärksammats av myndigheten och således inte heller beaktats vid en prövning av om bola­ get uppfyller de krav på angivande av pris som wiges i 5.3 i anbudsför­ frågan. I 5.3 i anbudsförfrågan anges att prisuppgifter ska anges i tre delar. Genom att alla anbudsgivare redovisar på samma sätt har myndigheten möjlighet att gö!a en likvärdig bedömning av anbudsgivarna när det gäller det ekonoffi.iskt mest fördelaktiga anbudet. Utfallet vid bedömningen av det ekonomiskt mest fördelaktiga anbudet påverkas av AC Motion & Fitness AB:s sätt att redovisa priset för utrustning, service och transport eftersom priset för service har en större tyngd än priset för utrustning (avsnitt 5.4.1 i förfrågningsunderlaget). Hade Säkerhetspolisen vid anbudsprövningen uppmärksammat att det var fråga om en totalsumma hade myndigheten konstaterat att anbudet de facto inte gör det möjligt att göra en likvärdig bedömning av anbudsgivarna och att AC Motion & Fitness AB inte kan anses uppfylla de ska-krav som- anges i anbudsförfrågan. Bolagets anbud hade därför inte kommit i fråga för en utvärdering och bolaget har härige­ nom inte lidit någon skada av de brister i anbudsprövningen som sedan förekommit i utvärderingsfasen. När det gäller utvärderingsfasen vitsordar Säkerhetspolisen brister i anbudsprövningen enligt följande. Av anbudsför­ frågan (avsnitt 5.2.1 andra stycket) följer att anbudsgivare på begäran ska styrka riktigheten i sina uppgifter genom att ge in anbudsprover eller an­ visa butik/showroom där kontroll av offererad produkt kan göras av myn- lSTÖCKHOLM Sida4 FÖRVALTNINGSRÄTTEN DOM 15328-13 digheten. En sådan kontroll är resurskrävande och för att bedöma om myn­ digheten ska nyttja denna möjlighet har vissa allmänt tillgängliga uppgifter @Illtats in, exempelvis i form av produktspecifikationer som tillverkare av . de offererade produkterna tillhandahåller. De uppgifter som Säkerhetspoli- . sen då har fått del av avviker i vissa delar från de uppgifter som AC Mot­ ion & Fitness AB har angett i anbudet. Istället för att då begära.at't bolaget - liksom de övriga anbudsgivarna - ska .anvisa butik/showroom så att de offererade produkterna kan kontrolleras har myndigheten i utvärderingen utgått från de allmänt tillgängliga uppgifter som har hämtats in. SKÄLEN FÖRAV GÖRANDET Av 1 kap. 9 §LOU följer att upphandlande myndigheter ska behandla le­ verantörer på ett likvärdigt och icke-diskriminerande sätt samt genomföra upphandlingar på ett öppet sätt. Vid upphandlingar ska vidare principerna om ömsesidigt erkännande och proportionalitet iakttas. Om den upphandlande myndigheten har brutit mot de grundläggande prin­ ciperna i1 kap. 9 §LOU eller någon annan bestämmelse i denna lag och detta har medfört att leverantören har lidit eller kan komma att lida skada ska rätten, enligt 16 kap. 6 § första stycket samma lag, besluta att upp­ handlingen ska göras om eller att den får avslutas först sedan rättelse har gjorts. AC Motion & Fitness AB har gjort gällande att bolaget ska tilldelas ytterli­ gare poäng i upphandlingen eftersom deras produkter uppfyller de krav som ställs. Säkerhetspolisen har vitsordat att det har förekommit brister i anbudsprövningen, men har invänt mot att bolaget har lidit eller kan komma att lida skada eftersom bolagets anbud rätteligen inte skulle ha kommit i fråga för utvärdering då det inte uppfyller ska-kravet i 5.3 i an­ budsförfrågan gällande angivande av pris. I STOCKHOLM Allmänna avdelningen Sida 5 FÖRVALTNINGSRÄTTEN DOM _ 15328-13 I STOCKHOLM Allmänna avdelningen Förvaltningsrätten gör följande bedömning. Förvaltningsrätten finner inledningsvis att de brister i utvärderingsfasen som Säkerhetspolisen har uppgett har förekommit är brister som innebär att myndigheten har förfarit i strid med LOU:s krav på bl.a. förutsägbarhet och transparens. Med hänsyn härtill och då myndighetens agerande·enligt . förvaltningsrättens mening i vart fall inneburit att AC Motion & Fitness AB riskerat att lida skada i detta avseende ska ingripande ske såvida det inte framkommer att bolaget inte har lidit eller kan komma att lida skada, på-den grunden att bolagets anbud inte har uppfyllt ska-kravet i 5.3 i anbudsförfrågan gällande angivande av pris som Säkerhetspolisen gjort gällande Gfr Kammarrättens i Stockholm dom den 30 maj 2012, mål nr 924-12). Förvaltningsrätten gör avseende denna invändning följande bedömning. . I 5.3 i anbudsförfrågan anges följande. "Prisuppgifter i anbud ska lämnas enligt följande: - Bruttopris samt rabattsats på offererade artiklar i Bilaga 2, Flik 1, Ny utrustning. (Nettopris genereras i Excel enligt formeln Brutto­ pris-(Bruttopris*Rabattsats.) Den totala nettosumman för hela va­ rukorgen kommer att utvärderas. ,. - Pris för service per gym och år (fast pris). Priset ska basera sig på befintligt antal produkter, se Bilaga 2, Flik 2, Befintlig utrustning, samt det antal nya produkter som beskrivs i Bilaga 2, Flik 1, Ny utrustning. - Totalpris för att nedmontera, transportera (Stockholm till Solna) och montera upp befintlig träningsutrustning (se Bilaga 2, Flik 2, Befintlig utrustning}. FÖRVALTNINGSRÄTTEN DOM I STOCKHOLM Allmänna avdelningen Samtliga priser ska anges: - iSEK, - exklusive mervärdeskatnamt . inklusive anbudsgivarens samtliga åtaganden och kostnader, t.ex. i förekommande fall fraktkostnad, monteringskostnad, etc. Inga andra kostnader får tillkomma vid avrop. Observera därvid leverans­ villkoret DDP Solna, Incoterms 2010." Av 5.'4.l i anbudsförfrågan framgår att priset för service är högre viktat än priset för varor respektive flyttjänster. Såvitt framkommit har bolaget lämnat pris i de tre delar som angivits under 5.3 i förfrågningsunderlaget. Priset har i två av delarna satts till O kr, vil�et enligt Säkerhetspolisen inte är tillåtet. Med beaktande av hur förfrågnings­ underlaget utformats, särskilt punkten 5.3, samt att där inte anges att ett pris om O kr inte är tillåtet finner förvaltningsrätten att Säkerhetspolisens invändning att bolaget inte uppfyller ska�kraven gällande angivande av pris inte kan vinna bifall. Med hänsyn härtill o_ch med beaktande av vad som anförts ovan under brister i utvärderingsfasen finner förvaltningsrätten att AC Motion & Fitness AB riskerat att lida skada på grund av Säkerhets­ polisens agerande. Med beaktande av att de konstaterade bristerna är hän­ förliga till utvärderingsfasen bedömer förvaltningsrätten att upphandlingen ska rättas på så sätt att Säkerhetspolisen gör om utvärderingen i dess hel­ het. Sida 6 15328-13 Sida 7 FÖRVALTNINGSRÄTTEN DOM 15328-13 I STOCKHOLM · Allmänna avdelningen HUR MAN ÖVERKLAGAR Detta avgörande kan överklagas. Information om hur man överklagar finns i bilaga 1 ( DV 3109/1 ALOU). Förvaltningsrättsfi�kal Förvaltningsrättsnotarien Kristina Plan har föredragit målet. SVERIGES DOMSTOLAR ·HUR MAN ÖVERKLAGAR- PRÖVNINGSTILLSTÅND Den som vill överklaga förvaltningsrättens besiut ska skriva till Kammarrätten i Stockholm. Skrivelsen ska dock skickas eller lämnas till förvaltningsrätten. Överklagandet ska ha kommit in till förvaltningsrätten inom tre veckor från den dag då klaganden fick del av beslutet. Om beslutet har meddelats vid en muntlig förhandling, eller det vid en sådan förhandling har angetts när beslutet kommer att meddelas, ska dock överklagandet ha kommit in inom tre veckor från den dag domstolens beslut meddelades. Tiden för överklagandet för offentlig part räknas från den dag beslutet meddelades. Om sista dagen för överklagandet infaller på lördag, söndag eller helgdag, midsommarafton, julafton eller nyårsafton räcker det att skrivelsen kommer in nästa vardag. För att ett överklagande ska kunna tas upp i kammarrätten fordras att prövningstillstånd meddelas. Kammarrätten lämnar prövningstillstånd om 1. det finns anledning att betvivla riktigheten av det slut som förvaltningsrätten har kommit till, 2. det inte utan att sådant tillstånd meddelas går att bedöma riktigheten av det slut som förvaltningsrätten har kommit till, det är av vikt för ledning av rättstillämpningen att överklagandet prövas av högre rätt, eller 4. det annars finns synnerliga skäl att pröva överklagandet. Om prövningstillstånd inte meddelas står förvaltningsrättens beslut fast. Det är därför viktigt att det klart och tydligt framgår av överklagandet till kammarrätten varför-man anser att prövningstillstånd bör medd_elll;s. Skrivelsen med överklagande ska innehålla 1. Klagandens person-/organisationsnummer, postadress, e-postadress och telefonnummer till bostaden och mobiltelefon. Adress och telefodnummer till klagandens arbetsplats ska också anges samt eventuell annan adress där klaganden kan nås för delgivning. Om dessa uppgifter har lämnats tidigare i målet - och om de fortfarande är aktuella - behöver de inte uppges igen. Om klaganden anlitar ombud, ska ombudets namn, postadress, e­ postadress, telefonnummer till arbetsplatsen och mobiltelefonnummer anges. Om någon person- eller adressuppgift ändras, ska ändringen utan dröjsmål anmälas till kammarrätten. 2. den dom/beslut som överklagas med uppgift om förvaltningsrättens namn, målnummer samt dagen för beslutet, 3. de skäl som klaganden anger till stöd för en begäran om prövningstillstånd, 4. den ändring av förvaltningsrättens dom/beslut som klaganden vill få � stånd, 5. de bevis som klaganden vill åberopa och vad han/hon vill styrka med varje särskilt bevis. Adressen till förvaltningsrätten framgår av domen/beslutet. I mål om överprövning enligt lagen.(2007:1091) om offentlig upphandling eller lagen (2007:1092) om upphandling inom områdena vatten, energi, transporter och posttjänster får avtal slutas innan tiden för överklagande av rättens dom eller beslut har löpt ut. I de flesta fall får avtal slutas när tio dagar har gått från det att rätten avgjort målet eller upphävt ett interimistiskt beslut. I vissa fall får avtal slutas omedelbart. Ett överklagande av rättens avgörande får inte prövas sedan avtal har slutits. Fullständig information finns i 16 kapitlet i de ovan angivna lagarna. Behöver Ni fler upplysningar om hur man överklagar kan Ni vända Er till förvaltningsrätten. www.domstol.se 3.