FÖRVALTNINGSRÄTTEN I STOCKHOLM Allmänna avdelningen SÖKANDE DOM 2012-06-13 Meddelad i Stockholm Mål nr 9029-12 Enhet 13 Ombud: Advokaten Katerina Strömsholm ochjur.kand. Susanna Wetzler Magnusson Advokatbyrå Hamngatan 4 211 22 Malmö MOTPART Försvarets materielverk 115 88 Stockholm SAKEN lCOM�(URRtJ,JS',"E'.-: :��'( ,, Överprövning enligt lagen (2007: 1091) om offentlig upphandling - LOU DOMSLUT Förvaltningsrätten bifaller ansökan och förordnar att upphandlingen får avslutas först sedan rättelse har gjorts på så sätt att UNIFEQ Europe Sp. z o. o:s anbud utvärderas. Avd I1 �-----��= Dn�r---��--=- ,�=I Doss · J\!;tb:I 1 UNIFEQ Europe Sp. z o. o Dok.Id 243509 Postadress Besöksadress 115 76 Stockholm Telefax 08-561 680 01 forvaltningsrattenistockholm@dom.se Expeditionstid måndag - fredag 09:00-15:00 Tegeluddsvägen 1 08-561 680 00 Telefon E-post: FÖRVALTNINGSRÄTTEN DOM 9029-12 I STOCKHOLM Allmänna avdelningen BAKGRUND OCH YRKANDEN M.M. Försvarets materielverk (FMV) genomför en upphandling, genom ett öppet förfarande enligt LOU, av Shell-garments 08 (dnr 364269-AI829517). I tilldelningsbeslut avsänt den 19 april 2012 beslutade FMV att ingå avtal med annan anbudsgivare än UNIFEQ Europe Sp. z o. o (Unifeq). Unifeq ansöker om överprövning enligt LOU och yrkar i första hand att upphandlingen ska rättas på så sätt att bolagets anbud utvärderas. I andra hand yrkas att upphandlingen ska göras om. FMV bestrider bifall till ansökan. PARTERNAS TALAN Unifeq anför till stöd för sin talan bl.a. följande. Felaktig diskvalificering I första hand görs gällande att bolagets anbud felaktigt har diskvalificerats och att det borde ha utvärderats i upphandlingen. Bolaget har lämnat in samtliga handlingar i enlighet med anbudsinfordran och uppfyller samtliga obligatoriska krav, inklusive krav avseende bevis på den ekonomiska ställ­ ningen. Unifeq är ett polskt dotterbolag till det kinesiska bolaget Ningbo Evergreen Guotai Group Co. Ltd. (Ningbo) och ingår således i koncernen. I upphandlingen har FMV specifikt begärt ett intyg från en auktoriserad revisor utvisande att Unifeq ingår i koncernen. Unifeq har lämnat in ett sådant intyg. Enligt punkten 9.5 i förfrågningsunderlaget under scenario 2 ställs krav på att ett bolag ska vara avtalspart och att det inom koncernen ska ha funnits 2 FÖRVALTNINGSRÄTTEN DOM 9029-12 I STOCKHOLM Allmänna avdelningen en årsomsättning om åtminstone 60 000 000 SEK under åtminstone ett av de två senaste reviderade räkenskapsåren. Något krav på att anbudsgivaren (avtalsparten) ska ha varit etablerad i minst två år har inte ställts i förfråg­ ningsunderlaget. En leverantör som vid en upphandling inte själv uppfyller kvalificerings­ kriterier får vid behov och när det gäller ett visst kontrakt åberopa andra företags ekonomiska kapacitet Gfr 11 kap. 12 § LOU). Av EU-domstolens praxis, bl.a. i målet C-176/98 Holst Italia, framgår att en leverantör har rätt att hänvisa till en extern enhets resurser oavsett deras juridiska anknytning. En förutsättning är att leverantören kan bevisa att den har tillgång till den externa enhetens resurser under hela kontraktsperioden. Ett dotterbolag måste därför presentera ett åtagande från sitt moderbolag för att kunna till­ godoräkna sig moderbolagets resurser. Unifeq har i upphandlingen hänvisat till sitt moderbolags ekonomiska ka­ pacitet och lämnat in ett juridiskt bindande åtagande som visar att moder­ bolaget åtar sig att lämna garanti. Moderbolaget har vidare garanterat full­ görelse av det aktuella kontraktet. Unifeq har också lämnat in ett åtagande som visar att bolaget kommer att förfoga över nödvändiga resurser när kontraktet ska fullgöras. De aktuella åtagandena från moderbolaget måste godtas i upphandlingen. Genom att Unifeq åberopat sitt moderbolags re­ surser har bolaget uppfyllt ställt krav avseende ekonomisk ställning. Krav på den ekonomiska ställningen I andra hand görs gällande att upphandlingen ska göras om eftersom ut­ formningen och tolkningen av kravet på den ekonomiska ställningen har en diskriminerande effekt. Det strider därför mot de grundläggande principer om icke-diskriminering och likabehandling som gäller för all offentlig 3 FÖRVALTNINGSRÄTTEN DOM 9029-12 I STOCKHOLM Allmänna avdelningen upphandling. Vidare är kravet, så som det nu förefaller ha tolkats av FMV, oproportionerligt. Skada I upphandlingen har FMV valt lägsta pris som utvärderingsgrund och ram­ avtalet ska ingås med en anbudsgivare. Unifeq har erbjudit lägsta pris och skulle rätteligen tilldelas kontraktet. Eftersom bolaget diskvalificerats i strid med LOU har det gått miste om ett viktigt uppdrag. FMV anför till stöd för sitt bestridande bl.a. följande. Den leverantör som tilldelats upphandlingen uppfyller samtliga i anbudsin­ fordran ställda krav och har i enlighet med anbudsutvärderingen avgivit det bästa anbudet. Unifeq har inte lidit och kan inte komma att lida skada ef­ tersom bolaget inte uppfyller kraven i anbudsinfordran. Mot bakgrund av att upphandlingen beloppsmässigt beräknats uppgå till 100 miljoner SEK har FMV uppställt kvalificeringskrav avseende bl.a. anbudsgivares ekonomiska kapacitet i syfte att undvika tidigare negativa erfarenheter av bristande kontraktsuppfyllelse. FMV ifrågasätter inte att Ningbo har varit etablerade i minst två år och företaget uppfyller ifrågava­ rande krav såvitt gäller årsomsättning. Det är dock Unifeq som avgivit an­ bud och bolaget påbörjade sin verksamhet den 25 mars 2011. Bolaget har följaktligen inte varit etablerat i minst två år och innefattas inte i de senaste två årens reviderade årsredovisningshandlingar för Ningbo-koncemen. Unifeq uppfyller därför inte ställt kvalificeringskrav. Diskvalificeringen strider inte mot principerna om likabehandling och icke-diskriminering. Tvärtom skulle ett godkännande av Unifeq inneburit att andra anbudsgivare diskriminerades och inte behandlades likvärdigt 4 Scenario 1 Scenario 2 Scenario 3 One company as contracting party (Contractor) to FMV. The con­ tracting party shall have a turnover ofat least 60 000 000 SEK or equivalent in other currencies