FÖRVALTNINGSRÄTTEN I FALUN Enhet 1 Henrik Karlsson SÖKANDE DOM 2011-02-02 Meddelad i Falun Mål nr 6028-10 Domare2:4 Sida 1 (6) '· �1 :I B3IT Management AB, 556606-3300 Box 1218 164 28 Kista MOTPART Lantmäteriet 801 82 Gävle SAKEN 20H -02- 0 3 Överprövning enligt lagen (2007:1091) om offentlig upphandling (LOU) FÖRVALTNINGSRÄTTENS AVGÖRANDE Förvaltningsrätten avslår ansökan. Förvaltningsrättens interimistiska beslut upphör dänned att gälla. Dokld18548 Postadress Box45 S-791 21 Falun Besöksadress Kullen 4 Telefon Telefax 023-383 00 00 023-383 00 80 E-post: forvaltningsrattenifalun@domse Expeditionstid måndag - fredag 08:00-12:00 13:00-16;00 Sida 2 FÖRVALTNINGSRÄTTEN DOM 6028-10 !FALUN Enhet 1 BAKGRUND OCH YRKANDE M.M. Lantmäteriet genomför en upphandling av ramavtal av IT-konsulttjänster avseende ledning och styrning (diarienummer 104-2010/1516). Genom • '.t!lldelningsbeslut daterat den 1 oktober 2010 har åtta leverantörer antagits. Sedan B31T Management AB (B3IT), som inte antogs, begäii över-pröv­ ning av upphandlingen har förvaltningsrätten den 11 oktober 2010 förord­ nat att upphandlingen inte får avslutas innan annat har beslutats. B3IT yrkar att förvaltningsrätten förordnar om rättelse genom att en ny utvärdering av bolagets anbud ska genomföras samt anför bl.a. följande. Under punkt 6 i förfrågningsunderlaget framgår avseende prisuppgifter att anbudsgivare ska ange takpris för konsultm:vode för samtliga kompetens­ nivåer, totalt resetillägg och antal konsulter som kan erbjudas utan resetill­ lägg. Av punkt 7 i förfrågningsunderlaget framgår vidare att det anbud med lägst pris enligt uppgifterna i bilaga 5 kommer att antas enligt en angiven beräkningsgrund. På prisbilagan anges i rubriken att konsulter utan resetill­ lägg inte får överstiga begärt antal. Det framgår dock inte av förfrågnings­ underlaget att det skulle finnas något begärt antal. Istället framgår där en­ dast att anbudsgivarna ska ange antal konsulter som kan erbjudas utan re­ setillägg. B3IT erbjöd fem konsulter för kompetensnivå två och 15 konsul­ ter för kompetensnivå tre. I anbudsutvärderingen har Lantmäteriet sam­ manställt samtliga anbudsgivares offererade pris och antal konsulter. Lantmäteriet har dragit ner B3IT:s antal offererade konsulter utan resetill­ lägg till två för kompetensnivå två och tre. Det ska noteras att två andra anbudsgivare offererat flera konsulter utan resetillägg utan att Lantmäteriet justerat deras siffror. Om inte Lantmäteriet felaktigt ändrat B3IT:s antal offererade konsulter utan resetillägg skulle bolaget ha erhållit det bästa jämförelsetalet. Upphandlingen strider mot kravet på likabehandling, förut­ sägbarhet och transparens. FÖRVALTNINGSRÄTTEN !FALUN Enhet 1 DOM Sida 3 6028-10 Lantmäteriet motsätier sig bifall till ansökan om överprövning och anför bLa. följande. På rad 1 i bilaga 5 - prisbilaga anges att antalet konsulter utan resetillägg inte får överstiga begärt antal. Av upphandlingsunderlaget framgår med all tydlighet antalet konsulter som efterfrågas på respektive nivåsamthurmångaavdessasomkanerbjudasutanresetillägg. Lantmä­ teriet har i detta avseende inte brutit mot transparensprincipen. Vad gäller B3IT:s påpekande om att andra anbudsgivare offererat öve1ialiga konsulter så förändras inte slutresultatet även om utvärderingen görs om då dessa inte offererat resetillägg. Det är helt orimligt att "rätta felet" som B3IT menar i sin inlaga genom att vid utvärderingen ta hänsyn till B3IT angivna antal konsulter utan resetillägg. I sådant fall blir slutsmmnan den felaktiga 430 kr istället för den korrekta 5 550 kr. Det är ett helt felaktigt utvärde­ ringspris och inte jämförbart med övriga anbud. SKÄLEN FÖR FÖRVALTNINGSRÄTTENS AVGÖRANDE Frågan i målet är dels om förfrågningsunderlaget är transparent såvitt avser frågan hur takpriser beräknas om så bedöms vara fallet om Lantmäteriet följt förutsättningarna i förfrågningsunderlaget vid utvärderingen av dessa takpriser. Förfrågningsunderlaget mm Lantmäteriet har genomfö1i en upphandling av IT konsulttjänster i form av ram­ avtal med andra konkurrensutsättning. Avsikten har varit att teckna avtal med åtta leverantörer. Ramavtalspriserna är takpriser i den förnyade konkunensutsättning­ en (p 2) Under p 6 c "prisuppgifter" anges följande."Anbudsgivare skall i Bilaga 5 - Pris­ bilaga ange föUande: takpris för konsultarvode för samtliga kompetensnivåer totalt restillägg antal konsulter som kan erbjudas utan resetillägg.. FÖRVALTNINGSRÄTTEN ! FALUN Enhet 1 DOM Sida 4 6028-10 Det av Lantmäteriet angivna antal konsulter som skall kunna erbjudas Gävlekon­ toret är ett skallkrav. De anbudsgivare som ej uppfyller angivet kapacitetshav går ej vidare i utvärderingen och utesluts därmed ur upphandlingen." Under p 7 "Utvärdering" anges följande. För att anbudet ska kmma utvärderas ska Bilaga 5 -Prisbilaga fyllas i och bifogas anbudet. Endast gulmarkerade områden ska fyllas i. /... Nid utvärderingen kom­ mer anbud med längsta pris att antas enligt uppgifter i bilaga 5 och nedanstående beräkningsgrunder. a. För varje kompetensnivå summeras totalkostnaden för antaget antal kon­ sulter [*inkl totalt resetillägg exkl ev boendekostnad] b. Därefter summeras totalkostnaderna för samtliga kompetensnivåer till ett utvärderingspris I bilaga 5 anges generellt att antal "konsulter utan resetillägg" inte får överstiga begärt antal. För varje kompetensnivå anges sedan "Antal konsulter som skall kunna erbjudas till Lantmäteriets huvudkontor i Gävle vid en och samma tid­ punkt" , varvid en konsult angivits för nivå ett och två konsulter för nivå två re­ spektive nivå tre. Av de frågor och svar som inkommit under anbudsräkningstiden anknyter fråga nio till prisbilaga 5. Frågan lyder " Ska man lämna in en prisbilaga som täcker alla roller, eller förväntas man vi lämna en prisbilaga per roll? Följdfrågan blir då om kravet på antal konsulter gäller per roll eller totalt för alla roller?" Lantmäteri­ et har svarat enligt följande " Pris skall anges för respektive kompetensnivå i en­ lighet med bilaga 5 och punkten 6c i anbudsförfrågan. Krav på antal konsulter gäller för respekiive kompetensnivå." Tillämpliga bestämmelser Av 1 kap. 9 § LOU följer att upphandlande myndigheter ska behandla leverantörer på ett likvärdigt och icke-diskriminerande sätt samt genomföra upphandlingar på ett öppet sätt.. Vid upphandlingar ska vidare principerna om ömsesidigt erkännande och proportionalitet iakttas. Sida 5 FÖRVALTNINGSRÄTTEN DOM 6028-10 IFALUN Enhet 1 Av 16 kap. 5 § samma lag följer att om den upphandlande myndigheten har brutit mot de grundläggande principerna i 1 kap, 9 § eller någon annan bestämmelse i denna lag och detta har medfört att leverantören har lidit eller kan komma att lida skada, ska rätten be­ sluta att upphandlingen ska göras om eller att den rar avslutas först sedan rättelse har gjorts. Förvaltningsrätten gör följande bedömning. Av prisbilaga 5 framgår att anbudsgivaren inte får offerera fler konsulter utan resetillägg än begärt antal. Lantmäteriet har också i nämnda prisbilaga i den första rutan för respektive nivå angett det antal som ska krnma erbju­ das vid en och samma tidpunkt. Enligt förvaltningsrättens uppfattning hade det nu aktuella missförståndet helt kunnat undvikas om de1ma information även länmats i den ruta som som just avser "antal konsulter som anbudsgi­ varen kan erbjuda UTAN resetillägg". I det nu aktuella fallet kunde an­ budsgivaren själv fylla i aktuellt antal i sistnämnda ruta, vilket torde förkla­ ra missförståndet. Lantmäteriet har också fått frågor under anbudsräkningstiden som avser just prisbilaga 5 varvid lantmäteriet ytterligare betonar att fråga är om "hav på antal konsulter". Vidare förtjänar det särskilt att noteras att Lant­ mäteriet i förfrågningsunderlaget angett hur själva utvärderingen ska genomföras och att resetillägget kommer att beaktas vid utvärderingen av takpriset. Mot bakgrund av detta, och med hänsyn till den angivna be­ gränsningen av antalet konsulter som anges i prisbilaga 5, filmer förvalt­ ningsrätten att det med en tillräcklig grad av tydlighet framgår att offererat antal konsulter utan resetillägg inte kan överstiga två inom de kompetens­ nivåer som är aktuella i målet i de fall resetillägg offereras. Förvaltnings­ rätten finner därför att frågningsunderlaget inte kan anses stå i strid med principen om öppenhet och transparens när det gäller frågan om hur takpri­ ser berälmas. Med hänsyn till att B3IT:s inte har lämnat anbud i enlighet med de förutsättningar som angivits i förfrågningsunderlaget och rättelse Sida 6 FÖRVALTNINGSRÄTTEN DOM 6028-10 Enhet 1 IFALUN inte kan genomföras utan att likabehandlingsprincipen öveiiräds saknas förutsättningar för förvaltningsrätten att förordna om rättelse. Lantmäteriet har enligt förvaltningsrättens bedönming inte brutit mot likabehandlings­ principen vid sin utvärdering. Den omständigheten att Lantmäteriet godta­ git att andra anbudsgivare, som inte offererat resetillägg, angett flera kon­ sulter föranleder inte förvaltningsrätten att göra annan bedömning, då detta inte synes påverka resultatet Förutsättningar att bifalla B3IT:s ansökan om överprövning föreligger därmed inte. se bilaga (Dv 3109/lc LOU). l'Fl! Karin Forslund Johansson Rådman