FÖRVALTNINGSRÄTTEN I UPPSALA DOM 2014-12-02 Meddelad i Uppsala Mål nr 6207-14 E Sida1 (4) Enhet2 SÖKANDE KONKURRENSVERKET 2014 -12- 0 4 ._ Avd Dnr KSnr Bro West Bygg AB, 556521-2197 Oxgatan1 736 30 Kungsör MOTPART Köpings Bostads AB,556014-9758 Box13 731 21 Köping SAKEN Offentlig upphandling DOMSLUT Förvaltningsrätten avslår ansökan. Aktbil Dok.Id 136562 Postadress Box 1853 7t;, 1 48 l Jnnsala Besöksadress Kungsgatan 49 Telefon Telefax Expeditionstid måndag - fredag 08:00-16:00 018-431 63 00 E-oost: forvaltningsratteniuppsala@dom.se 018-431 63 43 Sida2 FÖRVALTNINGSRÄTTEN DOM 6207-14 I UPPSALA BAKGRUND OCH YRKANDEN M.M. Köpings Bostads AB (KBAB) har gjort en upphandling benämnd "Rotre- . · noveringKolsva för Köpings Bostads AB".KBAB har fattat tilldelnings­ beslut och antagit anbudet från Aros Bygg och Förvaltning AB. I beslutet anges att vid en kontroll av om anbuden var kompletta och samtliga skall­ krav h�de uppfyllts har Bro West Bygg AB:s anbud inte kvalificerats då tidsplan enligt AFD 41 inte har bifogats. Bro West Bygg AB ansöker om överprövning av upphandlingen. Till stöd för sin talan anför bolaget i huvudsak följande. Bolagets anbud kvalificera­ des inte i upphandlingen med motiveringen att samtliga obligatoriska krav inte uppfyllts. Enligt bolagets uppfattning har dock samtliga krav, som angetts i anbudsformuläret, uppfyllts. Enligt förfrågningsunderlaget ska tidsplan för projektet bifogas. Eftersom det redan har angetts i förfråg­ ningsunderlaget när arbetet ska påbörjas och avslutas ansåg inte bolaget att det behövde skicka med någon tidsplan. En detaljerad tidsplan är inte hel­ ler möjlig att upprätta eftersom det inte är känt vilka som kommer att vara UE- eller SE-entreprenörer. OmKBAB hade behövt en tidsplan hade KBAB kunnat begära in den i efterhand. Enligt förfrågningsunderlaget kan beställaren begära in eller komplettera förtydligande. En tidsplan påverkar inte utgången av utvärderingen. DOMSKÄL Förvaltningsrätten ska pröva om det finns skäl att, enligt lagen (2007:1091) om offentlig upphandling, LOU, ingripa motKBAB:s upphandling med anledning av de grunder som bolaget har anfört. Enligt 1 kap. 9 § LOU ska upphandlande myndigheter behandla leverantö­ rer på ett likvärdigt och icke-diskriminerande sätt samt genomföra upp­ handlingar på ett öppet sätt. I16 kap. 6 § LOU anges att om den upphand­ lande myndigheten har brutit mot de grundläggande principerna i Sida 3 FÖRVALTNINGSRÄTTEN DOM 6207-14 I UPPSALA I kap. 9 § LOD eller någon annan bestämmelse i denna lag och detta har medfört att leverantören har lidit eller kan komma att lida skada, ska rätten besluta att upphandlingen ska göras om eller att den får avslutas först sedan rättelse har gjorts. Enligt likabehandlingsprincipen ska anbud som inte uppfyller förfråg­ ningsunderlagets obligatoriska krav, s.k. skall-krav, inte beaktas vid utvär­ deringen. Detta utgör en av huvudprinciperna enligt LOU. Samtliga krav som anges i förfrågningsunderlaget måste därmed vara uppfyllda för att den upphandlande myndigheten ska kunna pröva anbudet i en vidare ut­ värdering. Den upphandlande myndigheten får inte heller ändra eller från­ falla uppställda krav, eftersom förfarandet då även i detta avseende skulle bryta mot likabehandlingsprincipen. Vid en ansökan om överprövning av upphandling är det den sökande par­ ten som ska ange de omständigheter som denne vill åberopa till stöd för att förutsättningar för ett ingripande är uppfyllda (se Högsta förvaltningsdom­ stolens avgörande RÅ2009 ref 69). Det är den som gör gällande att det föreligger fel i en upphandling som ska påvisa bristerna i upphandlingen samt orsakssambandet mellan dessa och åberopad skada. För att domstolen ska finna grund för ingripande enligt 16 kap. 6 § LOU är det inte tillräck­ ligt att sökanden anser sig ha lidit skada eller kunnat komma att lida skada, utan sökanden ska också visa att så har varit fallet på grund av de brister som har påtalats (se HFD2013 ref. 53). Det är i målet ostridigt att bolaget inte har skickat in en preliminär tidsplan, vilket har varit ett skall-krav i förfrågningsunderlaget, AFD 41. Bolaget har anfört att en tidsplan är obehövlig och att det inte är möjligt att upprätta en tidsplan eftersom det inte är känt vilka som kommer att vara UE- eller SE­ entreprenörer. Sida 4 FÖRVALTNINGSRÄTTEN DOM 6207-14 I UPPSALA - . Enligt förvaltningsrättens bedömning har det inte framkommit att kravet på tidsplan i förfrågningsunderlaget skulle vara oproportionerligt. Eftersom bolagets anbud därmed inte har levt upp till ställt skall-krav har KBAB rätteligen förkastat det i upphandlingen. Att KBAB enligt 9 kap. 8 § LOU samt enligt förfrågningsunderlaget har möjlighet begära in komplettering eller förtydligande i efterhand förändrar inte bedömningen, då det är en ensidig rätt till förmån för upphandlande myndighet, där anbudsgivaren inte har någon självständig rätt att senare komplettera eller förtydliga an­ budet eller kräva att myndigheten ska begära in en komplettering. Därtill skulle det enligt förvaltningsrättens uppfattning ha stridit mot likabehand­ lingsprincipen om myndigheten hade begärt in tidsplanen för att komplet- tera anbudet så att samtliga obligatoriska krav hade uppfyllts, eftersom begäran om komplettering ska göras mycket restriktivt (se prop. 2006/07:128 s. 377 och Kammarrätten i Göteborgs avgöranden den 22 maj 2012, måi irr:872-12, och den 14 november 2013, mål m 4224-13). Förvaltningsrätten konstaterar vidare att bolaget vare sig har gjort gällande att det har lidit skada till följd av KBAB:s agerande eller påvisat något or­ sakssamband mellan agerandet och att bolaget skulle ha lidit, eller riskerat att lida, skada. Mot bakgrund av det ovan anförda gör förvaltningsrätten bedömningen att det inte har framkommit skäl att ingripa mot KBAB:s upphandling. Ansö­ kan om överprövning ska därför avslås. HUR MAN ÖVERKLAGAR, se bilaga (DV 3109/lA LOU) (}G� �� Linnea Fagerberg förvaltningsrättsfiskal Målet har handlagts av Carl Martin Gölstam. .�J.�­ �'!<• • SVERIGES DOMSTOLAR HUR MAN ÖVERKLAGAR - PRÖVNINGSTILLSTÅND Den som vill överklaga förvaltningsrättens beslut slra skriva till Kammami1ten i Stockholm. Skrivelsen ska dock skickas eller lämnas till förvaltningsrätten. Överklagandet slra ha kommit in till förvaltningsrätten inom tre veckor från den dag då klaganden fick dd av beslutet Om beslutet har meddelats vid en muntlig förhandling, eller det vid en sådan förhandling har angetts när beslutet kommer �tt meddelas, slra dock överklagandet ha kommit in inom tre veckor från den dag domstolens beslut meddelades. Tiden för överldagandet för offentlig part räknas från den dag beslutet meddelades. Om sisra dagen för överklagandet infaller på lördag, söndag eller helgdag, midsommarafton, julafton eller nyårsafton räcker det att skrivelsen kommer in näsra vardag. För att ett överklagande slra kunna tas upp i karoroarriitten fordras att prövningstillstånd meddelas. Kammarriitten lämnar prövningstillstånd om Skrivelsen med överklagande ska innehålla 1. Klagandens person-/organisationsnummer, posradress, e-posradress och tdefonnummer till bosraden och roobiltdefon. Adress och tdefonnummer till klagandens arbetsplats slra också anges samt eventuell annan adress där klaganden kan nås för delgivning. Oro dessa uppgifter har lämnats tidigare i målet - och om de fortfarande är aktuella - behöver de inte uppges igen. Om klaganden anlitar ombud, slra ombudets namn, postadress, e­ posradress, tdefonnum.mer till arbetsplatsen och roobiltdefonnummer anges. Om någon person- eller adressuppgift ändras, slra ändringen utan dröjsmål anmälas till kammarrätten. 2. den dom/beslut som överklagas med uppgift om förvaltningsrätte:ns namn, målnummer samt dagen för beslutet, 3. de skäl som klaganden anger till stöd för en begäran om prövningstillstånd, 4. den ändring av förvaltningsrättens dom/beslut som klaganden vill få till stånd, 5. de bevis som klaganden vill åberopa och vad han/hon vill styrka med varje särskilt bevis. Adressen till förvaltningsrätte:n framgår av domen/beslutet I mål om överprövning enligt Jågen (2007:1091) om offentlig upphandling eller lagen (2007:1092) om upphandling inom områdena vatten, energi, transporter och posttjänster rar avral sluras innan tiden för överklagande av rättens dom eller beslut har löpt ut. I de fl.esra fall rar avtal sluras när tio dagar har·gått från det att rätten avgjort målet eller upphävt ett interimistiskt beslut I vissa fall rar avtal sluras omedelbart Ett överklagande av rättens avgörande rar inte prövas sedan avtal har slutits. Fullständig information finns i 16 kapitlet i de ovan angivna lagarna. Behöver Ni fler upplysningar om hur man överklagarkanNivändaErtill förvaltningsrätten. Bilaga 1 1. 2. 4. det finns anledning att betvivla riktigheten av det slut som förvaltningsrätten har kommit till, det inte utan att sådant tillstånd meddelas går att bedöma riktigheten av det slut som förvaltningsrätten har kommittill, det är av vikt för ledning av prövas av högre rätt, eller det annars finns synnerliga skäl att pröva överklagandet Om prövningstillstånd inte meddelas står förvaltningsrättens beslut fast Det är därför viktigt att det klart och tydligt framgår av överklagandet till kammarrätten varför man anser att pröv:ningstillstånd bör meddelas. www.domstol.se 3. rättstilläropningen att överklagandet