FÖRVALTNINGSRÄTTEN DOM I VÄXJÖ 2018-09-20 Mål nr 3204-18 KONKURRENSVERKET Avd SÖKANDE Ares AB, 559047-8102 MOTPART L.Uil., ._,;;,; I. 1-' j Regionförbundet i Kalmar län SAKEN Meddelad i Växjö Överprövning av offentlig upphandling enligt lagen (2016:1145) om offent­ lig upphandling FÖRVALTNINGSRÄTTENS AVGÖRANDE Förvaltningsrätten avvisar Ares AB:s yrkande om överprövning av avtals giltighet. Förvaltningsrätten bifaller ansökan om överprövning i övrigt och beslutar att upphandlingen ska göras om. ')r�·!.� _r:.""':_.. I} (1 ; Dok.Id 186784 Postadress Box42 351 03 Växöj Besöksadress Kungsgatan 8 Telefon Telefax 0470-56 02 00 0470-255 02 E-post: forvaltningsrattenivaxjo@dom.se www.förvaltningsrattenivaxjo.domstoI.se Expeditionstid måndag-fredag 08:00-16:00 FÖRVALTNINGSRÄTTEN DOM 3204-18 I VÄXJÖ YRKANDEN M.M. Regionförbundet i Kalmar län (Regionförbundet) har genomfört en direkt­ upphandling av en förstudie avseende fördjupad samverkan mellan biblio­ teken i Kalmar län. Regionförbundet beslutade den 4 juli 2018 att anta an­ budet från Ernst & Young AB. Ares AB (bolaget) ansöker om överprövning av tilldelningsbeslutet och yr­ kar att förvaltningsrätten ska pröva giltigheten i eventuella ingångna avtal mellan Regionförbundet och Ernst & Young AB. Bolaget anför bl.a. föl­ jande. I upphandlingsunderlaget saknas angivande av den grund för utvärde­ ring av anbud som myndigheten avser att använda samt angivande av hur kriterierna ska viktas eller_ vilken prioritetsordning som ska tillämpas. Ernst & Young AB har inte lämnat bästa pris i förhållande till kvalite. Priset är dubbelt så högt jämfört med bolagets och utförarna har inte ens arbetat på bibliotek. Samtliga av bolagets konsulter har lång erfarenhet från chefskap på bibliotek samt forskning och utveckling inom området. Regionbiblioteka­ rien har tidigare samverkat med Ernst & Young AB och hjälpt Ernst & Young AB med att skriva offerten. Genom att lämna in en offert har bolaget deltagit i upphandlingen och lider därmed skada av Regionförbundets val av leverantör. Regionförbundet bestrider bifall till ansökan och anför bl.a. följande. Reg­ ionförbundet har handlat enligt gällande rätt. Fördjupad kunskap om kom­ munal offentlig verksamhet samt tillämpliga lagar och förordningar väger tyngre än specialkunskap om bibliotekssektorn. Regionbibliotekarien har ingen anknytning till Ernst & Young AB och har inte hjälp Ernst & Young AB att skriva offerten. Däremot kontaktades regionbibliotekarien per telefon då Ernst & Young AB hade kompletterande frågor. Samma möjlighet hade samtliga tillfrågade företag. 2 3 FÖRVALTNINGSRÄTTEN DOM 3204-18 I VÄXJÖ SKÄLEN FÖR AVGÖRANDET Tillämpliga bestämmelser För den aktuella upphandlingen är bestämmelserna i 19 kap. LOU tillämp­ liga. I 19 kap. 2 § anges att bl.a. följande tillämpas. En upphandlande myn­ dighet ska enligt 4 kap. 1 § LOU behandla leverantörer på ett likvärdigt och icke-diskriminerande sätt samt genomföra upphandlingar på ett öppet sätt. Vid upphandlingar ska vidare principerna om ömsesidigt erkännande och proportionalitet iakttas. Om den upphandlande myndigheten har brutit mot någon av de grundläggande principerna i 4 kap. 1 § LOU eller någon annan bestämmelse i denna lag och detta har medfört att leverantören har lidit eller kan komma att lida skada, ska rätten enligt 20 kap. 6 § LOU besluta att upp­ handlingen ska göras om eller att den får avslutas först sedan rättelse har gjorts. Enligt 19 kap. 24 § LOU ska myndigheten i något av upphandlingsdoku­ menten ange den grund för utvärdering av anbud som den avser att använda. I 19 kap 25 § LOU anges att myndigheten ska i något av upphandlingsdo­ kumenten ange hur tilldelningskriterierna ska viktas inbördes. Förvaltningsrättens bedömning Enligt uppgift från Regionförbundet har något avtal avseende aktuell upp­ handling inte slutits med Ernst & Young AB eller annan leverantör. Det finns således inget avtal för vilket giltigheten kan prövas av förvaltningsrät­ ten. Bolagets yrkande om prövning av avtals giltighet ska därmed avvisas. Vad gäller bolagets påstående om jäv konstaterar förvaltningsrätten att LOU inte innehåller några bestämmelser om jäv som motsvarar t.ex. 16 § förvalt- FÖRVALTNINGSRÄTTEN DOM 3204-18 I VÄXJÖ ningslagen (2017:900). Frågan får i stället bedömas utifrån om Regionför­ bundet agerat på ett sätt som strider mot likabehandlingsprincipen. Förvalt­ ningsrätten anser att vad bolaget anfört inte visar att Regionförbundet ge­ nom sitt agerande brutit mot likabehandlingsprincipen. Bolaget gör även gällande att det av upphandlingsdokumenten inte framgår vilken grund för utvärdering av anbuden som ska användas eller hur tilldel­ ningskriteriema ska viktas inbördes. De invändningar Regionförbundet gör mot dessa påståenden tar inte sikte på vad som anges i upphandlingsdoku­ menten. Förvaltningsrätten anser att bolaget visat att beskrivning av utvär­ deringsgrunder och viktning inte finns i upphandlingsdokumenten. Även i fråga om en direktupphandling har Regionförbundet en skyldighet att ange sådana uppgifter i upphandlingsdokumenten enligt 19 kap. 24 och 25 §§ LOU. Upphandlingsdokumenten brister därmed i förhållande till dessa be­ stämmelser. Regionförbundet har således agerat i strid med LOU. Om Reg­ ionförbundet hade angett grund för tilldelning hade bolaget kunnat utforma sitt anbud på annat sätt och vinna upphandlingen. Därmed få bolaget anses ha lidit skada. Då bristerna hänför sig till det konkurrensuppsökande skedet i upphandlingen ska upphandlingen göras om. Ansökan ska därmed bifallas. HUR MAN ÖVERKLAGAR, se bilaga 1 (DV 3109/lD LOU) Magnus Hansson rådman Föredragande: Lena Lundblad 4 SVERIGES DOMSTOLAR www.domstol.se HUR MAN ÖVERKLAGAR- PRÖVNINGSTILLSTÅND Bilaga Bilaga 1 r-'.. i'l Densomvillöverklagaförvaltningsrättens avgörande ska skriva till Kammarrätten i Jönköping. Skrivelsen ska dock skickas eller lämnas till förvaltningsrätten. Adressen till förvaltningsrätten framgår av avgörandet. Överklagandet ska ha kommit in till förvalt­ ningsrätten inom tre veckor från den dag då klaganden fick del av avgörandet. Om avgör­ andet har meddelats vid en muntlig förhand­ ling, eller det vid en sådan förhandling har angetts när det kommer att meddelas, ska dock överklagandet ha kommit in inom tre veckor från den dag som avgörandet med­ delades. För offentlig part räknas tiden för över-klagande alltid från den dag avgörandet meddelades. Om sista dagen för överklagandet infaller på lördag, söndag eller helgdag, midsommar­ afton, julafton eller nyårsafton räcker det att skrivelsen kommer in nästa vardag. Prövningstillstånd i kammarrätten För att ett överklagande ska kunna tas upp i kammarrätten fordras att prövningstillstånd meddelas. Kammarrätten lämnar prövnings­ tillstånd om 1. detfinnsanledningattbetvivlariktigheten av det slut som förvaltningsrätten har kommit till, 2. detinteutanattsådanttillståndmeddelas går att bedöma riktigheten av det slut som förvaltningsrätten har kommit till, 3. det är av vikt för ledning av rättstillämpningen att överklagandet prövas av högre rätt, eller 4. detannarsfinnssynnerligaskälattpröva överklagandet. Om prövningstillstånd inte meddelas står förvaltningsrättens avgörande fast. Det är därför viktigt att det klart och tydligt framgår av överklagandet till kammarrätten varför man anser att prövningstillstånd bör meddelas. Överklagandets innehåll Skrivelsen med överklagande ska innehålla Klagandens person- eller organisations­ nummer, postadress, e-postadress och telefonnummer till bostaden och mobil­ telefon. Även adress och telefonnummer till arbetsplatsen ska anges, samt eventuell annan adress där klaganden kan nås för Om klaganden anlitar ombud, ska om­ budets namn, postadress, e-post-adress, telefonnummer till arbetsplatsen och mobiltelefonnummer anges. Om samtliga ovan nämnda person- eller adressuppgifter har lämnats tidigare i målet och fortfarande är aktuella behöver de inte uppges igen. Om någon uppgift ändras, ska ändringen utan dröjsmål anmälas till kammarrätten. 2. uppgift om det avgörande som över­ klagas - förvaltningsrättens namn, mål­ nummer samt dagen för avgörandet, 3. de skäl som klaganden anger till stöd för en begäran om prövningstillstånd, 4. den ändring av förvaltningsrättens avgörande som klaganden vill få till stånd, www.domstol.se 1. delgivning. Q 5. de bevis som klaganden vill åberopa och vad han/hon vill styrka med varje särskilt Forts. nästa sida Avtal före laga kraft i vissa mål I vissa mål får avtal slutas innan tiden för överklagande av rättens avgörande har löpt ut. Detta gäller mål om överprövning enligt • ling, lagen (2007:1091) om offentlig upphand­ • områdena vatten, energi, transporter och posttjänster, lagen (2007:1092) om upphandling inom • försvars- och säkerhetsområdet, lagen (2011:1029) om upphandling på • koncessioner, lagen (2016:1147) om upphandling av • ling, eller lagen (2016:1145) om offentlig upphand­ • försörjningssektorerna lagen (2016:1146) om upphandling inom I de flesta fall får avtal slutas när tio dagar har gått från det att rätten avgjort målet eller upp­ hävt ett interimistiskt beslut. I vissa fall får avtal slutas omedelbart. Ett överklagande av rättens avgörande får inte prövas sedan avtal har slutits. Fullständig information finns i 16 kapitlet i de ovan fyra förstnämnda lagarna och i 20 kapitlet i de två sistnämnda lagarna. Ytterligare information Behöver ni fler upplysningar om hur man överklagar kan ni vända er till förvaltnings­ rätten. ,v,v,v.domstol.se bevis.