FÖRVALTNINGSRÄTTEN I STOCKHOLM Avdelning 30 SÖKANDE Mål nr 24184-19 Sida I (5) DJIC Nordic AB, 556809-6894 Klockaregatan 1 533 30 Götene MOTPART Regeringskansliet Förvaltningsavdelningen 103 33 Stockholm SAKEN Offentlig upphandling FÖRVALTNINGSRÄTTENS AVGÖRANDE Avd Dnr KSnr Aktbil BESLUT 2019-11-08 Meddelat i Stockholm Dok.Id 1163885 Postadress 115 76 Stockholm Besöksadress Tegeluddsvägen l Telefon Telefax 08-561 680 00 E-post: avd30.fst@dom.se , v. v w .d o m s t o l .s e / f o r v a l t n i n g s r a t t Expeditionstid Förvaltningsrätten avvisar DJIC Nordic AB:s ansökan om överprövning. Förvaltningsrätten beslutar att någon tiodagarsfrist inte ska gälla. KONKURRENSVERKET Z'e/1 Il& ( måndag - fredag 08:00-16:00 Sida 2 FÖRVALTNINGSRÄTTEN BESLUT 24184-19 I STOCKHOLM YRKANDEN M.M. DJIC Nordic AB (DJIC) begär överprövning av Regeringskansliets upphandling: avropsförfrågan Klient 2, Stationära och bärbara datorer, tunna klienter, bildskärmar, läsplattor samt tillbehör. FA2019/00826/IT. DllC yrkar att tilldelningsbeslut ska stoppas samt att en ny upphandling ska komma till stånd. Till stöd för sin talan anför DllC i huvudsak följande. Det har inte gått att konkurrera på lika villkor i upphandlingen. Kraven i upphandlingen favoriserar viss tillverkare och omöjliggör för annan att kunna lägga ett korrekt anbud. Lagen (2016:1145) om offentlig upphandling 4 kap. 1-2 §§ har brutits avseende ett flertal punkter. Det har medfört att upphandlande myndighet inte har behandlat leverantörerna på att likvärdigt och icke­ diskriminerande sätt. Upphandlingen har utformats på ett sådant otillbörligt sätt att viss tillverkare/leverantör har gynnats varvid annan tillverkare/leverantör inte kan konkurrera på lika villkor. I vidare hänseende har det gjort att DllC inte har haft möjlighet att varken direkt eller indirekt kunnat delta i upphandlingen varvid DllC i förlängningen lider ekonomisk skada. Regeringskansliet bestrider DllC:s yrkande och yrkar för egen del att förvaltningsrätten ska avslå DllC:s ansökan om överprövning. Regeringskansliet yrkar också att förvaltningsrätten i första hand ska besluta att omedelbart upphäva den förlängda avtalsspärren eller i andra hand ska besluta att någon tiodagarsfrist inte ska gälla efter det att målet har avgjorts. Till stöd för sin talan anför Regeringskansliet bl.a. följande. Regerings­ kansliet har inte brutit mot någon av de grundläggande principerna i 4 kap. 1-2 §§ LOU eller någon annan bestämmelse i LOU. DllC har inte visat att bolaget lidit eller kunnat lida skada, varför det saknas grund för ingripande FÖRVALTNINGSRÄTTEN I STOCKHOLM BESLUT Sida 3 24 184-19 mot upphandlingen enligt 20 kap. 6 § LOU. DJIC:s ansökan ska därför avslås. Till ramavtalet finns sex knutna ramavtalsleverantörer. DJIC är inte en av dessa och följaktligen inte part i ramavtalet. DJIC skulle därmed inte har kunnat tilldelas kontrakt i den förnyade konkurrensutsättningen och skulle därigenom inte heller kunna lida skada i LOU:s mening Gfr Kammarrätten i Sundsvalls mål nr 1562-15). Av 20 kap. 6 § LOU följer att rätten ska besluta om ingripande om den upphandlande myndigheten brutit mot någon av de grundläggande principerna i 4 kap. 1 § eller någon annan bestämmelse i LOU och detta har medfört att leverantören lidit eller kan komma att lida skada. Det krävs alltså kausalitet mellan det påstådda upphandlingsfelet och den skada som leverantören säger sig lida. Av HFD 2013 ref. 53 framgår att den leverantör som ansöker om överprövning har att klargöra på vilket sätt påstådda brister har medfört skada eller risk för leverantören. Oaktat om upphandlingsfel har begåtts, vilket Regerings­ kansliet bestrider, saknas grund för ingripande mot upphandlingen eftersom DJIC inte är part i ramavtalet och därmed inte heller kan lida skada enligt de grunder DJIC har anfört. - Regeringskansliet har behov att ingå avtal så snart som möjligt med vinnande leverantör. För att begränsa den fördröjning av upphandlingen som ansökan om överprövning annars medför, särskilt med hänsyn till att ansökan bör avslås, yrkar Regeringskansliet att förvaltningsrätten i första hand ska besluta att omedelbart upphäva den förlängda avtalsspärren enligt 20 kap. 8 § LOU eller i andra hand besluta att någon tiodagarsfrist inte ska gälla efter det att målet har avgjorts enligt 20 kap. 10 § LOU. Den olägenhet eller skada som den förlängda avtalsspärren och tiodagarsfristen medför för Regeringskansliet måste under omständigheterna i målet bedömas vara större än den skada som skulle kunna drabba DJIC. Sida 4 FÖRVALTNINGSRÄTTEN BESLUT 24184-19 I STOCKHOLM SKÄLEN FÖR AVGÖRANDET Enligt 20 kap. 4 § LOU :far allmän förvaltningsdomstol efter ansökan av en leverantör som anser sig ha lidit eller kunna komma att lida skada överpröva en upphandling och giltigheten av ett avtal som har slutits mellan en upphandlande myndighet och en leverantör. Av 7 kap. 3 § LOU framgår att kontrakt som grundar sig på ramavtal endast får ingås mellan en upphandlande myndighet och en leverantör som är part i ramavtalet. När det gäller förfarandet vid förnyad konkurrensutsättning framgår vidare av 7 kap. 9 § LOU att de leverantörer som är parter i ramavtalet ska inbjudas på nytt att lämna anbud i enlighet med de villkor som anges i ramavtalet. Av Regeringskansliets svar på DJIC:s ansökan om överprövning framgår bl.a. följande. Regeringskansliet har genomfört avrop genom förnyad konkurrensutsättning från Kammarkollegiet, Statens inköpscentrals, ramavtal avseende Klient 2, Stockholm, Gotland och Sydöstra Sverige, Dnr 96-51-2015 (Ramavtalet). Regeringskansliet meddelade tilldelningsbeslut den 16 oktober 2019 genom vilket Dustin Sverige AB tilldelades kontrakt. Det finns sex leverantörer knutna till det aktuella ramavtalet. DJIC inte är en av dem. DJIC har beretts tillfälle att yttra sig över Regeringskansliets svar men har inte avhörts. Förvaltningsrätten gör följande bedömning. DJIC uppger sig vara en leverantör som har lidit skada eller kan komma att lida skada. Såvitt framkommit är DJIC emellertid inte part i det aktuella ramavtalet. DJIC har därför inte haft någon möjlighet att lämna anbud eller Sida 5 FÖRVALTNINGSRÄTTEN BESLUT 24184-19 I STOCKHOLM tilldelas kontrakt när Regeringskansliet genomförde avrop i enlighet med ramavtalet. DJIC kan därmed inte sägas ha något sådant intresse som krävs för att bolaget nu ska ha talerätt Ufr HFD 2017 ref. 62). DJIC:s ansökan om överprövning ska därför avvisas. Mot bakgrund av förvaltningsrättens bedömning att DJIC:s ansökan om överprövning ska avvisas, finner förvaltningsrätten att det finns skäl för att bifalla Regeringskansliets yrkande om att någon tiodagarsfrist inte ska gälla (20 kap. 10 § 3 st LOU). Eftersom förvaltningsrätten nu har tagit upp målet till slutlig prövning föranleder Regeringskansliets yrkande om att den förlängda avtalsspärren omedelbart ska upphävas, ingen särskild åtgärd. HUR MAN ÖVERKLAGAR Detta avgörande kan överklagas. Information om hur man överklagar finns i bilaga I (FR-05). Ulrika Berg Rådman Hanna Axelsson har föredragit målet. iI!!� SVERIGES DOMSTOLAR Hur man överklagar Den som inte är nöjd med förvaltningsrättens beslut kan överklaga. Här framgår hur det går till. Överklaga skriftligt inom 3 veckor Tiden räknas oftast från den dag som ni fick del av beslutet. I vissa fall räknas tiden i stället från beslutets datum. Det gäller om beslutet avkunnades vid en muntlig förhandling, eller om rätten vid förhandlingen gav besked om datum för beslutet. För myndigheten räknas tiden alltid från beslutets datum. Observera att överklagandet måste ha kommit in till domstolen när tiden går ut. FR-05 Närmare regler finns i den lag som gäller för målet, se rutan längst ner på nästa sida för hänvisningar. Gör så här 1. Skriv förvaltningsrättens namn och målnummer. 2. Förklara varför ni tycker att beslutet ska ändras. Tala om vilken ändring ni vill ha och varför ni tycker att kammarrätten ska ta upp ert överklagande (läs mer om prövningstillstånd längre ner). 3. Tala om vilka bevis ni vill hänvisa till. Förklara vad ni vill visa med varje bevis. Skicka med skriftliga bevis som inte redan finns i målet. 4. Lämna namn och personnummer eller organisationsnummer. Lämna aktuella och fullständiga uppgifter om var domstolen kan nå er: postadresser, e-postadresser och telefonnummer. Om ni har ett ombud, lämna också ombudets kontaktuppgifter. 5. Skicka eller lämna in överklagandet till förvaltningsrätten - adressen finns i beslutet. Vad händer sedan? Förvaltningsrätten kontrollerar att överklagan­ det kommit in i rätt tid. Har det kommit in för sent avvisar domstolen överklagandet. Det innebär att beslutet gäller. Om överklagandet kommit in i tid, skickar förvaltningsrätten överklagandet och alla handlingar i målet vidare till kammarrätten. öllaga ·1 Vilken dag går tiden ut? Sista dagen för överklagande är samma veckodag som tiden börjar räknas. Om ni exempelvis fick del av beslutet måndagen den 2 mars går tiden ut måndagen den 23 mars. Om sista dagen infaller på en lördag, söndag eller helgdag, midsommarafton, julafton eller nyårs­ afton, räcker det att överklagandet kommer in nästa vardag. Tänk på detta i mål om överprövning av upphandling I vissa fall kan myndigheten ingå avtal efter 10 dagar från det att domstolen avgjort målet eller upphävt ett interimistiskt beslut, och i vissa fall får myndigheten ingå avtal omedelbart. Efter att avtal har slutits får kammarrätten inte överpröva upphandlingen. Detta gäller alltså även om tiden för överklagande fortfarande gäller. Sida 1 av 2 www.domstol.se Har ni tidigare fått brev genom förenklad delgivning kan även kammarrätten skicka brev på detta sätt. Prövningstillstånd i kammarrätten När överklagandet kommer in till kammar­ rätten tar domstolen först ställning till om målet ska tas upp till prövning. Kammarrätten ger prövningstillstånd i fyra olika fall. • Domstolen bedömer att det finns anledning att tvivla på att förvaltnings­ rätten dömt rätt. • Domstolen anser att det inte går att bedöma om förvaltningsrätten dömt rätt utan att ta upp målet. • Domstolen behöver ta upp målet för att ge andra domstolar vägledning i rätts­ tillämpningen. • Domstolen bedömer att det finns synnerliga skäl att ta upp målet av någon annan anledning. Om ni inte får prövningstillstånd gäller det överklagade beslutet. Därför är det viktigt att i överklagandet ta med allt ni vill föra fram. Vill ni veta mer? Ta kontakt med förvaltningsrätten om ni har frågor. Adress och telefonnummer finns på första sidan i beslutet. Mer information finns på www.domstol.se. För fullständig information, se: • lag (2016:1145) om offentlig upphandling, 20 kap. • lag (2016:1146) om upphandling inom försörjningssektorerna, 20 kap. • lag (2011:1029) om upphandling på försvars- och säkerhetsområdet, 16 kap. • lag (2016:1147) om upphandling av koncessioner, 16 kap. • lag (2016:1145) om offentlig upphandling, 20 kap. • lag (2016:1146) om upphandling inom försörjningssektorn, 20 kap. Sida 2 av 2 www.domstol.se