FÖRVALTNINGSRÄTTEN DOM I LINKÖPING 2015-05-05 Meddelad i Linköping SÖKANDE 4U Security Services (Sverige) AB, 556095-6772 Box49017 100 28 Stockholm MOTPARTER 1. Kommunalförbundet Fjärde Storstadsregionen Upphandlingscenter, 222000-2527 581 81 Linköping 2. Lejonfastigheter AB, 556477-7851 Box1943 581 18 Linköping Mål nr 1576-15 KONKURRENSVERKET 2015 -05- 0 6 .. Avd Dnr KSnr Överprövning av upphandling enligt lagen (2007:1091) om offentlig upp­ handling, LOD FÖRVALTNINGSRÄTTENS AVGÖRANDE Förvaltningsrätten avslår ansökan om överprövning. 1 Ombud: Kommunalförbundet Fjärde Storstadsregionen Upphandlingscenter, 222000-2527 581 81 Linköping SAKEN Aktbil Dok.Id 204753 Postadress Box406 581 04Linköping Besöksadress Brigadgatan 3 Telefax 013-25 11 40 forvaltningsrattenilinkoping@dom.se Expeditionstid måndag - fredag 08:00-16:00 Telefon 013-25 11 00 E-post: 2 FÖRVALTNINGSRÄTTEN DOM 1576-15 I LINKÖPING YRKANDEN M.M. Upphandlingscenter genomför en upphandling gällande bevakningstjäns­ ter, UH-2014-73, för Linköpings kommuns och Lejonfastigheter AB:s räk­ ning. Upphandlingen genomförs genom förenklat förfarande enligt LOU och tilldelningsgrund är ekonomiskt mest fördelaktigt anbud. Tilldelnings­ beslut hade vid tiden för ansökan ännu inte fattats. 4U Security Services (Sverige) AB (bolaget) ansöker om överprövning av upphandlingen och yrkar att förvaltningsrätten ska besluta att den ska göras om. Upphandlingscenter motsätter sig bifall till bolagets ansökan. VAD PARTERNA HAR ANFÖRT Bolaget Den angivna avtalstiden, som är satt till totalt sex år, är inte förenlig med LOU. Det har inte angetts någon särskild anledning till den långa avtalsti­ den eller beskrivits att det är ett utförandeentreprenadkontrakt. Det är, oav­ sett vilket, en ovanligt lång avtalstid för bemanningstjänster inom ramen för LOU. Det har under anbudstiden gjorts ändringar i skall-kraven utan att upphand­ lingen har gjorts om. Senaste ändringen avsåg ett skall-krav på inställelse­ tid vid larmutryckning som ändrades från 12 till 20 minuter. Denna ändring kan vara avgörande för flera bolag som kan ha valt att inte lämna anbud på grund av det tidigare kravet. Vid förändring av skall-kraven är det oväsent­ ligt om det finns tid kvar för anbudssvar, eftersom detta inte hjälper de leverantörer som redan har tagit ett affärsmässigt beslut att inte lämna an- 3 FÖRVALTNINGSRÄTTEN DOM 1576-15 I LINKÖPING bud. Ändringen av inställelsetiden till 20 minuter måste anses vara en vä­ sentlig förändring i förhållande till det ursprungliga förfrågningsunderla­ get, varför upphandlingen borde göras om. Bolaget uppfyller samtliga skall-krav men har valt att inte lämna anbud, eftersom det på grund av bristerna i förfrågningsunderlaget finns en stor risk för en överprövningsprocess efter anbudstidens utgång. En överpröv­ ningsprocess hade offentliggjort bolagets affärside - med vilken avses en tydlig prisstrategi- och prissättning samt försvårat möjligheten till en god affär under ett nytt anbudsförfarande. Upphandlingscenter Upphandlingscenter har inte brutit mot de grundläggande principerna i LOU. Bolaget har varken lidit eller riskerat att lida skada. Bolagets påstående om att en eventuell framtida överprövning av upphand­ lingen skulle kunna leda till skada för bolaget tillbakavisas. I upphandling­ en finns inte något krav på en beskrivning av anbudsgivarens affärside, varför bolagets påstående om att denna skulle offentliggöras i samband med en överprövning är irrelevant. I offentlig upphandling är huvudregeln att offentlighetsprincipen gäller, vilket innebär att anbud i en upphandling som huvudregel blir offentliga efter tilldelningsbeslutet. Detta i sig kan aldrig medföra en skada enligt 16 kap. 6 § LOU. Det är varje potentiell anbudsgivares val att med vetskap om att anbudet kan bli offentligt be­ stämma om den ska lämna ett anbud eller inte. Det finns en risk för över­ prövning i alla upphandlingar. Att inte lämna ett anbud enbart av den an­ ledningen har inget samband med risken för en eventuell skada. Det finns enligt LOU en begränsad avtalstid endast för ramavtal. Det aktu­ ella kontraktet är ett utförandeentreprenadkontrakt för vilket det inte finns 4 FÖRVALTNINGSRÄTTEN DOM 1576-15 I LINKÖPING någon bestämmelse om begränsning i avtalstid. Inställelsetiden för zon 1, kl. 18.00-06.00, har utökats från 12 till 20 minuter. Det tillbakavisas att detta skulle ha varit av avgörande betydelse för anbudsgivare vid valet om de ska lämna anbud eller inte. Från det att justeringen av inställelsetiden gjordes fanns det 13 dagar kvar att lämna anbud, vilket är en skälig tid för att ta till sig den marginella justeringen och lämna anbud i upphandlingen. Bolaget har inte åberopat justeringen av inställelsetiden som en omstän­ dighet som har varit till hinder för bolaget ått lämna anbud och kan därmed inte anses ha lidit eller riskerat att lida skada på grund av densamma. SKÄLEN FÖR AVGÖRANDET Tillämpliga bestämmelser Enligt 1 kap. 9 § LOU ska upphandlande myndigheter behandla leverantö­ rer på ett likvärdigt och icke-diskriminerande sätt samt genomföra upp­ handlingar på ett öppet sätt. Vid upphandlingar ska vidare principerna om ömsesidigt erkännande och proportionalitet iakttas. Av 16 kap. 6 § LOU framgår att om den upphandlande myndigheten har brutit mot de grundläggande principerna i l_ kap. 9 § eller någon annan bestämmelse i denna lag och detta har medfört att leverantören har lidit eller kan komma att lida skada, ska rätten besluta att upphandlingen ska göras om eller att den får avslutas först sedan rättelse har gjorts. Förvaltningsrättens bedömning I mål om ingripande enligt LOU gäller som huvudprincip att den part som gör gällande att en upphandling är felaktig på ett klart sätt ska ange på vilka omständigheter denne grundar sin talan och att domstolen är begrän­ sad till de grunder som parten har åberopat (jfr RÅ 2009 ref. 69). För att 5 FÖRVALTNINGSRÄTTEN DOM 1576-15 I LINKÖPING grund för ingripande mot upphandlingen ska finnas är det inte tillräckligt att sökanden anser sig ha lidit eller kunnat komma att lida skada, utan sö­ kanden ska visa att så har varit fallet på grund av de brister som har påta­ lats (se HF D 2013 ref. 53). Bolaget har gjort gällande att avtalstidens längd och justeringen av ett ob­ ligatoriskt krav står i strid med LOU. Bolaget har vidare gjort gällande att det har kunnat komma att lida skada, eftersom upphandlingen har varit behäftad med sådana brister att det funnits en risk för en överprövnings­ process under vilken bolagets affärside och prissättning skulle ha offent­ liggjorts. Bolaget har därför valt att inte lämna anbud i upphandlingen. Förvaltningsrätten konstaterar att bolaget inte har gjort gällande att det har lidit eller kunnat komma att lida skada till följd av de påstådda felaktighet­ erna i upphandlingen. Bolaget har inte heller angett hur dess tänkta anbud skulle ha sett ut om dessa påstådda felaktigheter inte hade funnits. Den omständigheten att uppgifter om bolagets affärside och prissättning hade kunnat röjas under en eventuell överprövningsprocess innebär, enligt för­ valtningsrättens mening, inte att bolaget kan anses ha lidit eller kunnat komma att lida skada på det sätt som avses i 16 kap. 6 § LOU. Mot denna bakgrund saknas anledning att pröva om Upphandlingscenter har brutit mot någon av de grundläggande principerna i LOU på det sätt som bolaget har anfört. Ansökan ska därför avslås. HUR MAN ÖVERKLAGAR, se bilaga 1 (DV 3109/lD LOU) h n /l,yy1 �1v7-v�� Miriam Gewarges Föredragande har varit Sabina Karlsson. Bilaga 1 HUR MAN ÖVERKLAGAR- PRÖVNINGSTILLSTÅND Den som vill överklaga förvaltningsrättens beslut ska skriva till Kammarrätten i Jön.köping. Skrivelsen ska dock skickas eller lämnas till förvaltningsrätten. Överklagandet ska ha kommit in till förvaltningsrätten inom tre veckor från den dag då klaganden fick del av beslutet Om beslutet har meddelats vid en muntlig förhandling, eller det vid en sådan förhandling har angetts när beslutet kommer att meddelas, ska dock överklagandet ha kommit in inom tre veckor från den dag domstolens beslut meddelades. Tiden för överklagandet för offentlig part räknas från den dag beslutet meddelades. Om sista dagen för överklagandet infaller på lördag, söndag eller helgdag, midsommarafton, julafton eller nyårsafton räcker det att skrivelsen kommer in nästa vardag. För att ett överklagande ska kunna tas upp i kammarrätten fordras att prövningstillstånd meddelas. Kammarrätten lämnar prövningstillstånd om 1. det finns anledning att betvivla riktigheten av det slut som förvaltningsrätten har kommit till, 2. det inte utan att sådant tillstånd meddelas går att bedöma riktigheten av det slut som förvaltningsrätten har kommit till, 3. det är av vikt för ledning av rättstillämpningen att överklagandet prövas av högre rätt, eller 4. det annars finns synnerliga skäl att pröva överklagandet. Om prövningstillstånd inte meddelas står förvaltningsrättens beslut fast. Det är därför viktigt att det klart och tydligt framgår av :=i överklagandet till kammarrätten varför man till bostaden och mobiltelefon. Adress och telefonnummer till klagandens arbetsplats ska också anges samt eventuell annan adress där klaganden kan nås för delgivning. Om dessa uppgifter har lämnats tidigare i målet - och om de fortfarande är aktuella - behöver de inte uppges igen. Om klaganden anlitar ombud, ska ombudets namn, postadress, e­ postadress, telefonnummer till arbetsplatsen och mobiltelefonnummer anges. Om någon person- eller adressuppgift ändras, ska ändringen utan dröjsmål anmälas till kammarrätten. 2. den dom/beslut som överklagas med uppgift om förvaltningsrättens namn, måhiummer samt dagen för beslutet, 3. de skäl som klaganden anger till stöd för en begäran om prövningstillstånd, 4. den ändring av förvaltningsrättens dom/beslut som klaganden vill få till stånd, 5. de bevis som klaganden vill åberopa och vad han/hon vill styrka med varje särskilt bevis. Adressen till förvaltningsrätten framgår av domen/beslutet. I mål om överprövning enligt lagen (2007:1091) om offentlig upphandling eller lagen (2007:1092) om upphandling inom områdena vatten, energi, transporter och posttjänster får avtal slutas innan tiden för överklagande av rättens dom eller beslut har löpt ut. I de flesta fall får avtal slutas när tio dagar har gått från det att rätten avgjort målet eller upphävt ett interimistiskt beslut. I vissa fall får avtal slutas omedelbart. Ett överklagande av rättens avgörande får inte prövas �edan avtal har slutits. Fullständig information finns i 16 kapitlet i de ovan angivna lagarna. Behöver Ni fler upplysningar om hur man överklagar kan Ni vända Er till förvaltningsrätten. 3 anser att prövningstillstånd bör meddelas. Q -...... 0°' ...... <')>Q Skrivelsen med överklagande ska innehålla 1. Klagandens person-/organisationsnummer, postadress, e-postadress och telefonnummer www.domstol.se