FÖRVALTNINGSRÄTTEN I UMEÅ DOM Mål nr 1220-10 E Sida 1 (11) Prenax AB, 556540-7474 Box 1080 164 25 Kista MOTPART Umeå kornmun 901 84 Umeå SAKEN 2010 -05- 2 5 Meddelad i Umeå j.· Is ;; I SÖKANDE 2010 -05- 2 8 Överprövning enligt lagen (2007:1091) om offentlig upphandling·· LOU D O M S LU T Förvaltningsrätten beslutar att upphandlingen ska göras om. BAKGRUND OCH YRKANDEN Umeå kommun (kommunen) har infordrat anbud avseende prenumeration på tidningar och tidskrifter (dnr 09112). - Vid upphandlingen har använts öppet förfarande. Prenax AB (bolaget) ansöker i förvaltningsrätten om överprövning av upp­ handlingen. K.ommunen bestrider bifall till bolagets ansökan. Genom interimistiskt beslut den 15 mars 2010 har förvaltningsrätten för­ ordnat att upphandlingen inte får avslutas i1man något annat har beslutats. DokJd 2432 Postadress Box 193 901 05 Umeå Besöksadress Nygatan 45 (Tingshuset) Telefon Telefax 090-17 74 00 090-13 75 88 E-post: forvaltningsratteniurnea@dorn.se Expeditionstid måndag fredag 09:00-12:00 13:00-15:00 I Kii:MW�•���Ji<;,.-fll;\<; ;, F'ÖRVALTNINGSRÄTTEN IUMEÅ DOM Sida 2 1220-10 E TILLÄMPLIGA BESTÄMMELSER Upphandlande myndigheter skall behandla leverantörer på ett likvärdigt och icke-diskriminerande sätt samt genomföra upphandlingar på ett öppet sätt. Vid upphandlingar skall vidare principerna om ömsesidigt erkännande och proportionalitet iakttas (1 kap. 9 § LOU). En upphandlande myndighet skall anta antingen 1. det anbud som är det ekonomiskt mest fördelaktiga för den upphandlan­ de myndigheten, eller 2. det anbud som innehåller det lägsta priset. (12 kap. 1 § första stycket LOU) Om den upphandlande myndigheten har brutit mot de grundläggande principerna i 1 kap. 9 § eller någon annan bestämmelse i LOU och detta har medfört att leverantören lidit eller kan komma att lida skada, skall rätten besluta att upphandlingen skall göras om eller att den får avslutas först sedan rättelse gjorts. (16 kap. 2 § första stycket LOU) UTREDNINGEN Kommunens förfrågningsunderlag I förfrågningsunderlagets Upphandlingsföreskrifter anges bl.a. följande. 1.0 Upphandlingen Umeå kommun avser att upphandla en upp till fyra agenter som admini­ strerar Umeå kommuns prenumerationer till biblioteken under perioden 2010-11-01-2012-10-31 med möjlighet till maximalt 1 års förlängning. Övriga som ingår i denna upphandling är Bjurholms kommun, Vännäs kommun, Nordmalings kommun, Vindelns kommun och Robertsfors kommun. FÖRVALTNINGSRÄTTEN I UMEÅ DOM Sida 3 1220-10 E Denna upphandling är uppdelad i fyra (4) paket. I paket 1 ingår endast svenska tidskrifter. I paket 2 ingår endast utländska tidskrifter. I paket 3 ingår endast dagstidningar svenska. I paket 4 ingår endast dagstidningar utländska. 2.4 Pris Pris skall anges enligt Svarsbilagan Prismall, se bilaga 1 till domen för utdrag ur prismallen. Priser ska anges i SEK och vara exkJusive mervär­ desskatt. Angivna priser skall gälla fasta t.o.m. 2010-11-01. Därefter sker prisjustering enligt punkt 4 i bilaga "Avtalsvillkor/avtal". 3.2 Prövning av anbud Av de kvalificerade anbuden kommer anbudet med lägsta pris i tryckt upp­ laga att antas som vinnare i respektive paket. I förfrågningsunderlagets Avtalsvillkor/Avtal anges bl.a. följande. 2 I. 0 Kreditering Vid ej mottagen svensk tidning/tidskrift har säljaren två veckor efter första reklamationen på sig att skicka ett nytt nummer. Kommer inte ett nytt nu­ mer inom angiven tid skall kreditering av utebliven leverans ske omgående till köparen efter andra reklamationen. Kreditering per utebliven leverans beräknas på a-priset på prenumerationen delat i antalet angivna nummer per år. Vid ej mottagen utländsk tidning/tidskrift har säljaren sex veckor efter för­ sta reklamationen på sig att skicka ett nytt nummer. Kommer inte ett nytt nummer inom angiven tid skall kreditering av utebliven leverans ske om­ gående till köparen efter andra reklamationen. Kreditering per utebliven leverans beräknas på a--priset på prenumerationen delat i antalet angivna nummer per år. Parternas anföranden FÖRVALTNINGSRÄTTEN IUMEÅ DOM Sida 4 1220-10 E Bolaget anför. Kommunen ber anbudslämnare att prissätta prenumerationer på 478 svenska tidskrifter, 91 utländska tidskrifter, 46 svenska dagstid­ ningar och 16 utländska dagstidningar. Titlarna anges i anbudsunderlaget. Dessvärre räcker inte dessa titelnamn för att kunna bestämma vilken pro­ dukt som efterfrågas. Sedvanlig standard i prenumerationsservicebran­ schen är att namnge produkten med fullständigt titelnamn (inga förkort­ ningar eller allitterationer), ISSN-nummer, utgivningsland och utgivnings­ språk. För dagstidningar gäller även att typ av upplaga som definierar edi­ tion uppges, t.ex. riksupplaga eller lokalupplaga. Tidningsförlagens priser varierar beroende på ovanstående kriterier och utan dessa uppgifter kom­ mer anbudslämnarna inte att kunna lämna priser på rätt produkter. - Efter påstötningar går kommunen nu med på att förse titelunderlaget med ISSN­ munmer, vilket ger anbudslämnaren en bättre möjlighet att identifiera vil­ ken titel som avses. Fortfarande saknas dock information om vilka uppla­ gor och/eller geografiska spridningsområden som avses. Avses utgivning mån-fre eller mån-sön? Olika versioner ger olika priser. - Sådan saknad information känner naturligtvis befintlig leverantör till eftersom denne en­ kelt kan se föregående års beställningar. Risktagandet vid prissättningen blir därmed annorlunda för befintlig leverantör. Utmanande anbudslämnare får famla i mörker. Bolaget anser att kommunen brister i informationen i upphandlingsunderlaget och dänned inte behandlar utmanande och befint­ liga leverantörer på ett likvärdigt och icke dislaiminerande sätt. - Kommu­ nens priskonstruktion innebär ett orimligt risktagande för anbudslämnaren. Att upphandla en prenumerationstjänst skiljer sig i många avseenden vä­ sentligt från att upphandla exempelvis styckegods. För det första köper man en förmedlingstjänst och inte en produkt. För det andra är priset på produkten som ska förmedlas bestämt av ett förlag vars priser anbudsläm­ naren inte styr över. För det tredje ändrar sig dessa priser vmje år och ibland oftare än så. För det fjärde är förlagspriserna desamma både för kommunen och prenumerationsförmedlare. Prenumerationsförmedlarens tjänst består av samordning av beställnings- och faktureringsflöden, kund- Sida 5 FÖRVALTNINGSRÄTTEN DOM 1220-10 E IUMEÅ service, administration och hantering av alla prenumerationsrelaterade ärenden gentemot förlagen samt att tillhandahålla IT-stöd för administra­ tion, överblick och kornolL Det är den �jänsten som bör prissättas, inte 631 skilda titlar i olika former. - Kommunen vill att anbudslämnarna i sina anbud fryser priserna från tidningsutgivarna i över sex månader fr.o.m. april t.o.m. november. I september 2009 höjde Dagens Industri sitt pris för en 12-månadersprenumeration med över 22 procent. Detta visar storleken på de prisförändringar som anbudslämnaren förväntas bygga in i sina kal­ kyler. Det är orimligt att kräva detta risktagande av en anbudslämnare. Kommunen riskerar betydligt högre kostnader än nödvändigt om anbuds­ lämnarna tar höjd för mycket och anbudslämnaren riskerar förlust, kanske konkurs, om de tar höjd för lite. - Bolaget föreslår därför att kommunen i stället använder sig av en prismodell baserad på ett procentuellt påslag på utgivningsförlagens officiella prenumerationspriser. Fördelarna är flera. Kommunen behöver t.ex. inte komplettera sitt anbudsunderlag med detalje­ rad information om 6.31 titlar, kommunen kan jämföra ett svar istället för hundratals och kommunen kan se vad agentens påslag är. Det finns en ut­ bredd branschpraxis vid offentliga upphandlingar av prenumerationstjäns­ ter att upphandla priset för själva tjänsten genom en prismodell med pro­ centpåslag. - Bolaget anser vidare att det är orimligt att begära att förmed­ laren ska garantera ekonomisk ersättning till köparen för villkor som bryts av tredje part (avtalsvillkor 21.0 Kreditering). Det normala i branschen är att tidningsutgivaren krediterar för utebliven tidning, inte att förmedlaren ska göra det. Det är dessutom inte alla tidningsutgivare som erbjuder kredi­ tering. De allra flesta tidningsutgivare erbjuder enbart omleverans eller förlängd prenumerationsperiod som kompensation. Att prenumerations­ förmedlaren ska ersätta kommunen när det är en tidningsutgivare som har brustit i leverans är orimligt och skulle kunna leda till oproportionerliga skadeståndskrav mot en leverantör som är utan förskyllan beträffande upp­ komsten av skadan och som inte äger juridiska möjligheter att tvinga en tidningsutgivare att uppfylla de avtalsvillkor kommunen kräver. Även om Sida 6 FÖRVALTNINGSRÄTTEN DOM 1220-10 E IUMEÅ kommunen önskar att en anbudslämnare i sitt anbud tar höjd för eventuella krediteringar vid reklamationer blir det fullständigt orimligt att skydda sig mot alla möjliga reklamationsorsaker som kan uppstå. Det normala vid en upphandling av prenumerationsservice är att man ber anbudslämnaren lova att göra det som står i dennes makt för att avhjälpa ett problem och att trycka på hos förlaget för att utkräva kompensation för uppkomsten av en skada. Man ber ofta anbudslämnare att redovisa hur det förebyggande ar­ bete för att motverka reklamationer och det faktiska hanterandet av rekla­ mationer ser ut. Att kräva ovillkorlig kreditering när helst kommunen anser det befogat kan vara väldigt bekymmersamt för en förmedlare och skapa stor rättsosäkerhet. Bolaget anser därför att kommunens krav att anbuds­ lämnaren ovillkorligen ska betala pengar till kommunen när ett förlag, ett tryckeri, en distributör eller kommunen själv har orsakat en reklamation är orimligt och oproportionerligt. Bolaget föreslår istället att skall-kravet änd­ ras till ett bör-krav så att en anbudslämnare inte blir diskvalificerad från upphandlingen för att man inte önskar anta ett krediteringsansvar som rät­ teligen åligger tidningsförlagen. Kommunen anför. Bolaget menar att kommunen lämnat ofullständig in­ formation i förfrågningsunderlaget och därmed inte behandlat leverantörer på ett likvärdigt sätt. Som svar på detta kan nämnas att befintlig leverantör oftast har en fördel gentemot leverantörer som inte levererat till kommunen tidigare. Detta gäller alla upphandlingar. Även om kommunen gör allt den kan har nuvarande leverantör sannolikt ofta en viss fördel. - Bolaget påta­ lar mycket riktigt att anbudsgivare behöver veta vilket ISSN-nummer som respektive titel har. Det kommunen nu gör är att ta reda på vilka ISSN­ nummer som gäller för de efterfrågade titlarna och så snart som det är möj­ ligt fö1iydliga förfrågningsunderlaget och förlänga anbudstiden så att skä­ lig anbudstid fortfarande gäller. Beträffande vilka upplagor och/eller geo­ grafiska spridningsområden som avses anser kommunen att det i och för sig kan finnas vissa variationer men att det är upp till anbudsgivaren att offerera den version som de anser ger dem störst möjlighet att nå fram- Sida 7 FÖRVALTNINGSRÄTTEN DOM 1220-10 E I UMEÅ gång. Kommunens uppfattning är att det av samtliga efterfrågade titlar inte föms så många versioner av samma titel. Däremot är frågan om det är ut­ givning mån-fre eller mån-sön som avses relevant eftersom kommunen i förfrågningsunderlaget angett "komplett ettårig prenumerationskostnad" vilket kan tolkas olika. Denna typ av fråga kan dock kommuniceras via kommunens upphandlingssystem där frågor och svar normalt kommunice­ ras. K.ommunen kommer att förtydliga detta via upphandlingsstödet så att informationen når samtliga intressenter. - Bolaget föreslår att kommunen ska använda en annan priskonstruktion och menar att kommunen upphand­ lat en tjänst utan att be om pris för tjänsten. K..ommunen upphandlar leve­ rans av tidningar/tidskrifter och detta är en blandning av tjänst- och varule­ verans. K.ommunen har också begärt pris för detta. Vaije tidning/tidskrift ska prissättas och i det priset ska samtliga kostnader ingå. - Bolaget menar att låsning av priser innebär ett orimligt risktagande. Fastprisperiodens utgång är samma tidpunkt som avtalsstart, dvs. 2010-11-01, vilket innebär att anbudsgivaren är bunden av sitt pris från anbudstidens utgång till av­ talsstart. Detta förfarande är helt normalt och nödvändigt, oavsett vad som upphandlas. Vidare anges i förfrågningsunderlaget att prisjustering kan ske en gång per år motsvarande den prisförändring som sker i aktuell tid­ ning/tidskrift, dvs. den prisjustering som utgivaren/förlaget genomför. På så sätt tar förmedlaren inte någon risk då utgivaren/förlaget genomför pris­ justeringar. I denna upphandling har kommunen dessutom valt att godkän-­ na förskottsbetalning. Detta minimerar ytterligare risken för förmedlaren. Bolaget menar att kommunen ska följa branschpraxis. Den spelar mindre roll eftersom det som ska prövas är huruvida kommunens förfrågningsun­ derlag strider mot LOU och de gemenskapsrättsliga principerna. Kommu­ nen vill dock påtala att det som bolaget anger "Denna branschpraxis följer kommunerna i sin upphandling genom Kommentus" inte stämmer. Kom­ mentus har i sin upphandling ställt motsvarande eller högre krav än kom­ munen. Vad som skiljer är att kommunen efterfrågat pris på fler artiklar. Det kan även nämnas att Uppsala kommun och Malmö stad genomfört Sida 8 FÖRVALTNINGSRÄTTEN DOM 1220-10 E !UMEÅ motsvarande upphandlingar såsom kommunen genomför den. - I det ak­ tuella uppdraget ingår förutom förmedling, administration m.m. även ett visst risktagande. Det risktagandet består bLa. av att se till att det som en­ ligt överenskommelse ska levereras faktiskt blir levererat. Bäst att bedöma och prissätta denna risk är leverantören. Det står således anbudsgivaren fritt att ta höjd för detta i sin prissättning. Det är inte heller onormalt att kommunen likväl som andra köpare ställer krav på att leverans ska ske som överenskommet. Sker inte leverans enligt överenskommelse regleras detta normalt i ett avtal. I punkten 21.0 i förfrågningsunderlagets Avtalsvill- kor/Avtal framgår hur detta ska regleras. Detta krav är inte på något vis orimligt eller oproportionerligt. Där framgår bl.a. att säljaren har två veck­ or på sig från reklamation om utebliven leverans att leverera den uteblivna leveransen. Har leveransen inte skett efter dessa två veckor ska säljaren på uppmaning av kommunen genomföra krediteringen. Denna reklamationstid gäller för svenska tidningar/tidskrifter. För utländska tidningar/tidskrifter gäller sex veckor. Bolaget känner även viss oro över att kommunen på ett felaktigt och otillbörligt sätt kan komma att reklamera uteblivna leveranser trots att leveransen kan ha fullgjorts. I en normal affärsrelation har dock parterna fö1iroende för varandra i denna typ av frågor. Dessutom går det sannolikt att spåra felleveranser, uteblivna leveranser etc. Vad kommunen önskar, och är beredd att betala för i dem1a upphandling, är att antagen le­ verantör är den paii som tar ansvar för att leverans sker inklusive reklama­ tionshanteringen. - Sammanfattningsvis menar kommunen att upphand­ lingen är genomförd på ett sätt som inte bryter mot de gemenskapsrättsliga principerna och LOU. Villkoren för upphandlingen har tydligt framgått av förfrågningsunderlaget och är på intet sätt orimliga och oproportionerliga. Kommunen har valt att istället för att själv sköta prenumerationer av tid­ ningar och tidskrifter lägga ut det ansvaret på en extern part och sedan är det upp till marknaden att värdera affärsmöjligheten. DOMSKÄL Sida 9 FÖRVALTNINGSRÄTTEN DOM 1220-10 E IUMEÅ Bolaget ifrågasätter den av kommunen använda priskonstruktionen och anför att den innebär ett orimligt risktagande för anbudsgivarna. Förvalt­ ningsrätten konstaterar inledningsvis att en upphandlande myndighet har en långtgående frihet att, inom ramarna för bestämmelserna i LOU och de gemenskapsrättsliga principerna, bestämma hur priser ska lämnas och ut­ värderas. Kommunen har valt en priskonstruktion som visar det totala pri­ set för respektive prenumeration inklusive förmedlingstjänst. Vidare kan nämnas att anbudsgivaren är bunden till sitt pris från anbudstidens utgång tillavtalsstartochprisjusteringtillåtsendastengångperår. Förvaltnings­ rätten noterar att priskonstruktionen i1mebär en viss osäkerhet för anbuds­ givarna som vid prissättningen är tvungna att ta höjd för eventuella pris­ höjningarfrånförlagenssida. Attdenprismodellsomkommunenbedömt vara bäst för den egna verksamheten innebär en viss osäkerhet för anbuds­ givarna medför enligt förvaltningsrättens mening dock inte att upphand­ lingen kan anses strida mot någon bestämmelse i LOU eller mot någon av de gemenskapsrättsliga principerna. Bolaget menar även att efterfrågade prenumerationer på tidningar och tid­ skrifter inte definierats på ett tillräckligt tydligt sätt för att anbudsgivare ska kunna avgöra vilken produkt som efterfrågas. Kommunen vidgår att anbudsgivare behöver veta ISSN-nummer för respektive titel samt om det är fråga om utgivning mån-fre eller mån-sön. Förvaltningsrätten noterar att för att anbudsgivare ska kunna utforma konkurrenskraftiga anbud är det viktigt att förfrågningsunderlaget är klart och tydligt, bl.a. beträffande vad som faktiskt efterfrågas. Brister härvidlag kan medföra att en upphandling anses strida såväl mot den gemenskapsrättsliga principen om förutsebarhet som mot principen om likabehandling. I den aktuella upphandlingen ska varje enskild prenumeration prissättas. För att anbudsgivarna ska kunna lämna pris på rätt produkt är det därför av stor vikt att denna produkt, såväl avseende vilken tidning/tidskrift som avses som typ av prenumeration, är väl definierad. Mot bakgrund härav finner förvaltningsrätten det nödvän- Sida 10 FÖRVALTNINGSRÄTTEN DOM 1220-10 E I UMEÅ digt att ange ISSN-nummer i förfrågningsunderlaget. I de fall det finns olika prenmnerationsmöjligheter, såsom mån-fre eller mån-sön eller olika upplagor, är även sådan information nödvändig att ange i förfrågningsun­ derlaget. Vidare anför bolaget att det under punkten 21.0 i förfrågningsunderlagets Avtalsvillkor/Avtal angivna skall-kravet om kreditering är orimligt och oprop01iionerligt. Den gemenskapsrättsliga principen om proportionalitet, vilken kommer till uttryck i 1 kap. 9 § LOU, innebär att den upphandlande myndigheten inte får ställa större krav på leverantören eller leveransen än vad som behövs och vad som får anses vara ändamålsenligt för den aktuel­ la upphandlingen. Kraven ska således ha ett naturligt samband med och stå i propo1iion till det behov som ska täckas. Det i förevarande mål aktuella skall-kravet innebär en ovillkorlig betalningsskyldighet till kommunen vid ej mottagen tidning/tidskrift efter en reklamationstid om två respektive sex veckor beroende på om det är svensk eller utländsk tidning/tidskrift. Kommunens syfte med kravet är att ålägga antagen leverantör ansvar för att leverans sker inklusive reklamationshantering. För att vara proportio­ nerligt måste kravet vara nödvändigt för att uppnå de eftersträvade syftena, såtillvida att det inte finns något mindre ingripande alternativ. Förvalt­ ningsrätten noterar att kravet innebär att leverantören kan bli betalnings­ skyldig till följd av omständigheter som hänför sig till de utgivande förla­ gen och som leverantören inte har möjlighet att påverka eller ens förutse. Med hänsyn bl.a. till vad som anförts av bolaget om redovisning av före­ byggande arbete för att motverka reklamationer torde det enligt förvalt­ ningsrättens mening finnas mer lämpliga och mindre ingripande alternativ för att uppnå det önskade syftet. På grund av det anförda finner förvalt­ ningsrätten att kommunen agerat i strid mot proportionalitetsprincipen ge­ nom att ställa upp det aktuella kravet. FÖRVALTNINGSRÄTTEN I UMEÅ DOM Sida 11 1220-10 E Ovan konstaterade brister i förfrågningsunderlaget avseende precisering av efterfrågade tidningar/tidskrifter och typ av prenumerationer samt opropor­ tionerligt skall-krav måste anses ha påverkat bolagets chanser att tilldelas kontrakt i upphandlingen varför bolaget lidit eller kunnat komma att lida skada till följd härav. Grund för åtgärder enligt 16 kap. 2 § LOU föreligger således. Förvalt­ ningsrätten kan enligt nämnda bestämmelse besluta att upphandlingen ska göras om eller att den får avslutas först sedan rättelse gjorts. De fel som begåtts i upphandlingen hänför sig till utformningen av förfrågningsunder­ laget och har därmed påverkat det konkurrensuppsökande skedet. Någon annan åtgärd än att i ett nytt förfrågningsunderlag korrigera konstaterade brister kan därför inte komma i fråga. Härmed följer att upphandlingen ska göras om. HUR MAN ÖVERKLAGAR, se bilaga 2 (Dv 3109/l c) � Hases Per Sjöblom Lagman Målet har föredragits av Clu·istina Röclmer. --- Arbetarbladet - Gävle (Dagstidning) 1 Barometern (Dagstidning) 1 Blekinge Läns Tidning (Dagstidning) 1 Borås Tidning (Dagstidning) 1 Dag_bladet (Dagstidning) 1 Dagen (Dagstidning) 1 IDagens Industri (Dagstidning) 1 Dagens Nyheter (Dagstidning) 2 Dala-Demokraten (Dagstidning) 1 1 Folket (Dag�tidning) 1 Gefle Dagblad (Dagstidning) 1 Gotlands Tidning_?r (Dagstidning) 1 E:}::�Jj-?�;�!Fi�;��-�·- /fi:Ji;,I t�".-i�:_;t�il:t��1Jt:.);.:��:_) r.f)o,:: C: �C �{:! r�-�&E¾�::ttttt1r1;1i�+;;�m���1 I:0+?1#r:;t;J;:4:'084r'i;:'%i.r7,6•'51�-f��t.,S\"C) -ö {' II II I I I I II 1 ·· · .··.I •· I -. �% .0 IC!J LU ;f� ef . t t � SVERIGES DOMSTOLAR Z Bilaga Skrivelsen med överklagande ska innehålla HUR MAN ÖVERKLAGAR - PRÖVNINGSTILLSTÅND Den som vill överklaga förvaltningsrättens be­ slut ska skriva till K.ammarrätten i Sundsvall. Skrivelsen ska dock skickas eller lämnas till förvaltningsrätten. Överklagandet ska ha kom.mit in till fö1valt- 11ingsrätte11 inom tre veckor från den dag då klaganden fick del av beslutet. Tiden för över­ klagandet för offentligpart räk11as en1ellertid från den dag beslutet meddelades. Om sista dagen för överklagandet infaller på lördag, söndag eller helgdag, midsomm.arafton, julafton eller nyårsafton räcker det att skrivel­ sen kommer in nästa vardag. För att ett överklagande ska kunna tas upp i kammarrätten fordras att prövningstillstånd meddelas. Kammarrätten lämnar prövningstill­ stånd om det är av vikt för ledning av rättstil­ lämpningen att överklagandet prövas, anled­ ning förekommer till ändring i det slut vartill förvalningsrätten kom.mit eller det annars finns synnerliga skäl att pröva överklagandet. Om prövningstillstånd inte meddelas står for­ valtningsrättens beslut fast. Det är därför vik­ tigt att det klart och tydligt framgår av överl