F…RVALTNINGSR€TTEN DOM I KARLSTAD 2015-06-25 Meddelad i Karlstad S…KANDE El TeamOne AB, 556980-5616 Industrigatan 4 B 688 31 Storfors MOTPART Filipstads kommun 682 27 Filipstad SAKEN Offentlig upphandling ___________________ AVG…RANDE MŒl nr 1959-15 Dok.Id 135451 Postadress Box 568 651 12 Karlstad Besšksadress RŒdhuset, Stora torget Telefon Telefax 054-14 85 00 054-14 85 30 E-post: forvaltningsrattenikarlstad@dom.se www.forvaltningsrattenikarlstad.domstol.se Expeditionstid mŒndag Ð fredag 08:00-16:00 FšrvaltningsrŠtten avslŒr El TeamOne AB:s ansškan om šverpršvning. 1 F…RVALTNINGSR€TTEN DOM 1959-15 I KARLSTAD BAKGRUND Filipstads kommun har genomfšrt en upphandling gŠllande ramavtal fšr elarbete. Anbud ingavs av bland annat El TeamOne AB. El TeamOne AB:s anbud rangordnades som nr 2, vilket innebŠr att uppdrag kommer att erbjudas El TeamOne AB fšrst nŠr den entreprenšr som rangordnats som nr 1 inte har tillrŠckliga resurser eller inte klarar tidsmŠssiga krav. PARTERNAS TALAN El TeamOne AB ansšker om šverpršvning av upphandlingen och yrkar att upphandlingen ska gšras om och anfšr fšljande. UtvŠrderingsmallen Šr felaktig och vŠrderar inte anbuden pŒ ett rŠttvist sŠtt utan uppmuntrar till fšr lŒga belopp dŠr det ŠndŒ inte Šr nŒgra volymer fšr att fŒ mer poŠng. Det Šr inte rimligt att anbudsgivare som ligger 35 kr under vinnande anbud i timdebitering ŠndŒ inte kan vinna. Materialvolymen motsvarar inte fšr- delningen i fšrhŒllande till timkostnaden utan den Šr alldeles fšr stor. …vertid Šr i sŒ liten omfattning att det ej bšr mŠtas i vŠrderingen. Alla vet att kostnad fšr en konstruktšr Šr betydligt hšgre Šn fšr en yrkesarbetare. Det kan ifrŒgasŠttas om CV fšr arbetsledare ska vŠrderas dubbelt sŒ myck- et som fšr montšr. Den upphandlande myndigheten ska behandla leveran- tšrer pŒ ett likvŠrdigt och icke diskriminerande sŠtt och inte stŠlla upp stšrre krav pŒ leverantšren eller leveransen Šn vad som behšvs och vad som fŒr anses vara ŠndamŒlsenligt. EIO har ett kvalitetsledningssystem som Šr branschanpassat och vida švertrŠffar Filipstads kommuns behov och bšr dŠrfšr vŠrderas hšgre. FšrfrŒgningsunderlaget Šr sŒ undermŒligt att hela upphandlingen bšr gšras om och att kommunen mŠter det som Šr vŠ- sentligt fšr ramavtalet. Filipstads kommun motsŠtter sig bifall till ansškan och anfšr bland annat 2 F…RVALTNINGSR€TTEN DOM 1959-15 I KARLSTAD fšljande. Upphandlingsfšrfarandet Šr šppet enligt 15 kap. LOU. UtvŠrde- ringskriteriet Šr det mest ekonomiskt fšrdelaktiga. Av punkten 5.1 (utvŠr- deringskriterier) framgŒr klart och tydligt vilka utvŠrderingskriterier som gŠller samt hur kommunen har tŠnkt att vŠrdera anbuden. Vid utvŠrdering- en kommer kommunen att vŠlja det anbud som Šr ekonomiskt mest fšrdel- aktigt med avseende pŒ kriterierna pris, kompetens, kvalitet och miljš. Om flera anbudsgivare fŒr samma slutpoŠng vinner det anbud som lŠmnat lŠgst pris. UtvŠrderingen av pris (vikt 60 procent) baseras pŒ angivet timpris och rabattsats pŒ bruttoprislista fšr material. Det anbud som fšr bestŠllaren medfšr bŠst ekonomi erhŒller 5 poŠng, švriga anbud i direkt proportion dŠrtill. Kriteriet CV pŒ arbetsledare (vikt 20 procent) bedšms av tvŒ tjŠns- temŠn som sŠtter betyg pŒ CV. Hšgsta poŠng Šr 5. PoŠng erhŒlls enligt fšljande: 5 poŠng Ð Mycket bra 4 poŠng Ð Bra 3 poŠng Ð GodkŠnt 0 poŠng - Ej godkŠnt. Kriteriet kompentens (vikt 10 procent) utgšrs av 1. utbildning fšr byggnat- ion av stŠllning 9 m, 2. utbildning fšr anvŠndande av skylift, 3. utbildning av heta arbeten och 4. švriga meriterande behšrigheter och kompetenser. 5 poŠng - uppfyller punkt 1-4 4 poŠng - uppfyller tre av punkterna 2 poŠng - uppfyller tvŒ av punkterna 1 poŠng - uppfyller 1 av punkterna 0 poŠng - uppfyller 0 av punkterna Hšgsta sammanlagda poŠng Šr 5. Kriteriet Kvalitet (vikt 5 procent). UtvŠrderingen gšrs av anbudsgivarens kvalitetsarbete enligt inskickade handlingar. Hšgsta poŠng Šr 5. PoŠng er- hŒlls enligt nedan: 5 poŠng - certifierad enligt ISO 9001 eller liknande. 4 poŠng - Tredjepartscertifierade 3 poŠng - eget utformat kvalitetsystem 0 poŠng Ð inget system Fšr att kunna utvŠrdera ovanstŒende bifogas: Certifikat, rutiner fšr kvalitet, rutiner fšr egenkontroll, kvalitetspolicy mm. UtvŠrdering sker efter de do- kument som bifogats anbudet 3 F…RVALTNINGSR€TTEN DOM 1959-15 I KARLSTAD Kriteriet Miljš (vikt 5 procent). UtvŠrderingen gšrs av anbudsgivarens miljšarbete enligt inskickade handlingar. Hšgsta poŠng Šr 5. PoŠng erhŒlls enligt nedan 5 poŠng - certifierad enligt ISO 14001 eller liknande. 4 poŠng - Tredjepartscertifierade 3 poŠng - eget utformat miljšsystem 0 poŠng - inget system Fšr att kunna utvŠrdera ovanstŒende bifogas: Certifikat, rutiner fšr miljš, miljšsystem miljšpolicy mm. UtvŠrdering sker efter de dokument som bifogats anbudet. Enligt fast rŠttspraxis har en upphandlande myndighet ett stort utrymme nŠr den bestŠmmer innehŒllet i och utformningen av ett fšrfrŒgningsunderlag sŒ lŠnge som de grundlŠggande principerna fšr of- fentlig upphandling inte trŠds fšrnŠr. Vad fšrst gŠller de volymer som kommunen redovisat som underlag fšr utvŠrdering av lŠmnade priser byg- ger dessa pŒ kommunens erfarenhet av tidigare volymer. Redovisade vo- lymer stŒr sŒledes inte i strid med LOU. NŠr det gŠller švertid sŒ finns det anledning, baserat pŒ kommunens erfarenhet, anta att antalet švertidstim- mar kommer att uppgŒ till angivna volymer. Om sŠrskild ersŠttning fšr arbete mellan klockan 16 och 22 inte skulle utvŠrderas skulle det leda till risk fšr hšga priser som inte utvŠrderades. Om sŒ skulle ske skulle upp- handlingen dessutom stŒ i strid med de grundlŠggande principerna ef- tersom en anbudsgivare skulle kunna vinna trots t.ex. skyhšga švertidspri- ser. NŠr det gŠller konstruktšr har kommunen tidigare inte haft sŠrskild prissŠttning fšr den kategorin. Erfarenheten har visat att priset fšr kon- struktšr, som ett tillŠggspris under sjŠlva avtalstiden, dŒ blev mycket hšgt. Att inhŠmta sŠrskilt pris fšr konstruktšr stŒr inte i strid med LOU. I frŒga om materialvolymen bygger Šven den pŒ erfarenhet. NŠr det gŠller fšrdel- ningen mellan CV arbetsledare (20 procent) och kompetens (10 procent) Šr det kommunens uppfattning att en arbetsledares cv Šr mycket betydelsefull eftersom arbetsledaren utgšr en nyckelperson i efterfrŒgade uppdrag. €ven denna viktning ryms inom kommunens rŠtt att sjŠlv utforma fšrfrŒgnings- underlaget sŒ lŠnge det inte stŒr i strid med LOU:s grundlŠggande princi- 4 F…RVALTNINGSR€TTEN DOM 1959-15 I KARLSTAD per. I frŒga om viktingen mellan pris och švriga utvŠrderingskriterier 60/40 har kommunen en stor frihet nŠr den utformar den. Eftersom fšrdelningen inte pŒ nŒgot vis Šr oproportionerlig stŒr den inte heller i strid med LOU. Vad slutligen gŠller kvalitet och miljš har kommunen upptŠckt ett fel i utvŠrderingen. Den sammanlagda poŠngen fšr El Team One AB ska rŠtte- ligen vara 4,80 viktade poŠng. Eftersom vinnande anbudsgivare erhŒllit 4, 90 viktade poŠng Šr El Team One AB inte skadelidande i LOU:s mening dŒ bolaget ŠndŒ inte skulle ha tilldelats kontraktet, SK€L F…R AVG…RANDET Om den upphandlande myndigheten har brutit mot de grundlŠggande prin- ciperna i 1 kap. 9 € LOU eller nŒgon annan bestŠmmelse i denna lag, och detta har medfšrt att leverantšren lidit eller kan komma att lida skada, ska rŠtten enligt 16 kap. 6 € besluta att upphandlingen ska gšras om eller att den fŒr avslutas fšrst sedan rŠttelse gjorts. Enligt ovan nŠmnda bestŠmmelse i 1 kap. 9 € ska upphandlande myndig- heter behandla leverantšrer pŒ ett likvŠrdigt och icke-diskriminerande sŠtt samt genomfšra upphandlingar pŒ ett šppet sŠtt. Vid upphandlingar ska vidare principerna om šmsesidigt erkŠnnande och proportionalitet iakttas. FšrvaltningsrŠttens bedšmning Den aktuella upphandlingen avser ramavtal fšr elarbete i kommunens fas- tigheter, fastigheter dŠr kommunen bedriver verksamhet och fastigheter dŠr kommunen har brukare/kunder. Enligt fšrfrŒgningsunderlagets administra- tiva fšreskrifter kommer kommunen att vŠlja det anbud som Šr ekonomiskt mest fšrdelaktigt med avseende pŒ kriterierna pris (vikt 60 procent), CV pŒ arbetsledare (vikt 20 procent), kompetens (vikt 10 procent), kvalitet (vikt 5 procent) och miljš (vikt 5 procent). Fšr varje kriterium kan upp till 5 poŠng 5 F…RVALTNINGSR€TTEN DOM 1959-15 I KARLSTAD erhŒllas och pŒ vilka grunder poŠngsŠttningen gšrs beskrivs nŠrmare under respektive kriterium. FšrvaltningsrŠtten anser att fšrfrŒgningsunderlaget i detta avseende Šr tillrŠckligt tydligt fšr att anbudsgivarna utifrŒn detta har kunnat lŠmna konkurrenskraftiga anbud. BerŠknad Œrsvolym har utgŒtt frŒn 2014 Œrs volym, vilket fŒr anses rimligt. Vad gŠller sjŠlva poŠngsŠttningen av olika egenskaper under respektive kriterium Šr det den upphandlande myndigheten som vŠljer vad som ska upphandlas och dŠrmed ocksŒ har fšrhŒllandvis stor frihet att stŠlla de krav den anser nšdvŠndigt och Šven hur olika egenskaper ska vŠrderas i fšrhŒllande till varandra. Enligt fšr- valtningsrŠttens mening Šr det inte visat att kommunen i detta avseende brutit mot likstŠllighetsprincipen eller nŒgon annan bestŠmmelse i LOU. Att Šven švertidsarbete utvŠrderats Šr fullt rimligt mot bakgrund av att sŒ- dant arbete vŠntas fšrekomma i inte ovŠsentlig omfattning. Vad hŠrefter gŠller sjŠlva utvŠrderingen saknar den felrŠkning kommunen medgivit i sitt yttrande betydelse fšr anbudens rangordning. Det Šr i švrigt inte visat att utvŠrderingen brustit i nŒgot avseende. Det fšreligger dŠrfšr inte skŠl fšr ingripande enligt LOU, vare sig genom rŠttelse eller att upp- handlingen ska gšras om, varfšr ansškan ska avslŒs. …VERKLAGANDE Denna dom kan šverklagas. Hur man šverklagar, se bilaga (DV 3109/1 B, LOU). Anders …sterlin Fšredragande har varit Lars …verstršm 6 Den som vill šverklaga fšrvaltningsrŠttens beslut ska skriva till KammarrŠtten i Gšteborg. Skrivelsen ska dock skickas eller lŠmnas till fšrvaltningsrŠtten. …verklagandet ska ha kommit in till fšrvaltningsrŠtten inom tre veckor frŒn den dag dŒ klaganden fick del av beslutet. Om beslutet har meddelats vid en muntlig fšrhandling, eller det vid en sŒdan fšrhandling har angetts nŠr beslutet kommer att meddelas, ska dock šverklagandet ha kommit in inom tre veckor frŒn den dag domstolens beslut meddelades. Tiden fšr šverklagandet fšr offentlig part rŠknas frŒn den dag beslutet meddelades. Om sista dagen fšr šverklagandet infaller pŒ lšrdag, sšndag eller helgdag, midsommarafton, julafton eller nyŒrsafton rŠcker det att skrivelsen kommer in nŠsta vardag. Fšr att ett šverklagande ska kunna tas upp i kammarrŠtten fordras att pršvningstillstŒnd meddelas. KammarrŠtten lŠmnar pršvningstillstŒnd om 1. det finns anledning att betvivla riktigheten av det slut som fšrvaltningsrŠtten har kommit till, 2. det inte utan att sŒdant tillstŒnd meddelas gŒr att bedšma riktigheten av det slut som fšrvaltningsrŠtten har kommit till, 3. det Šr av vikt fšr ledning av rŠttstillŠmpningen att šverklagandet pršvas av hšgre rŠtt, eller 4. det annars finns synnerliga skŠl att pršva šverklagandet. Om pršvningstillstŒnd inte meddelas stŒr fšrvaltningsrŠttens beslut fast. Det Šr dŠrfšr viktigt att det klart och tydligt framgŒr av šverklagandet till kammarrŠtten varfšr man anser att pršvningstillstŒnd bšr meddelas. Skrivelsen med šverklagande ska innehŒlla 1. Klagandens person-/organisationsnummer, postadress, e-postadress och telefonnummer till bostaden och mobiltelefon. Adress och telefonnummer till klagandens arbetsplats ska ocksŒ anges samt eventuell annan adress dŠr klaganden kan nŒs fšr delgivning. Om dessa uppgifter har lŠmnats tidigare i mŒlet Ð och om de fortfarande Šr aktuella Ð behšver de inte uppges igen. Om klaganden anlitar ombud, ska ombudets namn, postadress, e- postadress, telefonnummer till arbetsplatsen och mobiltelefonnummer anges. Om nŒgon person- eller adressuppgift Šndras, ska Šndringen utan dršjsmŒl anmŠlas till kammarrŠtten. 2. den dom/beslut som šverklagas med uppgift om fšrvaltningsrŠttens namn, mŒlnummer samt dagen fšr beslutet, 3. de skŠl som klaganden anger till stšd fšr en begŠran om pršvningstillstŒnd, 4. den Šndring av fšrvaltningsrŠttens dom/beslut som klaganden vill fŒ till stŒnd, 5. de bevis som klaganden vill Œberopa och vad han/hon vill styrka med varje sŠrskilt bevis. Adressen till fšrvaltningsrŠtten framgŒr av domen/beslutet. I mŒl om šverpršvning enligt lagen (2007:1091) om offentlig upphandling eller lagen (2007:1092) om upphandling inom omrŒdena vatten, energi, transporter och posttjŠnster fŒr avtal slutas innan tiden fšr šverklagande av rŠttens dom eller beslut har lšpt ut. I de flesta fall fŒr avtal slutas nŠr tio dagar har gŒtt frŒn det att rŠtten avgjort mŒlet eller upphŠvt ett interimistiskt beslut. I vissa fall fŒr avtal slutas omedelbart. Ett šverklagande av rŠttens avgšrande fŒr inte pršvas sedan avtal har slutits. FullstŠndig information finns i 16 kapitlet i de ovan angivna lagarna. Behšver Ni fler upplysningar om hur man šverklagar kan Ni vŠnda Er till fšrvaltningsrŠtten. www .domstol.se Bilaga 1 HUR MAN …VERKLAGAR - PR…VNINGSTILLSTND DV 3109/1B ¥LOU 2013-06 ¥ Producerat av Domstolsverket