FÖRVALTNINGSRÄTTEN I STOCKHOLM Avdelning 33 SÖKANDE DOM Mål nr 2017-10-04 19816-17 Meddelad i Stockholm Contal Security AB, 556468-4123 Marieholmsgatan 64 415 02 Göteborg Avd �r1.rr --�o .... 04 MOTPART Onr Södertörns Brandförsvarsförbund , 222000-0737 Mogårdensvägen 2 KSnr ..,..,,. 143 43 Vårby ·--·- SAKEN Offentlig upphandling FÖRVALTNINGSRÄTTENS AVGÖRANDE Förvaltningsrätten avslår Contal Security AB:s ansökan om överprövning. Aktbll KONKURRENSVERKEI' i.U" l Dok.Id 895092 Postadress 115 76 Stockholm Besöksadress Tegeluddsvägen 1 Telefon Telefax 08-561 680 00 08-561 680 01 E-post: forvaltningsrattenistockholm@dom.se w,vw.domstol.se/forvaltningsratt Expeditionstid måndag-fredag 08:00-16:30 2 FÖRVALTNINGSRÄTTEN DOM 19816-17 I STOCKHOLM YRKANDEN M.M. Södertörns Brandförsvarsförbund (förbundet) genomför en upphandling av programvara för ett larmmottagningssystem exklusive hårdvara, webbportal, utbildning samt service och underhåll. Upphandlingen genomförs som förhandlat förfarande över de så kallade tröskelvärdena enligt 6 kap. 4 § lag (2016:1145) om offentlig upphandling (LOU). Contal Security AB (bolaget) ansöker om överprövning och anför i huvudsak följande. Bolaget vill få möjlighet att komma in med en anbudsansökning. Upphandlingen har utannonserats med fel CPV-koder och de CPV-koder som använts är missvisande. De CPV-koder som använts är inte relaterade till larmmottagningssystem. Annonsen hittas enbart med de CPV-koder som annonsen lagts ut med. Någon möjlighet för intresserade leverantörer i branschen att hitta annonsen annat än med korrekt CPV-kod finns inte. Förbundet anför att de av bolaget förordade CPV-kodema inte överensstämmer med det aktuella behovet och föremålet för upphandlingen. Det är föremålet för upphandlingen som styr vilken CPV-kod som ska anges. Om det saknas lämplig och exakt kod kan den upphandlande myndigheten istället göra en hänvisning till lämplig huvudgrupp, undergrupp eller kategori. CPV-kodningen är kodad inom det område som upphandlingen omfattar. SKÄLEN FÖR AVGÖRANDET Tillämpliga bestämmelser m.m. Upphandlande myndigheter ska behandla leverantörer på ett likvärdigt och icke-diskriminerande sätt samt genomföra upphandlingar på ett öppet sätt. 3 FÖRVALTNINGSRÄTTEN DOM 19816-17 I STOCKHOLM Upphandlingar ska vidare genomföras i enlighet med principerna om ömsesidigt erkännande och proportionalitet (4 kap. 1 § LOU). Om den upphandlande myndigheten har brutit mot någon av de grundläggande principerna i 4 kap. 1 § LOU eller någon annan bestämmelse i den lagen och detta har medfört att leverantören har lidit eller kan komma att lida skada, ska rätten besluta att upphandlingen ska göras om eller att den får avslutas först sedan rättelse har gjorts (20 kap. 6 § första stycket LOU). I 4 kap. 19 § LOU anges att hänvisningar till nomenklatur inom ramen för en upphandling enligt lagen ska göras genom användning av den terminologi som fastställts i Europaparlamentets och rådets förordning (EG) nr 2195/2002 av den 5 november 2002 om en gemensam terminologi vid offentlig upphandling (CPV), i lydelsen enligt Europeiska kommissionens förordning (EG) nr 213/2008. Förvaltningsrättens bedömning Frågan i målet är om förbundet i upphandlingsförfarandet åsidosatt de upphandlingsrättsliga principerna på ett sådant sätt att det finns skäl för ingripande. En upphandlande myndighets användande av missvisande CPV-kod kan innebära brott mot 4 kap. 1 § LOU, även om det inte är föreskrivet i LOU eller andra föreskrifter att sådan kod ska användas. Varje åtgärd som en upphandlande myndighet vidtar måste uppfylla kraven på bland annat öppenhet och likabehandling. Förvaltningsrätten anser att bolaget i nu aktuellt fall inte har visat att den av förbundet använda CPV-koden är missvisande eller oriktig i förhållande till vad som skulle kunna anses vedertaget inom upphandlingar av programvara 4 FÖRVALTNINGSRÄTTEN DOM 19816-17 I STOCKHOLM för larmmottagningssystem. Bolaget har inte heller angett något som ger stöd för att andra leverantörer missuppfattat annonseringen. Bolaget har i sin ansökan anfört tre alternativa CPV-koder som skulle kunna användas istället. Att bolaget själva anför tre olika CPV-koder tyder på att upphandlingsobjektet kan falla under termer. Vid sådana förhållanden anser förvaltningsrätten att leverantörer får ett större ansvar för att förvissa sig om att de söker på tänkbara koder och i det avseendet förefaller de av förbundet angivna CPV-koderna skäliga. Mot den bakgrunden bedömer förvaltningsrätten att det inte är visat att förbundet har brutit mot bestämmelserna i LOU. Det saknas således grund för ingripande och ansökan om överprövning ska avslås. HUR MAN ÖVERKLAGAR Detta avgörande kan överklagas. Information om hur man överklagar finns i bilaga I (DV 3109/lA LOU). Kaija Hultquist Rådman Förvaltningsrättsnotarien Ola Vinnerljung har föredragit målet. I_A t!h SVERIGES DOMSTOLAR www.domstol.se HUR MAN ÖVERKLAGAR - PRÖVNINGSTILLSTÅND Bilaga Den som vill överklaga förvaltningsrättens avgörande ska skriva till Kammarrätten i Stockholm. Skrivelsen ska dock skickas eller lämnas till förvaltningsrätten. Adressen till förvaltningsrätten framgår av avgörandet. Överklagandet ska ha kommit in till förvalt­ ningsrätten inom tre veckor från den dag då klaganden fick del av avgörandet. Om avgör­ andet har meddelats vid en muntlig förhand­ ling, eller det vid en sådan förhandling har angetts när det kommer att meddelas, ska dock överklagandet ha kommit in inom tre veckor från den dag som avgörandet med­ delades. För offentlig part räknas tiden för överklagande alltid från den dag avgörandet meddelades. Om sista dagen för överklagandet infaller på lördag, söndag eller helgdag, midsommar­ afton, julafton eller nyårsafton räcker det att skrivelsen kommer in nästa vardag. Prövningstillstånd i kammarrätten För att ett överklagande ska kunna tas upp i kammarrätten fordras att prövningstillstånd meddelas. Kammarrätten lämnar prövnings­ tillstånd om 1. det finns anledning att betvivla riktigheten av det slut som förvaltningsrätten har kommit till, 2. detinteutanattsådanttillståndmeddelas går att bedöma riktigheten av det slut som förvaltningsrätten har kommit till, 3. detäravviktförledningav rättstillämpningen att överklagandet prövas av högre rätt, eller 4. detannarsfinnssynnerligaskälattpröva överklagandet. Om prövningstillstånd inte meddelas står förvaltningsrättens avgörande fast. Det är därför viktigt att det klart och tydligt framgår av överklagandet till kammarrätten varför man anser att prövningstillstånd bör meddelas. Överklagandets innehåll Skrivelsen med överklagande ska innehålla 1. Klagandens person- eller organisations­ nummer, postadress, e-postadress och telefonnummer till bostaden och mobil­ telefon. Även adress och telefonnummer till arbetsplatsen ska anges, samt eventuell annan adress där klaganden kan nås för delgivning. Om klaganden anlitar ombud, ska om­ budets namn, postadress, e-post-adress, telefonnummer till arbetsplatsen och mobiltelefonnummer anges. Om samtliga ovan nämnda person- eller adressuppgifter har lämnats tidigare i målet och fortfarande är aktuella behöver de inte uppges igen. Om någon uppgift ändras, ska ändringen utan dröjsmål anmälas till kammarrätten. 2. uppgift om det avgörande som över­ klagas - förvaltningsrättens namn, mål­ nummer samt dagen för avgörandet, 3. de skäl som klaganden anger till stöd för en begäran om prövningstillstånd, 4. den ändring av förvaltningsrättens avgörande som klaganden vill få till stånd, 5. de bevis som klaganden vill åberopa och vad han/hon vill styrka med varje särskilt bevis. Forts. nästa sida Bilaga 1 www.domstol.se Avtal före laga kraft i vissa mål I vissa mål får avtal slutas innan tiden för överklagande av rättens avgörande har löpt ut. Detta gäller mål om överprövning enligt • ling, lagen (2007:1091) om offentlig upphand­ • områdena vatten, energi, transporter och posttjänster, lagen (2007:1092) om upphandling inom • försvars- och säkerhetsområdet, lagen (2011:1029) om upphandling på • koncessioner, lagen (2016:1147) om upphandling av • ling, eller lagen (2016:1145) om offentlig upphand­ • försörjningssektorerna lagen (2016:1146) om upphandling inom I de flesta fall får avtal slutas när tio dagar har gått från det att rätten avgjort målet eller upp­ hävt ett interimistiskt beslut. I vissa fall får avtal slutas omedelbart. Ett överklagande av rättens avgörande får inte prövas sedan avtal har slutits. Fullständig information finns i 16 kapitlet i de ovan fyra förstnämnda lagarna och i 20 kapitlet i de två sistnämnda lagarna. Ytterligare information Behöver ni fler upplysningar om hur man överklagar kan ni vända er till förvaltnings­ rätten. \V\v'"\v.domstol.se