FÖRVALTNINGSRÄTTEN I LINKÖPING SÖKANDE DOM 2014-04-14 Meddelad i Linköping Mål nr 1784-14 Enhet2 201/4 -04- 1 4 Dnr KSnr Aktbil 1 Befab Entreprenad Mjölby AB,556595-7452 Transformatorgatan 3 595 35 Mjölby Ombud: Bolagsjurist Fredrik Andersson c/o Peab AB Box 808 169 28 Solna MOTPART Kinda kommun 590 40 Kisa SAK EN Avd Överprövning enligt lagen (2007 :1091 ) om offentlig upphandling, LOU FÖRVALTNINGSRÄTTENS AV GÖRANDE Förvaltningsrätten bifaller ansökan och förordnar att upphandlingen inte får avslutas förrän rättelse har skett i form av att en ny anbudsutvärdering företagits där anbudet från Jens-Åke Bygg AB inte beaktas. Dok.Id 160271 Postadress Box406 581 04 Linköping Besöksadress Brigadgatan 3 Telefax 013-25 11 40 forvaltningsrattenilinkoping@dom.se Expeditionstid måndag - fredag 08:00-16:00 Telefon 013-25 11 00 E-post: KONKURRENSVERKET 2 FÖRVALTNINGSRÄTTEN DOM 1784-14 I LINKÖPING Enhet2 BAK GRUND OCH YRKANDEN M.M. Kinda kommun (Kommunen) upphandlar mark- och ledningsarbeten för anläggande av konstgräsplan på Kisa arena (upphandlingen). Upphand­ lingen genomförs genom förenklat förfarande enligt LOU och som tilldel­ ningsgrund tillämpas lägst pris. Av tilldelningsbeslut den 6 mars2014 framgår att Jens-Åke Bygg AB tilldelades avtal avseende mark- och led­ ningsarbeten. Befab Entreprenad Mjölby AB (Befab) ansöker om överprövning av upp­ handlingen och yrkar att upphandlingen får avslutas först sedan rättelse skett på så sätt att ny utvärdering företas där anbudet från Jens-Åke Bygg AB inte beaktas. Kommunen motsätter sig bifall till ansökan. Jens-Åke Bygg AB har givits tillfälle att yttra sig i målet, men har inte av­ hörts. VAD PARTERNAANFÖRT Befab Av de administrativa föreskrifterna punkt AFB.52 framgår ett skall-krav på att anbud ska uppfylla kraven i punkt AFB.31. Vidare framgår av punkter­ naAFB.5 ochAFB.51attanbudsominteuppfyllersamtligaskall-kravinte tas upp till prövning. Av punkt AFB.31 framgår bl.a. följ ande. "Anbud skall vara baserat på i AFB.22 upptagna handlingar. Anbud skall lämnas skriftligt och utöver vad som sägs i AF, Ml, Kl, Bl innehålla föl­ jande uppgifter: FÖRVALTNINGSRÄTTEN DOM 1784-14 I LINKÖPING Enhet2 3 - - - Teknisk beskrivning och styrkt dokumentation avseende föreslagna konstruktioner, material- och utförandekrav enligt förfrågningsun­ derlag för respektive tota/entreprenad; 1. Mark-ochledningsarbeten 2 . Konstgräsinstallation 3. Arenabelysning Blanketterna företagsuppgifter (07.2) och sanningsförsäkran (07 .3) korrekt ifyllda. CV avseende platschef Kortfattad information om företagets kvalitetssäkrings- och miljö­ ledningssystem. Uppgifter angivna under AFB.51. Resp. rambeskrivning Bl, Kl, Ml utgör skall-krav avseende lägsta nivå för material och utförandekrav. Anbud skall lämnas skriftligt på bifogat anbudsformulär." A v K o m m u n e n s fr a m t a g n a A n b u d s fo r m u l ä r , h a n d l i n g 0 7 .4 , fr a m g å r a t t anbudsgivare ska lämna ett totalpris avseende den eller de entreprenader som bolaget avser delta i. Vidare ska anbudsgivaren bekräfta - genom ett kryss - att man accepterar beställarens föreskrivna skall- krav i de administ­ rativa föreskrifterna samt i respektive handling för Ml, Kl och Bl. Total­ priset är kopplat till godkännande av dessa krav. Efter förfrågan från Befab översände Kommunen Jens-Åke Bygg AB:s anbud vilket brister i följande skall-krav. i) Av Anbudsformuläret framgår att Jens-Åke Bygg AB:s anbud inte uppfyller samtliga skall-krav i de administrativa föreskrif­ terna. FÖRVALTNINGSRÄTTEN DOM 1784 -14 I LINKÖPING Enhet2 ii) Det finns varken teknisk beskrivning eller styrkt dokumentation avseende föreslagna konstruktioner, material- och utförande­ krav enligt förfrågningsunderlaget avseende "Mark- och led­ ningsarbeten" ( Ml). iii) Blankett07 .02 är inte korrekt ifylld. Det saknas förtryckta och obligatoriska uppgifter om Jens-Åke Bygg AB:s ombud samt kontaktuppgifter till denne. iv) Föreskrivet ev avseende platschef är inte bifogat till anbudet. Mot denna bakgrund konstateras att om Kommunen hade följt sina egna föreskrivna skall-krav så skulle Befab ha tilldelats kontraktet avseende "Mark- och ledningsarbeten". Bolaget har således lidit eller kan komma att lida skada genom att inte tilldelas aktuell entreprenad. Kommunen Kommunen medger att anbudet från Jens-Åke Bygg AB vid en närmare granskning inte uppfyller de krav som ställts i upphandlingen. Kommunen vill dock framhålla att förfrågningsunderlaget avseende markarbeten är så detaljerat att en teknisk beskrivning inte har någon praktisk betydelse för Kommunens del då Kommunen utgår ifrån att anbudsgivaren följer det som finns angivet i förfrågningsunderlaget om inget annat sägs. Detta borde ha framgått på ett tydligare sätt i de administrativa föreskrifterna. Det viktiga för kommunen var att få in tekniska beskrivningar på de delar som gäller konstgräs och belysning. Även vad gäller kravet på ev avse­ ende platschef så avsågs de delar som avser konstgräs och belysning. När det gäller avsaknaden av uppgift om företagets ombud så har Kommu­ nen inte ansett detta vara en obligatorisk uppgift. 4 FÖRVALTNINGSRÄTTEN DOM 1784 -14 I LINKÖPING Enhet2 SKÄLEN FÖR FÖRVALTNINGSRÄTTENS AVGÖRANDE För ett ingripande enligt LOU krävs att den upphandlande myndigheten har brutit mot de grundläggande principerna i1 kap. 9 § LOU eller någon an­ nan bestämmelse i nämnda lag och att detta har medfört att leverantören har lidit eller kan komma att lida skada (16 kap. 6 § LOU). Befab har i målet anfört att det vinnande anbudet från Jens-Åke Bygg AB inte uppfyller ett flertal av de i förfrågningsunderlaget uppställda obligato­ riska kraven. Befab har bl.a. gjort gällande att föreskrivet ev avseende platschef inte bifogats anbudet. Förvaltningsrätten konstaterar att det i förfrågningsunderlaget punkt . AFB.31 har uppställts ett obligatoriskt krav på ev avseende platschef. Någon begränsning som skulle innebära att detta krav endast skulle avse de delar av upphandlingen som gäller konstgräs och belysning går inte att utläsa av kravets utformning. Således finner förvaltningsrätten att kravet måste anses omfatta alla delar i upphandlingen, även "Mark- och lednings­ arbeten". Det är i målet ostridigt att ev avseende platschef inte har bifo­ gats anbudet från Jens-Åke Bygg AB. Mot bakgrund av det ovanstående finner förvaltningsrätten att det av Kommunen antagna anbudet inte uppfyller aktuellt obligatoriskt krav. Kommunen har därmed frångått förutsättningarna i förfrågningsunderlaget när den utvärderat anbudet från Jens-Åke Bygg AB och har således handlat i strid med principerna om transparens och likabehandling. Då Befab enligt utvärderingsrapporten rangordnats på andra plats i utvär­ deringen avseende "Mark- och ledningsarbeten" så har Kommunens age­ rande medfört att bolaget lidit eller kan komma att lida skada. Det förelig­ ger därmed skäl för ingripande enligt16 kap.6 § LOU. 5 FÖRVALTNINGSRÄTTEN DOM 1784-14 I LINKÖPING Enhet2 Förvaltningsrätten har i förevarande situation att välja mellan att upphand­ lingen ska göras om eller rättas. Eftersom felet inte påverkat upphandling­ ens konkurrensuppsökande skede är en rättelse möjlig och tillräcklig åt­ gärd. Vid denna bedömning finner förvaltningsrätten inte skäl att pröva de öv­ riga invändningar rörande innehållet i det vinnande anbudet som Befab framställt i sin ansökan om överprövning. HUR MAN ÖVERKLAGAR, se bilaga1 (DV 3109 lD/LOU). Tomas Kjellgren Föredragande har varit Andrea Ritzer. 6 tIdtl:, SVERIGES DOMSTOLAR HUR MAN ÖVERKLAGAR - PRÖVNINGSTILLSTÅND Den som vill överklaga förvaltningsrättens beslut ska skriva till Kammarrätten i Jönköping. Skrivelsen ska dock skickas eller lämnas till förvaltningsrätten. Överklagandet ska ha kommit in till förvaltningsrätten inom tre veckor från den dag då klaganden fick del av beslutet. Om beslutet har meddelats vid en muntlig förhandling, eller det vid en sådan förhandling har angetts när beslutet kommer att meddelas, ska dock överklagandet ha kommit in inom tre veckor från den dag domstolens beslut meddelades. Tiden för överklagandet för offentlig part räknas från den dag beslutet meddelades. Om sista dagen för överklagandet infaller på lördag, söndag eller helgdag, midsommarafton, julafton eller nyårsafton räcker det att skrivelsen kommer in nästa vardag. För att ett överklagande ska kunna tas upp i kammarrätten fordras att prövningstillstånd meddelas. Kammarrätten lämnar prövningstillstånd om 1. det finns anledning att betvivla riktigheten av det slut som förvaltningsrätten har kommit till, 2. det inte utan att sådant tillstånd meddelas går att bedöma riktigheten av det slut som förvaltningsrätten har kommit till, 3. det är av vikt för ledning av rättstillämpningen att överklagandet prövas av högre rätt, eller 4. det annars finns synnerliga skäl att pröva överklagandet. Om prövningstillstånd inte meddelas står förvaltningsrättens beslut fast. Det är därför viktigt att det klart och tydligt framgår av överklagandet till kammarrätten varför man anser att prövningstillstånd bör meddelas. Skrivelsen med överklagande ska innehålla 1. Klagandens person-/organisationsnummer, postadress, e-postadress och telefonnummer till bostaden och mobiltelefon. Adress och telefonnummer till klagandens arbetsplats ska också anges samt eventuell annan adress där klaganden kan nås för delgivning. Om dessa uppgifter har lämnats tidigare i målet - och om de fortfarande är aktuella - behöver de inte uppges igen. Om klaganden anlitar ombud, ska ombudets namn, postadress, e­ postadress, telefonnummer till arbetsplatsen och mobiltelefonnummer anges. Om någon person- eller adressuppgift ändras, ska ändringen utan dröjsmål anmälas till kammarrätten. 2. den dom/beslut som överklagas med uppgift om förvaltningsrättens namn, målnummer samt dagen för beslutet, 3. de skäl som klaganden anger till stöd för en begäran om prövningstillstånd, 4. den ändring av förvaltningsrättens dom/beslut som klaganden vill få till stånd, 5. de bevis som klaganden vill åberopa och vad han/hon vill styrka med varje särskilt bevis. Adressen till förvaltningsrätten framgår av domen/beslutet. I mål om överprövning enligt lagen (2007:1091) om offentlig upphandling eller lagen (2007:1092) om upphandling inom områdena vatten, energi, transporter och posttjänster får avtal slutas innan tiden för överklagande av rättens dom eller beslut har löpt ut. I de flesta fall får avtal slutas när tio dagar har gått från det att rätten avgjort målet eller upphävt ett interimistiskt beslut. I vissa fall får avtal slutas omedelbart. Ett överklagande av rättens avgörande får inte prövas sedan avtal har slutits. Fullständig information finns i 16 kapitlet i de ovan angivna lagarna. Behöver Ni fler upplysningar om hur man överklagar kan Ni vända Er till förvaltningsrätten. B'itaga ·j www.domstol.se