FÖRVALTNINGSRÄTTEN I UPPSALA SÖKANDE Sida 1 (5) 2013 -09- 0 4 Avd Dnr KSnr Aktbll DOM 2013-09-03 Meddelad i Uppsala Mål nr 3247-13 Enhet 1 Jacksons Trädvård AB, 556591-9858 Ombud: Evelina Gustavsson Tenders Sverige AB Nygatan 34 582 19 Linköping MOTPART Uppsala kommun, Kommunledningskontoret, Upphandling 753 75 Uppsala SAKEN Offentlig upphandling DOMSLUT Förvaltningsrätten avslår ansökan om överprövning. Dok.Id 98400 Postadress Box 1853 751 48 Uppsala Besöksadress Kungsgatan 49 Telefon Telefax 018-16 73 00 018-16 73 43 E-post: forvaltningsratteniuppsala@dom.se Expeditionstid måndag - fredag 08:00-16:00 KONKURRENSVERKET Sida2 FÖRVALTNINGSRÄTTEN DOM 3247-13 I UPPSALA !·•,:'· Uppsalakommunhargenomettförenklatförfarandegenomförtenupp­ handling av stubbfräsning, dnr 13-036. Genom tilldelningsbeslut den 18 \,./,j�ni 2013 antogs anbudet från UlfEvertssons Stubbfräsning AB. Jacksons ,r,i i 1)'rädvård AB kom på fjärde plats i utvärderingen. ,/1 Genom beslut den 16 juli 2013 avbröt kommunen upphandlingen på grund av bristande konkurrens. Beslutet motiverades med att kommunen vid för­ nyad granskning av anbuden i anledning av de begärda överprövningama fann att tre av de fyra anbudsgivama inte uppfyllde samtliga obligatoriska krav. Endast Jacksons anbud återstod. Jacksons vidhåller sin ansökan om överprövning och yrkar att förvaltnings­ rätten ska ogiltigförklara ko�unens beslut att avbryta upphandlingen. Kommunen yrkar att målet ska avskrivas. GRUNDER OCH UTVECKLING AV TALAN Jacksons anför i huvudsak följande Det finns enligt rättspraxis en möjlighet för en upphandlande myndighet att avbryta en upphandling på grund av att det efter anbudsprövning endast återstår en anbudsgivare. Situationen mellan förevarande fall och det av kommunen åberopade avgörandet från EU-domstolen, C-92/00 HI, skiljer sig åt. Möjligheten att avbryta en upphandling om endast en anbudsgivare återstår kan inte anses utgöra en rätt för den upphandlande myndigheten att BAKGRUND OCH YRKANDEN l �'lJ'";';l, Jacksons ansöker om överprövning av upphandlingen och yrkar att förvalt­ ningsrätten ska förordna om att rättelse ska ske på sådant sätt att kommu­ nen ska genomföra en ny utvärdering utan beaktande av anbuden från Ulf Evertssons Stubbfräsning AB, Svartbäckens Åkeri AB & Svenska Stubb­ specialisten, samt Arboristerna Trädvård Global Service. Sida 3 FÖRVALTNINGSRÄTTEN DOM 3247-13 I UPPSALA avbryta en upphandling på sådan grund. Det åligger den upphandlande myndigheten att visa att avbrytandebeslutet är grundat på sakligt godtag­ bara skäl. Kommunen har inte visat på vilket sätt det anses föreligga bris­ tande konkurrens eller hur den bristande konkurrensen utgör godtagbara skäl att avbryta upphandlingen. Kommunen har inte i förfrågningsunderla­ get lämnat någon information om att upphandlingen kan komma att avbry­ tas för det fall det enbart återstår en anbudsgivare efter anbudsutvärdering­ en. Det är inte förenligt med principerna om transparens eller likabehand­ ling att en upphandlande myndighet på ett godtyckligt sätt kan välja att avbryta en upphandling med hänvisning till en grund vilken tidigare inte har framförts till anbudsgivarna. Fyra leverantörer har inkommit med an­ bud. Det har i upphandlingen inte ställts sådana långtgående produktspecifika krav att endast en leverantör anses uppfylla dessa och att denne leverantörs marknadsmedvetenhet innebär att den kan lämna ett högt an]?udspris. I ett sådant fall kan en ny upphandling innebära att den upphandlande kan sänka produktkraven och därigenom öka konkurrensen. I den aktuella upp­ handlingen har övriga anbudsgivares anbud haft formella brister. Det kan inte anses förenligt med gemenskapsrätten att en upphandlande myndighet tillåts avbryta en upphandling på grund av brister i anbudsgivarnas ageran­ den. En ny upphandling skulle endast innebära att de anbudsgivare som förkastats erhåller en andra chans att tilldelas kontraktet, vilket inte är det­ samma som en ökning av konkurrensen. Jacksons har satt sitt pris i konkurrens med övriga anbudsgivare. Det fak­ tum att övriga anbudsgivare av misstag inte lämnat in efterfrågat material kan inte anses utgöra ett -sakligt godtagbart skäl för kommunen att avbryta upphandlingen. Kommunen hänvisar vidare till RÅ 2008 ref. 35 och Kammarrättens i Gö- Sida4 FÖRVALTNINGSRÄTTEN DOM 3247-13 I UPPSALA teborg dom i mål nr4464-12. Inget av målen kan anses vara direkt tillämp­ ligt på det aktuella målet eftersom omständigheterna skiljer sig åt. I RÅ 2008 ref. 35 hade anbud förkastats på grund av att timpris för elektriker inte hade lämnats, det vill säga uppgifter som är nödvändiga för utvärde­ ring. Dessutom förelåg det flera sakligt godtagbara skäl för avbrytande. Att det endast återstår en godkänd leverantör kan inte utan reservationer anses innebära att det har förelegat en brist i konkurrens. Möjligheten att avbryta upphandlingen bör endast gälla för de fall där den upphandlande myndig­ heten kan visa att det faktum att endast en anbudsgivare återstår efter an­ budsutvärdering har inneburit en brist i det konkurrensuppsökande skedet. I annat fall finns det en hög sannolikhet att upphandlande myndigheter utnyttjar praxis på området och avbryter upphandlingar på godtycklig grund. Det är den upphandlande myndigheten som har bevisbördan för att avbry­ tandebeslutet har vilat på sakligt godtagbara skäl. Kommunen har i det . aktuellafalletintevisatattnågonbristikonkurrenshänseendeharförelegat och därmed inte heller visat att avbrytandebeslutet har vilat på sakligt god­ tagbara skäl. Kommunen anför huvudsak följande. Av EU-domstolens dom i mål C-92/00 HI framgår att beslutet att avbryta en upphandling ska ske med beaktande av om beslutet var förenligt med gemenskapsrättsliga principer. I vissa upphandlingar anges uttryckligen att den upphandlande myndigheten har rätt att avbryta upphandlingen under vissa i förfrågningsunderlaget uppräknade situationer. Av EU-domstolens rättspraxis och svensk rättspraxis följer emellertid en rätt att avbryta en upphandling även om myndigheten inte förbehållit sig en sådan rätt i en viss uppkommen situation. Detta gäller förstås under förutsättning att be­ slutet är sakligt grundat. Det är därför kommunens uppfattning att det inte Sida 5 FÖRVALTNINGSRÄTTEN DOM 3 247-13 I UPPSALA krävs att kommunen har gjort ett sådant förbehåll i förfrågningsunderlaget för att kommunen ska få avbryta upphandlingen. Av EU-domstolens dom C-27/28 Fracasso och Leitschutz framgår att en upphandlande myndighet inte behöver tilldela kontrakt om det endast åter­ står en lämplig anbudsgivare efter kvalificeringsfasen. Bristen i konkurrens kan således i sig utgöra ett skäl för att avbryta upphandlingen. Även av RÅ 2008 ref 3 5 framgår att det är ett sakligt godtagbart skäl att avbryta en på­ börjad upphandling om det endast återstår ett anbud. DOMSKÄL Det är ostridigt i målet att Jacksons anbud är det enda som uppfyller alla skall-kraven i upphandlingen. Kommunen har som skäl för sitt beslut att avbryta upphandlingen hänvisat till att endast ett anbud återstod. Den fråga förvaltningsrätten har att ta ställning till i målet är om det skäl som kom­ munen har angett utgör ett sakligt godtagbart skäl för avbrytandet. I Högsta förvaltningsdomstolens avgörande RÅ 2008 ref. 3 5 uttalas med hänvisning till EU-domstolens avgörande C-27/98 Fracasso och Leitschutz att det som regel får anses godtagbart att en upphandling avbryts därför att endast en lämplig anbudsgivare återstår. Det saknas enligt förvaltningsrät­ tens mening anledning att frångå den rättsgrundsats som kommer till ut­ tryck i nämnda rättsfall. Således är det förvaltningsrättens uppfattning att kommunen har anfört ett sakligt godtagbart skäl för sitt beslut. Ansökan om överprövning ska därför avslås. _/'""· ERKLAGAR, se bilaga (DV 3 109/lA LOU) Målet har handlagts av Erik Edström. HUR MAN iÖVERKLAGAR - PRÖVNINGSTILLSTÅND ··1.,:,..-.• - ·Den �omvill'.överkla förvaltningsrättens beslut ska skriva.till J