FÖRVALTNINGSRÄTTEN I UPPSALA SÖKANDE DOM 2013-06-17 Meddelad i Uppsala Mål nr 1441-13 E Enhet 1 Sida 1 ( 6) Dok.Id 92824 Postadress Box 1853 751 48 Uppsala Besöksadress Kungsgatan 49 Telefon Telefax 018-16 73 00 018-16 73 43 E-post: forvaltningsratteniuppsala@dom.se Expeditionstid måndag - fredag 08:00-16:00 Carema Care AB, 556469-9105 Vretenvägen 13 17129 Solna Ombud: Catharina Piper Advokatfirman Lindahl KB Studentgatan 6 211 38 Malmö MOTPARTER 1. Upplands Väsby kommun, Upphandlingsenheten 194 80 Upplands Väsby 2. Järfälla kommun 177 80 Järfälla 3. Sigtuna kommun 195 85 Märsta 4. Upplands-Bro kommun 196 81 Kungsängen Genom: Upplands Väsby kommun, Upphandlingsenheten SAKEN iöi(URRENSVERKET 2013 -00· 1 8 Överprövning enligt lagen (2007:1091) om offentlig upphandling, LOU DOMSLUT Förvaltningsrätten bifaller ansökan om överprövning och förordnar att upphandlingen inte får avslutas förrän rättelse gjorts på så sätt att Carema Care AB:s anbud inte får uteslutas på grund av kraven i punkterna2.5.2. och2.5.3. i förfrågningsunderlaget. Avd ·" Df Klnr Aktbll ' l f'l t ·-ao- tlOS -. � ...... . '" l Sida 2 FÖRVALTNINGSRÄTTEN DOM 1441-13 I UPPSALA 2013-06-17 Upplands Väsby, Sigtuna, Upplands-Bro och Järfälla kommuner har, ge- I . -::: " ::::,t,:;u·--.----- ., BAKGRUND m Upplands Väsby kommun, genomfört en samordnad ramavtalsupp­ h' dlingavinsatserförbarnochungdomarmedreferensnummerUVA12- 0 1. Carema Cares anbud gick inte vidare till utvärderingsfasen i upphand- �,Li gen därför att bolaget inte klarade den ekonomiska kontrollen. 1. .' ':•, i-t..:..tl'i::.-i.lHJHJJCMO)t Carema ansöker om överprövning av upphandlingen och yrkar att förvalt­ ningsrätten ska förordna att rättelse ska ske på sådant sätt att upphandling­ en får avslutas först efter att kommunerna beaktat bolagets anbud och att en ny utvärdering av anbudet genomrörs varvid bolaget skall tilldelas kon­ trakt. Till stöd för sin ansökan anför bolaget i huvudsak följande. I punkt 2.5.3. i förfrågningsunderlaget anges att anbudsgivarens ekonomi kommer att granskas samt att en rating på minst 40 hos Credit Safe krävs för att kvalificera sig som leverantör. Det framgår vidare att anbudsgivare som har en lägre rating kan kvalificera sig genom att på annat sätt visa att de har tillräckligt god ekonomi. Bolaget har en kreditrating på 84 hos Cre­ dit Safe. I samband med tilldelningsbeslutet tog bolaget kontakt med kommunerna. Av e-postkorrespondens framgick att kommunerna ansåg att bolaget brustit i att uppfylla kravet i förfrågningsunderlagets punkt 2.5.2. När bolaget kontaktade kommunerna den 11 mars 2013 fick man svaret att anledningen till att bolaget inte gått vidare var en anmärkning i a-mål samt att samtliga anbudsgivare som har sådana har uteslutits. Det har inte varit förutsägbart utifrån förfrågningsunderlaget att kommunerna skulle förkasta bolagets anbud på grundval av ett a-mål, i detta fall en parkeringsbot avse­ ende en firmabil. Bolaget har för övrigt fullgjort sina skyldigheter avse­ ende skatter och avgifter. Det är oproportionerligt att utesluta samtliga an­ budsgivare som har en anmärkning mot sig. Upphandlaren har en utred­ ningsskyldighet avseende finansiell styrka och ekonomiska förhållanden. i,•-�-•,. �..... ...�•• --.--. � f--,~·-,, ..,,....,,,.:!l':-.J_• -_ ... Sida 3 FÖRVALTNINGSRÄTTEN DOM 1441-13 2013-06-17 Av Högsta förvaltningsdomstolens dom RÅ 2005 ref. 47 framgår att upp­ handlaren ska pröva om ett anbud ska uteslutas utifrån omständigheterna i det enskilda fallet. Betydelsen av en individuell prövning betonas också i förarbetena, prop. 1994/94:78 s. 28. Det är uppenbart i målet att kommu­ nerna inte gjort någon individuell bedömning av Caremas finansiella ställ­ ning. Detta har i sin tur fått till följd att Carema inte haft möjlighet att med egen utredning bemöta påståendet att man inte uppfyller samtliga skall­ krav i upphandlingen. Kommunerna har mot bakgrund av vad som anförts tydligt handlat i strid med principerna om transparens och proportionalitet. Bolaget har lidit skada genom att inte tilldelas kontrakt. Kommunerna yrkar att ansökan avslås. De anför att det i upphandlingsför­ farandet ingår att den upphandlande enheten ska kontrollera att anbudsgi­ vama har stabil ekonomi. I detta fall har anbudsgivamas ekonomi kontrol­ lerats via TendSigns kreditvärderingssystem Credit Safe. Carema har mycket riktigt uppnått den kreditvärderingsnivå som angavs i förfråg­ ningsunderlaget, men har ändå markerats som tveksamma i systemet på grund av anmärkningar i a-mål. Ett :flertal anbudsgivare har sådana an­ märkningar och även om man kan tycka att de är obetydliga ansåg sig kommunerna sig tvungna att utesluta dessa företag, då anmärkningarna gjort kommunerna tveksamma till huruvida anbudsgivama är stabila eko­ nomiskt. Man kan självklart tycka att Carema är stabilt, men för att be­ handla alla företag lika har samtliga anbudsgivare med anmärkningar i a­ mål uteslutits. Carema har genmält bland annat följande. Enligt likabehandlingsprincipen måste en bedömning ske inom ramen för de kriterier som är uppställda inom förfrågningsunderlaget. Av kommunernas yttrande framstår det som än mer uppenbart att man inte gjort någon individuell bedömning av bola­ gets finansiella ställning. I UPPSALA Sida 4 FÖRVALTNINGSRÄTTEN DOM 1441-13 2013-06-17 DOMSKÄL Förvaltningsrätten har enligt 16 kap. 6 § LOU att pröva om de upphand­ lande kommunerna, på någon av de grunder Carema anfört, i upphandling­ en har brutit mot någon av de grundläggande principerna i 1 kap. 9 § LOU eller någon annan bestämmelse i lagen. Om så är fallet och Carema därav har kunnat lida skada, ska förvaltningsrätten förordna om åtgärd i upp­ handlingen. I punkt 2.5.2. i förfrågningsunderlaget anges följande Utföraren, styrelse, VD och personal i ledande ställning skall vara fria från hinder att delta i upphandlingen jämlikt 10 kap. 1 och 2 §§ LOU. Samma krav gäller underleverantörer som utför delar av utförarens arbete. [...] Utförare och underleverantörer skall ha fullgjort sina åligganden avseende socialförsäkringsavgifter och skatt. Beställar.en kommer att kontrollera att kraven gällande skatter och avgifter är uppfyllda. Beställaren kan därutöver komma att kontrollera hos andra myndigheter att hinder inte föreligger, till exempel gällande organiserad brottslighet. [...] I punkt 2.5.3. anges följande. Utförare skall tillräckligt god ekonomi för att kunna bedriva verksamheten på ett stabilt sätt. Samma krav gäller underleverantörer som utför delar av utförarens arbete. Beställaren kommer att kontrollera utförarens och underleverantörens eko­ nomi genom Credit Safe. För att kvalificeras krävs en rating om minst 40. Utförare som inte uppfyller kraven eller inte omfattas av ratingsystem skall bifoga information som på motsvarande sätt styrker ekonomisk stabilitet. [...] I UPPSALA Sida 5 FÖRVALTNINGSRÄTTEN DOM 1441-13 2013-06-17 I 10 kap. 2 § LOU anges bland annat följande. En leverantör får uteslutas från att delta i en upphandling, om leverantören 5. inte har fullgjort sina åligganden avseende socialförsäkringsavgifter eller skatt i det egna landet eller i det land där upphandlingen sker. I målet har framkommit att den enda grunden för kommunernas diskvalifi­ cering av anbudet från Carema är att bolaget har anmärkningar i a-mål. I e­ post från kommunerna till bolaget har angivits att detta innebär att bolaget inte uppfyllt kraven gällande skatter och registreringar. Det är ostridigt att Carema har uppnått den kreditvärderingsnivå som anges i förfrågningsun­ derlaget. I kommunernas inlaga till förvaltningsrätten har emellertid an­ förts att kommunerna har bedömt att bolagets ekonomiska stabilitet är tveksam. Kommunerna har också anfört att man självklart kan tycka att Carema är stabilt men att man, för att behandla alla anbudsgivare lika, har uteslutit samtliga anbudsgivare med anmärkningar i a-mål. A-mål, eller allmänna mål, är betalningskrav från den offentliga sektorn, t.ex. skatter, böter, offentliga avgifter och studiemedel. Gällande att Carema inte skulle ha fullgjort sina åtaganden gällande social­ försäkringsavgifter och skatt (punkt 2.5.2. i förfrågningsunderlaget) finner förvaltningsrätten att vad kommunerna anfört om anmärkningar i a-mål inte visar att bolaget inte har fullgjort sina åtaganden. Bolagets anbud har således inte kunnat förkastas på denna grund. Vad gäller att Caremas ekonomiska stabilitet kan ifrågasättas finner för­ valtningsrätten att förfrågningsunderlaget inte innehåller något krav på att anbudsgivamas ställning ska visas på något annat sätt än att anbudsgivama ska ha en rating om minst 40 hos Credit Safe. Genom att tillämpa ett krav om att anbudsgivarna inte får ha anmärkningar i a-mål har kommunerna I UPPSALA Sida 6 FÖRVALTNINGSRÄTTEN DOM 1441-13 I UPPSALA 2013-06-17 tillämpat skall-krav som inte uppställts i förfrågningsunderlaget. Detta stri­ der mot principen om öppenhet i 1 kap. 9 § LOU. Det är ostridigt i målet att Carema, om man bortser från a-målen, uppfyller kraven på ekonomisk stabilitet som de anges i förfrågningsunderlaget. I och med att anbudet uteslöts har bolaget därför i vart fall riskerat lida skada. Förutsättningar för åtgärd enligt 16 kap. 6 § LOU föreligger således. Förvaltningsrätten finner att bristen inte kan anses ha påverkat upphand­ lingens konkurrensuppsökande skede. Det är därför tillräckligt att pröv­ ningen av anbuden görs om. Vid den nya prövningen ska Caremas anbud anses uppfylla skall-kraven i punkterna 2.5.2. och 2.5.3. i förfrågningsun­ derlaget. HUR MAN ÖVERKLAGAR, se bilaga (Dv 3109/lA LOU) 0,i,o,,� � Målet har handlagts av Erik Edström. Elisabet Andersson rådman tIiÄ� SVERIGES DOMSTOLAR HUR MAN ÖVERKLAGAR - PRÖVNINGSTILLSTÅND ,. Den som vill överklaga förvaltningsrättens beslut ska skriva till K.amtnarrätten i Stockholm. Skrivelsen ska dock skickas eller lämnas till förvaltningsrätten. Överklagandet ska ha kommit in till förvaltningsrätten inom tre veckor från den dag då klaganden fick del av beslutet. Tiden för överklagandet för offentligpart räknas emellertid från den dag beslutet meddelades. Om sista dagen för överklagandet infaller på lördag,söndag eller helgdag, midsommarafton,julafton eller nyårsafton räcker det att skrivelsen kommer in nästa vardag. För att ett överklagande ska kunna tas upp i kammarrätten fordras att prövningstillstånd meddelas. Kammarrätten lämnar prövningstillstånd om det är av vikt för ledning av rättstillämpningen att överklagandet prövas,anledning förekommer till ändring i det slut vartill förvaltningsrätten kommit eller det annars finns synnerliga skäl att pröva överklagandet. Om prövningsti.llstånd inte meddelas står förvaltningsrättens beslut fast. Det är därför viktigt att det klart och tydligt framgår av överklagandet till kammarrätten varför man anser att prövningstillstånd bör meddelas. Skrivelsen med överklagande ska innehålla 1. den klagandes namn,personnummer, yrke,postadress och telefonnummer. Dessutom ska adress och telefonnummer till arbetsplatsen och eventuell annan plats där klaganden kan nås för delgivning lämnas om dessa uppgifter inte tidigare uppgetts i målet. Om någon person- eller adressuppgift ändras är det viktigt att anmälan snarast görs till kammarrätten, det beslut som överklagas med uppgift 3. om förvaltningsrättens namn, målnummer samt dagen för beslutet, 4. de skäl som klaganden anger till stöd för begäran om prövningstillstånd, 5. den ändring av förvaltningsrättens beslut som klaganden vill få till stånd, 6. de bevis som klaganden vill åberopa och vad han/hon vill styrka med varje särskilt bevis. Skrivelsen ska vara undertecknad av klaganden eller hans ombud. Adressen till förvaltningsrätten framgår av beslutet. Om klaganden anlitar ombud ska denne sända in fullmakt i original samt uppge sitt namn, adress och telefonnummer. Om någon person- eller adressuppgift ändras,ska Ni utan dröjsmål anmäla ändringen till kammarrätten. I mål om överprövning enligt lagen (2007:1091) om offentlig upphandling eller lagen (2007:1092) om upphandling inom områdena vatten,energi,transporter och posttjänster får avtal slutas innan tiden för överklagande av rättens dom eller beslut har löpt ut. I de flesta fall får avtal slutas när tio dagar har gått från det att rätten avgjort målet eller upphävt ett interimistiskt beslut. I vissa fall får avtal slutas omedelbart. Ett överklagande av rättens avgörande får inte prövas sedan avtal har slutits. Fullständig information finns i 16 kapitlet i de ovan angivna lagarna. Behöver Ni fler upplysningar om hur man överklagar kan Ni vända Er ti.11 förvaltningsrätten. DV 3109/tALOU 2.