FÖRVALTNINGSRÄTTEN I FALUN Enhet 2 S. Sundin, notarie SÖKANDE DOM 2011-10-0.5 Meddelad i Falun Mål nr Sida 1 (4) 2688-11 KONKURRENSVERKET 2011 -10- 0 7 Dnr Doss Aktbil DokJd 39528 Postadress Box 45 S-791 21 Falun Besöksadress Kullen 4 Telefon Telefax 023-383 00 00 023-383 00 80 E-post: forvaltningsrattenifalun@dom..se Expeditionstid måndag fredag 08:00-12:00 13:00-16:00 Söderhamns LBC AB, 556579-5449 Lockmyravägen 1 826 40 Söderhamn MOTPART 1. Kommunalförbundet Inköp Gävleborg, 222000-2311 826 80 Söderhamn 2. GMT Gävleborgs Maskin & Transportcentral AB Blötängsvägen 12 826 40 Söderhamn SAKEN Överprövning enligt lagen om offentlig upphandling FÖRVALTNINGSRÄTTENS AVGÖRANDE Avd Förvaltningsrätten bestämmer att upphandlingen får avslutas först sedan rättelse har gjorts på så sätt att en ny anbudsutvärdering ska göras där an­ bud från GMT Gävleborgs Maskin & Transportcentral AB inte får ingå. Sida 2 FÖRVALTNINGSRÄTTEN DOM 26b8-11 IFALUN Enhet 2 BAKGRUND Kommunalförbundet Inköp Gävleborg (Inköp Gävleborg) genomför en upphandling avseende "Transporter med lastbil- Söderhamns kommun" med ärendenummer 2010-3545. Tilldelningsbeslut meddelades den 15 juni 2011, varvid GMT Gävleborgs Maskin & Transpo1icentral AB (GMT) antogs som leverantör. YRKANDEN M.M. Söderhamns LBC AB (LBC) ansöker om överprövning och yrkar att be­ slutet att anta GMT:s anbud undanröjs och att rätten beslutar att upphand­ lingen får avslutas först efter att rättelse har gjorts och att avtalet tilldelas LBC. Till stöd för sin ansökan uppger LBC bl.a. att felaktigheter har fun­ nits i förteckningen över offererade fordon då samma fordon tagits upp flera gånger. Vidare har GMT inte uppfyllt skall-kravet att i anbudet garan­ tera förfoganderätten till samtliga fordon genom att bifoga bevis härom. Inköp Gävleborg och GMT motsätter sig ansökan. SKÄLENFÖRFÖRVALTNINGSRÄTTENS AVGÖRANDE Rätten ska besluta att en upphandling ska göras om eller att den får avslu­ tas först sedan rättelse har gjorts om den upphandlande myndigheten har brutit mot någon av de grundläggande principerna i 1 kap. 9 § lagen (2007:1091) om offentlig upphandling (LOU) eller någon annan bestäm­ melse i denna lag och detta har medfört att leverantören har lidit eller kan komma att lida skada (16 kap 5 § LOU). Upphandlande myndigheter ska behandla leverantörer på ett likvärdigt och icke-diskriminerande sätt samt genomföra upphandlingen på ett öppet sätt. Vidare ska principerna om ömsesidigt erkännande och proportionalitet iakttas (1 kap. 9 § LOU). FÖRVALTNINGSRÄTTEN IFALUN Enhet 2 DOM Sida 3 2688-11 Förvaltningsrätten har att pröva om det på grundval av vad LBC anför är visat att Inköp Gävleborg har brutit mot någon av de grundläggande prin­ ciperna eller någon annan bestämmelse i LOU och om detta medfört att LBC lidit eller kan komma att lida skada. En av huvudprinciperna enligt LOU är att anbud som inte uppfyller för­ frågningsunderlagets obligatoriska krav som regel inte ska beaktas vid ut­ värderingen. Obligatoriska krav som anges i förfrågningsunderlaget måste sålunda vara uppfyllda för att den upphandlande myndigheten ska kunna utvärdera anbudet. Den upphandlande myndigheten får heller inte ändra eller frånfalla uppställda krav eftersom förfarandet då skulle bryta mot li­ kabehandlingsprincipen och principen om ett öppet förfarande. Inköp Gävleborg gör gällande att det har bedömt att den av GMT bifogade medlemsförteckningen bevisar att företaget har förfoganderätt över de an­ givna lastbilarna, att ett anbud alltid lämnas på heder och samvete samt att Inköp Gävleborg måste lita på att det som anbudsgivarna skriver i sina anbud är korrekt. GMT hänvisar till vad Inköp Gävleborg uppger och tillägger att GMT har kryssat i att GMT uppfyller det uppställda kravet på att anbudsgivaren ska garantera förfoganderätten över fordonen. Förvaltningsrätten noterar särskilt att Inköp Gävleborg i förfrågningsunder­ laget i bilaga 1 Anbudsformulär under rubriken 3 "Förfogande över offere­ rade fordon" angett följande. "Anbudsgivaren skall garantera förfogande­ rätt av samtliga offererade fordon. Anbudsgivaren skall bifoga bevis för förfoganderätt av de offererade fordonen t.ex. genom delägarskap eller avtal med underleverantörer. " Enligt förfrågningsunderlaget, såsom det utformats av Inköp Gävleborg, är det ett obligatoriskt krav att anbudsgivaren bifogar bevis om förfoganderätt till offererade fordon. Av den medlemsförteckning som GMT gett in fram­ går typ av bil, bilarnas typbeteckning, benämning, registreringsnummer, Sida 4 FÖRVALTNINGSRÄTTEN DOM 2680-ll IFALUN Enhet 2 årsmodell och Euroklass samt medlemmarna och deras telefonnummer. Medlemsförteckningen är emellertid endast en lista och kan enligt förvalt­ ningsrättens mening inte i sig själv anses utgöra bevis för förfoganderätt över fordonen på sådant sätt som exempelvis avtal med underleverantörer­ na skulle kunna vara. Att anbudsgivaren kryssar i en ruta om att det upp·· ställda kravet på att garantera förfoganderätten över fordonen är uppfyllt och signerar på heder och samvete medför inte, enligt förvaltningsrättens mening, att kravet att på att bifoga bevis över förfoganderätten är uppfyllt. Inköp Gävleborg kan inte frånfalla det uppställda kravet utan att bryta mot likabehandlingsprincipen, vilket det har gjmt när det antagit GMT:s anbud. LBC får till följd av detta anses ha lidit eller kunna komma att lida skada. Det fim1s därmed skäl för ingripande enligt LOU. Bristerna i upphand­ lingsförfarandet är inte hänförliga till det konkurrensuppsökande skedet varför rättelse är en tillräckligt ingripande åtgärd (jfr RÅ 2005 ref. 47). Upphandlingen ska rättas på så sätt att utvärderingen ska ske utan beaktan­ de av anbudet från GMT. Vid denna utgång saknas skäl att pröva vad LBC i övrigt har anfört om brister i anbudsutvärderingen. R ,/;N 9v!i},,AGAR, se bilaga (3109/1C LOU). � (Jvc Karin Forslund Johansson n1J)f t''\._ rådman I.