FÖRVALTNINGSRÄTTEN DOM Sida 1 (8) KONKURRENSVERKET 2015 -().4- 0 1 Avd Dnr KSnr I STOCKHOLM Allmänna avdelningen Enhet 12 SÖKANDE 2015-03-31 Meddelad i Stockholm Mål·nr 2225-15 Floattech Sweden AB, 556726-0244 Västbovägen 58 33 l 53 Värnamo MOTPART · Ekerö kommun · Box205 178 23 Ekerö SAKEN Offentlig upphandling FÖRVALTNINGSRÄTTENSAVGÖRANDE Förvaltningsrätten avslår Floattech Sweden AB:s ansökan om överprövning. ... .Aktbll Dok.Id 589167 Postadress Besöksadress Telefon Telefax Expeditionstid mändåg - fredag 08:00-16:30 115 76 Stockholm E-post: Tegeluddsvägen 1 08-561 680 00 08-561 680 01 forvaltningsrattenistockholm@dom.se FÖRVALTNINGSRÄTTEN I STOCKHOLM Allmänna avdelningen YRKANDEN M.M. DOM Sida2 2225-15 Ekerö kommun genomför en upphandling av badplatsutrustning · (diarenummer KSUH14/46). Upphandlingen genomfors genom ett förenklat :förfarande enligt lagen (2007:109 1) om offentlig upphandling (LOD). Av utvärderingsprotokoll från den 27 januari2015 framgår att Ekerö kommun har godkänt två anbud som utvärderats och rangordnats. Det anbud som har antagits har lämnats av HAGS Aneby AB (HAGS). Floattech Sweden AB (Floattech) ansöker om överprövning av upphandlingen och yrkar att förvaltningsrätten ska besluta att HAGS' anbud ska förkastas. Till stöd för sin talan anför Floattech bl.a. följande. Ekerö kommun har utvärderat HAGS' anbud trots att det inte uppfyller alla obligatoriska krav i för:frågningsunderlaget. Detta har medfört att F loattech har lidit eller kan komma att lida skada. I punkt 5.1 i förfrågningsunderlaget anges följande laav på en ramp: "Rampen ska vara tillgänglighetsanpassad så att personer med rörelse­ nedsättning ska kwma ta sig ner i vattnet. Detta ska vara möjligt antingen .. med stöd av ledstången på rampen eller med hjälp av rullstol.'� och "Rampens bredd ska var� så pass bred att det är möjligt för en rullstol att passera och vända. Det ska finnas ledstänger på ·sidorna av rampen i lämplig höjd, dvs. 700 mm - 900 mm/' I Boverkets föreskrifter och allmänna råd (BFS 2011:5) om tillgänglighet o�h användbarhet för personer med nedsatt rörelse- eller orienterings­ förmåga på allmänna platser ochinom områden för andra anläggningar än byggnader (Boverkets föreskrifter och allmänna-råd) beskrivs hur ramper Sida 3 I FÖRVALTNINGSRÄTTEN. DOM 2225- 1 5 I STOCKHOLM Allmänna'avdelningen ska vara konstruerade och vilken funktion som minst ska uppnås. HAGS' produkt överensstämmer inte med kraven i Boverkets föreskrifter och allmänna råd. HAGS' produkt är en landgång med staket, int� en ramp för funk:tionsnedsatta. Produkten är endast 1,5 m bred vilket är för smalt för att ledsagare och rullstol ska kunna vända. Vidare måste ytan där rullstolen . - ska vända vara absolut plan för att den inte ska riskera att välta. HAGS' produkt saknar vilplan och teleskoperande ben som möjliggör injustering och absolut plana vilplan. HAGS' produkt är inte utrustad med ledstänger utan med staket. På den bild som HAGS har bifogat framgår endast produktens bredd och längd. Floattechs badramp för funktionsnedsatta är utvecklad i samarbete med tillgäuglighetskonsulter och handikapprörelsen. HAGS' produkt uppfyller inte de allmänna kraven som ställs på en badramp för funktionsnedsatta. HAGS har inte kunnat visa att deras produkt är lämpad för ändamålet. Ekerö kommun bestrider bifall till Floattechs ansökan och anför bl.a. följande. Ekerö kommun h� inte funnit något som tyder på att HAGS' anbud inte uppfyller de obligatoriska kraven eller omöjliggör uppfyllande av lagkrav på tillgänglighet och användbarhet för personer med nedsatt rörelse- eller orienteringsförmåga. Hup.ivida en badplats uppfyller lagkrav på tillgänglighet och an".'ändbarhet för personer med nedsatt rörelse- eller orienteringsförmåga kan avgöras först när utrustningen är färdigmonterad vid den aktuella badplatsen. Ekerö kommun har inte angett vid vilka badplatser utrustningen ska användas eller hur badplatserna kommer att utformas. Boverkets föreskrifter utgör allmänna råd och innehåller inte tvingande krav som ingår i Ekerö kommuns upphandling. Ekerö kommun har inte heller hänvisat till dessa i förfrågningsunderlaget. � Sida4 FÖRVALTNINGSRÄTTEN DOM . 2225-15 I STOCKHOLM Allmänna avdelningen SKÅLEN FÖR AVGÖRANDET Rättslig reglering m.m. I 16 kap. 6 § LOU anges bl.a. följande. Om den upphandlande myndig­ heten har brutit mot de grundläggande principerna i 1 kap. 9 § LOU eller någon annan bestämmelse i denna lag och detta har medfört att leve!an­ tören har lidit eller kan komma att lida skada, ska rätten besluta att upphandlingenskagörasomellerattdenfåravslutasförstsedanrättelse har gjorts. Enligt 1 kap. 9 § LOU ska upphandlande myndigheter behandla leveran­ törer på ett likvärdigt och icke-diskriminerande sätt samt genomföra upp­ handlingar på ett öppet sätt. Vid upphandlingar ska vidare principemii om ömsesidigt erkännande och proportionalitet iakttas. En huvudprincip enligt LOU är att ett anbud som inte uppfyller förfrågningsunderlagets obligatoriska krav inte får beaktas vid utvärderingen. Krav som anges i förfrågningsunderlaget måste således vara uppfyllda för att den upphandlande myndigheten ska kunna pröva an.budet. Likabehandlingsprincipen innebär att leverantörem� ska behandlas på samma sätt när det gäller frågan om de obligatoriska kraven i förfrågnings­ underlaget är uppfyllda. Överprövningen tar inte sikte på upphandlingens materiella resultat utan utgör en kontroll av att den upphandlade myndigheten har förfarit formellt korrekt och iakttagit reglerna i LOU. Det är deri som ansöker om över::' prövning som på ett klart och tyd1igt sätt ska ange vilka omständigheter talan grundas på och visa att upphandlånde myndighet har agerat i strid med LOU Gfr RÅ 2009 ref. ?9). Sida 5 FÖRVALTNINGSRÄTTEN DOM 2225-15 Alhnänna avdelningen Utgångspunkter för bedömningen Frågan i målet är om HAGS' anbud brister i kravuppfyllnad vad gäller• ramp och därmed inte borde ha beaktats av Ekerö kommun.· Ramen för förvaltningsrättens prövning är de krav som :framgår av förfrågningsunderlaget. Enligt punlcf5. 1 · i detta underlag ska rampen vara tillgänglighetsanpassad så·att personer med rörelsenedsättning ska kunna ta sig ner i vattnet, antingen med stöd av ledstången eller med hjälp av rull­ stol. Rampens bredd ska vara anpassad så att det är möjligt föt en rullstol att passera och vända och det ska finnas ledstänger på sidorna av rampen i lämplig höjd, dvs. 700 mm - 900 mm. Floattech har gjort gällande att HAGS_' anbud inte uppfyller i förfrågnings­ underlaget uppställda krav i fråga om ramp, eftersom - rampen inte överensstämmer medBoverkets föreskrifter och allmänna råd, I STOCKHOLM - - - - rampen är för sma1 för att ledsagare och rullstol ska kunna vända, rampens yta inte är absolut plan, rampen saknar ledstänger på 700 mm och 900 mm höjd (rampen har "istället ett staket), samt eftersom endast rampens bredd och längd framgår av den av HAGS bifogade bilden. Medför påstådda brister. i vinnande bolags anbud grun(J för ingripande? Boverketsjoreskrifter och allmänna råd Förva1tningsrätten konstaterar att något uttryckligt krav på att rampen ska utformas i enlighet med Boverkets föreskrifter och a11männa råd inte Sida6 FÖRVALTNINGSRÄTTEN DOM 2225-15 Allmänna avdelningen uppställs i förfrågningsunderlaget. Det har därför inte funnits skäl för Ekerö kommun att .förkasta HAGS' anbud på den grunden att rampens konstruktion inte motsvarar de beskrivningar som :finns i Boverkets föreskrifter och allmänna råd. Rampens mått Vad gäller rampens bredd har Floattech gjort gällande att HAGS' ramp är­ för smal för att en ledsagare och rullstol ska kunna vända. Förvaltnings­ rätten finner att förfrågningsunderlaget endast innehåller ett krav på att rampen ska vara anpassad för en rullstol. Det finns inget krav på att även en ledsagare ska kunna passera och vända med en rullstol på rampen. Förvaltningsrätten anser därför att det inte funnits anledning för Ekerö kommun att förkasta HAGS' anbud på den grunden att rampen är för smal. Det är inte heller visat att det funnits anledning att förkasta aribudet på grund av att det i bilden som HAGS bifogat sitt anbud endast anges längd och bredd på rampen. Rampensyta Floatte�hharvidareanförtatt�ampensytamåste_ varaabsolutplanföratt en rullstol ska kunna vända på den. Floattech har gjort gällande att HAGS' ramp saknar s.k. vilplan och teleskoperande ben och därför inte kan monteras absolut plant. Förvaltningsrätten konstaterar att något specifikt krav på rampens konstruktion i denna del inte kan utläsas av förfrågnings­ underlaget. Vidare är det enligt förvaltningsrättens bedömning inte visat att Ekerö kommun har haft anledning att förkasta HAGS' anbud för att det brustit i kraven på så sätt att en rullstol inte skulle kunna passera och vända på rampen på grund av bister i konstruktionen. I STOCKHOLM Sida 7 FÖRVALTNINGSRÄTTEN DOM 2225-15 I STOCKHOLM Allmänna avdelningen Ledstdnger Kravet på ledstänger i förfrågningsunderlaget är formulerat på så sätt att . rampen ska vara försedd med ledstänger i lämplig höjd (700 mm - 900 mm). Detta krav kan enligt förvaltningsrättens mening inte tolkas så att det ska finnas två ledstänger på 700 mm respektive 900 mm höjd. Den omständighetenattensådanrekommendationåterfinnsiBoverkets . föreskrifter och allmänna råd medför ingen annan bedömning, eftersom dessa inte utgör en del av kraven i förfrågningsunderlaget. Vad gäller själva utformingen av ledstängerna finner förvaltningsrätten inte att det inte är visat att Ekerö kommun har haft anledning att förkasta .. HAGS' anbud av det skälet att ledstängerna har varit fästa på ett staket Något hinder mot en såd� konstruktion kan inte utläsas av kraven i förfrågningsunderlaget. Det är inte heller visat att Ekerö kommun har haft anledning att förkasta HAGS' anbud för att ledstängerna inte varit placerade i lämplig höjd utifrån den bild som har bifogats .. Sammanfattning Eftersom det inte funnits någon anledning för Ekerö kommun att förkasta .. HAGS' anbud för att det inte uppfyller de obligatoriska kraven i punkt 5. 1, så som Floattech gjort gällande i sin ansökan, finner förvaltningsrätteninte skäl att ingripa mot upphandlingen enligt LOU. Floattechs ansökan om överptövning ska därför avslås. .I .I .i Sidas FÖRVALTNINGSRÅTTEN DOM 2225-15 I STOCKHOLM Allmänna avdelningen HURMAN ÖVERKLAGAR Detta avgörande kan överklagas. Information om h:ur man överklagar finns i bilaga 1 (DV 3109/IA LOU). ��· Petter Löfdahl Förvaltningsrättsfiskal Förvaltningsrättsnotarien Anna Andersson har föredragit målet. HUR MAN ÖVERKLAGAR - PRÖVNINGSTILLSTÅND Den som vill överklaga förvaltningsrättens beslut ska skriva till Kammarrätten i Stockholm. Skrivelsen ska dock skickas eller lämnas till förvaltningsrättetl. Överklagandet ska ha kommit in till förvaltningsrätten inom tre veckor från den dag då klaganden fick del av beslutet. Om beslutet har meddelats vid en muntlig förhandling, eller det vid en sådan förhandling har angetts när beslutet kotnmer att meddelas, ska dock överklagandet ha kommit in inom tre veckor från den dag domstolens beslut meddelades. Tiden för överklagandet för offentlig part räknas från den dag beslutet meddelades. Om sista dagen för överklagandet infaller på lördag, söndag eller helgdag, :midsommarafton, julafton eller nyårsafton räcker det att skrivelsen kommer in nästa vardag. För att ett överklagande ska kunna tas upp i kammarrätten fordras att prövningstillstånd meddelas. Kammarrätten lämnar prövningstillstånd om 1. detfinnsanledningattbetvivla riktigheten av det slut som förvaltningsrätten har kommit till, 2. det inte utan att sådant tillstånd meddelas går att bedöma riktigheten av det slut som förvaltningsrätten har kommit till, 3. det är av vikt för ledning av rättstillämpningen att överklagandet prövas av högre rätt, eller 4. det annars finns synnerliga skäl att pröva överklagandet. Om prövnings tillstånd inte meddelas står förvaltningsrättens beslut fast. Det är därför viktigt att det klart och tydligt framgår av överklagandet till kammarrätten varför man anser att prövningstillstånd bör meddelas. - Skrivelsen med överklagande ska innehålla .. 5. debevissomkl11gandenvillåberopaochvad han/hon vill styrka med varje särskilt bevis. Adressen till förvaltningsrätten framgår av domen/beslutet. I mål om överprövning enligt lagen (2007:1091) om offentlig upphandling eller lagen (2007:1092) om upphandling inom områdena vatten, energi, transporter och posttjänster får avtal slutas innan tiden för överldagande av rättens dom eller beslut har löptut. I de flesta fall :f'ar avtal slutas när tio dagar har gått från det att rätten avgjort målet eller upphävt ett interimistiskt beslut. I vissa fall får avtal slutas omedelbart. Ett överklagande av rättens avgörande får inte prövas sedan avtal har slutits. Fullständig information finns i 16 kapitlet i de ovan angivna lagarna. Behöver Ni fler upplysningar·om hur man överklagar kan Ni vända Er till förvaltningsrätten. www.domstol .se 1. Klagandens- person-/organisationsnumniet, postadress, e-postadress och telefonnummer till bostaden och mobiltelefon. Adress och telefonnummer till klagandens arbetsplats ska också anges samt eventuell annan adress där klaganden kan nås för delgivning. Om dlc'.ssa uppgifter har lämnats tidigare i målet - och om de fortfarande är aktuella - behöver de inte uppges igen. Om klaganden anlitar ombud, ska ombudets namn, postadress, e­ postadress, telefonnummer till arbetsplatsen och mobiltelefonnummer anges. Om någon person- eller adressuppgift ändras, ska ändringen utan dröjsmål anmälas till kammarrätten. den dom/beslut som överklagas med uppgift om förvaltningsrättens namn, ·målnummer samt dagen för beslutet, de skäl som klaganden anger till stöd för en begäran om prövningstillstånd, den ändring av förvaltningsrättens dom/beslut som klaganden vill få till stånd, 2. 3. 4.