FÖRVALTNINGSRÄTTEN I STOCKHOLM Allmänna avdelningen DOM 2010-10-05 Meddelad i Stockholm Målm 40102-10 Enhet 14 2010 -10- 0 6 Sida 1 (5) SÖKANDE WSP Sverige AB, 556057-4880 Ombud: Birger Sundström WSP Sverige AB 121 88 Stockholm MOTPART Locum AB, 556438-7909 Box 17201 104 62 Stockholm ..l�!�·- ------..1,_, --- Om· _P ... SAKEN Överprövning enligt lagen (2007:1091) om offentlig upphandling (LOU) DOMSLUT Förvaltningsrätten bifaller WSP Sverige AB:s ansökan om ingripande en­ ligt LOU och förordnar att Locum AB:s upphandling av ramavtal för el, tele och IT konsulter ska göras om. Förvaltningsrättens interimistiska beslut av den 16 september 2010 upphör därmed att gälla. Dok.Id 60262 Postadress Besöksadress Telefax 08-561 680 01 forvaltningsrattenistockholm@dom.se Tegeluddsvägen 1 08-561 680 00 Telefon Expeditioilstid måndag - fredag 09:00-15:00 115 76 Stockholm E-post: FÖRVALTNINGSRÄTTEN I STOCKHOLM Allmänna avdelningen BAKGRUND DOM Sida 2 40102-10 Locum AB genomför genom öppet förfarande enligt LOU en upphandling av ramavtal för el, tele och IT konsulter (diarienummer LOC 1003-0452). Enligt tilldelningsbeslut den 7 september 2010 har Locurn AB beslutat att anta anbud från annan anbudsgivare än WSP Sverige AB. Förvaltningsrätten har den 16 september 2010 beslutat att upphandlingen tills vidare inte får avslutas. YRKANDE M.M. WSP Sverige AB (WSP) yrkar att upphandlingen ska rättas på så sätt att samtliga anbud, som vid anbudsutvärderingen har placerat sig före WSP:s anbud med undantag för AB Tek:noplans anbud, ska förkastas. Locum AB (Locum) medger bifall till ansökan och hemställer att upp­ handlingen ska göras om i sin helhet. GRUNDER 'WSP anför till stöd för sin talan bl.a. följande. Locum har i förfrågnings­ underlaget uppställt krav på att. de uppdragsansvariga ska ha civilingen­ jörsexamen alternativt motsvarande. Kraven på de uppdragsansvariga har därefter varit föremål för två frågor från anbudsgivarna. Kravet på civilin­ genjörsexamen enligt de administrativa föreskrifterna kan inte genom Lo­ cums sätt att besvara frågorna ha frånfallits, utan det har istället bekräftats att kraven alltjämt uppställs i upphandlingen. Det är också mot denna bak-. grund som WSP ingett anbud i vilket de offererade personerna motsvarar utbildningskravet. WSP har begärt ut samtliga anbud som placerat sig på plats 1-9 och granskat dessa och kunnat konstatera att det endast är ett bo- FÖRVALTNINGSRÄTTEN I STOCKHOLM Allmänna avdelningen DOM Sida 3 40102-10 lag, förutom WSP, som uppfyller kravet. Anbudsutvärdering ska därför endast ske av dessa kvalifieerade anbudsgivare. Loeum har vid prövning av anbuden inte iakttagit det krav som myndigheten själv ställt oeh därige­ nom agerat i strid med principen om likabehandling. WSP har inte tillde­ lats kontrakt och har som en konsekvens av Locums agerande lidit skada. Locum anför till stöd för sin inställning bl.a. fö\jande. Locum har under anbudstiden mottagit frågor om förfrågningsunderlagets innehåll. Frågor och svar angående kompetenskravet för uppdragsansvariga finns dokumen­ terade så som motparten beslaivit i sin ansökan. Av dessa framgår att Lo­ cum har ämnat sänka kravnivån från det initialt uppställda kravet på civil­ ingenjörsexamen eller motsvarande till civilingenjörsexamen eller liknan­ de. Efter att ha vidtagit denna justering avsåg Locum att även kunna kvali­ ficera anbudsgivare vars uppdragsansvariga tagit ingenjörsexamen eller fristående kurser i ämnet. Justeringen av kompetenskravet har uppfattats av majoriteten av anbudsgivarna men inte av samtliga, varför kravet då inte framstår som tillräckligt tydligt och transparent. Dem1a otydlighet har med tillräcldigt stor sannolilrnet resulterat i att potentiella anbudsgivare har av.­ stått från att lämna anbud. DOMSKÄL Enligt 1 kap. 9 § LOU ska upphandlande myndigheter behandla leveran­ törer på ett likvärdigt och ieke-dislaiminerande sätt samt genomföra upp­ handlingar på ett öppet sätt. Vid upphandlingar ska vidare principerna om ömsesidigt erkännande och proportionalitet iakttas. Av 16 kap. 2 § LOU, i tillämplig lydelse, framgår bl.a. att om den upp­ handlande myndigheten har brutit mot de grundläggande principerna i 1 kap. 9 § eller någon annan bestämmelse i denna lag och detta har medfört att leverantören lidit eller kan komma att lida skada, ska rätten besluta att upphandlingen ska göras om eller att den får avslutas först sedan rättelse gjorts. Sida 4 FÖRVALTNINGSRÄTTEN DOM 40102-10 Allmänna avdelningen Under punkten 2f) Personal- och kompetenskrav i de administra­ tiva föreskrifterna anges bl.a. följande. Anbudsgivaren skall tillhandahålla en förteckning över följande konsultkategorier vid avrop enligt nedan krav: I STOCKHOLM Uppdragsansvarig El konsult 2 uppdragsansvariga Civilingenjörsexamen alternativt motsv. och verifierad erfaren­ het och kunskap inom efterfrågat ormåde. Locum har under upphandlingen reviderat ovan angivna krav och i dokumentet Frågor/svar och kompletteringar - Ramavtal EL, TELE och IT konsulter bl.a. angett följande. Alt: Civilingenjörsexamen eller liknande verifierad utbildning samt erfarenhet och kunskap inom efterfrågat 01måde. Förvaltningsrätten gör följande bedörnning. Av principerna om transparens (öppenhet och förutsebarhet) och likabe­ handling följer bl.a. att en upphandlande myndighet inte får efterge eller lägga till krav i förhållande till förfrågningsunderlaget eller på annat sätt väsentligt frångå förutsättningarna i detsamma. Locum har justerat kompetenskravet för uppdragsansvariga genom att sän­ ka kravnivån. Förändringen av skalllaavet kan ha medfört att det funnits potentiella leverantörer som avhållit sig frår1 att inge anbud med anledning av det alctuella skallkravets utformning. Den vidtagna förändringen får därför anses innebära att Locum förfarit på ett sätt som strider mot såväl likabehandlingsprincipen som öppenhetsprincipen. Förfarandet har innebu­ rit en sådan skada eller risk för skada för leverantör som avses i 16 kap. 2 § Sida 5 FÖRVALTNINGSRÄTTEN DOM 40102-10 Allmänna avdelningen LOU. Bristen är hänförlig till förfrågningsunderlaget. Därmed saknas möj­ lighet för förvaltningsrätten att förordna om en mindre ingripande åtgärd än att upphandlingen ska göras om. HU� ÖVERKLAGAR, se bilaga (DV 3109/lA LOU). S � �Il Förvaltningsrättsfiskal Föredragande har varit Sofie Sandell. I STOCKHOLM SVERIGES DOMSTOLAR HUR MAN ÖVERKLAGAR - PRÖVNINGSTILLSTÅND Den som vill över.klaga förvaltningsrättens beslut ska skriva till K.a:tnmarrätten i Stockholm. Skrivelsen ska dock skickas eller lämnas till förvaltningsrätten. Överklagandet ska ha kommit in till förvaltningsrätten inom tre veckor från den dag då klaganden fick del av beslutet. Tiden för överklagandet för offentligpart räknas emellertid från den dag beslutet meddelades. Om sista dagen för överklagandet infaller på lördag, söndag eller helgdag, midsommarafton, julafton eller nyårsafton räcker det att skrivelsen kommer in nästa vardag. För att ett överklagande ska kunna tas upp i kammarrätten fordras att prövningstillstånd meddelas. K..ammarrätten lämnar prövningstillstånd om det är av vikt för ledning av rättstillämpningen att överklagandet prövas, anledning förekommer till ändring i det slut vartill förvaltningsrätten kommit eller det annars finns synnerliga skäl att pröva överklagandet Om prövningstillstånd inte meddelas står förvaltningsrättens beslut fast. Det är därför viktigt att det klart och tydligt framgår av överklagandet till kammarrätten varför man anser att prövningstillstånd bör meddelas. Skrivelsen med överklagande ska innehålla 1. den klagandes namn, personnummer, yrke, postadress och telefonnummer. Dessutom ska adress och telefonnummer till arbetsplatsen och eventuell annan plats där klaganden kan nås för delgivning lämnas om dessa uppgifter inte tidigare uppgetts i målet. Om någon person- eller adressuppgift ändras är det viktigt att anmälan snarast görs till kammarrätten, 2. det beslut som överklagas med uppgift 3. om förvaltningsrättens namn, målnummer samt dagen för beslutet, 4. de skäl som klaganden anger till stöd för begäran om prövningstillstånd, 5. den ändring av förvaltningsrättens beslut som klaganden vill få till stånd, 6. de bevis som klaganden vill åberopa och vad han/hon vill styrka med varje särskilt bevis. Skrivelsen ska vara undertecknad av klaganden eller hans ombud. Adressen till förvaltningsrätten framgår av beslutet. Om klaganden anlitar ombud ska denne sända in fullmakt i original samt uppge sitt namn, adress och telefonnummer. Om någon person- eller adressuppgift ändras, ska Ni utan dröjsmål anmäla ändringen till kammarrätten. I mål om överprövning enligt lagen (2007:1091) om offentlig upphandling eller lagen (2007:1092) om upphandling inom områdena vatten, energi, transporter och posttjänster får avtal slutas innan tiden för över.klagande av rättens dom eller beslut har löpt ut I de flesta fall får avtal slutas när tio dagar har gått från det att rätten avgjort målet eller upphävt ett interimistiskt beslut. I vissa fall får avtal slutas omedelbart. Ett över.klagande av rättens avgörande får inte prövas sedan avtal har slutits. Fullständig information finns i 16 kapitlet i de ovan angivna lagarna. Behöver Ni fler upplysningar om hur man överklagar kan Ni vända Er till förvaltningsrätten. DV3109/1ALOU