FÖRVALTNINGSRÄTTEN IFALUN Ann Liljedal SÖKANDE MOTPART 1 2°1�.., -1- Q- 0 4 �'-' KSnr - DOM 2016-10-04 Meddelad i Falun PerssonKonsult Mål nr 3595-16 Avd Dnr Kommunalförbundet Inköp Gävleborg 826 80 Söderhamn SAKEN Offentlig upphandling FÖRVALTNINGSRÄTTENSAVG ÖRANDE _____..,,,.,;.;;;, Aktb\\ Dok.Id 174552 Postadress Box45 S-791 21 Falun Besöksadress Kullen 4 Telefon Telefax 023-383 00 00 023-383 00 80 E-post: forvaltningsrattenifalun@dom.se www.forvaltningsrattenifalun.domstol.se Expeditionstid måndag-fredag 08:00-12:00 13:00-16:00 Förvaltningsrätten förordnar att upphandlingen ska göras om. KONKURIRENSVERKE1' 2 FÖRVALTNINGSRÄTTEN DOM 3595-16 IFALUN BAKGRUND OCH YRKANDE M.M. Kommunalförbundet Inköp Gävleborg (Inköp Gävleborg) upphandlar ram­ avtal avseende tekniska konsulttjänster (upphandling 6193) genom förhand­ lat förfarande enligt lagen (2007:1092) om upphandling inom områdena vatten, energi, transporter och posttjänster (LUF). Tilldelningsbeslut fatta­ des den 19 augusti 2016 varvid flera leverantörer bland andr� PerssonKonsult (PerssonKonsult) antogs som ramav- talsleverantör. PerssonKonsult ansöker om överprövning av upphandlingen och anför bl.a. följande. Tilldelning av uppdrag sker helt godtyckligt, utan konkurrensut­ sättning och beställarna gör sina avrop helt godtyckligt från respektive kon­ sult. Detta måste förmodligen betraktas som otillåten direktupphandling. Utvärderingprotokoll upprättas inte eftersom inga kriterier finns att utvär­ dera, annat än ifyllt anbudsformulär. Företag i försörjningsbranschen kan göra upphandlingar.enligt LUF men även då krävs konkurrensutsättning och utvärdering av kriterier med åtfoljande rangordning. Dessa företag är däre­ mot under vissa förhållanden bundna av lagen (2007:1091) om offentlig upphandling (LOU) om upphandlingen avser annan verksamhet. Det som är avgörande är för vilken verksamhet upphandlingen avser. PerssonK.onsult lider skada om bolaget inte redan tillhör "de utvalda" och kan aldrig genom att konkurrera med pris, kompetens, erfarenhet etc. vinna nya uppdrag. Inköp Gävleborg bestrider bifall till ansökan. Ingående beställare i upp­ handlingen bedriver sådan verksamhet som lyder under LUF. Beställare tilldelar kontrakt i enlighet med angivna kriterier: priser, teknisk kompetens och lämplighet för uppdraget med annonserat förfrågningsunderlag. Anbud prövas enligt AUB.51 Prövning av anbudsgivare. Samtliga anbudsgivare uppfyller ställda krav. I denna upphandling anges att beställare ansvarar för att avtalen nyttjas affärsmässigt och med god affärsetik och i möjligaste mån ska konkurrensutsättning tillämpas. Avrop kommer att ske med fast pris 3 FÖRVALTNINGSRÄTTEN DOM 3595-16 IFALUN enligt förfrågan eller med rörligt arvode med avtalade timpriser alternativt med lägre timpriser efter genomförd konkurrensutsättning. SKÄLENFÖRFÖRVALTNINGSRÄTTENS AVGÖRANDE Annat har inte framkommit än att LUF är tillämplig på den aktuella upp­ handlingen. Även om det i 5 kap. LUF, till skillnad mot LOU, saknas detal­ jerade regler för tilldelning av ramavtal gäller alltjämt de grundläggande principerna för upphandling (jfr 1 kap. 24 § LUF). De grundläggande prin­ ciperna innebär att upphandlande enheter ska behandla leverantörer på ett 'likvärdigt och icke-diskriminerande sätt, genomföra upphandlingar på ett 'öppet sätt samt iaktta principerna om ömsesidigt erkännande och proport­ ionalitet. Av förfrågningsunderlaget framgår bland annat följande under rubriken 1. Allmänna Föreskrifter. "Tillämpning av avtal Leverantörer ska känna trygghet i relationer med ingående Beställare. Upp­ handlingslagstiftningen medger avtal utan rangordning. Beställare ansvarar för att avtalen nyttjas affärsmässigt och med god affärsetik. I möjligaste mån ska konkurrensutsättning tillämpas. " Förvaltningsrätten kan konstatera att det saknas för anbudsgivaren förutsäg­ bara anvisningar för hur avrop från ramavtalet kommer att genomföras. Detta innebär att beställaren i princip har förbehållit sig en fri prövningsrätt vilket får anses strida mot likabehandlingsprincipen och principen om öp­ p_enhet. PerssonKonsult har härigenom riskerat att lida skada (16 kap. 6 § LUF). Förutsättningar för ingripande enligt LUF föreligger därmed. Ef­ tersom bristen hänför sig till det konkurrensuppsökande skedet ska upp­ handlingen göras om. HUR MAN ÖVERKLAGAR, se bilaga (DV 3109/1C LOU). Karin Forslund Johansson rådman 000 . 0 t, q u§ 1. 2. 3. 4. det finns anledning att betvivla riktigheten av det slut som förvaltningsrätten har kommit till, det inte utan att sådant tillstånd meddelas går att bedöma riktigheten av det slut som för­ valtningsrätten har kommit till, det är av vikt för ledning av rättstillämpning­ en att överklagandet prövas av högre rätt, el­ ler det annars finns synnerliga skäl att pröva överklagandet. I- SVERIGES DOMSTOLAR HUR MAN ÖVERKLAGAR- PRÖVNINGSTILLSTÅND Om NiVilfoverklaga förvaltningsrättens beslut ska Ni skriva till Kammarrätten i Sundsvall. Skrivelsen ska dock skickas eller lämnas till förvaltnirigsrätten. Överklagandet ska ha kommit in till förvalt­ ningsrätten inom tre veckor från den dag då klaganden fick del av beslutet. Om beslutet har meddelats vid en muntlig förhandling, eller det vid en sådan förhandling har angetts när beslutet kommer att meddelas, ska dock överklagandet ha kommit in inom tre veckor från den dag domstolens beslut meddelades. Tiden för över­ klagandet för offentlig part räknas från den dag beslutet meddelades. Om sista dagen för överklagandet infaller på lördag, söndag eller helgdag, midsommarafton, julafton eller nyårsafton räcker det att skrivelsen kommer in nästa vardag. För att ett överklagande ska kunna tas upp i kammarrätten fordras att prövningstillstånd meddelas. Kammarrätten lämnar prövningstill­ stånd om där klaganden kan nås för delgivning. Om dessa uppgifter har lämnats tidigare i målet - och om de fortfarande är aktuella - behöver de inte uppges igen. Om klaganden anlitar ombud, ska ombudets namn, postadress, e­ postadress, telefonnummer till arbetsplatsen och mobiltelefonnummer anges. Om någon person- eller adressuppgift ändras, ska änd­ ringen utan dröjsmål anmälas till kammarrät­ ten. 2. den dom/beslut som överklagas med upp­ gift om förvaltningsrättens namn, målnum­ mer samt dagen för beslutet, 3. de skäl som klaganden anger till stöd för en begäran om prövningstillstånd, den ändring av förvaltningsrättens dom/beslut som klaganden vill få till stånd, 5. de bevis som klaganden vill åberopa och vad han/hon vill styrka med varje särskilt bevis. Adressen till förvaltningsrätten framgår av do­ men/beslutet. I vissa mål får avtal slutas innan tiden för över­ klagande av rättens dom eller beslut har löpt ut. Detta gäller mål om överprövning enligt: • lagen (2007:1091) om offentlig upphandling, • lagen (2007:1092) om upphandling inom områdena vatten, energi, transporter och posttjänster, eller • lagen (2011:1029) om upphandling på för- svars- och säkerhetsområdet. I de flesta fall får avtal slutas när tio dagar har gått från det att rätten avgjort målet eller upp­ hävt ett interimistiskt beslut. I vissa fall får avtal slutas omedelbart. Ett överklagande av rättens avgörande får inte prövas sedan avtal har slutits. Fullständig information finns i 16 kapitlet i de ovan angivna lagarna. Behöver Ni fler upplysningar om hur man över­ klagar kan Ni vända Er till förvaltningsrätten. Om prövningstillstånd inte meddelas står för­ valtningsrättens beslut fast. Det är därför viktigt att det klart och tydligt framgår av överklagandet till kammarrätten varför man anser att pröv­ ningstillstånd bör meddelas. Skrivelsen med överklagande ska innehålla 1. Klagandens person-/organisationsnummer, postadress, e-postadress och telefonnummer till bostaden och mobiltelefon. Adress och telefonnummer till klagandens arbetsplats ska också anges samt eventuell annan adress www.domstol.se \_ 7!1 4.