Dok.Id 245254 Postadress Box45 S-791 21 Falun Besöksadress Kullen 4 Telefon Telefax 023-383 00 00 023-383 00 80 E-post: forvaltningsrattenifalun@dom.se www.forvaltningsrattenifalun.domstol.se Expeditionstid måndag-fredag 08:00-12:00 13:00-16:00 FÖRVALTNINGSRÄTTEN DOM I FALUN 2019-04-04 Mål nr 973-19 Sida l (6) Föredragande Meddelad i Falun Matilda Ståhl SÖKANDE Viking Life-Saving Equipment Sweden AB, 556568-9444 Ombud: Line Jensen c/o Viking Life-Saving Equipment AB Grustagsvägen 5 138 40 Älta MOTPART Trafikverket 781 89 Borlänge SAKEN Offentlig upphandling FÖRVALTNINGSRÄTTENS AVGÖRANDE Förvaltningsrätten beslutar att upphandlingen ska göras om. tX-01 q -- 04·-()t; A1 ·d Dnr KSnr Aktb:I KONKURRENSVERKET FÖRVALTNINGSRÄTTEN I FALUN DOM Sida 2 973- 19 BAKGRUND OCH YRKANDEN M.M. Trafikverket gör en upphandling avseende leveranser av Evakueringssystem med Livflottar och Service (CTM id: 177934). Upphandlingen genomförs genom ett öppet förfarande enligt lagen (2016: 1 145) om offentlig upphand­ ling, LOU. Tilldelningsbeslut meddelades den 2 1 juni 20 18 varvid Survitec Sweden AB (Survitec) antogs som leverantör. Viking Life-Saving Equipment Sweden AB (Viking) ansökte om överpröv­ ning av upphandlingen och förvaltningsrätten beslutade i dom den 16 okto­ ber 2018 i mål nr 2860- 18 att upphandlingen skulle göras om. Trafikverket överklagade domen till Kammarrätten i Sundsvall som den 26 februari 20 19 i mål nr 2573- 18 fann att förvaltningsrättens dom skulle ändras och målet återförvisas till förvaltningsrätten för fortsatt handläggning. Viking yrkar i första hand att upphandlingen ska rättas på sätt att en ny an­ budsutvärdering genomförs där Vikings anbud kvalificeras och tas upp för utvärdering alternativt att Survitecs anbud diskvalificeras från utvärde­ ringen. Viking yrkar i andra hand att upphandlingen ska göras om. Viking anför i huvudsak följande. Upphandlingen har genomförts i strid med lika­ behandlingsprincipen eftersom Vikings anbud orätt har uteslutits samt ef­ tersom Survitecs anbud tilldelats kontraktet trots att anbudet inte uppfyller vissa obligatoriska krav. Ett av kraven i upphandlingsdokumenten strider mot proportionalitetsprincipen och konkurrensprincipen eftersom kravet är obehövligt och missgynnar Viking i utvärderingen. Slutligen har Trafikver­ ket frångått sina egna obligatoriska språkkrav vilket strider mot likabehand­ lingsprincipen och transparensprincipen. Trafikverket bestrider bifall till ansökan. Trafikverket anför i huvudsak att man genomfört upphandlingen enligt de grundläggande principerna och öv- FÖRVALTNINGSRÄTTEN I FALUN DOM Sida 3 973- 19 riga bestämmelser i LOU. Survitec har rätteligen tilldelats kontraktet ef­ tersom deras anbud har lägst pris och uppfyller upphandlingens obligato­ riska krav. Slutligen har Viking inte lidit eller riskerat att lida någon skada. SKÄLEN FÖR AVGÖRANDET Utgångspunkterförförvaltningsrättens prövning I mål om överprövning enligt LOU gäller som huvudprincip att den part som gör gällande att en upphandling är felaktig på ett klart och tydligt sätt ska ange vilka omständigheter denne grundar sin talan på (RÅ 2009 ref. 69). Av 20 kap. 6 § LOU följer att det förvaltningsrätten har att pröva är om det på grundval av vad Viking anfört är visat att Trafikverket brutit mot någon av de grundläggande principerna eller någon annan bestämmelse i LOU och att detta har medfört att Viking har lidit eller kan komma att lida skada. De grundläggande principerna framgår av 4 kap. 1 § LOU och innebär att upp­ handlande myndighet ska behandla leverantörer på ett likvärdigt och icke­ diskriminerande sätt, genomföra upphandlingar på ett öppet sätt samt iaktta principerna om ömsesidigt erkännande och proportionalitet. Viking, som diskvalificerats i upphandlingen, har anfö11 flera olika grunder som skäl för ingripande enligt LOU. Förvaltningsrätten tar först ställning till de grunder som hänför sig till upphandlingens konkurrensuppsökande skede Ufr Kammarrätten i Sundsvalls dom i mål nr 1225-12). Upphandlingsdokumenten Av AKB.3 1 framgår bl.a. följande. AKB.31 Anbuds form och innehåll Anbud och samtliga handlingar som inges med anbud ska, om inte annat anges i denna bestäm• melse, vara på svenska och endast avges i digital form genom upphandlingssystemet Samt liga handlingar ska vara läsbara i program frän Microsoft Office•paketet alternatM \'lira i PDF• format. I upphandlings.systemet anges samtliga uppgifter som anbudsgivare ska inge i anbud för att kunna antas. Referenser, och företagsinformation får vara på engelska. Sida 4 FÖRVALTNINGSRÄTTEN DOM 973-19 I FALUN Vad parterna anför Viking anför i huvudsak följande. Survitecs anbud är utformat på engelska i dominerande och väsentliga delar. Engelska används i anbudsbilagor avse­ ende certifikat (3.1-3.6), ritning (4.1), elektriskt kopplingsschema (6.1), tek­ niska beskrivningar (7.1-7.4, 9.2.3), kvalitetssäkringsplan (9.2.4) och perso­ nalkompetensbeskrivning (9.3). Vidare används franska i ISO-certifikat (9.2.1, 9.2.2). Dessa bilagor utgör varken referenser eller företagsinformat­ ion utan beskriver snarare den produkt som Survitec erbjuder samt produkt­ ionsprocesser för framtagande av denna produkt. Översättning av handlingar till svenska är kostsamt och påverkar därmed prissättningen och kan antas ha avhållit potentiella anbudsgivare från att lämna anbud. Trafikverket anför i huvudsak följande. Trafikverket har ställt krav på svenska språket och samtliga anbudsgivare, både Viking och Survitec, har inkommit med omfattande handlingar på andra språk. Med anledning av att båda anbudsgivarna hade liknande brister i detta avseende valde Trafikver­ ket att fortsätta upphandlingen, trots bristerna, eftersom man bedömde att li­ kabehandlingsprincipen upprätthölls då den aktuella bristen inte påverkade utvärderingarna eller det sedermera tilldelandet eller förkastandet av sökan­ des anbud. Viking har inte lidit eller riskerat att lida skada på grund av språkkravet. Bristen är inte sådan att rättelse är möjlig, eftersom båda an­ budsgivarna i sådana fall måste förkastas. Att göra om upphandlingen är inte förenligt med propmtionaliteten av bristen och ombesörjer inte heller att konkurrensen upprätthålls på ett fördelaktigt sätt. Förvaltningsrättens bedömning I en upphandling utgör upphandlingsdokumenten en central del av förfaran­ det. En förutsättning för att dokumenten ska kunna fylla sin konkurrensupp­ sökande funktion är att potentiella leverantörer kan vara säkra på att de obli­ gatoriska krav som ställs i underlaget upprätthålls under hela förfarandet. Sida 5 FÖRVALTNINGSRÄTTEN DOM 973-19 I FALUN När en upphandlande myndighet har kommit fram till att en viss uppgift el­ ler ett visst bevis måste finnas i anbudet och därför ställt ett obligatoriskt krav ska potentiella leverantörer kunna utgå från att kravet är så viktigt att den som anser sig inte kunna, eller inte vilja, uppfylla kravet avstår från att lämna ett anbud. När tiden för att lämna anbud har löpt ut kan det vara så att myndigheten överväger att avvika från ett obligatoriskt krav genom att godta ett anbud som inte uppfyller kravet. Myndigheten har i detta skede vissa möjligheter att tillåta eller begära en komplettering eller ett förtydli­ gande av lämnade anbud i enlighet med bestämmelserna i LOU, om det kan ske utan risk för särbehandling eller konkurrensbegränsning. Om myndig­ heten bedömer att dessa bestämmelser inte ger utrymme för en komplette­ ring, är det i princip inte möjligt att godta ett sådant anbud (se HFD 2016 ref. 37 Il). Trafikverket har ställt ett obligatoriskt krav om att samtliga handlingar som bifogas ska vara på svenska, förutom referenser och företagsinformation som får vara på engelska. Trafikverket har vidare uppgett att man bedömt att samtliga anbud i omfattande delar är på engelska men att man valt att bortse från detta då anbuden hade liknande brister i detta avseende. Språkkravet har införts i upphandlingsdokumenten som ett krav på anbudets f01m och har därför gett potentiella leverantörer anledning att förutsätta att kravet har varit viktigt för Trafikverket. Förvaltningsrätten finner därmed att Trafikver­ ket har agerat i strid med likabehandlingsprincipen när man valt att bortse från språkkravet och godta anbud som inte uppfyller kravet. I. Vid sådana förhållanden och då åtgärden kan anses ha skadat upphand­ lingens konkurrensuppsökande skede ska upphandlingen göras om (Jfr HFD 2016 ref 37 Il). 2. Eftersom Trafikverket ansett att inget av anbuden i upphandlingen upp­ fyllt språkkravet borde Trcifikverket rätteligen har diskvalificerat samtliga Sida 6 FÖRVALTNINGSRÄTTEN DOM 973-19 I FALUN anbudsgivare och gjort om upphandlingen. Eftersom så inte har skett har både Viking och andra, potentiella anbudsgivare, lidit eller kunnat komma att lida skada. Trafikverkets agerande har skadat upphandlingens konkur­ rensuppsökande skede och upphandlingen ska därför göras om. Vid denna utgång saknas anledning för förvaltningsrätten att pröva de öv­ riga grunderna för ingripande enligt LOU som Viking har gjort gällande. HUR MAN ÖVERKLAGAR, se bilaga (FR-05). Anders Lidman rådman I-�· i!!i Bilaga 1 SVERIGES DOMSTOLAR Hur man överklagar Den som inte är nöjd med fön·altningsrättens beslut kan överklaga. Här framgår hur det går till. Överklaga skriftligt inom 3 veckor Tidenräknasoftastfråndendagsomnifick del av beslutet. I vissa fall räknas tiden i stället från beslutets datum. Det gäller om beslutet avkunnades vid en muntlig förhandling, eller om rätten vid förhandlingen gav besked om datum för beslutet. För myndigheten räknas tiden alltid från beslutets datum. Observera att överklagandet måste ha kommit in till domstolen när tiden går ut. FR-05 Närmare regler finns i den lag som gäller för målet, se rutan längst ner på nästa sida för hänvisningar. Gör så här 1. Skrivförvaltningsrättensnamnoch målnummer. 2. Förklara varför ni tycker att beslutet ska ändras. Tala om vilken ändring ni vill ha och varför ni tycker att kammarrätten ska ta upp ert överklagande (läs mer om prövningstillstånd längre ner). 3. Tala om vilka bevis ni vill hänvisa till. Förklara vad ni vill visa med varje bevis. Skicka med skriftliga bevis som inte redan finns i målet. 4. Lämna namn och personnummer eller organisationsnummer. Lämna aktuella och fullständiga uppgifter om var domstolen kan nå er: postadresser, e-postadresser och telefonnummer. Om ni har ett ombud, lämna också ombudets kontaktuppgifter. 5. Skicka eller lämna in överklagandet till förvaltningsrätten - adressen finns i beslutet. Vad händer sedan? Förvaltningsrätten kontrollerar att överklagan­ det kommit in i rätt tid. Har det kommit in för sent avvisar domstolen överklagandet. Det innebär att beslutet gäller. Om överklagandet kommit in i tid, skickar förvaltningsrätten överklagandet och alla handlingar i målet vidare till kammarrätten. Vilken dag går tiden ut? Sista dagen för överklagande är samma veckodag som tiden börjar räknas. Om ni exempelvis fick del av beslutet måndagen den 2 mars går tiden ut måndagen den 23 mars. Om sista dagen infaller på en lördag, söndag eller helgdag, midsommarafton, julafton eller nyårs­ afton, räcker det att överklagandet kommer in nästa vardag. Tänk på detta i mål om överprövning av upphandling I vissa fall kan myndigheten ingå avtal efter 10 dagar från det att domstolen avgjort målet eller upphävt ett interimistiskt beslut, och i vissa fall får myndigheten ingå avtal omedelbart. Efter att avtal har slutits får kammarrätten inte överpröva upphandlingen. Detta gäller alltså även om tiden för överklagande fortfarande gäller. Sida 1 av 2 www.domstol.se Har ni tidigare fått brev genom förenklad delgivning kan även kammarrätten skicka brev på detta sätt. Prövningstillstånd i kammarrätten När överklagandet kommer in till kammar­ rätten tar domstolen först ställning till om målet ska tas upp till prövning. Kammarrätten ger prövningstillstånd i fyra olika fall. • Domstolen bedömer att det finns anledning att tvivla på att förvaltnings­ rätten dömt rätt. • Domstolen anser att det inte går att bedöma om förvaltningsrätten dömt rätt utan att ta upp målet. • Domstolen behöver ta upp målet för att ge andra domstolar vägledning i rätts­ tillämpningen. • Domstolen bedömer att det finns synnerliga skäl att ta upp målet av någon annan anledning. Om ni inte får prövningstillstånd gäller det överklagade beslutet. Därför är det viktigt att i överklagandet ta med allt ni vill föra fram. Vill ni veta mer? Ta kontakt med förvaltningsrätten om ni har frågor. Adress och telefonnummer finns på första sidan i beslutet. Mer information finns på \,V\,Vw.domstol.se. · - ------------------------------------------------------- För fullständig information, se: • lag (2016:1145) om offentlig upphandling, 20 kap. • lag (2016:1146) om upphandling inom försörjningssektorerna, 20 kap. • lag (2011:1029) om upphandling på försvars- och säkerhetsområdet, 16 kap. • lag (2016:1147) om upphandling av koncessioner, 16 kap. • lag (2016:1145) om offentlig upphandling, 20 kap. • lag (2016:1146) om upphandling inom försörjningssektorn, 20 kap. - - - -----------------' Sida 2 av 2 www_rlom,;;tol <.P