KAMMARRÄTTEN I STOCKHOLM Avdelning 06. KLAGANDE Arbetsförmedlingen Juridiska avdelningen 113 99 Stockholm MOTPARTER 1. Radix Kompetens AB, 556673-1757 Ombud: Advokat Nicklas Hansson Box 226 201 22 Malmö 2. Alma folkhögskola Uppdrag AB, 556745-1025 Box 47099 100 74 Stockholm ÖVERKLAGAT AVGÖRANDE Sida 1 (5) Mål nr 1066-14 1067-14 DOM 2014-04-25 Meddelad i Stockholm KONKURRENSVERKET 20111 -04- 2 9 �· Avd Dnr KSnr Aktbil Förvaltningsrätten i Stockholms beslut den 11 februari 2014 i mål m 2299-14 och 2411-14, se bilaga A SAKEN Offentlig upphandling KAMMARRÄTTENS AVGÖRANDE Kammarrätten avslår överklagandet. Dok.Id 305036 Postadress Box 2302 103 17 Stockholm Besöksadress Birger Jarls Torg 5 Telefon Telefax 08-561 690 00 08-14 98 89 E-post: kammarrattenistockholm@dom.se www.kammarrattenistockholm.domstol.se Expeditionstid måndag - fredag 08:00-16:00 KAMMARRÄTTEN I STOCKHOLM Avdelning06. DOM Sida2 Mål nr1066-14 YRKANDEN M.M. Arbetsförmedlingen yrkar att kammarrätten ändrar det överklagade beslutet på så sätt att överprövningen i förvaltningsrättens mål nr2299-14 respektive2411 -14 begränsas till att endast omfatta de upphandlingar i vilka Radix Kompetens AB respektive Alma folkhögskola Uppdrag AB har lämnat anbud samt att den förlängda avtalsspärren i de två målen inte ska utsträckas till att omfatta även andra upphandlingar. Till stöd för sina Varken Radix eller Alma har i förvaltningsrätten gjort gällande att bolagen lidit eller riskerat att lida skada i de upphandlingar de inte har lämnat anbud i. Radix har i yttrande till kammarrätten endast kommit med ett generellt påstående om skada utan att konkretisera på vilket sätt man lidit eller riskerat att lida skada i de upphandlingar bolaget inte lämnat anbud i. Förvaltningsrätten har tolkat yttranden från Arbetsförmedlingen i två olika pågående mål om överprövning på så sätt att man, utan att inhämta klargöranden, antagit att Arbetsförmedlingen yrkat att förlängd avtalsspärr inte ska gälla. Arbetsförmedlingen har inte yrkat att förlängd avtalsspärr inte ska gälla i de aktuella målen. Förvaltningsrätten har därmed, i strid med 29 §förvaltningsprocesslagen(1971:291),fattatbeslutsomgåttutövervad som yrkats i målen. yrkanden anför Arbetsförmedlingen bl.a. följande. 1067-14 .-1 Förvaltningsrätten anger i beslutet vidare att förlängd avtalsspärr gäller i upphandlingen; Domstolen synes därmed ha bestämt att det är fråga om en enda upph�dling, trots att det klart och tydligt framgår av förfrågnings­ underlaget att fråga är om 75 separata upphandlingar. Genom beslutets utformning har förvaltningsrätten utsträckt dess verkan till upphandlingar i vilka de två bolagen inte lämnat anbud, vilket är till men för Arbetsförmedlingens och andra leverantörers intresse av att kunna teckna · avtal i upphandlingarna. Att förlängd avtalsspärr gäller till följd av KAMMARRÅTTEN I STOCKHOLM Avdelning06. DOM Sida 3 Mål nr1066-14 1067- 14 överprövningar av andra upphandlingar än de där Radix och Alma lämnat anbud är inte ifrågasatt men saknar relevans. Radix bestrider bifall till överklagandet och anför bl.a. följande. Den upphandling som genomförs av Arbetsförmedlingen är att betrakta som en upphandling och ett förfarande inom vilket anbud kan lämnas på ett eller flera geografiska områden som utvärderas var för sig. För det fall att det är fråga om 75 olika upphandlingar ska Radix begäran om överprövning anses . avse samtliga 75 upphandlingar. Bifall till Radix yrkande medför att hela upphandlingen avseende samtliga geografiska områden (eller upphand­ lingar) ska göras om på den grunden att det finns brister i upphandlingens konkurrensuppsökande skede. Radix har lidit skada även i fråga om de geografiska områden som Radix inte har lämnat anbud i. Om förfrågnings­ underlaget hade uppfyllt kraven på transparens och likabehandling hade Radix haft möjlighet att lägga anbud på fler geografiska områden. Radix har, som potentiell leverantör, talerätt även avseende de geografiska leveransområden (eller upphandlingar) som man inte lämnat anbud för. Alma har inte yttrat sig. SKÄLEN FÖR KAMMARRÄTTENS AVGÖRANDE Av handlingarna i målen framgår att Arbetsförmedlingen upphandlar tjänsten "Introduktion till arbete;' i 75 geografiska leveransområden med. delvis gemensamt förfrågningsunderlag. I förfrågningsunderlaget anges att varje geografiskt leveransområde är en separat upphandling varför utvärdering och tilldelning av kontrakt sker per upphandling/geografiskt leveransområde samt att anbud kan lämnas på en eller flera upphandlingar/geografiska leveransområden. Kammarrätten konstaterar att, oavsett om det är fråga om en eller flera upphandlingar, de olika geografiska leveransområdena är så klart avgränsade att det utan problem går att skilja dem åt. KAMMARRÄTTEN I STOCKHOLM Avdelning 06. DOM Sida 4 Mål m 1066-14 1067-14 Radix och Alma har lämnat anbud i 57. respektive 18 av de 75 upphandlingarna/geografiska leveransområdena. Bolagen har i förvaltningsrätten ansökt om överprövning av Arbetsförmedlingens upphandling och yrkat att upphandlingen ska göras om eller rättas. Kammarrätten gör följande bedömning. En leverantör som anser sig ha lidit skada eller kan komma att lida skada kan ansöka om överprövning Gfr 16 kap. 4 § lagen [2007:1091] om offentlig upphandling, LOU). Den omständigheten att en leverantör inte har lämnat anbud i en upphandling utgör inte hinder för att ta upp leverantörens talan till prövning om det är förfrågningsunderlagets utformning som är ifrågasatt. Radix har uppgett att bolagets begäran om överprövning avser samtliga upphandlingar/geografiska leveransområden och att bolaget, på grund av brister i upphandlingens konkurrensuppsökande skede, anser sig ha lidit skada även i fråga om de områden som bolaget inte har lämnat anbud i. Radix ansökan om överprövning bör därför prövas i sin helhet. Beträffande Alma konstaterar kammarrätten att bolaget i ansökan om överprövning inte har påstått sig ha lidit skada eller att bolaget riskerar att lida skada i de upphandlingar/geografiska leveransområden där bolaget inte har lämnat anbud. Skäl att anta att Almas ansökan om överprövning omfattar andra upphandlingar/geografiska leveransområden än de som bolaget har lämnat anbud i saknas. I enlighet med 16 kap. 8 § LOU råder mot bakgrund av kammarrättens ställningstagande gällande omfattningen av Radix ansökan om överprövning förlängd avtalsspärr i samtliga 75 upphandlingar/geografiska leveransområden till dess att förvaltningsrättens mål m 2299-14 slutligen KAMMARRÄTTEN DOM Sida 5 I STOCKHOLM Avdelning06. Mål m1066-14 avgörs eller rätten beslutar att den förlängda avtalsspärren inte ska gälla. Såvitt avser förvaltningsrättens mål m2211 -14 får den förlängda avtalsspärren endast anses gälla de upphandlingar/geografiska leveransområden i vilka Alma har lämnat anbud. Invändningen om att förvaltningsrätten gått utöver vad som yrkats i målen föranleder ingen åtgärd från kammarrätten eftersom beslutet i denna del inte har någon faktisk verkan för Arbetsförmedlingen. Mot bakgrund av kammarrättens uttalanden ovan saknas skäl att ändra det slut som anges under förvaltningsrättens avgörande. Överklagandet ska därför avslås. HUR MAN ÖVERKLAGAR, se bilaga B (formulär9 ).. 1067-14 Catharina Lindq9st kammarrättsråd ordförande Catharma Abrahamsson kammarrättsråd �dna L�� tf assessor referent �,?��LG___ {l-/7�dml)__ BI FÖRVA.LTNINGSRÄTTEN BESLUT L-A 6 I STOCKHOLM 2014-02-11 Meddelat i Stockholm Målm 2299-14 2411-14 .il:\ Onr '.' .,l::tbit.' Allmänna avdelningen Enhet 16 '/' .. 1. RadixKompetens AB, 556673-1757 SÖKANDE , ..• .-• : .. -�--:•�·... . Strömgatan 3 21225 Malmö -··- -�-.� -··-· �. �-· - . ···-··•- Ombud: Advokat Nicklas Hanssoftloabll MAQS Law Finn Advokatbyrå i Malmö KB Box226 201 22 Målrnö 2.Alma Folkhögskola Uppdrag AB Box47099 100 74 Stockholm MOTPART Arbetsförmedlingen Juridiska avdelningen 113 99 Stockholm /',\:_ .. ":.· _,,, För31a posten i\Jlåfnr: ....................... , .. 1,,, ••• Offentlig upphandling; nu fråga bl.a. om upphävande av den förlängda avtalsspärren FÖRVALTNINGSRÅTTENSAVGÖRANDE Förvaltningsrätten avslår Arbetsförmedlingens yrkande om att Radix Kompetens AB:s och Alma Folkhögskola Uppdrag AB:s ansökningar om överprövning för vissa geografiska områden ska avvisas. Förvaltningsrätten, som senare kommer att avgöra målen slutligt, avslår Arbetsföimedlingens yrkande om att någon avtalsspärr inte ska gälla i upphandlingen. SAIIBN KAMMARRÄTTEN I STOCKHOLM lnk. 2014 -02� 2 1 (Q�- '"\l_( _1 \Q (o i- Aktbil, Målnr. \0 Dok.Id 451192 Postadress Besöksadress Tegeluddsvägen 1 Telefax 08-561 680 01 forvaltningsratten.istockholm@dom.se Expeditionstid 115 76 Stockhohn E-post: Telefon måndag - fredag 08:00-16:30 08-561 680 00 {)L Sida 2 FÖRVALTNINGSRÄTTEN BESLUT 2299-14 I STOCKHOLM. Allmänna avdelningen Radix Kompetens AB och Ahna Folkhögskola Uppdrag AB bereds tillfälle att skriftligen senast den 17 februari 2014 yttra sig över Arbets­ förmedlingens yttranden (aktbilaga 6 i båda målen). Om yttranden inte kommer in till förvaltningsrätten inom den tiden kan målen ändå komma att avgöras. Sida 3 FÖRVALTNINGSRÄTTEN BESLUT 2299-14 I STOCKHOLM Allmänna avdelningen YRKANDEN M.M. Arbetsfönnedlingen genomför upphandling av tjänsten Introduktion till arbete, Af-2013/189319. Radix Kompetens AB och Alma Folkhögskola Uppdrag AB (Radix, Alma eller bolagen) ansöker om överprövning och yrkar att upphandlingen ska göras om respektive att den ska rättas eller göras om. Arbetsförmedlingen yrkar att förvaltningsrätten omgående beslutar att överprövning endast kommer att ske i de separata delar Radix lämnat anbud. Arbetsförmedlingen yrkar vidare att förvaltningsrätten omgående beslutar om bolagens talerätt och anför att bolagens ansökningar om övei-pröv.ning ska avvisas avseende de upphandlingar i vilka bolagen inte lämnat anbud i. SKÄLEN FÖRAVGÖRANDET Arbetsförmedlingen gör gfillrn1de att det fran1går tydligt av förfrågnings­ underlaget att det är fråga om 75 separata upphaudlin�ar med delvis gemensamt för:frågningsunder1ag. Det framgår även att varje separat upphandling utvärderas för sig. Det torde ha stått fullt klart för bolagen att det inte är fråga om en upphandling, utan om 75 upphandlingar. Radix har lämnat anbud i sammanlagt 57 av de 75 upphandlingarna och Alma i18 upphandlingru·. Beslut i de upphandlingar som bolagen inte lämnat anbud i kan därför inte anses ha gått bolagen emot och bolagen är inte heller en potentiell leverantör i de upphandlingar de valt att inte lämna anbud i. Bolagen kan därför inte anses ha talerätt avseende dessa upphandlingar. Bolagen har heller inte visat att man lidit eller riskerat att lida skada i de upphandlingar där anbud inte lämnats. Frågan om omfattningen av Radix Sida4 FÖRVALTNINGSRÄTTEN BESLUT 2299-14 I STOCJIBOLM Allmänna avdelningen och Almas talerätt har betydelse för Arbetsfönnedlingens möjlighet att teckna kontrakt med de leverantörer som erhållit tilldelning i de upphandlingar där bolagen inte lämnat anbud. Förvaltningsrätteus bedömning _j Arbetsförmedlingen yrkar att förvaltningsrätten ska besluta att Radix och Alma inte har talerätt i hela upphandlingen och att ansökningarna ska avvisas i de delar av upphandlingen de inte lämnat anbud i. Förvaltrungs­ rätten konstaterar inledningsvis att Radix och Alma ansöker om över­ prövning av upphandlingen, Af-2013/189319. Bolagen har lämnat anbud i vissa av de 75 olika geografiska delruna. För att en ansökan om över­ prövning av en offentlig upphandling ska klmna överprövas i sak ska två rekvisit vara uppfyllda: sökanden ska vara en leverantör i lagens mening och ska anse sig ha lidit skada eller l'lllllla komma att lida skada. För talerätt krävs det inte att leverantören har lämnat anbud eller ru1buds­ ansökan i den aktuella upphandlingen, jfr mål C-26/03 Stadt Halle, punkt 40. Förvaltningsrätten finner att båda bolagen har talerätt. Arbets­ förmedlingens yrkande härom ska därför avslås. Arbetsfö1medlingen yrkar också att förvaltningsrätten ska omedelbart besluta att överprövning endast ska ske avseende de geografiska delarna som Radix lämnat anbud i. Förvaltningsrätten uppfattar yrkandet på så sätt att den förlängda avtalsspärren inte ska gälla i de övriga delru· av upphandlingen. Förvaltningsrätten har att ta ställning till ansökningru· om överprövning från sex olika anbudsgivare i den nu aktuella upphandlingen. Förvaltningsrätten har denna dag, den11 febmari2014 , avslagit Arbetsförmedlingens yrkande om att den förlängda avtalsspänen inte ska gälla och konstaterat att samtliga 75 geogra:fiskå områden omfattas av FÖRVALTNINGS RÄT 1 STOCKHO L Allm änna avdelnin BES Sia L UT e N M2 g n alltsåfö Arb fö dlin rets1mee 3 HUR M A N ÖVERKL gd A AG R g219 Detta ö d k v a. grenöerasInf01manomhma gatonv i bi l g ( O }U e iös g D V 3 10 9 /l A aaL . Rådm KerstinSndi hfödra aretm n p - h nAf0/189. 29914 d - 5 ani s ökn ng ö övni me öas 6-).F kcurnflut l:f('rh. s l o vrn g 22 ängd 814 r gä e Arbtfön linn sl. s ed ges en ydeämsdrås h K aij a Hu lt ust qi HUR MAN ÖVERKLAGAR Den som vill överklaga kammarrättens avgörande ska skriva till Högsta förvaltningsdomstolen. Skrivelsen ställs alltså till Högsta förvaltningsdomstolen men ska skickas eller lämnas till kammarrätten. Överklagandetska ha kommit in till kammarrätten inomtreveckorfrån den dag då klaganden fick del av beslutet. Om beslutet har meddelats vid en muntlig förhandling, eller det vid en sådan förhandling har angetts när beslutet kommer att meddelas, ska dock överklagandet ha kommit in inom tre veckor från den dag domstolens beslut meddelades. Tiden för överklagande för det allmänna räknas dock från den dag beslutet meddelades. Om sista dagen för överklagande infaller på en lördag, söndag eller helgdag, midsommar-, jul- eller nyårsafton, räcker det att skrivelsen kommer in nästa vardag. För att ett överklagande ska kunna tas upp i Högsta förvaltningsdomstolen krävs att prövningstillstånd meddelas. Högsta förvaltningsdomstolen lämnar prövningstillstånd om det är av vikt för ledning av rättstillämpningen att överklagandet prövas eller omdet finns synnerliga skäl till sådan prövning, såsom att det finns grund för resning eller att målets utgång i kammarrätten uppenbarligen beror på grovt förbiseende eller grovt misstag. Om prövningstillstånd inte meddelas står kammarrättens beslut fast. Det är därför viktigt att det klart och tydligt framgår av överklagandet till Högsta förvaltningsdomstolen varför man anser att prövningstillstånd bör meddelas. I mål om överprövning enligt lagen (2007:1091) om offentlig upphandling ellerlagen (2007:1092) om upphandling inom områdena vatten, energi, tran�porter och posttjänster får avtal slutas innan tiden för överklagande av rättens dom eller beslut har löpt ut.Vanligtvis får, då kammarrätten inte har fattat något interimistiskt beslut om att upphandlingen inte får avslutas, avtal slutas omedelbart. I de fall där kammarrätten har fattat ett interimistiskt beslut om att upphandlingen inte får avslutas, får avtal slutas när tio dagar har gått från det att rätten avgjort målet eller upphävt det interimistiska beslutet. Ett överklagande av rättens avgörande får inte prövas sedan avtal har slutits. Fullständig information finns i 16 kapitlet i de ovan angivna lagarna. Bilaga 8 Skrivelsen med överklagande ska innehålla följande uppgifter; 1 . 2. 3. 4. 5. den klagandes namn, person-/organisationsnummer, postadress, e-postadress och telefonnummer till bostadenochmobiltelefon.Dessutomskaadressochtelefonnummertillarbetsplatsenocheventuellannan plats där klaganden kan nås för delgivning lämnas om dessa uppgifter inte tidigare uppgetts i målet. Om klaganden anlitar ombud, ska ombudets namn, postadress, e-postadress, telefonnummer til 1 arbetsplatsen och mobiltelefonnummer anges.Om någon person- eller adressuppgift ändras är det viktigt att anmälan snarast görs till Högsta förvaltningsdomstolen det beslut som överklagas med uppgift om kammarrättens namn, målnummer samt dagen för beslutet de skäl som klaganden vill åberopa för sin begäran om att få prövningstillstånd den ändring av kammarrättens beslut som klaganden vill fåtill stånd och skälen för detta de bevis som klaganden vill åberopa och vad han/hon vill styrka med varje särskilt bevis. dv 689-LOU Formulär9