FÖRVALTNINGSRÄTTEN I GÖTEBORG Avd.2 MOTPART DOM 2017-06-30 Meddelad i Göteborg Mål nr 12956-16 KONKU Avd Dnr KSnr Överprövning av upphandling enligt lagen (2007: I 091) om offentlig upp­ handling, förkortad LOU SÖKANDE RRENSVERKE Byggportalen i Göteborg AB, 559048-8556 Karljohansgatan 146 41451Göteborg ,........ Aktbil Göteborgs Stads Upphandlings Aktiebolag, 556070-5054 Box 1111 405 23 Göteborg SAKEN ,.........,. L�;i1 ··v:i'.. 30 Dok.Id 462103 Postadress Box53197 400 15 Göteborg Besöksadress Sten Sturegatan 14 Telefon Telefax 031 - 732 70 00 031 - 711 78 59 E-post: forvaltningsrattenigoteborg@dom.se www.forvaltningsrattenigoteborg.domstol.se Expeditionstid måndag-fredag 08:00-16:00 FÖRVALTNINGSRÄTTENS AVGÖRANDE Förvaltningsrätten avslår ansökan. FÖRVALTNINGSRÄTTEN I GÖTEBORG BAKGRUND DOM 2017-06-30 2 12956-16 Göteborgs stads upphandlingsbolag (Upphandlingsbolaget) genomför en upphandling av Hantverkstjänster Bygg, dnr 427/I 5. Av tilldelningsbeslut den 2I november 2006 framgår att Byggportalen i Göteborg AB (Byggportalen) efter lottning placerat sig som nummer nio att teckna ramavtal avseende delområde B i upphandlingen. YRKANDEN M.M. Byggportalen ansöker om överprövning av delområde B och yrkar att för­ valtningsrätten ska ingripa mot upphandlingen. Till stöd för sin ansökan anför bolaget i huvudsak följande. När omlottning genomfördes har bolaget "tjänat en placering" men förfarandet som sådant är felaktigt. Om omlott­ ning tillåts kan lottning ske flera gånger beroende på vilka entreprenörer som blir godkända av upphandlingsbolaget i efterhand eller till följd av att någon överklagar och får rätt. Förfarandet får stor inverkan för entreprenö­ rerna som deltar. Upphandlingsbolaget anser att ansökan ska avslås och anför i huvudsak föl­ jande. Upphandlingsbolaget har inte brutit mot LOU eller de upphandlings­ rättsliga principerna. En andra lottning var nödvändig för att upprätthålla principen om likabehandling. I delområde B kvalificerades inledningsvis tjugofyra anbudsgivare, varav nitton hade samma anbudspris, 400 kr. För att avgöra dessa nitton anbudsgivares inbördes ordning lottades anbuden. Efter det att underrättelse om tilldelning hade meddelats framkom det att ytterli­ gare en anbudsgivare felaktigt diskvalificerats och att även dennes anbuds­ pris var 400 kr. Upphandlingsfelet som förelåg i kvalificeringsfasen var tvunget att rättas genom ny kvalificering och utvärdering. Utvärderingsmo­ dellen i upphandlingen var lägsta pris och eftersom många anbudsgivare FÖRVALTNINGSRÄTTEN DOM I GÖTEBORG 2017-06-30 lämnat samma anbudspris och det inte fanns någon annan modell i förfråg­ ningsunderlaget för att särskilja lika anbud fastställdes den inbördes rang­ ordningen genom lottning.Vid den första lottningen lottades nitton anbud, vilket innebär att dessa anbudsgivare hade en nittondels chans att komma etta i rangordningen.När det framkom att ytterligare en anbudsgivare var kvalificerad och hade samma anbudspris som de nitton första var förhållan­ det att varje anbudsgivare skulle ha en tjugondedels chans att komma etta i rangordningen genom lottning. För att kunna behandla alla de tjugo anbuds­ givare som befann sig i samma situation lika var därför en helt ny lottning tvungen att göras. Det hade inte gått att komma fram till vilken inbördes rangordning som skulle gälla mellan de tjugo anbudsgivama på något annat sätt utan att bryta mot likabehandlingsprincipen. Den nytillkomne anbudsgi­ varen kunde inte läggas till rangordnad som nummer tjugo eftersom denne anbudsgivare då inte hade haft samma möjlighet som de andra. SKÄLEN FÖR FÖRVALTNINGSRÄTTENS AVGÖRANDE Tillämpliga bestämmelser m.m. Upphandlande myndigheter ska behandla leverantörer på ett likvärdigt och icke-diskriminerande sätt samt genomföra upphandlingar på ett öppet sätt. Vid upphandlingar ska vidare principerna om ömsesidigt erkännande och proportionalitet iakttas (I kap. 9 § LOU). Om den upphandlande myndigheten brutit mot de grundläggande principer­ na i I kap.9 § LOU eller någon annan bestämmelse i denna lag och detta har medfört att leverantören har lidit eller kan komma att lida skada, ska rätten besluta att upphandlingen ska göras om eller att den får avslutas först sedan rättelse har gjorts (16 kap.6 § första stycket LOU). 12956-16 3 FÖRVALTNINGSRÄTTEN I GÖTEBORG DOM 2017-06-30 4 12956-16 För att grund för ingripande mot upphandlingen ska finnas är det inte till­ räckligt att sökanden anser sig ha lidit eller kan komma att lida skada, utan sökanden ska visa att denne har lidit eller kan komma att lida skada av den eller de brister som påtalats (jfr Högsta förvaltningsdomstolens avgörande HFD 2013 ref.53). Förvaltningsrättens bedömning Byggportalen har kvalificerat sig och ursprungligen tilldelats plats nummer nio att teckna ramavtal i upphandlingen.Efter omlottning har bolaget tillde­ lats plats åtta. Bolaget har inte visat hur det har lidit eller kan komma att lida skada av det förfarande som har genomförts. Ansökan ska därför avslås. HUR MAN ÖVERKLAGAR, se bilaga 1 (DV 3109/1 B LOU) Ann Rittri Rådman Föredragande i målet har varit föredragande juristen Anna Carlson. I• www.domstol.se HUR MAN ÖVERKLAGAR - PRÖVNINGSTILLSTÅND f!h SVERIGES DOMSTOLAR Bilaga Den som vill överklaga förvaltningsrättens avgörande ska skriva till Kammarrätten i Göteborg. Skrivelsen ska dock skickas eller lämnas till förvaltningsrätten. Adressen till förvaltningsrätten framgår av avgörandet. Överklagandet ska ha kommit in till förvalt­ ningsrätten inom tre veckor från den dag då klaganden fick del av avgörandet. Om avgör­ andet har meddelats vid en muntlig förhand­ ling, eller det vid en sådan förhandling har angetts när det kommer att meddelas, ska dock överklagandet ha kommit in inom tre veckor från den dag som avgörandet med­ delades. För offentlig part räknas tiden för överklagande alltid från den dag avgörandet meddelades. Om sista dagen för överklagandet infaller på lördag, söndag eller helgdag, midsommar­ afton, julafton eller nyårsafton räcker det att skrivelsen kommer in nästa vardag. Prövningstillstånd i kammarrätten För att ett överklagande ska kunna tas upp i kammarrätten fordras att prövningstillstånd meddelas. Kammarrätten lämnar prövnings­ tillstånd om 1. det finns anledning att betvivla riktigheten av det slut som förvaltningsrätten har kommit till, 2. det inte utan att sådant tillstånd meddelas går att bedöma riktigheten av det slut som förvaltningsrätten har kommit till, 3. det är av vikt för ledning av rättstillämpningen att överklagandet prövas av högre rätt, eller 4. det annars finns synnerliga skäl att pröva överklagandet. Om prövningstillstånd inte meddelas står förvaltningsrättens avgörande fast. Det är därför viktigt att det klart och tydligt framgår av överklagandet till kammarrätten varför man anser att prövningstillstånd bör meddelas. Överklagandets innehåll Skrivelsen med överklagande ska innehålla 1. Klagandens person- eller organisations­ nummer, postadress, e-postadress och telefonnummer till bostaden och mobil­ telefon. Även adress och telefonnummer till arbetsplatsen ska anges, samt eventuell annan adress där klaganden kan nås för Om klaganden anlitar ombud, ska om­ budets namn, postadress, e-post-adress, telefonnummer till arbetsplatsen och mobiltelefonnummer anges. Om samtliga ovan nämnda person- eller adressuppgifter har lämnats tidigare i målet och fortfarande är aktuella behöver de inte uppges igen. Om någon uppgift ändras, ska ändringen utan dröjsmål anmälas till kammarrätten. 2. uppgift om det avgörande som över­ klagas - förvaltningsrättens namn, mål­ nummer samt dagen för avgörandet, 3. de skäl som klaganden anger till stöd för en begäran om prövningstillstånd, 4. den ändring av förva.ltningsrättens avgörande som klaganden vill få till stånd, 5. de bevis som klaganden vill åberopa och vad han/hon vill styrka med varje särskilt bevis. Forts. nästa sida www.domstol.se delgivning. Avtal före laga kraft i vissa mål I vissa mål får avtal slutas innan tiden för överklagande av rättens avgörande har löpt ut. Detta gäller mål om överprövning enligt • ling, • • • lagen (2007:1092) om upphandling inom områdena vatten, energi, transporter och posttjänster, lagen (2011:1029) om upphandling på fOrsvars- och säkerhetsområdet, lagen (2007:1091) om offentlig upphand­ lagen (2016:1147) om upphandling av koncessioner, • ling, eller lagen (2016:1145) om offentlig upphand­ • försörjningssektorerna lagen (2016:1146) om upphandling inom I de flesta fall far avtal slutas när tio dagar har gått från det att rätten avgjort målet eller upp­ hävt ett interimistiskt beslut. I vissa fall får avtal slutas omedelbart. Ett överklagande av rättens avgörande får inte prövas sedan avtal har slutits. Fullständig information finns i 16 kapitlet i de ovan fyra förstnämnda lagarna och i 20 kapitlet i de två sistnämnda lagarna. Ytterligare information Behöver ni fler upplysningar om hur man överklagar kan ni vända er till förvaltnings­ rätten. w,vw.dom�tol.se