FÖRVALTNINGSRÄTTEN DOM I STOCKHOLM 2018-10-16 1 Avdelning 30 SÖKANDE Meddelad i Stockholm Mål nr 21095-18 ' KOlfKU RlfENS\ÖKET� Activa Service i Sverige AB, 556615-7672 Gribbylundsvägen 9 1 8 7 6 2 T ä b y MOTPART Åklagarmyndigheten Box 5553 114 85 Stockholm SAKEN Offentlig upphandling FÖRVALTNINGSRÄTTENS AVGÖRANDE AVd Dnr KSnr 2018 -10- 1 5 Aktbil Dok.Id 1025895 Postadress 115 76 Stockholm Besöksadress Tegeluddsvägen 1 Telefon Telefax 08-561 680 00 08-561 680 01 E-post: avd30.fst@dom.se ,vww.domstol.se/forvaltningsratt Expeditionstid måndag-fredag 08:00-16:30 Förvaltningsrätten avslår Activa Service i Sverige AB:s ansökan om överprövning. 2 FÖRVALTNINGSRÄTTEN DOM 21095-18 I STOCKHOLM YRKANDEN M.M. Åklagarmyndigheten genomför ett avrop genom förnyad konkurrensutsättning från Stockholms läns ramavtal, dnr 96-8-2016, enligt lagen (2007:1091) om offentlig upphandling (LOU). Avropsförfrågan, dnr ÅM2018-1067, avser städtjänster för fem avtalsområden. Avropet annonserades den 3 augusti 2018 och sista dag för att lämna anbud var den 3 september 2018. Lägst totala utvärderingspris har angetts som tilldelningsgrund. Tilldelningsbeslut avseende samtliga fem avtalsområden fattades den 10 september 2018 enligt vilket Åklagarmyndigheten avsåg att ingå avtal med annan anbudsgivare än Activa Service i Sverige AB (Activa). Activa ansöker om överprövning och yrkar att en ny bedömning ska göras av om vinnande leverantörs anbud uppfyller upphandlingens ska-krav på högsta avverkningsgrad om 450 kvm och lägsta timpris om 255,25 kr för posten månadsstädning avseende områdena A City Åklagarkammare, B Huvudkontoret, D Söderort och Södertörn och E Nationella åklagaravdelningen. Activa yrkar vidare att vinnande leverantörs anbud förkastas och ett nytt tilldelningsbeslut fattas. Activa anför i huvudsak följande. Utifrån vad som framgår av förfrågningsunderlaget om område A City Åklagarkammare är det lägsta accepterade priset 381 966 kr om året. Vinnande leverantör har avgivit ett utvärderingspris på 307 968,50 kr. Avseende område B Huvudkontoret är lägsta accepterade priset 572 276 kr om året, medan vinnande leverantörs anbud har utvärderingspriset 526 108,50 kr. Avseende område D Söderort och Södertörn är lägsta accepterade priset 713 204,20 kr om året medan vinnande leverantörs anbud är 598 692,50 kr. Avseende område E Nationella åklagaravdelningen är lägsta accepterade priset 427 395,70 kr om året medan vinnande leverantörs utvärderingspris är 358 954,50 kr. 3 FÖRVALTNINGSRÄTTEN DOM 21095-18 Activa har till stöd för sin talan gjort uträkningar av det lägsta accepterade priset för respektive område genom att dela områdets städyta med den högst angivna avverkningsgraden (450 kvm), multiplicera det med antalet städdagar per månad och slutligen multiplicera detta med det lägsta timpriset (255,25 kr/timme). Åklagarmyndigheten anser att ansökan ska avslås och anför i huvudsak följande. Activas ansökan om överprövning saknar grund och vinnande leverantörs avropssvar uppfyller de ifrågasatta ska-kraven avseende högsta avverkningsgrad och lägsta timpris. Prövningen har genomförts i enlighet med avropsunderlaget och LOU. Utvärderingsmodellen är tydligt formulerad och innehåller klara anvisningar för hur beräkningen ska ske. Vinnande leverantörs timpris understiger inte det i avropsförfrågan nämnda timpriset på 255,25 kr. Åklagarmyndighetens beräkning innebär att vinnande leverantörs angivna städyta per dag delas med det antal timmar leverantören beräknar att det tar att städa de angivna kvadratmetrarna. De beräknade timmarna multipliceras med 20 eftersom det är det ungefärliga antal dagar/månad kamrarna enligt sina städinstruktioner önskar löpande städning (beräknat på fem dagar per vecka) men med olika intervall för de olika kontorsdelarna i sina lokaler. Det angivna månadspriset delas med det totala antalet timmar per månad och resulterar i ett timpris för löpande månadsstädning. Activa har beretts tillfälle att yttra sig över vad Åklagarmyndigheten har anfört, men har inte hörts av. I STOCKHOLM FÖRVALTNINGSRÄTTEN DOM 21095-18 I STOCKHOLM SKÄLEN FÖR AVGÖRANDET Utgångspunkter för förvaltningsrättens prövning Förvaltningsrätten har att pröva om det på grundval av vad Activa anfört är visat att Åklagarmyndigheten har brutit mot någon av de grundläggande principerna eller någon annan bestämmelse i LOU och detta har medfört att Activa lidit eller kan komma att lida skada (16 kap. 6 § LOU). De grundläggande principerna innebär att upphandlande myndigheter ska behandla leverantörer på ett likvärdigt och icke-diskriminerande sätt, genomföra upphandlingar på ett öppet sätt samt iaktta principerna om ömsesidigt erkännande och proportionalitet (1 kap. 9 § LOU). Förvaltningsrättens bedömning I upphandlingen har uppställts som krav att anbudsgivares avverkningsgrad, dvs. den kvadratmeteryta som en lokalvårdare hinner städa på en timme, ska vara högst 450 kvm och att timpriset ska vara lägst 255,25 kr. Förvaltningsrätten kan konstatera att vinnande leverantörs prisformulär är sekretessbelagda med undantag för utvärderingspriserna. Activa har gjort gällande att vinnande leverantörs utvärderingspris för fyra av avropets områden (områdena A, B, D och E) är lägre än de enligt Activas uträkningar lägsta accepterade anbudspriserna. Activa är, som förvaltningsrätten förstår det, av uppfattningen att vinnande leverantörs anbudspriser mot bakgrund av Activas uträkningar inte kan uppfylla kraven på högsta avverkningsgrad om 450 kvm och lägsta timpris om 255,25 kr per timme. Åklagar­ myndigheten har anfört att vinnande leverantör uppfyller kraven och har med hänvisning till upphandlingsdokumentet redovisat på vilket sätt anbudsgivarnas timpris och avverkningsgrad har beräknats, vilket skiljer sig från den beräkning Activa har gjort. Detta har inte bemötts av Activa. Förvaltningsrätten finner att Åklagarmyndigheten på ett tillfredsställande 4 FÖRVALTNINGSRÄTTEN DOM 21095-18 I STOCKHOLM sätt har visat på vilket sätt beräkningarna av avverkningsgraden och timpriset har genomförts. Mot denna bakgrund anser förvaltningsrätten att Activas uträkningar eller vad bolaget anfört i övrigt inte visar att vinnande leverantör inte uppfyller de uppställda kraven avseende avverkningsgrad och timpris. Det är därmed inte heller visat att Åklagarmyndigheten har agerat i strid mot de grundläggande principerna eller någon annan bestämmelse i LOU genom att anta vinnande leverantör för områdena A, B, D och E. Det saknas därför grund för ingripande och Activas ansökan om överprövning ska således avslås. HUR MAN ÖVERKLAGAR Detta avgörande kan överklagas. Information om hur man överklagar finns i bilaga 1 (DV FR-05). Åsa Nilsson Rådman Förvaltningsrättsnotarien Antonia Eriksson har föredragit målet. 5 I;; beslut kan överklaga. Här framgår hur det går t!li SVERIGES DOMSTOLAR Hur man överklagar FR-05 Den som inte är nöjd med förvaltningsrättens till. Gör så här 1. Skrivförvaltningsrättensnamnoch målnummer. Överklaga skriftligt inom 3 veckor Tiden räknas oftast från den dag som ni fick del av beslutet. I vissa fall räknas tiden i stället från beslutets datum. Det gäller om beslutet avkunnades vid en muntlig förhandling, eller om rätten vid förhandlingen gav besked om datum för beslutet. För myndigheten räknas tiden alltid från beslutets datum. 2. Förklara varför ni tycker att beslutet ska ändras. Tala om vilken ändring ni vill ha och varför ni tycker att kammarrätten ska ta upp ert överklagande (läs mer om prövningstillstånd längre ner). 3. Tala om vilka bevis ni vill hänvisa till. Förklara vad ni vill visa med varje bevis. Skicka med skriftliga bevis som inte redan finns i målet. 4. Lämna namn och personnummer eller organisationsnummer. Lämna aktuella och fullständiga uppgifter om var domstolen kan nå er: postadresser, e-postadresser och telefonnummer. Om ni har ett ombud, lämna också ombudets kontaktuppgifter. 5. Skicka eller lämna in överklagandet till förvaltningsrätten - adressen finns i beslutet. Vad händer sedan? Förvaltningsrätten kontrollerar att överklagan­ det kommit in i rätt tid. Har det kommit in för sent avvisar domstolen överklagandet. Det innebär att beslutet gäller. Om överklagandet kommit in i tid, skickar förvaltningsrätten överklagandet och alla handlingar i målet vidare till kammarrätten. Har ni tidigare fått brev genom förenklad delgivning kan även kammarrätten skicka brev på detta sätt. Hur räknar vi ut tiden? Sista dagen för överklagande är exakt 3 veckor från den veckodag som tiden börjar räknas. Om ni exempelvis fick del av beslutet måndagen den 2 mars går tiden ut måndagen den 23 mars. Om sista dagen för överklagande är en helgdag, midsommarafton, julafton eller nyårsafton, räcker det att överklagandet kommer in nästa vardag. < Tänk på detta i mål om överprövning av upphandling I vissa fall kan myndigheten ingå avtal efter 10 dagar från det att domstolen avgjort målet eller upphävt ett interimistiskt beslut, och i vissa fall får myndigheten ingå avtal omedelbart. Efter att avtal har slutits får kammarrätten inte överpröva upphandlingen. Detta gäller alltså även om tiden för överklagande fortfarande gäller. Närmare regler finns i den lag som gäller för målet, se rutan längst ner på nästa sida för hänvisningar. Sida 1 av 2 www.domstol.se Prövningstillstånd i kammarrätten När överklagandet kommer in till kammar­ rätten tar domstolen först ställning till om målet ska tas upp till prövning. Kammarrätten ger prövningstillstånd i fyra olika fall. • Domstolen bedömer att det finns anledning att tvivla på att förvaltnings­ rätten dömt rätt. • Domstolen anser att det inte går att bedöma om förvaltningsrätten dömt rätt utan att ta upp målet. • Domstolen behöver ta upp målet för att ge andra domstolar vägledning i rätts­ tillämpningen. • Domstolen bedömer att det finns synnerliga skäl att ta upp målet av någon annan anledning. Om ni inte får prövningstillstånd gäller det överklagade beslutet. Därför är det viktigt att i överklagandet ta med allt ni vill föra fram. Vill ni veta mer? Ta kontakt med förvaltningsrätten om ni har frågor. Adress och telefonnummer finns på första sidan i beslutet. Mer information finns på www.domstol.se. För fullständig information, se: • lag (2016:1145) om offentlig upphandling, 20 kap. • lag (2016:1146) om upphandling inom försörjningssektorerna, 20 kap. • lag (2011:1029) om upphandling på försvars- och säkerhetsområdet, 16 kap. • lag (2016:1147) om upphandling av koncessioner, 16 kap. C' C cC C Cl f-< p.. > Sida 2 av 2 www.domstol.se