Avdelning 3 Enhet 32 S…KANDE Meddelad i Gšteborg Dok.Id 313518 Postadress Box 53197 400 15 Gšteborg Besšksadress Sten Sturegatan 14 Telefon Telefax 031 - 732 70 00 031 - 711 78 59 E-post: forvaltningsrattenigoteborg@dom.se Expeditionstid mŒndag Ð fredag 08:00-16:00 Bygg och Bemanning i Gšteborg AB, 556853-6592 Backa Bergšgata 10 H 422 46 Hisings Backa MOTPART Varbergs kommun 432 80 Varberg SAKEN …verpršvning enligt lagen (2007:1091) om offentlig upphandling, fšrkor- tad LOU ___________________ F…RVALTNINGSR€TTENS AVG…RANDE FšrvaltningsrŠtten avslŒr ansškningen om šverpršvning. 1 F…RVALTNINGSR€TTEN DOM I G…TEBORG 2015-01-19 MŒl nr 13255-14 F…RVALTNINGSR€TTEN DOM 13255-14 I G…TEBORG BAKGRUND Varbergs kommun (kommunen) har genomfšrt en upphandling i syfte att teckna ramavtal avseende stŠdning av offentliga toaletter, strŠnder och helgstŠdning av Varbergs centrum. Av tilldelningsbeslutet framgŒr att an- bud frŒn Bygg och bemanning i Gšteborg AB (nedan kallade BIGAB eller bolaget) inte har kvalificerat sig pŒ grund av ej godkŠnt referensuppdrag avseende strandstŠdning. YRKANDEN M.M. BIGAB ansšker om šverpršvning och anfšr i huvudsak fšljande. I fšrfrŒg- ningsunderlaget har krav stŠllts pŒ referenser gŠllande stŠdning av toaletter och strŠnder. Bolaget har tvŒ referenser med liknande arbeten dŠr man har stŠdat toaletter, bryggor och nŠromrŒdet runt bryggor. Det bšr inte gšras skillnad pŒ att plocka skrŠp frŒn en strand, asfalt, brygga eller klippa i an- slutning till strŠnder. Under Œren har bolaget haft flera avtal dŠr man jobbat med toalettstŠdning och omrŒden runt bad- och bŒtgŠster i nŒgra av Bohus- lŠns stšrsta bŒthamnar. Ifall skillnad gšrs pŒ att plocka skrŠp frŒn t.ex. en strand eller asfalt sŒ begrŠnsas upphandlingen till ett fšretag, vilket ur kon- kurrenssynpunkt inte Šr tillŒtet. Om bolaget fŒr upphandlingen sparar kommunen 350 000 kr/Œr. Ekonomin ska ha stšrre utrymme i bedšmning- en. Ð BIGAB har till ansškan bifogat tvŒ uppdragsbeskrivningar frŒn sina befintliga kunder. Kommunen anser att ansškan ska avslŒs och anfšr i huvudsak fšljande. Av fšrfrŒgningsunderlaget punkten 4.1.5 C samt bilaga 1 och bilagorna 4.01 Ð 4.23 framgŒr hur kommunen tŠnkt sig hur strandstŠdningen ska gŒ till, nŠr det ska utfšras och omfattningen av denna del av stŠduppdragen. Av be- skrivningen framgŒr att strandstŠdningen Šr omfattande. UtifrŒn beskriv- ningen och en allmŠn kŠnnedom om Varberg som sommarstad, torde det 2 F…RVALTNINGSR€TTEN DOM 13255-14 I G…TEBORG stŒ klart fšr anbudsgivarna att kommunen har hšgt stŠllda fšrvŠntningar pŒ utfšrarana. Av fšrfrŒgningsunderlaget punkten 3.4 framgŒr att kommunen efterfrŒgar anbudsgivare som bedrivit stŠdverksamhet pŒ uppdragsbasis och att anbudsgivaren ska ange tvŒ referenser, en avseende strandstŠdning och en avseende toalettstŠdning. Det har sŒledes frŒn kommunens sida va- rit mycket viktigt att lŠmnade referenser ska kunna kopplas till de specifika uppdrag som kommunen efterfrŒgat. BIGAB har lŠmnat tvŒ referenser och dŠrvid uppgett att uppdragen omfattat stŠdning av offentliga toaletter och duschar samt i ena fallet Smšgenbryggan. Bolaget har sŒledes inte lŠmnat referenser avseende strandstŠdning. Vid kontroll av de referenser som bo- laget har angivit bekrŠftades att strandstŠdning inte ingick i uppdragen. SK€LEN TILL F…RVALTNINGSR€TTENS AVG…RANDE TillŠmpliga bestŠmmelser m.m. Upphandlande myndigheter ska behandla leverantšrer pŒ ett likvŠrdigt och icke-diskriminerande sŠtt samt genomfšra upphandlingar pŒ ett šppet sŠtt. Vid upphandlingar ska vidare principerna om šmsesidigt erkŠnnande och proportionalitet iakttas (1 kap. 9 € LOU). En upphandlande myndighet fŒr stŠlla krav pŒ en lŠgsta nivŒ fšr anbudssš- kandes och anbudsgivares ekonomiska samt tekniska och yrkesmŠssiga kapacitet. De krav pŒ kapacitet som stŠlls upp ska framgŒ av annonsen om upphandling (11 kap. 2 € LOU). Om den upphandlande myndigheten har brutit mot de grundlŠggande prin- ciperna i 1 kap. 9 € eller nŒgon annan bestŠmmelse i denna lag och detta har medfšrt att leverantšren har lidit eller kan komma att lida skada, ska rŠtten besluta att upphandlingen ska gšras om eller att den fŒr avslutas fšrst sedan rŠttelse har gjorts (16 kap. 6 € LOU). 3 F…RVALTNINGSR€TTEN DOM 13255-14 I G…TEBORG FšrvaltningsrŠttens bedšmning FrŒgan i mŒlet Šr om bolaget uppfyller de i fšrfrŒgningsunderlaget stŠllda kraven avseende strandstŠdning och om kraven som kommunen stŠllt upp Šr fšrenliga med bestŠmmelserna i LOU. En upphandlande myndighet fŒr stŠlla krav pŒ en lŠgsta nivŒ fšr anbudsgi- vares tekniska och yrkesmŠssiga kapacitet. Krav som en upphandlande myndighet stŠller upp ska enligt proportionalitetsprincipen ha ett naturligt samband med och stŒ i rimlig proportion till det som upphandlas. De krav som kommunen har stŠllt avseende teknisk kapacitet framgŒr av fšrfrŒgningsunderlaget. Av bilaga 1 framgŒr kommunens definition av strandstŠdning, vilket bl.a. Šr plockning av skrŠp pŒ strŠnder, klippor och P-platser i anslutning till stranden. FšrvaltningsrŠtten konstaterar att det av bilagorna 1 och 4.01 Ð 4.23 gŒr att utlŠsa att strandstŠdningen Šr omfat- tande. Med hŠnsyn till detta fŒr det anses rimligt att kommunen har stŠllt krav pŒ att anbudsgivarna ska ha haft tidigare uppdrag av motsvarande omfattning och att anbudet ska innehŒlla en referens frŒn strandstŠdning. I fšrevarande fall har bolaget lŠmnat in tvŒ referenser. Ena referensen avser skštsel av offentliga toaletter och hygienvŒrdsanlŠggningar i SotenŠs kommun och den andra referensen avser stŠdning av allmŠnna toaletter samt gŠsthamnens serviceanlŠggningar i Stršmstads kommun. Enligt fšr- valtningsrŠttens mening kan varken referenserna eller vad bolaget anfšrt anses visa att bolaget uppfyller den tekniska kapaciteten som kommunen efterfrŒgar avseende strandstŠdning. Vidare anser fšrvaltningsrŠtten att kraven som kommunen uppstŠllt inte kan anses olŠmpliga eller orimliga med hŠnsyn till vad kommunen efterstrŠvar. Mot bakgrund av detta, och med hŠnsyn till vad som i švrigt kommit fram i mŒlet, anser fšrvaltnings- rŠtten att kommunen inte har handlat i strid med de grundlŠggande princi- 4 F…RVALTNINGSR€TTEN DOM 13255-14 I G…TEBORG perna i 1 kap. 9 € LOU eller nŒgon annan bestŠmmelse i LOU dŒ man dis- kvalificerade bolagets anbud. Ansškan ska dŠrfšr avslŒs. HUR MAN …VERKLAGAR, se bilaga 1 (DV 3109/1B LOU) Susanne Nilsson RŒdman Fšredragande i mŒlet har varit fšrvaltningsrŠttsnotarien Reza Ghasemi. 5 Den som vill šverklaga fšrvaltningsrŠttens beslut ska skriva till KammarrŠtten i Gšteborg. Skrivelsen ska dock skickas eller lŠmnas till fšrvaltningsrŠtten. …verklagandet ska ha kommit in till fšrvaltningsrŠtten inom tre veckor frŒn den dag dŒ klaganden fick del av beslutet. Om beslutet har meddelats vid en muntlig fšrhandling, eller det vid en sŒdan fšrhandling har angetts nŠr beslutet kommer att meddelas, ska dock šverklagandet ha kommit in inom tre veckor frŒn den dag domstolens beslut meddelades. Tiden fšr šverklagandet fšr offentlig part rŠknas frŒn den dag beslutet meddelades. Om sista dagen fšr šverklagandet infaller pŒ lšrdag, sšndag eller helgdag, midsommarafton, julafton eller nyŒrsafton rŠcker det att skrivelsen kommer in nŠsta vardag. Fšr att ett šverklagande ska kunna tas upp i kammarrŠtten fordras att pršvningstillstŒnd meddelas. KammarrŠtten lŠmnar pršvningstillstŒnd om 1. det finns anledning att betvivla riktigheten av det slut som fšrvaltningsrŠtten har kommit till, 2. det inte utan att sŒdant tillstŒnd meddelas gŒr att bedšma riktigheten av det slut som fšrvaltningsrŠtten har kommit till, 3. det Šr av vikt fšr ledning av rŠttstillŠmpningen att šverklagandet pršvas av hšgre rŠtt, eller 4. det annars finns synnerliga skŠl att pršva šverklagandet. Om pršvningstillstŒnd inte meddelas stŒr fšrvaltningsrŠttens beslut fast. Det Šr dŠrfšr viktigt att det klart och tydligt framgŒr av šverklagandet till kammarrŠtten varfšr man anser att pršvningstillstŒnd bšr meddelas. Skrivelsen med šverklagande ska innehŒlla 1. Klagandens person-/organisationsnummer, postadress, e-postadress och telefonnummer till bostaden och mobiltelefon. Adress och telefonnummer till klagandens arbetsplats ska ocksŒ anges samt eventuell annan adress dŠr klaganden kan nŒs fšr delgivning. Om dessa uppgifter har lŠmnats tidigare i mŒlet Ð och om de fortfarande Šr aktuella Ð behšver de inte uppges igen. Om klaganden anlitar ombud, ska ombudets namn, postadress, e- postadress, telefonnummer till arbetsplatsen och mobiltelefonnummer anges. Om nŒgon person- eller adressuppgift Šndras, ska Šndringen utan dršjsmŒl anmŠlas till kammarrŠtten. 2. den dom/beslut som šverklagas med uppgift om fšrvaltningsrŠttens namn, mŒlnummer samt dagen fšr beslutet, 3. de skŠl som klaganden anger till stšd fšr en begŠran om pršvningstillstŒnd, 4. den Šndring av fšrvaltningsrŠttens dom/beslut som klaganden vill fŒ till stŒnd, 5. de bevis som klaganden vill Œberopa och vad han/hon vill styrka med varje sŠrskilt bevis. Adressen till fšrvaltningsrŠtten framgŒr av domen/beslutet. I mŒl om šverpršvning enligt lagen (2007:1091) om offentlig upphandling eller lagen (2007:1092) om upphandling inom omrŒdena vatten, energi, transporter och posttjŠnster fŒr avtal slutas innan tiden fšr šverklagande av rŠttens dom eller beslut har lšpt ut. I de flesta fall fŒr avtal slutas nŠr tio dagar har gŒtt frŒn det att rŠtten avgjort mŒlet eller upphŠvt ett interimistiskt beslut. I vissa fall fŒr avtal slutas omedelbart. Ett šverklagande av rŠttens avgšrande fŒr inte pršvas sedan avtal har slutits. FullstŠndig information finns i 16 kapitlet i de ovan angivna lagarna. Behšver Ni fler upplysningar om hur man šverklagar kan Ni vŠnda Er till fšrvaltningsrŠtten. www .domstol.se Bilaga 1 HUR MAN …VERKLAGAR - PR…VNINGSTILLSTND DV 3109/1B ¥LOU 2013-06 ¥ Producerat av Domstolsverket