FÖRVALTNINGSRÄTTEN DOM I FALUN 2018-01-30 Meddelad i Falun Mål nr 4812-17 Avd Dnr Ann-Louice Jonsson SÖKANDE Dannebacken Service AB, 556606-2252 Tingvallavägen 22 461 32 Trollhättan MOTPART Bengtsforshus AB, 556518-1525 Källebergsgatan 1 666 30 Bengtsfors SAKEN Offentlig upphandling FÖRVALTNINGSRÄTTENS AVGÖRANDE Förvaltningsrätten avslår Dannebacken Service AB:s ansökan om överpröv­ ning. Dok.Id 212561 Postadress Box45 S-791 21 Falun Besöksadress Kullen 4 Telefon Telefax 023-383 00 00 023-383 00 80 E-post: forvaltningsrattenifalun@dom.se ,V\vw.förvaltningsrattenifalun.domstoI.se Expeditionstid måndag-fredag 08:00-12:00 13:00-16:00 2 FÖRVALTNINGSRÄTTEN DOM 4812-17 IFALUN YRKANDE M.M. Bengtsforshus AB (Bengtsforshus) genomför genom ett öppet förfarande enligt lagen (2016:1145) om offentlig upphandling (LOU) upphandlingen "Lokalvårdsentreprenad 2017". Upphandlingen är indelad i fyra separata entreprenadområden. Bengtsforshus beslutade den 30 oktober 2017 att anta anbudet från Help U Property AB (Help U) i entreprenadområdena 1-3. DannebackenServiceAB (Dannebacken) ansöker om överprövning och yrkar att upphandlingen ska rättas såvitt gäller entreprenadområde 1-3 och anför i huvudsak följande till stöd för sin ansökan. Help U brister i förhål­ lande till kraven i upphandlingsföreskrifterna avseende Teknisk och yrkes­ mässig kapacitet (UF.3.5.1.2 C), System för kvalitetssäkring och miljöstan­ darder (UF.3.5.1.2 D) samt Referensuppdrag (UF.3.5.2). Det finns vidare en risk för jäv vid anbudsutvärderingen då Help U:s ägare sitter i Bengtsfors kommunstyrelse. Bengtsforshus bestrider bifall till ansökan. SK ÄLEN FÖRAVGÖRANDET Förutsättningarförförvaltningsrättens prövning Förvaltningsrätten har att pröva om det på grundval av vad Dannebacken anfört är visat att Bengtsforshus brutit mot någon av de grundläggande principerna eller någon annan bestämmelse i LOU och detta medfört att Dannebacken lidit eller kan komma att lida skada (20 kap. 6 § LOU). De grundläggande principerna innebär att upphandlande myndigheter ska be­ handla leverantörer på ett likvärdigt och icke-diskriminerande sätt, genom­ föra upphandlingar på ett öppet sätt samt iaktta principerna om ömsesidigt erkännande och proportionalitet (4 kap. 1 § LOU). FÖRVALTNINGSRÄTTEN DOM 4812-17 I FALUN Teknisk och yrkesmässig kapacilet I de reviderade upphandlingsföreskriftema, UF.3.5.1.2 Prövning av andra uppgifter om anbudsgivare (skallkrav), anges föijande: C. Teknisk och yrkesmässig kapacitet • Utbildnings- och yrkeskvalifikationer Kompetenskrav Anbudsgivarens uppdragsorganlsation ska inneha följande kompetenskrav: • Arbetsledare ska ha flerårig erfarenhet inom efterfrågad tjänst under senaste5-årsperioden samt verifierad utbildning enligt "PRYL" eller motsvarande. • Lokalvård)are ska ha flerårig erfarenhet inom efterfrågad tjänst samt verifierad utbildning enligt "PRYL" eller motsvarande. Anbudsgivarens verifiering Anbudsgivare ska I anbud Inge följande bilaga för verifiering av skallkrav: Veriflerande dokumentation att Inkomma med Rekommenderad märkriinnav filnamn Anbudsgivaren ska i anbudet inge beskrivning som Kompetenskrav verifierar att arbetsledare och lokalvårdare innehar ovanstående komoetenskrav. 3 Dannebacken gör gällande att Help U inte uppfyller ovan angivna krav och anför i denna del bl.a. följande. Det finns två etablerade städutbildningar på marknaden; PRYL (Projekt Yrkesbevis Lokalvårdare) samt SRY Yrkesbe­ vis (Projekt Yrkesbevis Lokalvårdare). Help U har till anbudet bifogat ett diplom avseende Ett diplom som visar att personen i fråga har genomgått en golvvårdsutbildning kan på inget sätt anses vara i paritet med en utbildning enligt "PRYL" eller motsvarande. Någon redovisning av lokalvårdarnas utbildning/yrkeskvalifikationer finns inte heller bilagt anbu­ det. Bengtsforshus är av uppfattningen att Help U uppfyller kravet och anför bl.a. följande. Help U har i anbudsbilagan "Kompetenskrav" redovisat som arbetsledare och driftpersonal, vilket det senare man bedömt kan likställas med lokalvårdare. Upphandlingsdokumenten föreskri­ ver inte att arbetsledare och lokalvårdare måste vara två olika personer, var­ för en arbetsledare som även arbetar som lokalvårdare accepteras. Help U har för redovisat intyg avseende utbildning i golvvård. Av FÖRVALTNINGSRÄTTEN DOM 4812-17 I FALUN intyget framgår att utbildningen syftat till att deltagaren ska få en god kun­ skap i skötsel av olika golvmaterial samt att utbildningen behandlat golv­ materialens egenskaper, nollställning av golv, grundbehandling/förseg­ ling/toppfinish, reparation och underhåll, rengöring och städmetoder, under­ hållsmetoder, arbetsmetodik, säkerhet, skydd och miljö, planering, redskap och maskinell utrustning, golvvård och städekonomi. Help U beskriver vi­ dare i sitt anbud att-ar mer än tio års erfarenhet av lokalvård som förvärvats genom olika uppdrag sedan 2006. Denna erfarenhet har ställts mot de förkunskapsprov och kunskapsprov som ställs i certifierings- prov för PRYL. utbildning i kombination med hans långa erfarenhet uppfyller mycket väl det föreskrivna kompetenskravet i UF.3.5.1.2 C. Förvaltningsrätten konstaterar att det av kravet i UF.3.5. l.2 C inte kan utläsas något hinder mot att anbudsgivaren offererar en och samma person som arbetsledare och lokalvårdare. Mot bakgrund av vad som anges i Help U:s anbudsbilaga "Kompetenskrav" om tidigare erfarenhet samt vad som anges i det till anbudet bifogade diplomet om de olika mo­ ment som ingått i dennes utbildning, anser förvaltningsrätten att Bengtsfors­ hus har haft fog för sin bedömning att Help U uppfyller ställda krav avse­ ende teknisk och yrkesmässig kapacitet. Det saknas därmed skäl för ingri­ pande i denna del. Systemfor kvalitetssäkring och miljöstandarder I de reviderade upphandlingsföreskrifterna, UF.3.5. l .2 Prövning av andra uppgifter om anbudsgivare (skallkrav), anges följande: 4 5 FÖRVALTNINGSRÄTTEN DOM 4812-17 I FALUN D. System för kvalitetssäkring och miljöstandarder • Intyg från oberoende organ om kvalitetssäkringsstandarder, om miljöledningssystem eller miljöledningsstandarder KMA-plan Anbudsgivaren ska ha, och arbeta i enlighet med ett kvalitets- och miljöledningssystem av sådan omfattning och med sådant innehåll att det är styrkt att anbudsgivaren har förmåga att uppfylla de krav som ställs i kommande uppdrag. Anbudsgivaren ska därvid: • • Inneha certifiering enligt ISO-certifiering 9001 och ISO 14 001. eller Arbeta med i ett kvalitets- och miljöledningssystem med tillhörande KMA-plan som minst innehåller uppgift om organisation och kompetens, rutin för egenkontroll, rutin för återrapportering till B efter avslutat arbete, rutin för avvikelsehantering och rutin för avfallshantering inkl. miljöfarligt avfall. Anbudsgivarens verifiering Anbudsgivare ska i anbud inge följande bilaga för verifiering av skallkrav: Verifierande dokumentation att inkomma med Rekommenderad märknin av filnamn Anbudsgivaren ska i anbudet inge kopia på giltiga KMA certifieringsbevis avseende ISO och/eller en beskrivning av efterfrågade uppgifter som visar att anbuds ivaren kan u f Ila föreskrivna krav. Dannebacken gör gällande att Help U inte uppfyller ovan angivet krav och anför i denna del bl.a. föijande. Help U har redovisat KMA plan 01 och 02. Hur dessa dokument kan sägas verifiera det ställda kravet är obegripligt. KMA-planen kan knappast anses motsvara upphandlingsföreskriftemas in­ tentioner. Bengtsforshus är av uppfattningen att Help U uppfyller det ifrågavarande kravet och anför i denna del bl.a. följande. Help U innehar visserligen ingen certifiering enligt ISO 9001 och ISO 14001, men har däremot redovisat en beskrivning av efterfrågade uppgifter som visar att bolaget kan uppfylla de föreskrivna kraven. Help U har i sin beskrivning visat exempel på uppgift om organisation och kompetens, rutin för egenkontroll, rutin för återrappor­ tering till beställaren efter avslutat arbete, rutin för avvikelsehantering samt rutin för avfallshantering inklusive miljöfarligt avfall. Help U har vidare redovisat en mall för kvalitets-, miljö-, och arbetsmiljöavvikelser och anses genom sin beskrivning och redovisade mall ha verifierat att man uppfyller kravet. FÖRVALTNINGSRÄTTEN DOM 4812-17 IFALUN Förvaltningsrätten konstaterar att kravet föreskriver att anbudsgivare som inte innehar ISO-certifiering ska verifiera att kravet är uppfyllt genom att lämna en beskrivning av de uppgifter som efterfrågas såsom bl.a. rutiner för egenkontroll, återrapportering, avvikelsehantering och avfallshantering. Mot bakgrund av de uppgifter Help U har lämnat i bifogad KMA-plan avseende hur bolaget arbetar med kvalitets-, miljö-, och arbetsmiljöfrågor, kan för­ valtningsrätten inte finna annat än att kravet på system för kvalitetssäkring och miljöstandarder får anses uppfyllt. Det saknas därmed skäl för ingri­ pande enligt LOU på denna grund. Referensuppdrag I reviderade upphandlingsföreskrifter, UF.3.5.2 Prövning av anbud, anges bl.a. följande: • Referensuppdrag Kriteriet utgörs av anbudsgivarens två (2) referenser från uppdrag av liknande art som denna upphandling avser. Med liknande art avses lokalvård av flerbostadshus. Prövning av referenser kommer att ske på grundval av de referenser som anbudsgivaren uppger i sitt anbud enligt anbudsformulär. Redovisade referenser ska: A. Avse uppdrag av liknande art som denna upphandling avser och därmed minst omfatta de moment som anges i punkt C enligt bilaga B till Anbudsformulär. B. Avse uppdrag för tilltänkt Arbetsledare för aktuellt uppdrag hos B C. Pågått i minst ett år sammanhängande D. Entreprenaden får vara pågående eller avslutad. Vid avslutad entreprenad ska entreprenadavslut vara senare än 2011-12-31 I de fall någon av punkterna (A-D) ovan ej uppfylls erhålls Op för aktuell referens. Dannebacken gör gällande att Help U inte uppfyller ovan angivet krav och anför i denna del bl.a. följande. Referenserna ska avse uppdrag av liknande art. Help U:s åberopade referensuppdrag 1 avser fastighetsskötsel och upp­ fyller därmed inte det ställda kravet på lokalvård av flerbostadshus. Bengtsforshus invänder i denna del bl.a. följande. Help U:s referensupp­ drag 1 har uppdragsbenämningen "Fastighetsskötsel". Något krav på upp­ dragsbenämningen som sådan har inte ställts, utan kravet avser innehållet i uppdraget. Help U har, i bilaga B till anbudsformuläret, verifierat att punk- 6 7 FÖRVALTNINGSRÄTTEN DOM 48 1 2-17 IFALUN tema i UF 3.5.2 A-D är uppfyllda. Referensuppdraget anses därmed vara giltigt. Förvaltningsrätten konstaterar, i likhet med vad Bengtsforshus har uppgett i målet, att Help U i bilaga B till anbudsformuläret har bekräftat att refe­ rensuppdrag 1 innehåller de moment som anges i bl.a. punkten C i den aktu­ ella bilagan. Mot denna bakgrund och då Dannebacken, bortsett från påpe­ kandet att åberopat referensuppdrag benämns "Fastighetsskötsel", inte har framfört några konkreta omständigheter som visar att referensuppdraget inte innehållit de efterfrågade momenten, får Help U anses uppfylla kravet. Inte heller vad Dannebacken i övrigt anfört medför skäl för ingripande. Sammanfattningsvis saknas således skäl för ingripande enligt LOU på de av Dannebacken åberopade grunderna. Ansökan om överprövning ska därför avslås. HUR MAN ÖVERKLAGAR, se bilaga (DV 3 1 09/ 1 C LOU). Lina Nilsson Levin tf. rådman SVERIGES DOMSTOLAR www.domstol.se HUR MAN ÖVERKLAGAR- PRÖVNINGSTILLSTÅND D01"laga A Bilaga Den som vill överklaga förvaltningsrättens avgörande ska skriva till Kammarrätten i Sundsvall. Skrivelsen ska dock skickas eller lämnas till förvaltningsrätten. Adressen till förvaltningsrätten framgår av avgörandet. Överklagandet ska ha kommit in till förvalt­ ningsrätten inom tre veckor från den dag då klaganden fick del av avgörandet. Om avgör­ andet har meddelats vid en muntlig förhand­ ling, eller det vid en sådan förhandling har angetts när det kommer att meddelas, ska dock överklagandet ha kommit in inom tre veckor från den dag som avgörandet med­ delades. För offentlig part räknas tiden för överklagande alltid från den dag avgörandet meddelades. Om sista dagen för överklagandet infaller på lördag, söndag eller helgdag, midsommar­ afton, julafton eller nyårsafton räcker det att skrivelsen kommer in nästa vardag. Prövningstillstånd i kammarrätten För att ett överklagande ska kunna tas upp i kammarrätten fordras att prövningstillstånd meddelas. Kammarrätten lämnar prövnings­ tillstånd om 1. det finns anledning att betvivla riktigheten av det slut som förvaltningsrätten har kommit till, 2. detinteutanattsådanttillståndmeddelas går att bedöma riktigheten av det slut som förvaltningsrätten har kommit till, 3. detäravviktförledningav rättstillämpningen att överklagandet prövas av högre rätt, eller 4. detannarsfinnssynnerligaskälattpröva överklagandet. Om prövningstillstånd inte meddelas står förvaltningsrättens avgörande fast. Det är därför viktigt att det klart och tydligt framgår av överklagandet till kammarrätten varför man anser att prövningstillstånd bör meddelas. Överklagandets innehåll Skrivelsen med överklagande ska innehålla 1. Klagandens person- eller organisations­ nummer, postadress, e-postadress och telefonnummer till bostaden och mobil­ telefon. Även adress och telefonnummer till arbetsplatsen ska anges, samt eventuell annan adress där klaganden kan nås för delgivning. Om klaganden anlitar ombud, ska om­ budets namn, postadress, e-post-adress, telefonnummer till arbetsplatsen och mobiltelefonnummer anges. Om samtliga ovan nämnda person- eller adressuppgifter har lämnats tidigare i målet och fortfarande är aktuella behöver de inte uppges igen. Om någon uppgift ändras, ska ändringen utan dröjsmål anmälas till kammarrätten. 2. uppgift om det avgörande som över­ klagas - förvaltningsrättens namn, mål­ nummer samt dagen för avgörandet, 3. de skäl som klaganden anger till stöd för en begäran om prövningstillstånd, 4. den ändring av förvaltningsrättens avgörande som klaganden vill få till stånd, 5. de bevis som klaganden vill åberopa och vad han/hon vill styrka med varje särskilt bevis. Forts. nästa sida www.domstol.se Avtal före laga kraft i vissa mål I vissa mål får avtal slutas innan tiden för överklagande av rättens avgörande har löpt ut. Detta gäller mål om överprövning enligt • ling, lagen (2007:1091) om offentlig upphand­ • områdena vatten, energi, transporter och posttjänster, lagen (2007:1092) om upphandling inom • försvars- och säkerhetsområdet, lagen (2011:1029) om upphandling på • koncessioner, lagen (2016:1147) om upphandling av • ling, eller lagen (2016:1145) om offentlig upphand­ • försörjningssektorerna lagen (2016:1146) om upphandling inom I de flesta fall får avtal slutas när tio dagar har gått från det att rätten avgjort målet eller upp­ hävt ett interimistiskt beslut. I vissa fall får avtal slutas omedelbart. Ett överklagande av rättens avgörande får inte prövas sedan avtal har slutits. Fullständig information finns i 16 kapitlet i de ovan fyra förstnämnda lagarna och i 20 kapitlet i de två sistnämnda lagarna. Ytterligare information Behöver ni fler upplysningar om hur man överklagar kan ni vända er till förvaltnings­ rätten. \V\V\v.domstol.se