FÖRVALTNINGSRÄTTEN DOM Mål nr 316-15 Sida 1 (4) I LULEÅ 2015-04-09 Enhet 1 SÖKANDE Meddelad i Luleå 'KONKURRENSVERKET Avd 20!5 -04- 1 a ...., - Dnr KSnr AktbH -I ( VITCOM, 470622-3254 Stenhagsvägen 3 8 374 33 Karlshamn MOTPART Arvidsjaurs kommun 933 81 Arvidsjaur SAKEN Överprövning enligt lagen (2007:1091) om offentlig upphandling (LOU) FÖRVALTNINGSRÄTTENS AVGÖRANDE Förvaltningsrätten avslår ansökan. Dok.Id 61077 Postadress Box 849 971 26 Luleå Besöksadress Skeppsbrogatan 43 Telefon Telefax 0920-29 54 90 0920-22 04 59 E-post: forvaltningsrattenilulea@dom.se www.dom.se Expeditionstid måndag - fredag 08:00-16:00 ( Arvidsjaurs kommun (kommunen) genomförde upphandling (förenklat förfarande) avseende köp av datorer och kringutrustning. VITCOM läm­ nade anbud i upphandlingen. VITCOM:s anbud gick inte vidare till utvär­ deringen. Vad VITCOM framför VITCOM ansöker om överprövning och anför följande. Kommunens tilldelningsbeslut strider mot LOU. Uppdraget har tilldelats en annan anbudsgivare trots att denne hade ett högre anbudspris än VITCOM. Vad kommunen framför Kommunen motsätter sig bifall till ansökan och anfor följande. Förfrågningsunderlaget med bilagor uppfyller kraven i 1 kap 9 § LOD och strider inte mot de grundläggande principerna. VITCOM:s anbud har inte uppfyllt kraven enligt upphandlingsföreskriftema avseende registrering för F-skatt och moms. VITCOM har till anbudet bifogat registreringsbevis från Skatteverket daterat den20 december2012. Vid kontroll med bl.a. Skatte­ verket har framkommit att VITCOM är avregistrerat för F-skatt och moms i november2013. Anbudet från VITCOM har således inte varit kvalificerat och därför inte gått vidare till utvärderingen. Sida2 FÖRVALTNINGSRÄTTEN DOM 316-15 ILULEÅ 2015-04-09 BAKGRUND ( ( FÖRVALTNINGSRÄTTEN DOM 2015-04-09 SKÅLENFÖRFÖRVALTNINGSRÄTTENSAVGÖRANDE En upphandlande myndighet ska enligt 1 kap. 9 § LOU behandla leveran­ törer på ett likvärdigt och icke-diskriminerande sätt samt genomföra upp­ handlingar på ett öppet sätt. Vid upphandlingar ska vidare principerna om ömsesidigt erkännande och proportionalitet iakttas. Om den upphandlande myndigheten har brutit mot de grundläggande prin­ ciperna i 1 kap. 9 § LOU eller någon annan bestämmelse i lagen och detta har medfört att leverantören har lidit eller kan komma att lida skada ska rätten enligt 16 kap. 6 § samma lag besluta att upphandlingen ska göras om eller att den får avslutas först sedan rättelse har gjorts. Som huvudregel krävs att den part som gör gällande att en upphandling är felaktig på ett klart sätt anger vilka omständigheter parten grundar sin talan på. Som regel kan således endast omständigheter som en part åberopat läg­ gas till grund för förvaltningsrättens prövning i mål av aktuellt slag (se RÅ 2009 ref. 69). VITCOM:s ansökan om överprövning får förstås som att de anser att de felaktigt uteslutits från utvärderingen. VITCOM har lämnat in bl.a. registerutdrag från Skatteverket avseende F­ skatt och moms daterat den 20 december 2012 som styrker att de var god­ kända för F-skatt och registrerade för moms.från den dagen, samt registre­ ringsbevis från Bolagsverket med utskriftsår 2009. Av upphandlingens förfrågningsunderlag framgår i punkt 9.1 att anbudsgi­ varen ska ha giltigt F-skattebevis och att det ska vara momsregistrerat. Sida 3 316-15 !LULEÅ ( ( Sida 4 FÖRVALTNINGSRÄTTEN DOM 316-15 2015-04-09 Kommunen har anfört att VITCOM enligt Skatteverket är avregistrerat för F-skatt och avregistrerat i momsregistret sedan 2013. VITCOM har inte inkommit med någon utredning till stöd för att dessa uppgifter skulle vara felaktiga eller att de åter skulle ha giltigt F­ skattebevis och vara momsregistrerat. Då kravet på att anbudsgivare ska ha giltigt F-skattebevis och att det ska vara momsregistrerat är s.k. ska-krav och VITCOM inte visat att de upp­ fyller dessa krav har de helt korrekt uteslutits från utvärderingen. Vad VITCOM sammantaget har anfört innebär inte att de har gjort sanno­ likt att kommunen brutit mot de allmänna principerna i 1 kap. 9 § LOU eller mot någon annan bestämmelse i lagen eller mot unionsrätten. Skäl för ingripande enligt 16 kap. LOU saknas därmed. Ansökan om överprövning ska då avslås. HUR MAN ÖVERKLAGAR Detta avgörande kan överklagas. Information om hur man överklagar framgår av bilaga (DV 3109/1C LOU). / Jonas Hägerlind Linnea Öhrvik har föredragit målet. I LULEÅ � 6 1. Klagandens person-/organisationsnummer, postadress, e-postadress och telefonnummer Om Ni vill överklaga förvaltningsrättens beslut ska Ni skriva till Kammarrätten i Sundsvall. Skrivelsen ska dock skickas eller lämnas till förvaltningsrätten. Överklagandet ska ha kommit in till förvaltningsrätten inom tre veckor från den dag då klaganden fick del av beslutet. Om beslutet har meddelats vid en muntlig förhandling, eller det vid en sådan förhandling har angetts när beslutet kommer att meddelas, ska dock överklagandet ha kommit in inom tre veckor från den dag domstolens beslut meddelades. Tiden för överklagandet för offentlig part räknas från den dag beslutet meddelades. Om sista dagen för överklagandet infaller på lördag, söndag eller helgdag, midsommarafton, julafton eller nyårsafton räcker det att skrivelsen kommer in nästa vardag. För att ett överklagande ska kunna tas upp i kammarrätten fordras att prövningstillstånd meddelas. Kammarrätten lämnar prövningstillstånd om 1. det finns anledning att betvivla riktigheten av det slut som förvaltningsrätten har kommit till, 2. det inte utan att sådant tillstånd meddelas går att bedöma riktigheten av det slut som förvaltningsrätten har kommit till, 3. det är av vikt för ledning av rättstillämpningen att över.klagandet prövas av högre rätt, eller 4. det annars finns synnerliga skäl att pröva överklagandet. Om prövningstillstånd inte meddelas står förvaltningsrättens beslut fast. Det är därför viktigt att det klart och tydligt framgår av överklagandet till kammarrätten varför man anser att prövningstillstånd bör meddelas. till bostaden och mobiltelefon. Adress och telefonnummer till klagandens arbetsplats ska också anges samt eventuell annan adress där klaganden kan nås för delgivning. Om dessa uppgifter har lämnats tidigare i målet - och om de fortfarande är aktuella - behöver de inte uppges igen. Om klaganden anlitar ombud, ska ombudets namn, postadress, e­ postadress, telefonnummer till arbetsplatsen och mobiltelefonnummer anges. Om någon person- eller adressuppgift ändras, ska ändringen utan dröjsmål anmälas till kammarrätten. 2. den dom/beslut som överklagas med uppgift om förvaltningsrättens namn, målnummer samt dagen för beslutet, 3. de skäl som klaganden anger till stöd för en begäran om prövningstillstånd, 4. den ändring av förvaltningsrättens dom/beslut som klaganden vill få till stånd, 5. de bevis som klaganden vill åberopa och vad han/hon vill styrka med varje särskilt bevis. Adressen till förvaltningsrätten framgår av domen/beslutet. I mål om överprövning enligt lagen (2007:1091) om offentlig upphandling eller lagen (2007:1092) om upphandling inom områdena vatten, energi, transporter och posttjänster får avtal slutas innan tiden för överklagande av rättens dom eller beslut har löpt ut. I de flesta fall får avtal slutas när tio dagar har gått från det att rätten avgjort målet eller upphävt ett interimistiskt beslut. I vissa fall får avtal slutas omedelbart. Ett överklagande av rättens avgörande får inte prövas sedan avtal har slutits. Fullständig information finns i 16 kapitlet i de ovan angivna lagarna. Behöver Ni fler upplysningar om hur man överklagar kan Ni vända Er till förvaltningsrätten. Bilaga 1 SVERIGES DOMSTOLAR HUR MAN ÖVERKLAGAR - PRÖVNINGSTILLSTÅND '$ Skrivelsen med överklagande ska innehålla www.domstol.se