LÄNSRÄTTENI JÄMTLANDS LÄN KLAGANDE DOM 2009-07-16 Meddelad i Östersund Sida 1 (6) rf' ltl'Wlln ��-!.,_, Mål nr 453-09 E Rotel 5 l:"'!titlflf1Mlll:1T?'f'lllllilfllliilllllllfllr""' ��T 2009-07- , 7 1. Krokoms kommun 2. Östersunds kommun 3. Jämtlands Gymnasieförbund 4. Krokomsbostäder AB Företrädare eller ombud för 1 -4: Östersunds kommun, Upphandlingskon­ toret, 831 82 Östersund SAKEN Överprövning enligt lagen (2007:1091) om offentlig upphandling (LOU) Nordic Moving AB, nedan bolaget, har hos länsrätten ansökt om överpröv­ ning av den upphandling som ovan nämnda kommuner, förbund och bolag, genom Östersunds kommun, Upphandlingskontoret, avser att genomföra avseende "Flyttjänster" (Ref.nr. 2009-114). I ansökan yrkar bolaget att upphandlingen skall avslutas först sedan rättelse skett på sådant sätt att Åre Express AB:s anbud förkastas och en ny utvärdering sker. I andra hand yrkas att upphandlingen skall göras. Som grund för ansökan anförs i hu­ vudsak följande. Åre Express AB uppfyller inte uppställda "skall-krav" avseende teknisk förmåga, kompetens samt försäkringar. I anbudsförfrågan (4.2) anges att leverantören ska ha sådan kompetens/erfarenhet att god ser­ vice kan erhållas och att leverantören skall ange två referenser från liknan­ de uppdrag till styrkande av att kravet är uppfyllt. Åre Express AB har lämnat två referenser avseende mattransporter samt avseende uttransporte­ ring och inhämtande av kopieringsmaskiner. Referenserna avser inte kon­ tors- eller bohagsflytt. Åre Express AB är ett åkeriföretag/speditör. Av Nordic Moving AB, 556639-6049 Box 35 881 21 Sollefteå Ombud: Advokat Hugo Norlen Advokatfirman Lindahl KB, Box 1203, 751 42 Uppsala MOTPARTER AMI: I Dok.Id 18104 Postadress Box490 831 26 Östersund Besöksadress Storgatan 6 Telefon 063-15 06 00 E-post: Telefax 063-15 07 07 Expeditionstid måndag - fredag 09:00 - 12:00 13:00 - 15:00 t-- LÄNSRÄTTEN I JÄMTLANDS LÄN DOM Sida 2 453-09 E företagets verksamhetsföremål framgår att företaget ska bedriva "transport av gods och personalbefordran". Åkeri- eller speditionstjänster är inte lik- , värdiga med flyttjänster. I de upphandlande tjänsterna ingår förutom "ren transport" även packning, magasinering, hantering av tunga föremål samt planering av flyttuppdrag (5.1). Flyttarbete berör olika yrkeskategorier med särskild utbildning. I anbudsförfrågan anges att det krävs stor förståelse, integritet och hänsyn från flyttpersonalens sida vad gäller bohagsflyttar. Det ifrågasätts hur Åre Express AB kan ha skaffat sig sådan erfarenhet i sin åkeriverksamhet. De referenser som företaget hänvisar till avser inte för upphandlingen relevanta tjänster, d.v.s. flyttuppdrag. Åre Express AB har en åkeriförsäkring. Denna försäkring täcker inte de krav som ställs på flyttverksamhet. En sedvanlig företags- och ansvarsförsäkring för en leve­ rantör av flyttjänster omfattar - förutom transportförsäkring- även omhän­ dertaget/magasinerat gods samt leverantörens ansvar för bohags- och kon­ torsflyttningar enligt Åkeriföretagens allmänna bestämmelser (BOHAG 2000 och Kontor 2003). Bohagsflytt och magasin/lagerhållning omfattas inte av Länsförsäkringars åkeriförsäkringar om inte ett särskilt tillägg görs. Åre Express AB har inte gett in några andra försäkringsvillkor till sitt an­ bud. Såvitt det går att bedöma har företaget inte heller tecknat någon sådan tilläggsförsäkring hos någon annan försäkringsgivare. Kommunerna, förbundet och bolaget bestrider genom upphandlingskonto­ ret ändring av tilldelningsbeslutet. I andra hand yrkas att upphandlingen ska göras om. Därvid anförs i huvudsak följande. Tekniskförmåga/kompetens Åre Express AB utför idag transporter i olika former. Företaget har i ett förtydligande tydliggjort den kompetens som finns. Företaget har personal med mångårig erfarenhet för flyttverksamheten som väl uppfyller de krav som ställts avseende teknisk förmåga/kompetens. Sida 3 LÄNSRÄTTEN I DOM 453-09 E JÄMTLANDS LÄN Försäkringar Enligt ett förtydligande från Åre Express AB har det framkommit att före­ taget har kontakt med Länsförsäkringar för att uppfylla de krav som ställts av de upphandlande enheterna avseende försäkringar. Förtydliganden Enligt 9 kap 8 § LOU finns möjlighet för den upphandlande enheten att begära förtydliganden från anbudsgivarna när ett anbud bedöms behöva förtydligas om det kan ske utan risk för särbehandling eller konkurrensbe­ gränsning. Upphandlingskontorets bedömning i detta fall är att förtyd­ liganden krävts av alla tre anbudsgivare i olika frågor. Det kan därför inte ses som särbehandling eller en konkurrensbegränsning. Bolaget har inkommit med erinringar och anför i huvudsak följande. Teknisk förmåga/kompetens De upphandlande enheterna hänvisar till uppgifter som Åre Express AB ingivit efter anbudstillfället. Även om dessa uppgifter skulle innebära att företaget kan anses ha tillräcklig kompetens, vilket förnekas, får uppgifter­ na inte beaktas eftersom de utgör otillåtna kompletteringar. Försäkringar Åre Express AB uppfyller inte "skall-kravet" oavsett om det är nödvändigt med en försäkring för magasinerad egendom eller inte. Magasin Åre Express AB har inte tillförsäkrat sig en lokal för magasinering. Upp­ handlingen innefattar magasinering. Därför måste anbudsgivaren vid an­ budstillfället ha tillgång till nödvändiga lokaler. Även om det inte krävs att anbudsgivaren faktiskt disponerar över lokalerna måste det föreligga en förbindelse som garanterar att anbudsgivaren faktiskt kommer att kunna förfoga över lokalen för det fall företaget tilldelas upphandlingen. LÄNSRÄTTEN I JÄMTLANDS LÄN Otillåtna kompletteringar DOM Sida 4 453-09 E Med förtydligande eller komplettringar avses endast att tidigare lämnade uppgifter konkretiseras, d.v.s. inte att tidigare lämnade uppgifter ändras eller ersätts av nya uppgifter. Kommunerna, förbundet och bolaget vidhåller sina ställningstaganden. Det antecknas att. länsrätten den 24 juni 2009 förordnat att upphandlingen tills vidare inte får avslutas intill dess annat beslutats. DOMSKÄL De grundläggande principerna för offentlig upphandling finns intagna i 1 kap. 9 § LOU. Där stadgas att upphandlande myndigheter skall behandla leverantörer på ett likvärdigt och icke-diskriminerande sätt samt genomföra upphandlingar på ett öppet sätt. Vid upphandlingar skall vidare principerna om ömsesidigt erkännande och proportionalitet iakttas. Enligt 16 kap. 2 § LOU föreligger en felaktig upphandling om den upp­ handlande myndigheten har brutit mot de grundläggande principerna i I kap 9 § eller någon annan bestämmelse i denna lag och detta har medfört att leverantören lidit eller kan komma att lida skada. Vid sådant förhållande skall rätten besluta att upphandlingen skall göras om eller att den får avslu­ tas först sedan rättelse gjorts. Länsrätten gör följande bedömning. Enligt 9 kap 8 § LOU finns möjlighet för den upphandlande enheten att begära förtydliganden från anbudsgivarna om det behövs och det kan ske utan risk för särbehandling och konkurrensbegränsning. Sådana förtyd­ liganden har krävts från alla tre anbudsgivare. Länsrätten finner inte att dessa inhämtade förtydliganden varit av sådan art att de stått i strid mot LÄNSRÄTTEN I JÄMTLANDS LÄN DOM Sida 5 453-09 E nämnda bestämmelse och att uppgifterna som inkommit ska lämnas utan avseende. Teknisk.förmåga/kompetens Åre Express AB har utfört transporter av gods i olika former. Företaget har i förtydligande närmare angett den kompetens som finns. Företagets perso­ nal har mångårig erfarenhet av flyttverksamhet. Länsrätten instämmer i upphandlingskontorets bedömning att nämnda förtydliganden - tillsam­ mans med de uppgivna referenserna -visar att Åre Express AB uppfyller kraven som ställts i förfrågningsunderlaget. Magasin I förfrågningsunderlaget har inte ställts krav på att det skulle fim1as tillgång till magasinsutrymmen vid anbudets ingivande. Enligt inkommet förtyd­ ligande framgår att bolaget kommer att ha tillgång till utrymmen vid den tidpunkt då avtalet ska slutas och att dessa utrymmen, enligt upphandlings­ kontorets uppfattning, uppfyller de krav som ställts. Enligt länsrättens me­ ning finns i regel inget hinder mot att bestämma att kravet på föremålet för upphandlingen ska vara uppfyllda vid anbudslämnandet utan först vid full­ görandet av kontraktet. Vid nämnda förhållande finner länsrätten inte till­ gången till magasinsutrymmen, som den redovisats, strider mot ställda krav i förfrågningsunderlaget. Försäkringar Enligt det förtydligande som inkommit från Åre Express AB har företaget nära kontakt med försäkringsbolag för att uppfylla de krav som ställts i förfrågningsunderlaget. Då det framstår som synnerligen osannolikt att inte erforderliga försäkringar ska finnas vid kontraktstidpunkten finner länsrät­ ten att Åre Express AB får anses ha uppfyllt ställda krav i förfrågningsun­ derlaget även i detta hänseende. LÄNSRÄTTEN I JÄMTLANDS LÄN DOM Sida 6 453-09 E Vid ovan nämnda förhållanden finner länsrätten inte att kommunerna, för­ bundet eller bolaget vid upphandlingen har brutit mot de gnmdläggande principerna i 1 kap 9 § eller någon annan bestämmelse i denna lag och att detta har medfört att leverantören lidit eller kan komma att lida skada. An­ sökan om överprövning ska därför avslås. DOMSLUT Länsrätten avslår Nordic Moving AB:s yrkande om överprövning. Länsrätten upphäver det intermistiska beslutet den 24 juni 2009. HUR MAr ÖVERKLAGAR, se bilaga (Dv 3109/lc) 0.lft �Jlt � Olle Lirl:clberger 1/ .