4. JJN. 2013 10:24 Forvaltningsraller GBG NR.9427 S.2 FÖRVALTNINGSRÅTTEN I GÖTEBORG Avdelning l SÖKANDE Mål nr 801-13 E Enhet 1:5 Sida 1 (12) Tickster AB: 556755-3044 c/o Xnl'e Experience Enabling S AB Box 334 671 27 Arvika Ombud: Advokat Sara Eklöf Advokatfirman Lindabl KB Box 11911 404 39 Göteborg MOTPARTER Göteborgs Stadsteater AB, 556016-7875 Ombud: Stadsjuristen Ela Skorupska Stadsledningskontoret, juridiska avdelningen Köpmansgatan 20 404 82 Göteborg Göteborgs Symfoniker AB Ste:ohammargatan 1 412 56 Goteborg Göteborgsoperan AB ChristinaNilssons gata 1 411 04 Göteborg SAKEN 2013.-(li-i.0\··, ;.·_,,. ;, '�-.' . ,;�•,:',', kSnr DOM 2013�06-03 Meddelad i Göteborg Aktbil Dok.ld 209782 Postadress Box 53197 400 15 Göteborg Besöksadress Stea Storegatan 14 Telefon Telefax: Ji;)'.pedltionstid måndag - fredag 08:00-16:00 Överprövning enligt lagen (2007:1091) om offentlig upphandling, LOU DOMSLUT Förvaltningsrätten bifallel' ansökan och beslutar att de avtal som Göteborgs Stadsteater AB, Göteborgs Symfoniker AB och Göteborgsoperan AB in­ gått med Venuepoint AB (Biljettforum.) och iTicket AB avseende biljett­ hanteringssystem är ogiltiga. 031-73:27000 031�7117859 E�post: fon1altningsrattenigoteborg@dom.se KONKURRENSVERKET 4. JUN. 2013 10: 24 Forvaltningsratten GSG NR. 9427 <:'.l Göteborgs Stadsteater AB, Göteborgs Symfoniker AB och Göteborgsope­ ran AB (de upphandlande myndigheterna) har genomfört en gemensam konlrurrenoutotl.ttning nvooondo biljotthnntoringssy3tom. Av inbjudan till ntt delta i anbudsgivningen framgår att de upphandlande myndigheterna valt tjänstekoncession. DOMSKÅL Är avtalen att beteckna som tiijnstekoncession? Tickster AB:s ansökan om bverprövning Ticlcster AB (Tickster) ansöker om övel'})rövning och anför i huvudsak följande till stöd fö:1: sin talan. De upphandlande myndigheternas ingångna avtal med de utvalda leverantörema ska ogiltigförklatas eftersom de aktu­ ella biljetthanteringskontrakten inte utgör tjänstekoncession utan i stället ska betecknas som en otillåten direktupphandling. Av inbjudan till anbudsgivning framgår att priserna i möjligaste mån ska anges av anbudsgivarna som kostnad per såld biljett, Det framgår också att levei:antören ska förmedla. biljetter och inkassera det totala biljettpriset per försåld biljett av biljettköparna som säljs via Internet, ombud och återför­ säljare. Biljettintäkterna ska löpande överföras och redovisas till de upp­ handlande bolagen. I saxruna dokument talas det också om serviceavgifter och det anges att dessa "bör bestämmas av arena med möjlighet att anpassa serviceavgiften per återförsäljare/oro.bud. Systemet medger att arenan kan välja om ser­ viceavgiften ska betalas av kund utöver biljettpris eller ingå i priset.'� Av V, .J FÖRVALl'NINGSRÄTT:EN I GÖTEBORG Avdelning l BAKGRUND DOM Sida2 801-13 4. JUN. 2013 10:25 FÖRVALTNINGSRÅTTEN lGÖTEBORG Avdelning 1 Forvaltningsrattet G6G MR,9427 S.4 Sida3 DOM 801-13 dokumentet viktad referens fram.går att samtliga leverantörer, förutom Ticnet AB� låter arenan ta beslut kring serviceavgiften. Med hänsyn härtill kan det antas att ersättning ska utgå till leverantören per biljett. Mot bak­ grund av att samtliga biljettintäkter ska överföras från leverantören till de upphandlande myndigheterna är det klarlagt att den ersättning som ska utgå per biljett kommer att utges till leverantören av de upphandlande myndighetema, Eftersom nästintill alla leverantörer, inklusive de vinnande anbudsgivarna, accepterat att förekomsten av serviceavgift besffims av are­ nan står det vidare klart att avtalen inte ger le-verantören rätt till ersättning i folll'I. av serviceavgifter. De aktuella avtalsvillkoren innebär således att leverantörens intäkter inte erhålls från tredje man, dvs. från biljettköparna, utan att leverantörens in­ täkter kommer att hätröra direkt från de upphandlande myndigheterna. Detta medför att det rör sig om en s.k. direkt ersättning1 vilket enligt EU­ domstolen inte är kännetecknande för tjänstekoncessioner. Eftersom avtalen innebär att leverantören garanteras ersättning av de upp­ handlande myndigheterna övergål' den ekonomiska risken för tjänsten inte från de upphandlande myndigheterna till de vinnande anbudsgivama, Le­ verantören bär inte risken för att inte få betalt och risken för att tjänsten inte kommer att nyttjas måste anses begränsad. Med hånSyn till att de upp­ handlande myndigheterna inte överfört i vart fall en betydande del av den risk som. är förknippas med den aktuella tjänsten till de vinnande leverantö­ rerna är de ingångna avtalen inte att beteckna som en tjänstekoncession. Med hänsyn till att konn·aksvärdet överskrider tröskelvärdet för kontrakt som ska upphandlas enligt LOU har de upphandlande myndigheterna varit skyldiga att annonsera upphandlingen. Eftersom detta inte skett är det fråga om en otillåten direktupphandling. De upphandlande myndigheterna har brutit mot upphandlingsreglerna och avtalen är därför ogiltiga, L. JU�l. 2013 1():25 Forvaltningsratter G6G NR.9427 FÖRVALTNINGSRÄTTEN I GÖTEBORG Avdelning 1 DOM Sida4 801-13 De upphandlande myndighetemas insttillning De upphandlande myndigheterna bestrider klagandens ansökan om över­ prövning ooh anser att ansökan ska avvisas. Till stöd för sin talan anför de i huvudsak följ ande. Den tjänst som de upphandlande myndigheterna erhåller är en rätt att nyttja leverantörernas biljetthanteringssystern och dessa omfattar biljettboknings­ system, biljettförsäljnings och distributionsnätverk. Det är leverantörerna som ansvarar ftir driften av bilj etthanterlngssystemen och de ansvarar och bekostar även all teknisk utrustnhlg som fordras för att uppfylla fuult i.ntA- .n�o;at �om 1r.A:tl ,,ppf"ttM .to.m 9-tt ett Slvtsal d:ull petsonnwruner1 ytke, posta.dress och telefonnutruner. Dessutom ska adress och telefo:nnwnmer till atbets­ pla.tsen och eventuell annäll plats där kla­ gan.den kannås för delginrlnglämnas.om de$$� uppgifter inte tidigare uppgetts i roi­ ler. Om någonpetson- elle:t adressu.ppgift ändras är det viktigt att a;nmälan snarast göts rill kat.nrnarrätten, det beslut som överklil.gM med uppgift om fö:rtraltningsriittens namn, målnumme.t 3. de skäl som klaganden anger till stöd föt begäran om ptövningstillstånd, 4. den ändring av förvalt:ningsriittens beslut som Idag.anden vill fä till stånd, 5. debevissomklagandenvillåberopa.och vad han/hon vill styrka med vatje sär:skilt bevis. Skrivelsen ska vm undei:tecknad av kh.ganden elle.r hins otnbud. Adxessen till förvaltningsrät­ ten framgår av beslutet. O.m Idag-anden anlitat ombud ska denne sända in fulltnakt i originru. samt uppge sitt namn> ad;,:ess och telefon­ nummer. www.domstl)l.se 2, s�mt dagen för beslutet;