FÖRVALTNINGSRÄTTEN I STOCKHOLM Allmänna avdelningen SÖKANDE DOM 2012-09-04 Meddelad i Stockholm Mål nr 15692-12 Enhet 18 Överprövning enligt lagen (2007:1091) om offentlig upphandling (LOU) DOMSLUT Förvaltningsrätten avslår Dagens Spel i Stockholm AB:s ansökan om överprövning. 1 Dagens Spel i Stockholm AB, 556618-9493 Ombud: Advokaten Ulf Djurberg och jur. kand. Danijela Blagojevic Setterwalls Advokatbyrå AB Box 1050 101 39 Stockholm MOTPART AB Svenska Spel, 556460-1812 Norra Hansegatan 17 621 80 Visby Ombud: Lisa Stålspets AB Svenska Spel 106 10 Stockholm SAKEN . KONKURRENSVERK-ET 2012 -03- 0 4 Avd Dnr Doss Aktbil Dok.Id 271867 Postadress Besöksadress 115 76 Stockholm Telefon Expeditionstid måndag - fredag 09:00-15:00 Tegeluddsvägen 1 Telefax 08-561 680 01 forvaltningsrattenistockholm@dom.se 08-561 680 00 E-post: FÖRVALTNINGSRÄTTEN DOM 15692-12 I STOCKHOLM Allmänna avdelningen BAKGRUND OCH YRKANDEN M.M. AB Svenska Spel genomför upphandling av redaktionell spelinformation i två delar och avser att teckna avtal med två av varandra oberoende leveran­ törer. Upphandlingen genomförs genom öppet förfarande. I tilldelningsbe­ slut den 29 juni 2012 antogs AB Kvällstidningen Expressen (Expressen) som leverantör i del 1 och Dagens Spel i Stockholm AB i del 2 av upp­ handlingen. I nytt tilldelningsbeslut den 12 juli 2012 beslutade Svenska Spel att anta Offthe Wall Communication AB (OTW) som leverantör i del 1 och Da­ gens Spel i del 2 av upphandlingen. Dagens Spel ansöker om överprövning av det nya tilldelningsbeslutet av­ seende del 1 av upphandlingen. I första hand yrkar Dagens Spel att upp­ handlingen ska rättas på så sätt att OTW:s och Expressens anbud ska för­ kastas. I andra hand yrkas att upphandlingen ska rättas på så sätt att samt­ liga anbudsgivare under utvärderingskriteriet i punkten 7.1.1 i förfråg­ ningsunderlaget erhåller noll poäng. I tredje hand yrkas upphandlingen ska rättas på så sätt att samtliga anbudsgivare under utvärderingskriteriet i an­ given punkt i förfrågningsunderlaget erhåller full poäng. I fjärde hand yr­ kas att upphandlingen ska rättas på så sätt att utvärderingskriteriet i punk­ ten 7.1.1 inte ska beaktas. I femte hand yrkas rättelse på så vis att OTW tilldelas noll poäng och att Expressen tilldelas 15 poäng under utvärde­ ringskriteriet i punkten 7.1.2 i förfrågningsunderlaget. Till stöd för bolagets talan anförs bl.a. följande. Svenska Spel har i strid med vad som anges i förfrågningsunderlaget felaktigt kvalificerat OTW:s anbud, trots att anbu­ det inte är undertecknat av en behörig företrädare, utan av bolagets verk­ ställande direktör. Behörig ilireträdare har inte angetts i anbudet enligt punkt 3.1. Undertecknandet av anbudet kan inte anses vara en löpande för­ valtningsåtgärd, dels mot bakgrund av uppdragets omfattning, dels då den 2 FÖRVALTNINGSRÄTTEN DOM 15692-12 I STOCKHOLM Allmänna avdelningen behöriga företrädaren inte bara ska bekräfta de allmänna villkoren i för­ frågningsunderlaget utan även de kommersiella villkoren samt avtalen. Åtgärder utanför löpande förvaltning kräver enligt aktiebolagslagen firma­ teckningsrätt om inte fullmakt föreligger. Någon sådan fullmakt har inte bifogats anbudet. Eftersom OTW:s anbud inte är undertecknat av behörig företrädare är det inte komplett. Svenska Spel borde därför ha förkastat anbudet. Genom att kvalificera OTW:s anbud trots att det borde ha förkas­ tats har Svenska Spel agerat i strid med likabehandlingsprincipen. Expres­ sens anbud uppfyller inte kravet på obligatorisk referens såsom det är for­ mulerat i punkten 5.1.6 i förfrågningsunderlaget. Expressens anbud har ändå, i strid med likabehandlingsprincipen, upptagits till utvärdering. Ex­ pressens anbud ska därför förkastas, vilket också medgivits av Svenska Spel. Av skall-kraven i punkten 5.1.6 tredje stycket läst tillsammans med minimikraven i punkten 7.1.1 framgår att det uppställs två krav för att kunna erhålla poäng under utvärderingskriteriet i punkten 7.1.1. Anbudsgi­ varen måste kunna uppvisa att man har haft uppdrag som har innehållit leverans av redaktionell spelinformation till spelbolag som finns represen­ terade på butiks- och/eller internetsidan och referensuppdragen ska ha ut­ förts för rikstäckande dagstidningar med en upplaga som uppgår till minst 100 000 st exemplar per dag under år 2011. Ingen av deltagande anbudsgi­ varna uppfyller dessa krav varför Svenska Spels utvärdering är felaktig och står i strid med transparensprincipen och likabehandlingsprincipen. Rät­ telse ska därför ske med innebörden att samtliga anbudsgivare ska erhålla noll poäng. Av det första tilldelningsbeslutet framgår att samtliga anbuds­ givare har lämnat godkända referenser och erhållit full poäng. Vad avser de referenser som Dagens Spel har lämnat är denna poängsättning den enda rimliga. Dagens Spel har angivit referenser vilkas spelinformation når ut till en större andel av mottagarkretsen än OTW:s angivna referenser. Nuva­ rande utvärdering är inte är proportionell och strider därför mot proport­ ionalitetsprincipen. Upphandlingen ska därför rättas så att samtliga an­ budsgivare under utvärderingskriteriet i punkten 7.1.1 erhåller full poäng. 3 FÖRVALTNINGSRÄTTEN DOM 15692-12 I STOCKHOLM Allmänna avdelningen Ytterligare en omständighet som har förhindrat bolaget från att uppfylla kriteriet är den avtalsklausul avseende konkurrens som finns i det befint­ liga avtalet mellan Svenska Spel och Dagens Spel. Aktuell klausul har, även om Dagens Spel har missuppfattat den, haft en avhållande effekt och därmed hindrat bolaget från att uppfylla kraven. I vart fall måste det krav som uppställs på referensuppdrag anses alltför långtgående, oproportionellt och hämmande för konkurrensen. Ingen anbudsgivare förutom OTW kan uppfylla kravet, vilket är av allmän kännedom i branschen. Det har inte varit möjligt för någon annan leverantör att vinna upphandlingen. Upp­ handlingen ska därför rättas på så sätt att utvärderingskriteriet inte ska be­ aktas. Expressen har för redovisade utvecklingsmöjligheter i punkten 7.1.2 erhållit 30 poäng och OTW har erhållit 15 poäng. Mot bakgrund av dessa krav och den motivering som anges av Svenska Spel bör Expressen maxi­ malt ha tilldelats 15 poäng och OTW rätteligen tilldelats noll poäng. Ut­ värderingen har därför inte genomförts i enlighet med förfrågningsunderla­ get och strider därför mot transparensprincipen och likabehandlingsprinci­ pen. Förfrågningsunderlaget kan inte anses uppfylla kraven på tydlighet. Svenska Spel har dessutom brutit mot LOU genom att sammanblanda kva­ lificeringsfasen och utvärderingsfasen avseende referenstagningen. Svenska Spels brott mot LOU har medfört att bolaget har lidit eller kan komma att lida skada. Svenska Spel medger bifall till förstahandsyrkande i den del som avser rättelse av upphandlingen på så sätt att Expressens anbud ska förkastas och anser att ansökan ska avslås i övrigt. Svenska Spel anför bl.a. följande. Det är inte ett uttryckligt skall-krav att fylla i de efterfrågade uppgifterna i punkt 3.1 i förfrågningsunderlaget. Det finns inget krav på att behörig före­ trädare ska anges. OTW:s anbud innehåller alla efterfrågade uppgifter och är fullständigt. Det framgår av anbudet att VD är behörig företrädare. Det är OTW:s VD som har angetts som kontaktperson och som har skrivit un­ der anbudet i egenskap av behörig företrädare. Att underteckna anbud i en 4 FÖRVALTNINGSRÄTTEN DOM 15692-12 I STOCKHOLM Allmänna avdelningen normal upphandling av denna storlek torde ingå i VD:s uppgifter inom den löpande förvaltningen av bolaget. Det har inte framkommit skäl att be­ tvivla behörigheten i detta avseende. Svenska Spel har upptäckt att Expres­ sens anbud inte uppfyller kravet på obligatorisk referens såsom det har formulerats i förfrågningsunderlaget. Expressens anbud uppfyller således inte samtliga skall-krav och skulle rätteligen ha förkastats. Utvärderings­ kriteriet i punkt 7.1 .1 som innebär att tre referensuppdrag ger maximal ut­ värderingspoäng är objektivt utformat och syftar till att premiera leverantö­ rer som har möjlighet att erbjuda stort mervärde i den aktuella upphand­ lingen. Det är således inte godtyckligt eller uppenbart osakligt utformat. Vidare ska påpekas att det inte är ett skall-krav utan ett utvärderingskrite­ rium, dvs. något som utgör ett mervärde för Svenska Spel. Kriteriet ifråga har därför inte varit utestängande på så sätt att leverantörer som inte har kunnat åberopa referensuppdrag i den delen har varit förhindrade att lämna anbud. Kriteriet motsvarar 30 av totalt 120 poäng av utvärderingen och har därför inte ensamt haft avgörande betydelse för vilket anbud som vunnit kontraktet. Ett krav är inte oproportionerligt endast på den grund att få le­ verantörer kan erhålla maximal poäng. Utvärderingskriterier syftar till att särskilja anbuden. Det är felaktigt att ange att utvärderingskriteriet väger tyngre än skall-kravet avseende anbudsgivares kapacitet att tillhandahålla spelinformation till spel- och mediebolag. Anledningen till att Svenska Spel har valt att tillmäta leveranser av spelinformation till rikstäckande dagstidningar med en viss upplaga betydelse är att samarbete eftersöks med en aktör som upprättar spelinformation av högsta kvalitet som läses av många. Antalet dagstidningar är visserligen begränsat men inte i den ut­ sträckning att det är omöjligt för mer än en leverantör att erhålla poäng. Det har varit tillåtet att använda underleverantörer och åberopa andra före­ tags kapacitet avseende teknisk och yrkesmässig kapacitet. Svenska Spel har endast poängsatt referenser som visar på ett mervärde utöver den obli­ gatoriska referens som ställs som ett minimikrav i upphandlingen. Det är inte fråga om samma referenser som omfattas av skall-kravet som legat till 5 FÖRVALTNINGSRÄTTEN DOM 15692-12 I STOCKHOLM Allmänna avdelningen grund för utvärderingen. Därtill har referenserna i utvärderingsfasen avsett att fastställa det ekonomiskt mest fördelaktiga anbudet eftersom det har en direkt koppling till den kvalitet som utgör ett mervärde i upphandlingen. Det har således inte skett en sammanblandning mellan kvalificeringsfasen och utvärderingsfasen. Konkurrensklausulen hindrar inte leverantörer till Svenska Spel att samtidigt leverera speltips till en publikation som i övrigt har avtalsrelationer med spelbolag. Klausulen har således inte hindrat Da­ gens Spel att skaffa referenser enligt utvärderingskriteriet. I utvärderingen av OTW:s anbud har kunnat konstateras att inga stora utvecklingsinitiativ har framkommit samt att förslagen avseende layout och design inte är av den typen som efterfrågas, dvs. utvecklingspotentialen är på en medelnivå och saknas inte helt. OTW har i sitt anbud redogjort för utvecklingsmöjlig­ heterna som erbjuds, varvid Svenska Spel har ansett att utvecklingspoten­ tialen är på medelnivå och således bedömts ha visst mervärde för Svenska Spel. Svenska Spel har därmed tilldelat OTW 15 poäng, vilket är helt i enlighet med förutsättningarna i förfrågningsunderlaget. Det ska framhållas att OTW:s anbud inte helt saknat beskrivningar avseende utvecklingspot­ ential, varför det inte har funnits skäl att tilldela OTW:s anbud noll poäng. Svenska Spel har, med undantag för utvärderingen av Expressens anbud, genomfört upphandlingen helt i enlighet med LOU. Den medgivna över­ trädelsen avseende Expressens anbud medför inte att Dagens Spel lider skada. DOMSKÄL De grundläggande principer som ska följas vid all offentlig upphandling är principerna om icke-diskriminering, likabehandling, transparens (öppenhet och förutsebarhet), proportionalitet och ömsesidigt erkännande. Prövning­ en i förvaltningsrätten utgör en kontroll av om det på grundval av vad sö­ kanden har framfört i målet finns anledning att vidta sådana åtgärder som 6 FÖRVALTNINGSRÄTTEN DOM 15692-12 I STOCKHOLM Allmänna avdelningen anges i 16 kap. 6 § LOU. För att ett ingripande ska bli aktuellt krävs vidare att sökanden kan visa att han har lidit skada eller kan komma att lida skada på grund av att den upphandlande enheten brutit mot LOU. Förvaltningsrätten har denna dag, i mål nr 14 623-12, gjort bedömningen att Svenska Spel har haft saklig grund för att ompröva tilldelningsbeslutet den 29 juni 2012. Frågan i detta mål är därför om det finns skäl för ingripande enligt LOU på de av bolaget anförda grunderna avseende tilldelningsbeslu­ tet den 12 juli 2012. Behörigföreträdare Av förfrågningsunderlaget framgår att Svenska Spel ställt som krav att anbudet ska vara undertecknat av en för anbudsgivaren behörig företrädare. Vidare anges att samtliga villkor i förfrågningsunderlaget inklusive de kommersiella villkoren/avtalet godkänns genom en behörig företrädares underskrift. I punkten 3.1 Uppgifter om anbudsgivaren anges att vissa upp­ gifter, bl.a. uppgift om behörig företrädare, ifylles av anbudsgivaren. Dagens Spel har gjort gällande att OTW:s anbud, som undertecknades av bolagets verkställande direktör som var behörig att teckna firman avseende löpande förvaltningsåtgärder, inte är undertecknat av en behörig företrä­ dare. Dagens Spel har vidare anfört att behörig företrädare inte har angetts i anbudet enligt punkt 3.1 i förfrågningsunderlaget. Enligt förvaltningsrättens mening är ifyllandet av uppgiften om behörig företrädare inte utformat som ett skall-krav. Utelämnandet av den uppgif­ ten kan därför inte föranleda något ingripande enligt LOU. I de fall där den upphandlande enheten endast ställt krav på att ett anbud ska vara undertecknat av en behörig företrädare gäller att allmänna civil- 7 FÖRVALTNINGSRÄTTEN DOM 15692-12 I STOCKHOLM Allmänna avdelningen rättsliga regler är tillämpliga för att bedöma behörigheten. I sådana fall kan det vara fullt möjligt att en verkställande direktör, som en del av den lö­ pande förvaltningen, undertecknar ett anbud. (se Kammarrättens i Jönköping dom den 1 februari 2012 i mål nr 3805-11) Bedömningen av vad som ingår i den löpande förvaltningen beror till stor del på företagets beskaffenhet och storlek. De för driften erforderliga åt­ gärderna faller i allmänhet inom löpande förvaltning. Sådana åtgärder kan alltså verkställande direktören själv vidta. Till den löpande förvaltningen hör bl. a. ingående av avtal med leverantörer och kunder och avtal om an­ ställning av befattningshavare i bolagets tjänst såvida avtalet inte med hän­ syn till sitt innehåll, den tidrymd det avser och bolagets förhållanden fram­ står som osedvanligt eller av stor betydelse för bolaget. (prop. 1975:103 s. 375) I målet rör det sig om en upphandling i normal omfattning inom ett område där OTW normalt sett verkar. Det har inte framkommit att anbudet gäller avtal som för OTW framstår som osedvanligt eller av stor betydelse för bolaget. Undertecknandet av OTW:s anbud får därför anses ha utgjort en åtgärd inom den löpande förvaltningen av bolaget. (jmf. Kammarrättens i Stockholm dom den 27 augusti 2012 i mål nr 2803-12) Det har inte heller framkommit anledning för Svenska Spel att ifrågasätta den verkställande direktörens behörighet i detta avseende. Det saknas därför skäl för ingri­ pande enligt LOU i den delen. Referenser Iförfrågningsunderlagetunderpunkten5.1.6 Anbudsgivarenstekniska och yrkesmässiga kapacitet anges bl.a. följande. Anbudet skall innehålla: En redovisning av minst 1 st referensuppdrag, som ej är äldre än 3 år från anbudsdatum, avseende anbudsgivande företag. För att anses relevanta för denna upphandling ska uppdragen ha innehållit leverans av redaktionell spelinformation till spelbolag som finns represen­ terade på butiks- och/eller internetsidan. 8 FÖRVALTNINGSRÄTTEN DOM 15692-12 I STOCKHOLM Allmänna avdelningen Vidare anges följande under punkten 7 Anbudsutvärdering med underru­ briken 7.1.1 Referensuppdrag. Anbudsgivare som kan verifiera ytterligare genomforda referensuppdrag utöver det obligatoriska ska-kravet erhåller 10 poäng per uppdrag. Maxpo­ äng = 30 poäng. Se kravspecifikation under punkt 5.1.5. Minimikrav för att erhålla poäng enligt ovan är att referensuppdragen ska ha utförts för rikstäckande dagstidningar med en upplaga som uppgår till minst 100.000 st exemplar/dag under 2011. Se: http://www.ts.se/Mediefakta/Dagspress.aspx Ett förfrågningsunderlag ska vara så klart och tydligt utformat att en leve­ rantör på grundval av detta kan avgöra vad den upphandlande enheten till­ mäter betydelse vid upphandlingen och att en utvärderingsmodell ska vara så utformad att den är ägnad att leda till ett rättvisande resultat, dvs. att det anbud som är ekonomiskt mest fördelaktigt antas. Förfrågningsunderlag och utvärderingsmodeller som inte är optimalt utformade får godtas om under förutsättning att de principer som bär upp LOU och gemenskapsrätt­ en i åsidosätts. (RÅ 2002 ref. 50) När en upphandlande myndighet närmare bestämmer föremålet för en upp­ handling har den stor frihet. De kraven måste vara kopplade till det som ska upphandlas, dvs. de ska avse och påverka just den efterfrågade produk­ ten. De krav som myndigheten ställer upp får dock inte strida mot princi­ perna om icke-diskriminering och fri rörlighet för varor och tjänster och måste också i övrigt vara förenliga med unionsrätten. (RÅ 2010 ref. 78) I förfrågningsunderlaget uppställs som skall-krav att minst ett referensupp­ drag avseende leverans av redaktionell spelinformation till spelbolag som finns representerade på butiks- och/eller internetsidan ska redovisas. Som utvärderingskriterium anges, när det gäller referensuppdrag, att anbudsgi­ vare som kan verifiera ytterligare genomförda referensuppdrag utöver det 9 10 FÖRVALTNINGSRÄTTEN DOM 15692-12 I STOCKHOLM Allmänna avdelningen obligatoriska skall-kravet får 10 poäng per uppdrag. Vidare anges att refe­ rensuppdragen ska ha utförts för rikstäckande dagstidningar med en upp­ laga som uppgår till minst 100 000 st exemplar per dag under år 2011. Dagens Spel har anfört att det angivna skall-kravet och utvärderingskrite­ riet ska läsas tillsammans, vilket innebär att det är omöjligt att uppfylla. Enligt förvaltningsrättens mening framgår det av ordalydelsen att skall­ kravet avser uppdrag för spelbolag medan utvärderingskriteriet avser upp­ drag som ska ha utförts för rikstäckande dagstidningar med viss upplaga. Därtill följer att det, som Dagens Spel har påpekat, i annat fall inte skulle ha varit möjligt att få poäng i denna del av utvärderingen. Även om för­ frågningsunderlaget i dessa avseenden inte är optimalt utformat får det anses tillräckligt klart och tydligt formulerat. Dagens Spel har vidare anfört att kriteriet är oproportionerligt och konkur­ renshämmande eftersom bolagets angivna referenser når ut till en större andel av mottagarkretsen och att endast en anbudsgivare fått poäng i den delen av utvärderingen. Bolaget har även anfört att det föreligger en sam­ manblandning av kvalificerings- och utvärderingfasen i upphandlingen. Enligt praxis kan referenser användas både i kvalificeringsfasen och i ut­ värderingsfasen om vissa förutsättningar är uppfyllda. Referenser från lik­ värdiga uppdrag får användas som utvärderingskriterier om det kan antas ge relevant information för bedömningen av vilket anbud som är mest eko­ nomiskt fördelaktigt. Enligt förvaltningsrättens mening kan de referenser som har efterfrågats vid utvärderingen ge relevant information för bedöm­ ningen av vilket anbud som med hänsyn till kvaliten är det mest ekono­ miskt fördelaktiga. Det är inte heller visat att utvärderingskriteriet har ut­ formats på ett sådant sätt att endast en potentiell leverantör har kunnat vinna upphandlingen. Kriteriet kan därför inte anses oproportionerligt eller strida mot någon annan princip enligt LOU på det sätt som Dagens Spel 11 FÖRVALTNINGSRÄTTEN DOM 15692-12 I STOCKHOLM Allmänna avdelningen har anfört. Dagens Spel har inte heller i övrigt visat att Svenska Spel vid utvärderingen och poängsättningen skulle ha frångått de kriterier och krav som anges i förfrågningsunderlaget eller att förfarandet inneburit att kraven i l kap. 9 § LOU åsidosatts. Skäl för ingripande enligt LOU föreligger där­ för inte på dessa grunder. Vad Dagens Spel har anfört om konkurrensklausulen i avtal mellan aktö­ rerna föranleder inte någon annan bedömning. Utvecklingsmöjligheter Utvärdering vid offentlig upphandling ska göras objektivt i den meningen att inga ovidkommande hänsyn får tas. Det är dock ofrånkomligt att även en objektiv bedömning av inkomna anbud kan rymma ett visst mått av skönsmässighet eller subjektivitet som måste godtas under förutsättning att den upphandlande myndigheten håller sig inom ramen för vad förfråg­ ningsunderlaget kan anses tillåta. Det är endast direkta felbedömningar eller andra brister av viss omfattning som bör leda till ett ingripande enligt LOU. Dagens Spel har anfört att Svenska Spel har gjort en felaktig utvärdering avseende utvecklingsmöjligheter av Expressens och OTW:s anbud. Enligt förvaltningsrättens mening har bolaget emellertid inte förmått visa att Svenska Spels bedömning och poängsättning vid utvärderingen av anbuden skulle ha baserats på annat än sakliga grunder eller att förfarandet inneburit att kraven i l kap. 9 § LOU åsidosatts. Skäl för ingripande enligt LOU före­ ligger således inte på denna grund. Skada Svenska Spel har medgett att anbudet från Expressen inte uppfyllde an­ givna skall-krav i förfrågningsunderlaget och därför skulle ha förkastats. 12 FÖRVALTNINGSRÄTTEN DOM 15692-12 I STOCKHOLM Allmänna avdelningen Förvaltningsrätten konstaterar dock att Dagens Spel på grund av detta inte har kunnat visa att bolaget har lidit skada eller kan komma att lida skada Det saknas därför skäl för ingripande enligt LOU. Sammantaget finner förvaltningsrätten att förutsättningar för ingripande enligt 16 kap. 6 § LOU inte föreligger. Dagens Spels ansökan om över­ prövning ska därför avslås. HUR MAN ÖVERKLAGAR, se bilaga (DV 3109/lA LOU). Robert Johansson rådman Föredragande har varit Theresa Winnberg Elliot. I.. J.'----;n,,.t till! SVERIGES DOMSTOLAR HUR MAN ÖVERKLAGAR - PRÖVNINGSTILLSTÅND Den som vill överklaga förvaltningsrättens beslut ska skriva till Kammarrätten i Stockholm. Skrivelsen ska dock skickas eller lämnas till förvaltningsrätten. Överklagandet ska ha kommit in till förvaltningsrätten inom tre veckor från den dag då klaganden fick del av beslutet. Tiden för överklagandet för offentligpart räknas emellertid från den dag beslutet meddelades. Om sista dagen för överklagandet infaller på lördag, söndag eller helgdag, midsommarafton, julafton eller nyårsafton räcker det att skrivelsen kommer in nästa vardag. För att ett överklagande ska kunna tas upp i kammarrätten fordras att prövningstillstånd meddelas. Kammarrätten lämnar prövningstillstånd om det är av vikt för ledning av rättstillämpningen att överklagandet prövas, anledning förekommer till ändring i det slut vartill förvaltningsrätten kommit eller det annars finns synnerliga skäl att pröva överklagandet. Om prövningstillstånd inte meddelas står förvaltningsrättens beslut fast. Det är därför viktigt att det klart och tydligt framgår av överklagandet till kammarrätten varför man anser att prövningstillstånd bör meddelas. Skrivelsen med överklagande ska innehålla 1. den klagandes namn, personnummer, yrke, postadress och telefonnummer. Dessutom ska adress och telefonnummer till arbetsplatsen och eventuell annan plats där klaganden kan nås för delgivning lämnas om dessa uppgifter inte tidigare uppgetts i målet. Om någon person- eller adressuppgift ändras är det viktigt att anmälan snarast görs till kammarrätten, 2. det beslut som överklagas med uppgift 3. om förvaltningsrättens namn, målnummer samt dagen för beslutet, 4. de skäl som klaganden anger till stöd för begäran om prövningstillstånd, 5. den ändring av förvaltningsrättens beslut som klaganden vill få till stånd, 6. de bevis som klaganden vill åberopa och vad han/hon vill styrka med varje särskilt bevis. Skrivelsen ska vara undertecknad av klaganden eller hans ombud. Adressen till förvaltningsrätten framgår av beslutet. Om klaganden anlitar ombud ska denne sända in fullmakt i original samt uppge sitt namn, adress och telefonnummer. Om någon person- eller adressuppgift ändras, ska Ni utan dröjsmål anmäla ändringen till kammarrätten. I mål om överprövning enligt lagen (2007:1091) om offentlig upphandling eller lagen (2007:1092) om upphandling inom områdena vatten, energi, transporter och posttjänster får avtal slutas innan tiden för överklagande av rättens dom eller beslut har löpt ut. I de flesta fall får avtal slutas när tio dagar har gått från det att rätten avgjort måiet eller upphävt ett interimistiskt beslut. I vissa fall får avtal slutas omedelbart. Ett överklagande av rättens avgörande får inte prövas sedan avtal har slutits. Fullständig information finns i 16 kapitlet i de ovan angivna lagarna. Behöver Ni fler upplysningar om hur man överklagar kan Ni vända Er till förvaltningsrätten. DV 3109/lA LOU