. Sida 1(7) Dok.Id 1110856 Postadress 115 76 Stockholm Besoksadress Tegeluddsvagen I Telefon Telefax 08-561 680 00 08-561 680 0 I E-post· avd20 fst@dom.se www.domstol.se/forvaltrungsratt Expeditionstid mandag-fredag 08 00- 16 00 FORVALTNINGSRATTEN I STOCKHOLM Avdelning 20 DOM 2019-06-28 Meddelad i Stockholm Mal nr 9041-19 SOKANDE Multilens AB, 556265-1439 Box 220 435 25 Molnlycke MOTPARTER 1. Region Stockholm 2. Region Gotland Ombud for 1 och 2.: Stockholms lans sjukvardsomrade (SLSO) E-post SAKEN Offentlig upphandling FORVALTNINGSRATTENS AVGORANDE Forvaltrungsratten avslar Multilens AB s ansokan om overprovning. FORVALTNINGSRATTEN DOM ISTOCKHOLM BAKGRUND Stockholms lans sjukvardsornrade (SLSO) genornforde en upphandling av forstoringsglas, luppar och kikare (HMS 1802-1) for Region Stockholm och Region Gotland. Syftet med upphandlmgen var att tillhandahalla syn­ hjalpmedel for forskrivning. Upphandlingen genomfordes som ett oppet forfarande dar anbud antogs baserat pa det ekonomiskt mest fordelaktiga anbudet med grunden pris enhgt lagen (2016:1145) om offentlig upphandling, harefter LOU. I tilldelningsbesluten daterade den 10 april 2019 tillclelades Multilens AB (bolaget) inte kontrakt i anbudsornradena 22 och 23 eftersom bolaget inte ansags uppfylla de obligatoriska kraven i upphandlingsunderlaget. Bolaget tilldelades inte heller kontrakt i anbudsornrade 25 med hanvisning till att det inte hade lamnat det ekonomiskt mest fordelaktiga anbudet I anbudsornrade 33 hade bolaget inte larnnat nagot anbud. YRKANDENM.M. Bolaget ansoker om overprovning av upphandlingen och har som huvudskal for detta uppgett foljande Enhgt fragor och svar under upphandlmgen ska forhallandet mellan forstonngsgrad och dioptrital beraknas genom att dividera dioptritalet med fyra. Denna princip har inte alltid anvants vid utvarderingen. SLSO bestrider bifall till ansokan om overprovning och for bl.a. fram foljande. Bolaget har inte kunnat visa att SLSO brutit mot vare sig de grundlaggande principerna eller ovriga bestammelser i LOU Darutover har bolaget i tva fall inte visat att det lidit skada eller riskerar att Iida skada pa gruncl av upphandlmgsfel. Den 21 februari 2019 har SLSO angivit i fragor och svar att kraven pa forstonngsgrad/clioptn sa som de ar uttryckta i kravspecifikationen galler Detta har foljts vid anbudsutvarderingen. Sida2 r 9041-19 FORVALTNINGSRATTEN DOM I STOCKHOLM SKA.LEN FOR AVGORANDET Utgangspunkter for prdvningen I 4 kap. 1 § LOU anges att upphandlande myndigheter ska behandla leverantorer pa ett likvardigt och icke-diskriminerande satt samt genornfora upphandlmgar pa ett oppet satt. Upphandlingar ska vidare genomfciras i enlighet med principerna om omsesidigt erkannande och proportionalitet. Av 20 kap. 6 § fcirsta stycket LOU framgar att ratten ska besluta att en upphandling ska goras om eller att den :far avslutas forst sedan rattelse har gjorts om den upphandlande myndigheten har brutit mot nagon av de grundlaggande principerna i 4 kap. 1 § LOU eller nagon annan bestammelse i denna lag och detta har medfcirt att leverantoren har lidrt skada eller kan komma att hda skada. Detta galler oavsett hur yrkandena har utformats (se rattsfallen HFD 2012 ref. 2, RA2005 ref. 47 och RA2008 not. 26). Det ar som huvudregel den som ansokt om overprovning som har bevisbordan for att gora sannolikt att upphandlmgen har skett 1 strid med LOU och att sokanden lidit eller nskerat Iida skada pa grund av detta. Som huvudregel galler aven att den part som gor gallande att en upphandling ar felaktig pa ett klart satt ska ange vilka ornstandigheter denne grundar sin talan pa (jfr RA 2009 ref. 69). Fragan i malet ar darfor om det finns skal for ingripande enligt LOU pa de grunder som bolaget har anfcirt. Forvaltningsrattens beddmning Anbudsomradena 22 och 23 Av upphandlingsrapporten framgar att bolaget i anbudsornradena 22 och 23 har Iamnat de lagsta jamforelseprisem a i sma anbud. Anbuden fcirkastades dock med motivermgen att de inte uppfyllt krav 26.ld respektive krav 27.ld Sida 3 9041-19 FORVALTNINGSRATTEN DOM ISTOCKHOLM om att det ska finnas fritt utrymme under linshuvudet for att mojhggora skrift bade for hcger- och vansterhanta. Bolaget har fort fram bl.a. foljande Det vinnande forslaget i anbudsornrade 22 ser ut att ha offererat en produkt med dioptritalet 8 och som ska ha en forstoringsgrad for lasglaset om 3X. Enligt den berakningsforrnel som anvants blir dock forstoringsgraden 2X for det vinnande anbudet och darrned uppfylls inte det obligatoriska kravet pa en forstoringsgrad mom spannet 2,5X- 3,5X Den lagre forstoringen ger ett storre avstand fran lms till skrivyta, alltsa en mojlighet att skriva. Vidare ar det i princip samma produkt som bolaget offererat i anbudsornrade 21 och som dar antagits, men forkastats i anbudsornrade 22. Vad avser anbudsornrade 23 uppfyller inte det vmnande anbudet heller har clet obligatoriska kravet som stallts pa lasglasets forstoringsgracl om minst 3,6X. Detta da dioptritalet ar 12 for proclukten vilket ger en forstoringsgrad om endast 3X . Det a r aven sa att avstandet generellt mellan lms och skrrvyta vid clessa hoga clioptrital ar sa lagt att mojligheten att kunna skriva under ar oerhort tveksamt. SLSO har fort fram bl.a. foljande. Bolagets anbud i anbudsornrade 22 respektive 23 har vid utprovning inte uppfyllt kravet pa fritt utrymme under hnshuvudet och har darfor forkastats. Bolagets produkt som utvarderades 1 anbudsornrade 21 hade ca 60 procent mer fntt utrymme an produkten i anbudsornrade 22, vilket mojliggjorde skrift. Anbuden fran den vinnande leverantoren uppfyller de krav som ar stallda i upphandlingsunderlaget 1 anbudsornradena 22 och 23 och har darfor antagits. Forvaltningsratten konstaterar att bolagets bada anbucl forkastats med anlednmg av att anbuden inte uppfyllt obligatoriska krav i upphandlmgs­ underlaget. Bolaget har inte kommit 111 med nagot underlag till stcd for srtt pastaende om att SLSOs berakrungar varit felaktiga och att vinnande anbucl i anbudsornradet 22 respektive 23 darfor mte uppfyllt de obligaton ska Sida 4 9041-19 FORVALTNINGSRATTEN DOM ISTOCKHOLM kraven som uppstallts. Vidare har inte bolaget lamnat m nagra uppgifter till stod for att bolagets produkt i anbudsornrade 21 i princip ar motsvarande produkt som man offererat i anbudsornrade 22. Av de handlingar som firms i malet framgar istallet art det finns en vasentlig skillnad vad galler fritt utrymme mellan de tva olika produkterna. Enligt forvaltningsratten har bolaget inte gjort sannolikt art SLSO har brutit mot de grundlaggande principerna i 4 kap. 1 § LOU eller nagra andra bestammelser i denna lag genom att ha forkastat bolagets anbud i denna del. Bolaget har darrned mte heller lidit nagon skada eller riskerat att Iida skada pa grund av nagot fel vid upphandlingen. Anbudsomradena 25 och 33 Av upphandlmgsrapporten framgar att 1 anbudsornrade 25 har en annan leverantors anbud antagits an bolagets eftersom det ansetts vara det ekonomiskt mest fordelaktiga anbudet I anbudsornrade 33 har bolaget mte Iarnnat nagot anbud Bolaget har fort fram bl.a. foljande Vmnande anbud i anbudsornrade 25 uppfyller inte kravet pa efterfragad forstoringsgrad for luppen som ska vara mom spannet 8X- 10X. Det vinnande anbudet har offererat en produkt med dioptritalet 28 som det kallar for 8X, men som motsvarar en forstoringsgrad om 7X. Inte heller bolagets produkt uppfyller kravet. Foljaktligen borde ingen leverantor ha vunnit detta anbudsornrade. Nar det galler anbuds­ ornrade 33 ifragasatts att vinnande anbud uppfyller krav 37 2a som anger att lmshuvudet ska finnas i minst 8 chka forstoringsgrader inom spannet 3X- l 5X. Vinnande leverantor presenterar enhgt den leverantorens hemsida endast 7 stycken ohka forstoringsgrader for linshuvudet som uppfyller dessa krav Dessutom har vinnande anbud andra varianter inom samma produkt­ kategori som anvander sig av en annan formell. Bolaget lamnade inte nagot Sida 5 9041-19 Sida 6 FORVALTNINGSRATTEN DOM 9041-19 . ISTOCKHOLM anbud eftersom bolagets starkaste produkt inte uppfyller kravet pa en forstonngsgrad om 15X. SLSO har fort fram bl.a. foljande. Bade den vinnande leverantoren och bolagets anbud har vid utvarderingen visat stg uppfylla kraven sa som de a r stallda i upphandlingsunderlaget i anbudsornrade 25. Den vinnande leverantorens anbud antogs eftersom det var det ekonomiskt mest fordelaktiga. Bolaget har inte heller visat pa vilket satt det lidit skada eller riskerar att Iida ska pa gruncl av upphancllmgsfel eftersom bolaget angett att bolagets egna anbucl inte borcle ha antagits. Nar clet galler anbudsornrade 33 uppfyller anbudet fran vinnancle leverantor kraven i upphandlings­ unclerlaget. Vaci bolaget anfort eller vilka proclukter som finns med pa en hemsicla saknar relevans. Bolaget har inte heller visat att clet Iidrt eller riskerar att Iida ska pa grund av upphancllmgsfel eftersom bolaget inte larnnat nagot anbud Forvaltnmgsratten konstaterar att en annan leverantor an bolaget lamnat clet prisrnassigt lagsta anbuclet I anbudsornrade 25 och att bolaget mte lamnat nagot anbucl 1 anbudsornrade 33 Bolaget har inte kommit in med nagot unclerlag till stod for att de vmnancle leverantorerna mte uppfyllt de obhgatoriska krav som stallts 1 anbudsornradena 25 och 33. Vad galler anbudsornrade 33 anser forvaltningsratten att det saknar relevans vilka produkter som finns med pa en hemsida nar den vmnande leverantorens anbucl uppfyller de obligatoriska kraven 1 upphancllingsunderlaget. Enhgt forvaltrungsratten har bolaget mte gjort sannohkt att SLSO har brutit mot de grundlaggande principerna i 4 kap 1 § LOU eller mot nagon annan bestarnmelse 1 clenna lag genom att ha forkastat bolagets anbud och genom att anta anbucl fran annan leverantor I clenna clel. Bolaget har darrned mte heller hdit nagon skacla eller nskerat att Iida skacla. FORVALTNINGSRATTEN DOM I STOCKHOLM Sammanfattning Forvaltningsratten anser att bolaget mte har gJ01i sannolikt att SLSO har brutit mot de grundlaggande principerna i 4 kap. 1 § LOU eller mot nagon annan bestammelse i denna lag genom att forkasta bolagets anbud i anbudsornrade 22, 23 och 25, samt genom att anta anbud fran annan leverantor i anbudsornrade 33. Eftersom det saknas skal for ingripande enligt LOU pa de gruncler som bolaget har anfort ska ansokan om over­ provrung avslas. HUR MAN OVERKLAGAR Detta avgorande kan overklagas. Information om hur man overklagar finns i bilaga 1(FR-05). Anna Karin Andersson Radman Forvaltningsrattsnotarien Henrie Gyllenram har foredragit malet. Sida 7 9041-19 N Overklaga skriftligt inom 3 veckor Tiden raknas oftast fran den dag som ru fick del av beslutet. I vissa fall raknas nden 1 stallet fran beslutets datum. Det galler om beslutet avkunnades vid en muntlig forhandhng, eller om ratten vid forhandhngen gav besked om datum for beslutet. For myndigheten raknas tiden alltid fran beslutets datum. Observera att overklagandet rnaste ha kommit m till domstolen nar tiden gar ut. Vilken clag garticlen ut? Sista dagen for overklagande ar samma veckodag som tiden borjar raknas, Om ru exernpelvis fick del av beslutet mandagen den 2 mars gar tiden ut mandagen den 23 mars. Om sista clagen infaller pa en lordag, sondag eller helgclag, rmdsornmarafton, julafton eller nyars­ afton, racker clet att overklagandet kommer 1n nasta varclag. Tank pa detta i ma! om overprovning av upphandling I vissa fall kan myndigheten rnga avtal efter 10 dagar fran det att domstolen avgJort malet eller upphavt ett mtenrrususkt beslut, och 1 vissa fall far myndigheten mga avtal omedelbart. Efter att avtal har slunts far kanun arratten 111te overprova upphandlrngen. Detta galler alltsa aven om tiden for overklagande fortfarande galler. Gor sa har 1. Sknv forvaltrungsrattens namn och malnummer 2. Forklara varfor ru tycker att beslutet ska andras Tala om vilken andrmg ru vill ha och varfor ru tycker att kammarratten ska ta upp ert overklagande Oas mer om provningsnllstand langre ner) 3. Tala om vilka bevis ru vill hanvisa till. Forklara vad ru vill visa med varie bevis Skicka med sknftliga bevis som trite redan finns 1 malet. 4. Lamna namn och personnummer eller orgamsattonsnummer Lamna aktuella och fullstandiga uppgifter om var domstolen kan na er postadresser, e-postadresser och telefonnummer. Om m har ett ombud, lamna ocksa ombudets kontaktuppg1fter. 5. Sktcka eller lam na 111 overklagandet till forvaltnmgsratten - adressen finns 1 beslutet. Vad hander sedan? Forvaltn111gsratten kontrollerar att overklagan­ detkomnut1111rattud Hardetkomm1t111for sent avv1sar domstolen overklagandet. Det 111nebar att beslutet galler Om overklagandet komm1t 1111ud, sluckar forvaltnmgsratten overklagandet och alla handlingar 1 malet vtdare till kammarratten I* -fl l l Sv ERIGEs D o MSTOLAR Hur man overklagar FR-05 Narmare regler finns 1den lag som galler for malet, se rutan !angst ner pa nasta sida for Den som trite ar nojd med forvaltrungsrattens beslut kan overklaga. Har framgar hur det gar till. hanvisrungar. www.domstol.se Sida 1 av 2 Har ru tidigare fatt brev genom forenklad delgrvrung kan aven kamm arratten skicka brev pa detta satt. Provningstittstand i kammarratten Naroverklagandetkommer1n tillkammar­ ratten tar domstolen forst stallrnng till om malet ska tas upp till provrnng. Kammarratten ger provrungstillstand 1 fyra olika fall. • Domstolen bedomer att det £inns anlednmg att tvivla pa att forvaltrungs­ ratten dom t ratt. • Domstolen anser att det inte gar att bedom a om forvaltrnngsratten dom t ratt utan att ta upp malet. • Domstolenbehavertauppmaletforatt ge andra domstolar vagledrnng 1ratts­ tillarnprungen. • Domstolen bedomer att det finns synnerliga skal att ta upp malet av nagon annan anledrnng. Om ill zntefar provrungsullstand galler det overklagade beslutet. Darfor ar det viktigt att 1 overklagandet ta med allt ill vill fora fram. Viii ni veta mer? Ta kontakt med forvaltrnngsratten om ru har fragor. Adress och telefonnumm er Iinns pa forsta sidan 1beslutet. Mer inforrnauon finns pa www.dom stol.se. For fullstandig information, se: • lag (2016:1145) om offentlig upphandling, 20 kap • lag (2016:1146) om upphandling mom forsorjrungsscktorerna, 20 kap. • lag (2011 1029) om upphandling pa forsvars- och sakerhetsornradet, 16 kap. • lag (2016:1147) om upphandling av koncessioner, 16kap. • lag (2016:1145) om offentlig upphandling, 20 kap. • lag(2016:1146)omupphandlingmom forsorjrungssektorn, 20 kap. www.domstol.se Sida 2 av 2