LÄNSRÄTTENI SÖDERMANLANDS LÄN Handläggare: Madeleine Åkerlund Ombud: Erika Togö Tenders Sverige AB Nygatan 20 582 19 Linköping MOTPART DOM 2009-10-13 Meddelad i Nyköping Mål nr 2501-09 Enhet 3 l ,_ ''--·-· -l- :::2;' ':.1.i_Q, - Sida 1 (5) SÖKANDE '· KONIClll'l�;,,t;.-r j AB Previa, 556235-1907 Box 4080 171 04 Solna 2ong -10- 1 c� AwJ Upphandlingsenheten i Nyköpings kommun 611 83 Nyköping SAKEN Överprövning enligt lagen (2007:1091) om offentlig upphandling (LOU) DOMSLUT Länsrätten bifaller ansökan och upphäver Nyköping kommuns tilldel­ ningsbeslut beträffande Företagshälsovård, dnr KK09/071 i den del som avser företagshälsovård, samt förordnar att anbudsprövningen ska göras om. Länsrätten förordnar att det intermistiska beslutet från den 11 september 2009 inte längre ska bestå. Dok.Id 73598 Postadress Box 194 611 25 Nyköping Besöksadress Folkungavägen 4 Telefon Telefax 0155-20 04 50 0155-20 04 90 E-post: lansrattenisodermanland@dom.se Expeditionstid måndag - fredag 09:00 - 12:00 13:00 - 15:00 LÄNSRÄTTEN I SÖDERMANLANDSLÄN DOM Sida 2 2501-09 BAKGRUND OCH YRKANDEN M.M. Nyköping kommun (kommunen) beslutade genom tilldelningsbeslut den 31 augusti 2009 att Feelgood Företagshälsovård (Feelgood) ska tilldelas uppdraget som utförare av företagshälsovård i Nyköping kommun under perioden 2010-01-01 - 2013-12-31 med möjlighet för Nyköping kommun att förlänga avtalet ytterligare ett (1) + ett (1) år. AB Previa (Previa) ansöker i en till länsrätten den 9 september 2009 in­ kommen framställning om överprövning enligt LOU samt yrkar att länsrät­ ten upphäver kommunens tilldelningsbeslut och ålägger kommunen att rätta utvärderingen på så sätt att Feelgoods anbud diskvalificeras och Pre­ via tilldelas anbudet. Till stöd för ansökan anför Previa bl.a. följande. Kommunen har i sitt förfrågningsunderlag angivit skallkrav som man se­ dan vid kvalificeringen av anbuden valt att stryka. Detta är inte tillåtet en­ ligt LOU. Kommunen ska vid kvalificering av anbud följa de skall-krav som uppställts i förfrågningsunderlaget. AB Previas anbud är då det enda kvalificerade anbudet och AB Previa ska därför tilldelas uppdraget. Kom­ munen har påstått att både Feelgood och Previa saknar beteendevetare med utbildning i kognitiv beteendeterapi. Previa har till anbudet bifogat CV:n för Lotta Isoz och Anita Qurila Askelös som utvisar att dessa har KPT­ utbildning steg 1, vilket innebär att de är utbildade i kognitiv metodik och teknik och kan därmed benämnas kognitiva och beteendeinriktade terapeu­ ter. Personer som utbildas i KPT utbildas även i de metoder som KBT an­ vänder sig av. Previa har således uppfyllt detta skall-krav. Beträffande kommunens påstående om att de både anbudsgivarna har anställda som saknar särskild utbildning i specifika företagshälsovårdsfrågor så anför Previa att de har bifogat CV för totalt 33 anställda och att samtliga dessa har någon form av utbildning i företagshälsovård. Då kommunen formule­ rat skall-kravet som att de anställda ska ha någon form av utbildning i före­ tagshälsovård, bör också olika typer av företagshälsovård godkännas. Pre- Sida 3 LÄNSRÄTTENI DOM 2501-09 via har därmed uppfyllt även detta skall-hav varför samtliga skall-krav i förfrågningsunderlaget är uppfyllda. Länsrätten beslutade den 11 september 2009, med stöd av 16 kap. 2 § andra stycket LOU, att Nyköping kommuns upphandling beträffande Före­ tagshälsovård, dnr KK09/071, i den del som avser företagshälsovård i Ny­ köpings kommun inte får avslutas innan något annat har beslutats. Kommunen anför i ett yttrande till länsrätten daterat den 15 september 2009 bl.a. följande. Nyköpings kommun har i upphandlingen Företagshäl­ sovård (förenklat förfarande med rätt till förhandlingar) gjort en bedöm­ ning av anbudsgivarnas uppfyllande av samtliga kompetenshav. Beträf­ fande Previas och Feelgoods kompetens avseende beteendevetarnas inrikt­ ning på sin vidareutbildning och kravet på företagshälsovårdsutbildning för all personal har anbudsgivarna bedömts varit helt likvärdiga. Båda anbuds­ givarna har i sina anbud också intygat att man uppfyller kommunens hav. Kommunen valde trots detta att ensidigt förhandla bort de smärre krav som yrkandet avser, vilket också på ett tydligt och transparent sätt redovisats i utvärderingsrapporten. Hanteringen i fråga har inte inneburit att någon av anbudsgivarna har särbehandlats eller kunnat lida någon skada. Förfarandet har inte heller inneburit att de ursprungliga villkoren för kontraktet ändrats väsentligt. Kommunen bifaller dock Previas yrkande i den delen som avser att samtliga skall-hav ska beaktas och avser dänned att göra om anbuds­ prövningen vilket inkluderar ett nytt tilldelningsbeslut. Previa motsätter sig inte en ny anbudsprövning och nytt tilldelningsbeslut. DOMSKÄL Enligt 1 kap. 9 § LOU ska upphandlande myndigheter behandla leverantö­ rer på ett likvärdigt och icke-dishiminerande sätt samt genomföra upp- SÖDE RMANLANDSLÄN Sida 4 LÄNSRÄTTENI DOM 2501-09 handlingar på ett öppet sätt. Vid upphandlingar skall vidare principerna om ömsesidigt erkännande och proportionalitet iakttas. Av 16 kap. 2 § LOU framgår att om den upphandlande myndigheten har brutit mot de gnmdläggande principerna i 1 kap. 9 § eller någon annan bestämmelse i denna lag och detta har medfört att leverantören lidit eller kan komma att lida skada, skall rätten besluta att upphandlingen skall göras om eller att den får avslutas först sedan rättelse gjorts. Det framgår av förarbetena till lagen (prop. 2006/07: 128 s. 156) att princi­ perna för upphandlingsförfarandet skall iakttas i alla faser av upphand­ lingsförfarandet. Detta innebär t.ex. att en anbudsförfrågan inte får utarbe­ tas så, att när föremålet för upphandlingen fastställs, det försätter anbuds­ givarna i en ojämlik ställning. Anbudsförfrågan skall öppet tillställas alla, som anmält intresse eller dem som t.ex. vid selektivt förfarande har valts ut för anbudsförfarandet. Vid bedömningen av anbudsgivama och anbuden förutsätter kravet på jämlikhet att de uppställda kraven gäller samtliga an­ budsgivare på samma sätt. Av utvärderingsrapporten framgår bl.a. följande. Efter att kompletterande frågor ställts till både Feelgood och Previa konstaterades att båda anbuden uppfyller skall-kraven med två undantag. Båda anbudsgivarna har anställda som saknar särskild utbildning i specifika företagshälsovårdsfrågor och båda anbudsgivarna saknar beteendevetare med utbildning i kognitiv bete­ endeterapi. Utvärderingsgruppen valde därför att bortse från dessa skall­ krav. Av förfrågningsunderlaget framgår bl.a. föUande. Utföraren av företagshäl­ sovård skall tillhandahålla bl.a. högskoleutbildad beteendevetare med på­ byggnadsutbildning, minst steg 1, inom kognitiv beteendeterapi. Företags- SÖDERMANLANDSLÄN Sida 5 LÄNSRÄTTENI DOM 2501-09 SÖDERMANLANDSLÄN hälsovårdens anställda skall förutom sin grundutbildning även ha någon form av utbildning i företagshälsovård. Av ev för Lotta Isoz framgår bl.a. att hon har en KPT-utbildning, steg I. Av ev för Ainta Ourila Askelöf framgår bl.a. att hon har en utbildning i Kognitiv Psykoterapi, steg I. Länsrätten gör följande bedömning. Det anses följa av den s.k. likabehandlingsprincipen att den upphandlande myndigheten normalt inte får frångå ett uppställt skall-krav samt att ett anbud som inte uppfyller samtliga skall-krav inte får antas. I förevarande mål har kommunens upphandlade enhet, enligt sitt yttrande till länsrätten, valt att förhandla bort vissa skall-krav. Kommunen har vidare medgett bi­ fall till Previas yrkande att anbudsprövningen ska göras om med beaktande av samtliga skall-krav. Länsrätten finner mot bakgrund av det anförda att kommunens tilldelningsbeslut ska upphävas och förordnar att en ny an­ budsprövning, med beaktande av samtliga skall-krav, ska göras. HUR MAN ÖVERKLAGAR, se bilaga (Dv 3109/la) Helena Sohl \ J1L_1) 0CC 0<'I SVERIGES DOMSTOLAR HUR MAN ÖVERKLAGAR - PRÖVNINGSTILLSTÅND Bilaga Den som vill överklaga länsrättens beslut skall sk.riva till IZammarrätten i Stockhohn. Skrivelsen skall dock skickas eller lämnas till länsrätten. Överklagandet skall ha kommit in till länsrätten inom tre veckor från den dag då klaganden fick del av beslutet. Tiden för överklagandet för offentligpart räknas emellertid från den dag beslutet meddelades. Om sista dagen för överklagandet infaller på lördag, söndag eller helgdag, midsommarafton, julafton eller nyårsafton räcker det att skrivel­ sen kommer in nästa vardag. För att ett överklagande skall kunna tas upp i kammarrätten fordras att prövningstillstånd meddelas. Kammarrätten lämnar prövningstill­ stånd om det är av vikt för ledning av rättstil­ lämpningen att överklagandet prövas, anled­ ning förekommer till ändring i det slut vartill länsrätten kommit eller det annars finns syn­ nerliga skäl att pröva överklagandet. Om prövningstillstånd inte meddelas står läns­ rättens beslut fast. Det är därför viktigt att det klart och tydligt framgår av överklagandet till kammarrätten varför man anser att prövnings­ tillstånd bör meddelas. Skrivelsen med överklagande skall innehålla L den klagandes namn, personnummer, yrke, postadress och telefonnummer. Dessutom skall adress och telefonnummer till arbets­ platsen och eventuell annan plats där kla­ ganden kan nås för delgivning lämnas om dessa uppgifter inte tidigare uppgetts i må­ let Om någon person- eller adressuppgift ändras är det viktigt att anmälan snar. ast görs till kammarrätten, 2. det beslut som överklagas med uppgift om länsrättens namn, målnummer samt dagen för beslutet, 3. de skäl som klaganden anger till stöd för begäran om prövn.ingstillstånd, 4. den ändring av länsrättens beslut som kla­ ganden vill få till stånd, 5. de bevis som klaganden vill åberopa och vad han/hon vill styrka med vatje sär. skilt bevis. Skrivelsen skall vara undertecknad av klagan­ den eller hans ombud. Adressen till länsrätten framgår av beslutet. Om klaganden anlitar om­ bud skall denne sända in fullmakt i original samt uppge sitt namn, adress och telefon­ nummer. www.domstol.se