LÄNSRÄTTEN I STOCKHOLMS LÄN DOM 2008-11-24 Meddelad i Stockholm Mål nr 23378-08 Rotel 551 Sida 1 (4) SÖKANDE Kommunutveckling i Sverige AB, 556481-1239 Ingenjörsgatan 38 587 37 Linköping MOTPART Arbetsförmedlingen Juridiska avdelningen 113 99 Stockholm SAKEN Överprövning enligt lagen (2007:1091) om offentlig upphandling - LOU DOMSLUT Länsrätten avslår ansökan. DokJd 38385 3 Postadress 115 76 Stockholm Besöksadress Tegeluddsvägen 1 Telefon Telefax 08-561680 00 08-561680 01 E-post: lansrattenistockholm@dornse Expeditionstid måndag - fredag 09 00-15:00 Sida 2. LÄNSRÄTTEN I DOM 23378-08 STOCKHOLMS LÄN BAKGRUND Arbetsförmedlingen genomför en upphandling av "Aktiviteter för nyanlän­ da invandrare, Syd", (dnr Af-2008/103708). Upphandlingen genomförs som en förenklad upphandling enligt 15 kap. LOU. I tilldelningsbeslut (version 3) avsänt den 20 november 2008 beslutade Ar­ betsförmedlingen att anta andra anbud än anbudet från Kommunutveckling i Sverige AB (bolaget). Beslutet motiverades med att skall-kravet om att ange vem som kommer att vara samordnare och en utförlig presentation av denna med CV eller meritförteckning inte är uppfyllt. Anbudet uppfyllde därmed inte kvalificeringsfasen och gick inte vidare till utvärdering. YRKANDEN M.M. Bolaget ansöker om överprövning och yrkar att tilldelningsbeslutet upphävs och återförvisas till Arbetsförmedlingen för ny upphandling med prövning av bolagets anbud. Till stöd för sin talan anför bolaget bl.a. följande. I bola­ gets anbud finns utförligt presenterat bolagets medarbetares bakgrund och kompetens. Vidare har bolaget mycket tydligt angivit vem som ska tilldelas uppdraget som samordnare i Malmö respektive Lund. Bolaget har dock utelämnat respektive medarbetares namn. I punkten 4.4 med rubriken "Kompetens" i förfrågningsunderlaget anges att namn och meritförteckning kommer att krävas inför avtalstecknande. Det föreligger således inget ovill­ korligt krav att presentera medarbetare med namn vid tidpunkten för läm­ nad offert. Arbetsformedlingen vidhåller sitt beslut. Sida 3 LÄNSRÄTTEN I DOM 23378-08 STOCKHOLMS LÄN DOMSKÄL Tillämpliga bestämmelser Enligt 1 kap. 9 § LOU ska upphandlande myndigheter behandla leve­ rantörer på ett likvärdigt och ickediskriminerande sätt samt genomföra upphandlingar på ett öppet sätt. Vid upphandlingar ska vidare princi­ perna om ömsesidigt erkännande och proportionalitet iakttas. Av 16 kap. 2 § LOU framgår fö\jande. Om den upphandlande myn­ digheten har brutit mot de grundläggande principerna i 1 kap. 9 § eller någon annan bestämmelse i denna lag och detta har medfört att leve­ rantören lidit eller kan komma att lida skada, ska rätten besluta att upphandlingen skall göras om eller att den får avslutas först sedan rät­ telse gjorts. Utredningen i målet I förfrågningsunderlaget, punkten 4.5 med rubriken "Samordnare", framgår bl.a. följande. "Då uppdraget innebär många löpande kontakter med bl.a. Arbetsförmedlingen, kommuner, Sfi-anordnare, företag och branschorgani­ sationer är det viktigt att leverantören kan samordna och koordinera berörda parter. [...]Anbudet skall innehålla uppgift om vem som är samordnare och en utförlig presentation med ev eller meritförteckning som bekräftar att denne har efterfrågad erfarenl1et". Av bolagets anbud, s. 18-19, framgår bl.a. följande. "Följande nya medar­ betare kommer att engageras som samordnare/projektledare i detta uppdrag: Han/hon, som vi efter tilldelningsbeslut och före avtalstecknande kan pre­ sentera med namn och ev har följande bakgrund". (Bakgrunden här ute­ lämnad av länsrätten) Av bolagets anbud, s. 21, framgår bl.a. följande. "De samordnare vi tänker er�juda är de båda nya medarbetare vars kompetens och erfarenhet vi pre­ senterat ovan under rubriken 4.3 Personella resurser med utelämnande av nanm och ev i väntan på tilldelningsbeslut". Länsrättens bedömning Fråga i målet är om den upphandling som genomförs av Arbetsför­ medlingen strider mot LOU på ett sådant sätt att länsrätten ska besluta om åtgärd enligt 16 kap. 2 § samma lag. Sida 4 LÄNSRÄTTEN I DOM 23378-08 STOCKHOLMS LÄN Länsrätten kan konstatera att det i bolagets anbud saknas uppgift om vem som ska vara samordnare för den verksamhet som upphandlingen avser. Vidare finner länsrätten att det i förfrågningsunderlaget, utifrån vilket anbudet ska utformas, anges att det skall anges vem som ska vara samordnare. Den omständigheten att det i punkten4.4. "Kompetens" i förfrågningsun­ derlaget inte krävs att namn presenteras förrän inför avtalstecknandet sak­ nar betydelse vid bedömningen av skall-kravet i punkten 4.5 "Samordnare", där det uttryckligen framgår att det ska anges vem som är samordnare. Att som upphandlande enhet anta ett anbud som inte uppfyller samtliga i förfrågningsunderlaget angivna skall-krav är ett. brott mot likabehandlings­ principen i 1 kap. 9 § LOU. Mot denna bakgrund finner länsrätten att vad bolaget anfört inte visar att upphandlingen genomförts i strid mot LOU och gemenskapsrätten. Bola­ gets ansökan om överprövning ska därför avslås. HUR MAN ÖVERKLAGAR, se bilaga (DV 3109/la) Martin Krafft länsrättsfiskal Föredragande har varit länsrättsnotarien Gösta Wallentin. SVERIGES DOMSTOLAR HUR MAN ÖVERKLAGAR .. PRÖVNINGSTILLSTÅND Den som vill överklaga länsrättens beslut skall skriva till kammarrätten i Stockholm. Skrivelsen skall dock skickas eller lämnas till länsrätten. överklagandet skall ha kommit in till länsrätten inomtreveckor fråndendagdåklaganden firk del av beslutet. Tiden för överklagandet för offentligpart räknas emellertid från den dag beslutet meddelades. Om sista dagen för överklagandet infaller på lördag, söndag eller helgdag, midsommarafton, julafton eller nyårsafton räcker det att skrivel­ sen kommer in nästa vardag. För att ett överklagande skall kunnatas upp i kammarrätten fordras att prövningstillstånd meddelas. Kammarrätten lämnar prövningstill­ stånd om det är av vikt för ledning av rättstil­ lämpningen att överklagandet prövas, anled­ ning förekommer till ändring i det slut vartill länsrätten kommit eller det annars finns syn­ nerliga skäl att pröva överklagandet. Om prövningstillstånd inte meddelas står läns­ rättens beslut fast. Det är därför viktigt att det klart och tydligt framgår av överklagandet till kammarrätten varför man anser att prövnings­ tillstånd bör meddelas. Skrivelsen med överklagande skall innehålla 1. den klagandes namn, personnummer, yrke, postadress och telefonnummer. Dessutom skall adress och telefonnummer till arbets­ platsen och eventuell annan plats där kla­ ganden kan nås för delgivning ]ämnas om dessa uppgifter inte tidigare uppgetts i må­ let. Om någon person- eller adressuppgift ändrasärdetviktigtattanmälansnarast görs till kammarrätten, 2. det beslut som överklagas med uppgift om länsrättens namn, målnummer samt dagen för beslutet, 3. de skäl som klaganden anger till. stöd för begäran om prövningstillstånd, 4. den ändring av länsrättens beslut som kla­ ganden vill få till stånd, 5. de bevis som klaganden vill åberopa och vad han/hon vill styrka med varje särskilt bevis. Skrivelsen skall vara undertecknad av klagan­ den eller hans ombud Adressen till länsrätten framgår av beslutet. Om klaganden anlitar om­ bud skall denne sända in fullmakt i original samt uppge sitt namn, adress och telefon­ nummer. Bilaga www.. domstoLse