FÖRVALTNINGSRÄTTEN I HÄRNÖSAND Sida 1 (4) DE MOTPART Ånge Fastighets & Industri AB, 556040-497 l Box5 841 21 Ånge SAKEN .. DOM 2015-01-20 Meddelad i Härnösand Mål nr 2838-14 E med enskild firma VAL Bygg, KONKURRENSVERKET 2Ct5 �Di- 2 1 � Avd Dnr KSnr Överprövning enligt lagen (2007:1091) om offentlig upphandling, LOU FÖRVALTNINGSRÄTTENS AVGÖRANDE Förvaltningsrätten avskriver målet i den del som avser ansökan om över­ prövning av tilldelningsbeslutet. . Förvaltningsrätten avslår ansökan i den del som avser överprövning av beslutet att avbryta upphandlingen. A,ktbH Dok.Id 83131 Postadress Box 314 871 27 Härnösand Besöksadress Backgränd 9 Telefon 0611-46 06 00 E-post: Telefax 0611-51 18 20 Expeditionstid måndag - fredag 08:00-16:00 forvaltningsrattenihamosand@dom.se www.forvaltningsrattenihamosand.domstol.se Sida2 FÖRVALTNINGSRÄTTEN DOM 2838-14 I HÄRNÖSAND BAKGRUND OCH YRKANDEN M.M. Ånge Fastighets & Industri AB (ÅFA) har fått i uppdrag av Humanistiska nämnden i Ånge kommun att projektera och utföra en ombyggnad av Ljungaverks skola. Med anledning härav har ÅFA genomfört en upphand­ ling genom förenklat förfarande, benämnd Totalentreprenad avseende Ljungaverks skola markarbeten, lekplats m.m. Av tilldelningsbeslut fram­ går att ÅFA valt att anta en annan leverantör än VAL Bygg. Sedan tilldelningsbeslut meddelats har VAL Bygg ansökt om överprövning av upphandlingen och yrkar att VAL Bygg ska antas som leverantör. Till grund för sin talan anför VAL Bygg i huvudsak att VAL Bygg uppfyller samtliga krav som ställs i förfrågningsunderlaget och att ÅFA därför fel­ aktigt uteslutit VAL Byggs anbud. Efter att VAL Bygg ansökt om överprövning har ÅFA den 26 september 2014 beslutat att avbiyta upphandlingen. Som skäl för beslutet anges att - styrelsen bedömer att det föreligger oklarheter kring beställningen äv hela ,,projektet varför upphandlingen avbryts. VAL Bygg begär överprövning av beslutet att avbryta upphandlingen och vidhåller sitt yrkande om att VAL Bygg ska antas som leverantör. Som skäl för sin talan anför VAL Bygg att några oklarheter inte föreligger och att beslutet att avbryta upphandlingen är felaktigt. ÅFA bestrider bifall till ansökan om överprövning och anför i huvudsak följande. Skälet till att upphandlingen avbryts är att styrelsen bedömt att det föreligger oklarheter beträffande Humanistiska nämndens löpande be­ ställningsrutiner jämfört med ursprungsuppdraget för ombyggnad av huskropp. Dessa oklarheter måste redas ut innan markarbeten överhuvud­ taget kan bli aktuella. - -- -• ·_.,.,,,.,« Sida 3 FÖRVALTNINGSRÄTTEN DOM 2838-14 SKÄLEN FÖR AVGÖRANDET En upphandling avslutas antingen genom tecknande av kontrakt eller ge­ nom beslut om att avbryta upphandlingen. ' Då upphandlingen avbrutits finns ingen upphandling längre att pröva. Med hänsyn härtill saknar förvaltningsrätten anledning att pröva VAL Byggs ansökan i den del som avser tilldelningsbeslutet. Målet ska därför avskri­ vas i denna del. VAL Bygg har dock getts möjlighet att ändra sin talan till att i stället avse avbrytandebeslutet Gfr Kammarrätten i Sundsvalls beslut den 16 april 2012 i mål nr 650-12). VAL Bygg gör därvid gällande att några oklarheter inte förelegat varför AFA:s beslut är felaktigt. -- "De grundläggande gemenskapsrättsliga principerna som ska följas- vid all qffentlig upphandling är,principerna om likabehandling, transparens (öp- . ·- __,_ penhet och förutsebarhet), proportionalitet och ömsesidigt erkännande:: vilka återfinns i 1 kap. 9 § LOU. Vidare ska en upphandlande myndighets beslut att avbryta en påbörjad upphandling motiveras av sakliga skäl som överensstämmer med grundläggande gemenskapsrättsliga regler inom of­ fentlig upphandling. Förvaltningsrätten kan konstatera att det i mål om ingripande enligt LOU som huvudprincip gäller att den part som gör gällande att en upphandling är felaktig på ett klart sätt ska ange på vilka omständigheter han grundar sin talan och att domstolens prövning är begränsad till de grunder som par­ ten har åberopat (se RÅ 2009 ref. 69). Då VAL Bygg inte närmare utveck­ lat sina grunder i detta avseende anser förvaltningsrätten inte att VAL Bygg har visat att AFA:s beslut att avbryta upphandlingen har saknat sak­ liga skäl. Inte heller har det framkommit att de unionsrättsliga principerna inte skulle ha iakttagits. Förvaltningsrätten saknar därför skäl att upphäva I HÄRNÖSAND Sida 4 FÖRVALTNINGSRÄTTEN DOM 2838-14 beslutet att avbryta upphandlingen. VAL Byggs ansökan i denna del ska därför avslås. I HÄRNÖSAND Målet har föredragits av föredraganden Lina Abrahamsson. > Om Ni vill överklaga förvaltningsrättens beslut ska Ni skriva till Kammarrätten i Sundsvall. Skrivelsen ska dock skickas eller lämnas till förvaltningsrätten. Överklagandet ska ha kommit in till förvaltningsrätten inom tre veckor från den dag då klaganden fick del av beslutet. Om beslutet har meddelats vid en muntlig förhandling, eller det vid en sådan förhandling har angetts när beslutet kommer att meddelas, ska dock överklagandet ha kommit in inom tre veckor från den dag domstolens beslut meddelades. Tiden för överklagandet för offentlig part räknas från den dag beslutet meddelades. Om sista dagen för överklagandet infaller på lördag, söndag elle.r helgdag, midsommarafton, julafton eller nyårsafton räcker det att skrivelsen ''kommer in hasta vardag. För att ett överklagande ska kunna tas upp i kammarrätten fordras att prövningstillstånd meddelas. Kammarrätten lämnar prövningstillstånd om 1. det finns anledning att betvivla riktigheten av det slut som förvaltningsrätten har kommit till, 2. det inte utan att sådant tillstånd meddelas går att bedöma riktigheten av det slut som förvaltningsrätten har kommit till, 3. det är av vikt för ledning av rättstillämpningen att överklagandet prövas av högre rätt, eller 4. det annars finns synnerliga skäl att pröva överklagandet. Om prövningstillstånd inte meddelas står förvaltningsrättens beslut fast. Det är därför viktigt att det klart och tydligt framgår av överklagandet till kammarrätten varför man anser att prövningstillstånd bör meddelas. Skrivelsen med överklagande ska innehålla 1. Klagandens person-/organisationsnummer, postadress, e-postadress och telefonnummer till bostaden och mobiltelefon. Adress och telefonnummer till klagandens arbetsplats ska också anges samt eventuell annan adress där klaganden kan nås för delgivning. Om dessa uppgifter har lämnats tidigare i målet - och om de fortfarande är aktuella - behöver de inte uppges igen. Om klaganden anlitar ombud, ska ombudets namn, postadress, e­ postadress, telefonnummer till arbetsplatsen och mobiltelefonnummer anges. Om någon person- eller adressuppgift ändras, ska ändringen utan dröjsmål anmälas till kammarrätten. 2. den dom/beslut som överklagas med uppgift om förvaltningsrättens namn, målnummer samt dagen för beslutet, =.i.:,,-# �;.--��->;'-: ·� � . 3. de skäl som klaganden anger till, stöd för en begäran om prövningstillS:tåndn;., 4. den ändring av förvaltningsrjittens ,� dom/beslut som klaganden vill få till stånd, 5. de bevis som klaganden vill åberopa och vad han/hon vill styrka med varje särskilt bevis. Adressen till förvaltningsrätten framgår av domen/beslutet. I mål om överprövning enligt lagen (2007:1091) om offentlig upphandling eller lagen (2007:1092) om upphandling inom områdena vatten, energi, transporter och posttjänster får avtal slutas innan tiden för överklagande av rättens dom eller beslut har löpt ut. I de flesta fall får avtal slutas när tio dagar har gått från det att rätten avgjort målet eller upphävt ett interimistiskt beslut. I vissa fall får avtal slutas omedelbart. Ett överklagande av rättens avgörande får inte prövas sedan avtal har slutits. Fullständig information finns i 16 kapitlet i de ovan angivna lagarna. Behöver Ni fler upplysningar om hur man överklagar kan Ni vända Er till förvaltningsrätten. " 0'° ...... 0C'I -...... 0\0...... ..,>0 SVERIGES DOMSTOLAR HUR MAN ÖVERKLAGAR - PRÖVNINGSTILLSTÅND WWff,damstol se