FÖRVALTNINGSRÄTTEN I STOCKHOLM Allmänna avdelningen DOM 2012-05-08 Meddelad i Stockholm Mål nr 8247-12 Enhet 17 Sida 1 (6) SÖKANDE Lingua Communication Nordic AB, 556863-9628 Rahsan Kilic, Gamla Värrndövägen 8 131 37 Nacka MOTPART Kammarkollegiet Box 2218 103 15 Stockholm SAKEN Överprövning enligt lagen (2007:1091) om offentlig upphandling, LOU DOMSLUT Förvaltningsrätten avslår ansökan om ingripande enligt LOU. Förvaltningsrättens interimistiska beslut meddelat den 19 april 2012 upp­ hör därmed att gälla. Dok.Id 238671 Postadress Besöksadress Telefon 08-561 680 01 forvaltn:ingsrattenistockholm@dom.se Expeditionstid måndag - fredag 09:00-15:00 115 76 Stockholm E-post: Tegeluddsvägen 1 08-561 680 00 Telefax Sida 2 FÖRVALTNINGSRÄTTEN DOM 8247-12 Allmänna avdelningen BAKGRUND OCH YRKANDEN M. M. Kammarkollegiet genomför en ramavtalsupphandling av översättnings- tjänster. Upphandlingen genomförs genom förenklat förfarande. Över 400 statliga myndigheter kommer att vara berättigade att avropa från ramavta­ let. Anbud kan lämnas inom fem olika områden; språkområde engelska, språkområde A, språkområde B, språkområde C och språkområde D. Det anbud som erbjuder lägst pris inom respektive språkområde kommer att antas. Lingua Communication Nordic AB (Linguacom) ansöker om överpröv­ ning enligt LOU och yrkar att förvaltningsrätten ska besluta att upphand­ lingen ska avbrytas. Till stöd för sin talan anför bolaget sammanfattnings­ vis följande. Kammarkollegiet ställer så stora krav att små och nystartade förmedlingar inte kan uppfylla ska-kraven gällande referenser och omsätt­ ning. Enbart förmedlingar som har en viss volym uppfyller kriterierna. Det viktigaste torde vara att krav ställs på att personalen som ska erbjuda tjäns­ ten har erfarenhet av tjänsten, inte företaget. Det borde vara möjligt att tillgodoräkna sig erfarenhet inom branschen samt kunna påvisa översättare istället för att redovisa referenser på utförda uppdrag. Det är allmänt känt att referenser inte är tillräckligt bevis för att god service och hög kvalitet garanteras. Kunskap och erfarenhet torde vara viktigare än antal referenser. Endast rimliga ska-krav får ställas. Alla leverantörer ska ges lika goda för­ utsättningar att delta i upphandlingar. Linguacom missgynnas och riskerar att gå miste om ett stort avtal trots att företaget har kompetensen. Lingucom har inte kunnat lämna anbud på hela upphandlingen då de inte hunnit få beställningar motsvarande de efterfrågande referenserna inom språkområde C och D. Deras önskan är att erbjuda en helhetslösning vilket de inte har kunnat göra. I STOCKHOLM Sida 3 FÖRVALTNINGSRÄTTEN DOM 8247-12 I STOCKHOLM Allmänna avdelningen Kammarkollegiet bestrider Linguacom:s yrkande. Till stöd för talan an­ förs sammanfattningsvis följande. Upphandlingen och förfrågningsun­ derlaget följer de grundläggande principerna i LOU. Linguacom presente­ rar ingen som helst utredning eller argumentation för sitt påstående. Det förekommer inte något krav på en viss omsättning i upphandlingen. Krav på referenser är ett utmärkt sätt att verifiera anbudsgivarens förmåga inom området. Upphandlingens krav i denna del kan aldrig anses vara för långt­ gående med hänsyn till den typ av kvalitativa tjänster som ska levereras på ramavtalet. Kravet är därmed proportionerligt. Anbudsgivare har fullstän­ dig valfrihet att åberopa annans kapacitet. Anbudsgivare kan till exempel åberopa underleverantörers uppdrag eller gå samman i eti konsortium och åberopa konsortiets referenser. Dessutom är upphandlingen uppdelad i fem olika anbudsornråden vilket ger fler anbudsgivare möjlighet att inkomma med anbud. Kammarkollegiet har härigenom beaktat små och nyetablerade företags möjligheter att delta i upphandlingen. Förutom krav på referenser innehåller upphandlingen även andra krav på kunskap och erfarenhet. Upphandlingen uppfyller principerna om likabehandling och icke­ diskriminering. DOMSKÄL Tillämpliga bestämmelser Av 1 kap. 9 § LOU framgår följande. Upphandlande myndigheter ska be­ handla leverantörer på ett likvärdigt och icke-diskriminerande sätt samt genomföra upphandlingar på ett öppet sätt. Vid upphandlingar ska vidare principerna om ömsesidigt erkännande och proportionalitet beaktas. I 16 kap. 6 § LOU anges följande. Om den upphandlande myndigheten har brutit mot de grundläggande principer som återfinns i 1 kap. 9 § LOU eller någon annan bestämmelse i LOU och detta har medfört att leverantören har lidit eller kan komma att lida skada ska rätten besluta att upphandlingen ska göras om eller att den får avslutas först sedan rättelse gjorts. Sida 4 FÖRVALTNINGSRÄTTEN DOM 8247-12 Allmänna avdelningen Utredningen i målet Av förfrågningsunderlaget framgår bland annat följande. Anbudsgivaren ska ha sådan ekonomisk stabilitet och finansiell ställning att den är tillräck­ ligt god och stabil för att uppdraget med rimlig saimolikhet kan genomfö­ ras utan risk för störningar på grund av ekonomiska problem. Anbudsgiva­ ren har möjlighet att anlita underleverantörer för utförandet av hela eller delar av tjänsten. Det finns även möjlighet att genomföra en gemensam anbudsgivning och genomföra uppdraget inom ramen för en gemensam organisation, ett så kallat konsortium. Gällande referenser avseende språkområde C och D anges i förfrågnings­ underlaget bland annat följande. Utgångspunkt vid prövningen är anbuds­ givarens skicklighet, erfarenhet, effektivitet och pålitlighet. Verksamheten ska vara så organiserad att den garanterar god service och hög kvalitet. Anbudsgivaren ska ha erforderlig personalkapacitet och kompetens för uppdragets genomförande. Det är också viktigt att samarbetet :fungerar väl, att kvaliteten på efterfrågad tjänst uppfyller ställda krav och att leverans sker som utlovats. Som bevis på teknisk förmåga och kapacitet ska bland annat referenser anges. Anbudsgivaren ska ha erfarenhet av att arbeta med översättningstjänster. För att säkerställa att anbudsgivaren är verksam inom efterfrågad tjänst ska två referenser lämnas. Referenserna ska avse uppdrag från två olika uppdragsgivare. Tidpunkt för uppdragens genomförande får inte vara äldre än tre år räknat från sista anbudsdag. Uppdragen får inte vara pågående. Referenserna ska avse uppdrag som innefattat översättning­ ar till svenska från språk som ingår i aktuellt språkområde eller översätt­ ningar från svenska till språk som ingår i aktuellt språkområde. Antalet ord ska vara hämtade från en och samma text. Referenserna ska avse uppdrag som innefattat översättning inom två olika språk som ingår i aktuellt språkområde. I STOCKHOLM Sida 5 FÖRVALTNINGSRÄTTEN DOM 8247-12 I STOCKHOLM Allmänna avdelningen Förvaltningsrättens bedömning De grundläggande principer som ska efterlevas vid all offentlig upphand­ ling är principerna om icke-diskriminering, likabehandling, transparens (öppenhet och förutsebarhet), proportionalitet och ömsesidigt erkännande. Av principen om likabehandling av leverantörer följer att samtliga anbud ska vara i överensstämmelse med bestämmelserna i förfrågningsunderlaget för att säkra möjligheten till en objektiv jämförelse av anbuden. Likabe­ handling och icke-diskriminering förutsätter att anbudsgivare behandlas lika i alla skeden av anbudsförfarandet. Proportionalitetsprincipen innebär att de krav som ställs vid en upphandling ska vara både nödvändiga och lämpliga med hänsyn till det syfte som eftersträvas. Prövningen i förvalt­ ningsrätten utgör en kontroll av om det på grundval av vad sökanden har framfört i målet finns anledning att vidta sådana åtgärder som anges i 16 kap. 6 § LOU. Det är upphandlande myndighet som beslutar om vad som ska upphandlas och ställer upp de krav som anses vara nödvändiga för att syftet med upp­ handlingen ska uppnås. Myndigheten måste utifrån den egna verksamhet­ en, undersökningar och utredningar som har bäring på verksamheten, kän­ nedom om infrastruktur och krav på hur verksamheten ska fungera ges utrymme att utforma ett förfrågningsunderlag som man uppfattar, genom konkmTensutsättning, kan tillgodose realistiska krav. Allt under förutsätt­ ning att det inte sker i en utsträckning som innebär att grundläggande upp­ handlingsprinciper åsidosätts innebärande ett brott mot LOU. Linguacom har anfört att Kammarkollegiet i sin upphandling ställt för höga krav avseende referenser och omsättning. Som Kammarkollegiet anfört finns i upphandlingen inget ska-krav gällande omsättning. Avseende refe­ renser anser förvaltningsrätten inte att det är oproportionerligt att ställa krav på detta. De av Kammarkollegiet uppställda villkoren avseende refe- Sida 6 FÖRVALTNINGSRÄTTEN DOM 8247-12 I STOCKHOLM Allmänna avdelningen renser kan på grund av upphandlingens syfte och omfattning inte anses vara oproportionerliga. Vidare har Lingucom anfört att likabehandlingsprincipen åsidosatts och att små och nystartade företag därigenom missgynnas. Förvaltningsrätten kon­ staterar att det av förfrågningsunderlaget framgår att det både finns möjlig­ het att anlita underleverantörer och att gå samman i ett konsortium. Dessu­ tom är upphandlingen uppdelad i olika anbudso1måden. Detta tillsammans med övriga uppställda krav i förfrågningsunderlaget ger inte stöd för att stora och etablerade företag gym1as på bekostnad av mindre och nystartade företag. Likabehandlingsprincipen har således inte åsidosatts. Sammanfattningsvis kan Kammarkollegiet inte anses ha brutit mot proport­ ionalitetsprincipen eller någon av de övriga grundläggande principerna eller mot LOU. Ansökan ska därför avslås. HUR MAN ÖVERKLAGAR, se bilaga (DV 3 1 09/lA LOU) Rådman Föredragande har varit Sara Uhrbom. RMAN - PRÖVNINGSTI Den som vill överklaga förvaltcingsrä.ttens beslut ska skriva till K2rotn;rrii:tten i Stockholm. Skrivelsen ska dock slci.ckas eller iä:runas till förvaitningsrätten. Överklagandet ska ha kommit in till förvaltningsrätten inom tre veckor från den dag då kh.ganden :fick del av beslutet Tiden för överklagandet för offentligp2.L-t räknas emellertid från den dag beslutet meddelades. Om sista dagen för överkhga:o.det :infaller på lördag, söndag elle� helgdag, midsomm2r2:fton, julafton eller nyårsafton räcker det att skrivelsen kommer in nästa va.rdag. För att ett över.khgande ska knnna tas upp i bmm:att:i.tten fordras att prövningstillstånd meddelas. K2mm2rr�tten fämnn prövningstillstånd om det är av vill för ledning av rättstillämpningen att överklagandet prövas, anledning förekommer till ändring i det slut va__-rtill förvaltnin.gsrä.tten kororoit eller det ann2rs :finns synnerliga skäl att pröva överklagandet Om prövnin.gstillstånd inte meddelas står förvaltningsrä.tten.s beslut fast Det är därför viktigt att det klart och tydligt framgår av överklagandet till brnro:arriitten varför man. anser att prövn.ingstillstånd bör meddelas. Skrivelsen med överklagande ska innehålla 2. det beslut som överklagas med uppgift 3. om förvaltningsrättens namn, målrrU1JJm.er samt dagen för beslutet, 4. de skäl som klaganden anger till stöd för begäran om prövningstillstånd, 5. den. ändring av förvaltnio.gsrättens beslut som klaganden vill fa till stånd, 6. de bevis som klaganden vill åberopa och vad han/hon vill styrka med varje särskilt bevis. Skrivelsen ska v2ra undertecknad av klaganden. eller hans oro.bud. Adressen till förvaltn.in.gsrätten. framgår av beslutet Om klaganden an.litar ombud ska denne sända in :fuilro.akt i original samt uppge sitt namn, adress och telefonnummer. Om någon person- eller adressuppgift än.dras, ska Ni utan dröjs:tJJ.ål anm81:a ändringen. ti.11 kamm:arfrtten. I ri:w om överprövning enligt lagen (2007:1091) om o:ffent1ig upphandling eller lagen (2007:1092) om upphandling inom områdena vatten, energi, transporter och posttjänster f'ar avtal slutas innan tiden för överklagande av rättens dom eller beslut har löpt ut I de flesta fall f'ar avtal slutas när tio dagar har gått från det att rätten. avgjort målet eller upphävt ett interimistiskt beslut I vissa fall far' avtal slutas omedeJbart Ett överklagande av rättens avgörande far inte prövas sedan avtal har slutits. Fullständig information :finns i 16 kapitlet i de ovan an.givnå 1aga:tna. Behöver Ni fler plysningar om. hur .tnan up överklagar kan Ni vända E.t ti.11 förvaltningsrätten.. DV3109/1ALOU .. 1. den fil¾o-aD.des rumi:o., personnu:rnm.er, yrke, postadress och telefonnummer. Dessutom ska adres·s och telefonnutDmer till 2rbetsplatsen och · eventuell anrun plats där klaganden bn nås för delgivning lämnas om dessa uppgifter inte ti.dig2re uppgetts i målet Om någon person- eller adressuppgjft ändras är det viktigt att 2nm2ho sru.:rast görs till bmm:att?.tten,