FÖRVALTNINGSRÄTTEN DOM I JÖNKÖPING 2019-05-13 Mål nr 1760-19 Sida 1 (5) SÖKANDE Tunstall AB, 556135-1197 Box 9028 200 39 Malmö MOTPART Mariestads kommun 542 86 Mariestad SAKEN KONKURRENSVERKET 2019 -05- 1 4 Avd Dnr KSnr Aktbil Meddelad i Jönköping Överprövning enligt lagen om offentlig upphandling, LOU FÖRVALTNINGSRÄTTENS AVGÖRANDE Förvaltningsrätten avslår ansökan om överprövning. BAKGRUND Dok.Id 292550 Postadress Box 2201 550 02 Jönköping Besöksadress Hamngatan 15 Telefon Telefax 036-15 66 00 E-post: forvaltningsrattenijonkoping@dom.se ,v,-vw. forvaltningsrattenijonkoping.domstol.se Expeditionstid måndag-fredag 08:00-16:00 Mariestads kommun ("Kommunens") genomför en upphandling benämnd "Trygghetslarm och relaterade lösningar för Välfärdsteknologi 17/38". Upphandlingen avsåg trygghetslarm och relaterade lösningar för välfärds­ teknologi för olika typer av boenden inom sektor stöd och omsorg. Upp­ handlingen genomfördes som ett förenklat förfarande enligt LOU. Av till­ delningsbeslutet framgår att Kommunen beslutat att tilldela avtalet i upp­ handlingen till en annan leverantör än Tunstall AB (Tunstall). YRKANDEN M.M Tunstall yrkar att förvaltningsrätten förordnar att upphandlingen ska göras om. Kommunen anser att ansökan om överprövning ska avslås. FÖRVALTNINGSRÄTTEN I JÖNKÖPING VAD PARTERNA ANFÖR DOM Sida 2 1760�19 .,'.,., , Tunstall Enligt 6 kap. 26 § LOU kan en upphandlande myndighet begära att en an­ bud�g.ivare förtydligar sitt anbud. Detta får dock inte medföra ändringar av "väseμtliga aspekter" av anbudet eller upphandlingen. Den 30 januari 2019 bad Kommunen Tunstall under anbudspresentationen att dra bort 850 stycken låsenheter på det redan inlämnade anbudspriset gäl­ lande låsenheter för ordinärt boende. Tunstall anser att 850 stycken lå­ senheter är en väsentlig ändring av anbudet eller upphandlingen. Kommu­ nens begäran om komplementtering var en väsentlig förändring av upphand­ lingen eftersom kommunen ställde ett explicit krav om en alternativ lösning, vilket inte fanns med i förfrågningsunderlaget. Den väsentliga förändringen medförde ett åsidosättande av principerna om öppenhet och likabehandling, som anges i 4 kap. 1 § LOU. Såväl Tunstall, i egenskap av enskild anbudsgivare, som andra faktiska och potentiella an­ budsgivare lidit skada av Kommunens agerande. Skadan har uppkommit i upphandlingens konkurrensuppsökande skede. Kommunen Upphandlingens tekniska kärna är larm. För vissa områden är emellertid även andra funktion, såsom lås, efterfrågats. I upphandlingsdokumentets avsnitt 4.1.2 anges vad som efterfrågas för ordi­ närt boende. Däri framgår att för ordinärt boende efterfrågades inte lås. Vid den anbudsgenomgång som kommunen inbjöd Tunstall till framkom emel­ lertid att Tunstalls anbud avseende avsnitt 4.1.2 inte bara omfattande larm utan även lås. Detta trots att lås alltså inte efterfrågats i denna del. Kommu- Sida 3 FÖRVALTNINGSRÄTTEN DOM 1760-19 I JÖNKÖPING nen bedömde att det var tillåtet att med stöd av 4 kap. 9 § LOU möjliggöra för Tunstall att justera sitt anbud i denna del, vilket också gjordes. För att säkerställa likabehandling i denna del ställdes frågan till samtliga anbudgi­ vare. Kommunen har således inte utvärderat anbuden i strid med upphand­ lingsdokumenten. Tunstall hade uppenbarligen inte läst avsnitt 4.1.2 ordent­ ligt, utan inkluderade lås till ordinärt boende i sitt anbud. Påståendet att kommunen i samband med utvärderingen gjort väsentliga förändringar i förfrågningsunderlaget saknar således helt grund. Det kan därtill noteras att bestämmelserna i 6 kap. 26 § LOU saknar relevans, då dessa endast är tillämpliga vid konkurrenspräglad dialog. Förevarande upp­ handling genomförs som ett öppet förfarande. Tunstalls anbud uppfyllde inte de obligatoriska kraven. Kommunen har där­ för inte utvärderat anbudet. Tunstall har därför heller inte lidit skada i LOU:s mening. SKÄLEN FÖR FÖRVALTNINGSRÄTTENS AVGÖRANDE Gällande regler I 4 kap. 1 § LOU anges att upphandlande myndigheter ska behandla leve­ rantörer på ett likvärdigt och icke-diskriminerande sätt samt genomföra upphandlingar på ett öppet sätt. Upphandlingar ska vidare genomföras i en­ lighet med principerna om ömsesidigt erkännande och proportionalitet. Av 4 kap. 9 § LOU framgår att en upphandlande myndighet får tillåta eller begära att en leverantör rättar en felskrivning, felräkning eller något annat fel i en handling som har getts in av leverantören. Myndigheten får också tillåta eller begära att en leverantör fö1iydligar eller kompletterar en sådan handling. Åtgärder av detta slag ska vara förenliga med principerna om li­ kabehandling och öppenhet. Sida 4 FÖRVALTNINGSRÄTTEN DOM 1760-19 I 20 kap. 6 § LOU anges att rätten ska besluta att upphandlingen ska göras om eller att den får avslutas först sedan rättelse har gjorts om den upphand­ lande myndigheten har brutit mot någon av de grundläggande principerna i 4 kap. 1 § eller någon annan bestämmelse i denna lag och detta har medfört att leverantören har lidit eller kan komma att lida skada. Förvaltningsrättens bedömning Tunstalls gör gällande att kommunen vid anbudsutvärderingen har gjort väsentliga förändringar i förfrågningsunderlaget genom att frånfalla ett upp­ ställt krav i punkt 4.1.2 om att anbudsgivarna ska offerera låsenheter för ordinärt boende. Tunstall har vidare hänvisat till att detta har skett i strid med 6 kap. 26 § LOU. Förvaltningsrätten konstaterar inledningsvis att bestämmelsen i 6 kap. 26 § LOU riktar sig mot upphandlingar som genomförts genom upphandlingsför­ farandet konkurrenspräglad dialog. Aktuell upphandling har dock skett ge­ nom ett öppet förfarande och bestämmelsen är därmed inte tillämplig i före­ varande fall. Därutöver framgår av upphandlingsdokument punkt 4.1.2 "Or­ dinärt boende och boende för olika funktionsvariationer" att anbudsgivarna ska prissätta larm i ordinärt boende. Kommunen har således inte efterfrågat låsenheter för ordinärt boende under denna punkt i upphandlingsdokumen­ ten. Det som Tunstalls har anfört visar således inte att det har skett någon vä­ sentlig förändring avseende punkt 4.1.2. Tunstalls har därmed inte förmått göra sannolikt att kommunen har brutit mot någon av de grundläggande principerna i 4 kap. 1 § eller någon annan bestämmelse i LOU och att detta har medfört att leverantören har lidit eller kan komma att lida skada. Ansö­ kan om överprövning ska därmed avslås. I JÖNKÖPING Sida 5 FÖRVALTNINGSRÄTTEN DOM 1760-19 I JÖNKÖPING HUR MAN ÖVERKLAGAR Detta avgörande kan överklagas. Information om hur man överklagar finns i bilaga (DV FR-05). Susanne Karlberg Rådmannen Susanne Karlberg har avgjort målet. Föredragande jurist har varit Nina Melander tI!lt SVERIGES DOMSTOLAR Hur man överklagar Den som inte är nöjd med förvaltningsrättens beslut kan överklaga. Här framgår hur det går till. Överklaga skriftligt inom 3 veckor Tiden räknas oftast från den dag som ni fick del av beslutet. I vissa fall räknas tiden i stället från beslutets datum. Det gäller om beslutet avkunnades vid en muntlig förhandling, eller om rätten vid förhandlingen gav besked om datum för beslutet. För myndigheten räknas tiden alltid från beslutets datum. Observera att överklagandet måste ha kommit in till domstolen när tiden går ut. FR-05 Närmare regler finns i den lag som gäller för målet, se rutan längst ner på nästa sida för hänvisningar. Gör så här 1. Skriv förvaltningsrättens namn och målnummer. 2. Förklara varför ni tycker att beslutet ska ändras. Tala om vilken ändring ni Yill ha och varför ni tvcker att kammarrätten ska ta upp ert överklagande Oäs mer om prö..,,-ningstillstånd längre ner). 3. Tala om villrn bevis ni vill hänvisa till. Förklara vad ni vill visa med varje bevis. Skicka med skriftliga bevis som inte redan finns i målet. 4. Lämna namn och personnummer eller organisationsnummer. Lämna aktuella och fullständiga uppgifter om var domstolen kan nå er: postadresser, e-postadresser och telefonnummer. Om ni har ett ombud, lämna också ombudets kontaktuppgifter. 5. Skicka eller lämna in överklagandet till förvaltningsrätten - adressen finns i beslutet. Vad händer sedan? Förvaltningsrätten kontrollerar att överklagan­ det kommit in i rätt tid. Har det kommit in för sent avvisar domstolen överklagandet. Det innebär att beslutet gäller. Om överklagandet kommit in i tid, skickar förvaltningsrätten överklagandet och alla handlingar i målet vidare till kammarrätten. Vilken dag går tiden ut? Sista dagen för överklagande är samma veckodag som tiden börjar räknas. Om ni exempelvis fick del av beslutet måndagen den 2 mars går tiden ut måndagen den 23 mars. Om sista dagen infaller på en lördag, söndag eller helgdag, midsommarafton, julafton eller nyårs­ afton, räcker det att överklagandet kommer in nästa vardag. t Tänk på detta i mål om överprövning av upphandling I vissa fall kan myndigheten ingå avtal efter 10 dagar från det att domstolen avgjort målet eller upphävt ett interimistiskt beslut, och i vissa fall får myndigheten ingå avtal omedelbart. Efter att avtal har slutits får kammarrätten inte överpröva upphandlingen. Detta gäller alltså även om tiden för överklagande fortfarande gäller. Sida 1 av 2 Har ni tidigare fått brev genom förenklad delgivning kan även kammarrätten skicka brev på detta sätt. Prövningstillstånd i kammarrätten När överklagandet kommer in till kammar­ rätten tar domstolen först ställning till om målet ska tas upp till prövning. Kammarrätten ger prövningstillstånd i fyra olika fall. • Domstolen bedömer att det finns anledning att tvivla på att förvaltnings­ rätten dömt rätt. • Domstolen anser att det inte går att bedöma om förvaltningsrätten dömt rätt utan att ta upp målet. • Domstolen behöver ta upp målet för att ge andra domstolar vägledning i rätts­ tillämpningen. • Domstolen bedömer att det finns synnerliga skäl att ta upp målet av någon annan anledning. Om ni inte får prövningstillstånd gäller det överklagade beslutet. Därför är det viktigt att i överklagandet ta med allt ni vill föra fram. Vill ni veta mer? Ta kontakt med förvaltningsrätten om ni har frågor. Adress och telefonnummer finns på första sidan i beslutet. I\ler information finns på \V\Vw.domstol.se. För fullständig information, se: • lag (2016:114:i) om offentlig upphandling, 20 kap. • lag (2016:1146) om upphandling inom försörjningssektorerna, 20 kap. • lag (2011:1029) om upphandling på försvars- och säkerhetsområdet, 16 kap. • lag (2016:1147) om upphandling av koncessioner, 16 kap. • lag (2016:114:i) om offentlig upphandling, 20 kap. • lag (2016:1146) om upphandling inom försörjningssektorn, 20 kap. Sida 2 av 2