FÖRVALTNINGSRÄTTEN I FALUN SÖKANDE DOM 2010-09-03 Meddelad i Falun Mål nr 4023-10 Enhet 2 Sida 1 (5) Winlund Måleri AB, 556525-7069 Åsgatan 11 826 31 Söderhamn MOTPART Faxeholmen AB, 556037-1600 Box 3 826 21 Söderhamn Ombud: Kommunförbundet Inköp Gävleborg Kyrkogatan 16 826 80 Söderhanm SAKEN 2010 -09- 0 6 DokJd 13892 Postadress Box45 S-791 21 Falun Besöksadress Kullen 4 Telefon Telefax 023-383 00 00 023-383 00 80 E-post: forvaltningsrattenifalun@dom.se Expeditionstid måndag - fredag 08:00-12;00 13 00-16:00 Överprövning enligt lagen (2007:1091) om offentlig upphandling (LOU) DOMSLUT Förvaltningsrätten avslår ansökan. Förvaltningsrätten upphäver det interimistiska beslutet från den 4 juni 2010. Sida 2 FÖRVALTNINGSRÄTTEN DOM 4023-10 IFALUN BAKGRUND Kommunalförbundet Inköp Gävleborg (Inköp Gävleborg) har genomfört en upphandling för Alfta-Edsbyns Fastighetsbolag AB, Bollnäs kommun Faxeholmen AB och Söderhamns kommun avseende "Målningsarbeten Södra Hälsingland", dm 2010-2.961. Upphandlingen har genomfö1is i form av förenklat förfarande. Genom beslut den 19 juni 2010 tilldelades Niklas Österberg Måleri AB (Österbergs) kontraktet avseende Faxeholmen AB. Mats Winlund Måleri AB (Bolaget) kom på andra plats. Förvaltningsrätten beslutade den 4 juni 2010 att upphandlingen inte får avslutas innan något annat har beslutats. YRKANDEN OCH GRUNDER Bolaget yrkar i första hand rättelse och i andra hand att upphandlingen ska göras om. Till stöd för sin ansökan anför bolaget i huvudsak följande. Ut­ värderingen av kvalitet är felaktig. Vid utvärderingen avseende Söder­ hamns kommun erhöll bolaget 4 p vilket motsvarar omdömet "mycket bra" ochÖsterberg3psommotsvararomdömet"bra". Vidmotsvarandeutvär­ dering avseende Faxeholmen AB har Österberg och Bolaget fått 4 p varde­ ra, vilket Bolaget anser vara fel. Bolaget har genomfört och arbetar efter kvalitetsledningssystemet ISO 14001:2004 vilket framgår av anbudet. Då Österberg inte gör detta borde Bolaget tilldelats en högre poäng. Vidare är antalet anställda utbildade målare fler hos Bolaget än hos Österbergs vilket också motiverar en högre poäng. San1tlig personal hos Bolaget har genom­ gått grundläggande miljöutbildning och nästan alla har erhållit gesällbrev. Bolaget är dessutom med i Målarmästarna. Ingen hos Österberg har grund­ läggande mi�jöutbildning eller har gesällbrev och företaget är inte medlem i Målannästama. Även detta motiverar en högre poäng till Bolaget. Nu när företaget lagt ner och lägger ner pengar på utbildning för kvalitet och mil­ jöarbete, samt detta efterfrågas och ska bedömas enligt förfrågningslmder­ laget bör bedömningen göras på ett konekt och rättvist sätt, om inte, ska Sida 3 FÖRVALTNINGSRÄTTEN DOM 4023-10 I FALUN det inte vara ett av utvärderingskriterierna. Anbudet från Österberg är inte det ekonomiskt mest fördelaktiga. I andra upphandlingar har Bolaget fått högre poäng än Österberg. - Bolaget ifrågasä1ier vidare om Inköp Gävle­ borg förbisett Bolagets kvalitets- och miljöplaner innehållande egenkon­ troller samt nyckelhantering och sekretessavtal 111.m.. Inköp Gävleborg bestrider bifall till ansökan och anför bLa. följande. Österberg och bolaget har bedömts ha likvärdiga anbud med avseende på kvalitet och båda har fått omdömet "mycket bra". Upphandlingen har haft en mycket bra konkurrens och en bra kvalitet från samtliga anbudsgivare utifrån beställarens behov, dock kan beställaren käru1a en svårighet att vär­ dera övervärden i anbud som inte har en avgörande betydelse för den totala bedömningen. När bedö1m1ing gjmis i ett samlat betyg fim1s även en nivå av tillräcklighet i dess totala bedömning, dock poängsä1is inte övervärden i några anbud förutom när det som kan upplevas proportionerligt efier aktu­ ellt behov. När det gäller jämförelsen med upphandlingen för Söderhamns kommun så blir värderingen olika på grund av att Faxeholmen AB är ett kommunalt bostadsföretag för främst privata hyresgäster. Faxeholmen AB har inte samma lokaler eller behov som Söderhanrns kommun där fastig­ hetsbeståndet i första hand består av kommunal verksamhet. Av denna anledning värderas några saker lite olika beroende på behov och återfinns även i den totala värderingen utifrån anbudet. Såväl bolaget som Österergs har i sina respektive anbud angett ledningens utbildning och erfarenhet organisation för uppdraget personalens utbildning och erfarenhet företagets kvalitets och miljöarbete och företagets tillämpning av service Österberg har i sitt anbud redovisat utförande av egenkontroll, nyckelhan­ tering och tystnadsplikt i bolaget som delar i sitt kvalitetsarbete, vilket an­ ses vara utöver andras anbud. Dessutom har denna anbudsgivare beskrivit Sida 4 FÖRVALTNINGSRÄTTEN DOM 4023-10 IFALUN hur de ska utföra uppdraget och arbetets gång, på ett bätire säti än någon annan anbudsgivare. Eftersom arbetena kommer att utföras i privata bostä­ der i första hand värderas detta till att ha avgörande fördelar och utgör grunden för det samlade omdömet kvalitet för Österberg. När det gäller påståendet om antalet utbildade målare, gesällprov, medlemskap och ISO certifiering mm finns inte detta angivet som avgörande nivåer i förfråg­ ningsunderlaget eller på något sätt omnämnt som avgörande för betygs­ sättningen. Betygssättningen är ett samlat betyg utifrån samtliga angivna delar att redovisa miljö och kvalitetsarbete. Även Österberg har bl.a. redo­ visat företagets miljö och kvalitetsarbete. Anbuden har i övriga delar be­ dömts vara likvärdiga. Hänvisningen till en aiman måleriupphandling som inte utgår från samma förfrågningsunderlag är inte relevant. DOMSKÄL Tillämpliga bestämmelser Enligt 1 kap. 9 § LOU ska upphandlande myndigheter behandla leverantö­ rer på ett likvärdigt och icke-diskriminerande säti samt genomföra upp­ handlingar på ett öppet sätt. Vid upphandlingar ska vidare principerna om ömsesidigt erkännande och proportionalitet iakttas. Av 16 kap. 1 § första stycket LOU framgår att en leverantör som anser sig ha lidit eller kan komma att lida skada enligt 16 kap 2 § LOU får i en fram­ ställning till allmän förvaltningsdomstol ansöka om åtgärder enligt nämnda paragraf. Av 16 kap. 2 § första stycket LOU framgår att om den upphandlande myn­ digheten har brutit mot de grundläggande principerna i 1 kap. 9 § LOU eller någon annan bestämmelse i lagen och detta har medfö1i att leverantö­ ren lidit eller kan komma att lida skada, ska rätien besluta att upphandling­ en ska göras om eller att den får avslutas först sedai1 rättelse gjorts. Sida 5 FÖRVALTNINGSRÄTTEN DOM 4023-10 IFALUN Förvaltningsrätten gör följande bedömning De grundläggande principer som ska efterlevas vid all offentlig upphand­ ling är principerna om icke-diskriminering, likabehandling, transparens (öppenhet och förutsebarhet), propo1iionalitet och ömsesidigt erkännande. Prövningen i förvaltningsrätten utgör en kontroll av om det på grundval av vad sökanden har framfört i målet föms anledning att vidta sådana åtgärder som anges i 16 kap. 2 § LOU. För att ett ingripande ska bil aktuellt krävs också att sökanden kan visa att han lidit eller kan komma att lida skada på grund av att den upphandlande myndigheten brutit mot LOU. En upphandlande myndighet måste enligt förvaltningsrättens uppfattning ges ett visst utrymme vid bedömningen och utvärderingen av anbuden un­ der förutsättning att detta sker på objektiva grunder inom ramen för för­ frågningsunderlaget. Vidare bör kraven för att anse att ett upphandlingsför­ farande strider mot de principer som bär upp LOU och gemenskapsrätten ställa relativt högt. I alla upphandlingar förekommer värderingar av anbu­ den som görs av den upphandlande myndigheten. Av utredningen i det nu aktuella målet kan inte utläsas annat att utvärde­ ringen har gjorts inom ramen för förfrågningsunderlaget. Den bedömning beställaren har gjo1i att båda anbuden såvitt avser kriteriet kvalitet uppfyl­ ler kravet tillräckligt väl för att åsättas betyget 4 får enligt förvaltningsrät­ tens bedömning anses stå överensstänunelse med såväl likabehandlings­ principen som propo1iionalitetsprincipen. Ansökan ska därför avslås. Karin Forslund Johansson Rådman