FÖRVALTNINGSRÄTTEN I MALMÖ Avdelning 1 DOM 2018-12-12 Meddelad i Malmö Mål nr 10788-18 Sida 1 (6) SÖKANDE KONKURRENSVERKET, Svenska Vårdakademin AB, 559094-9276 Laxgatan 2 262 32 Ängelholm MOTPART Region Skåne Ombud: Patrik Kastberg c/o Region Skåne Koncernkontoret Avdelningen för juridik 291 89 Kristianstad SAKEN ,,,.,,.,/ ..,,..,., Överprövning enligt lagen (2016:1145) om offentlig upphandling (LOU) FÖRVALTNINGSRÄTTENS AVGÖRANDE Förvaltningsrätten avslår Svenska Vårdakademin AB:s ansökan om ingri­ pande enligt LOU. I':-,, (""' I "I.. ., iJ j:j •... ,.. 2 Avd Dnr KSnr Aktbil Dok.Id 470579 Postadress Box 4522 203 20 Malmö Besöksadress Kalendegatan 6 Telefon Telefax 040-35 35 00 040-97 24 90 E-post: forvaltningsrattenimalmo@dom.se ,vww.forvaltningsrattenimalmo.domstol.se Expeditionstid måndag-fredag 08:00-16:00 I ,. Sida 2 FÖRVALTNINGSRÄTTEN DOM 10788-18 I MALMÖ Avdelning 1 BAKGRUND Region Skåne genomför en upphandling benämnd Multimodal smärtrehabi­ litering (MMS). Upphandlingen genomförs enligt reglerna om förenklat förfarande i LOU. Tilldelningsbeslut fattades den 12 september 2018. YRKANDE OCH INSTÄLLNING Svenska Vårdakademin AB ansöker om överprövning av upphandlingen och yrkar att den ska göras om. Till grund för ansökan anförs i huvudsak följande. Upphandlingen så som den är formulerad uppfyller inte sitt syfte, vilket är av väsentlig vikt för att få ut maximal nytta av varje skattekrona. Uppdragsgivaren har inte i förfrågningsunderlaget preciserat vad man menar med multimodal smärtrehabilitering. Flera anbudsgivare, bl.a. ett av de vin­ nande anbuden, har blandat ihop multidisciplinär med multimodal. Det är uppenbart att även uppdragsgivaren har blandat ihop begreppen. Multimodal betyder inte samma sak som multidisciplinär. Det är ett missförstånd att tro att man ska ha många personalgrupper. Det har man inte ens frågat efter i upphandlingen. Multimodal avser att man ska adressera behandlingen till de tre modaliteterna; tanke, känsla och handling. Det gör man lika bra med en anställd. Där har man inte visat att man förstår själva huvudfrågan. Patienten blir inte friskare av att träffa många personer. Det ska vara en behandling som är multimodal på riktigt och inte bara som ett missförstånd. Patienten har sannolikt inte sökt vård för att få veta att det inte går att göra någonting åt sjukdomen, utan för att bli av med den. Där ska det utföras en behandling som reparerar den nervskada som orsakar patientens fysiska symptom. De psykologiska besvären förutsätts vara sekundära till lidandet. Att underlåta att behandla patientens symptom är inte seriös sjukvård. Behandlingsmetoden ska avse att göra patienten frisk och fullt arbetsför. För att upphandlingen ska få avsedd effekt på kronisk smärta ska en evidensba- Sida 3 FÖRVALTNINGSRÄTTEN DOM 10788-18 I MALMÖ Avdelning 1 serad metod anges som leverantörerna ska lämna anbud på och noggrant förklara hur den ska genomföras. Ingenstans i förfrågningsunderlaget fram­ går det heller hur resultatet av behandlingen ska följas upp och utvärderas. I upphandlingen efterfrågas inte vilken metod som anbudsgivarna ska redo­ visa och hur den är tänkt att genomföras. Detta gör att en utvärdering inte kan ske. Utvärderingen utgår från det pris som anbudsgivarna har angett på olika yrkeskategorier. Det har ingenting med multimodal att göra. En upp­ handling avseende en multimodal behandlingsmetod för kronisk smärta bör fokusera på just kronisk smärta. All kronisk smärta beror på nervskador och ska behandlas med evidensbaserad metod för detta. Därför är det helt me­ ningslöst att uppställa krav på prissättning av olika yrkeskategorier. Det råder en oförutsägbarhet rörande vad som ska utvärderas med hänsyn till den otydliga definitionen av vad som egentligen ska upphandlas. Otydlig­ heter kring definitionen av multimodal och multidisciplinär innebär att an­ budsgivarna mäts efter olika måttstockar. Det är därmed svårt att veta hur bedömningen har gjorts. Upphandlingen förefaller inte vara korrekt annon­ serad med hänsyn till lagens krav på uppdelning. Region Skåne bestrider bifall till ansökan och anför i huvudsak följande. Vad Svenska Vårdakademin AB framför förefaller utgöra kritik av hur man önskar att det uppdrag som omfattas av upphandlingen ska genomföras. De omständigheter som framförs ger inget stöd till yrkandet. Vidare är det den upphandlande myndigheten som avgör vad den vill upphandla och hur upp­ handlat uppdrag ska utföras. Begreppet multimodal smärtrehabilitering har i upphandlingen använts i dess inom branschen allmänt vedertagna betydelse. Varken vinnande anbudsgivare eller någon annan anbudsgivare har missför­ stått begreppet och alla rimligt informerade och normalt omsorgsfulla an­ budsgivare bedöms ha kunnat tolka begreppet på samma sätt. Begreppet multimodal smärtrehabilitering saknar betydelse såvitt avser själva utvärde­ ringen. Begreppet som sådant har dock viss betydelse avseende något av de FÖRVALTNINGSRÄTTEN I MALMÖ Avdelning 1 DOM Sida 4 10788-18 obligatoriska krav som en anbudsgivare måste uppfylla för att kunna antas. Vinnande anbudsgivare har uppfyllt ställda krav och det bestrids att denne blandat ihop begreppet med något annat begrepp. Den utvärdering som gjorts har genomförts i enlighet med vad som framgår av förfrågningsunderlaget och i övrigt på ett transparent och likabehand­ lande sätt. Någon utvärdering av metod ska inte göras enligt förfrågnings­ underlaget och har inte heller gjorts. Den upphandlande myndigheten har enligt praxis stor frihet att själv välja vilka tilldelningskriterier som ska till­ lämpas. De tilldelningskriterier som tillämpats inom ramen för upphand­ lingen är transparenta och tydliga samt överensstämmer med tillämpliga bestämmelser i LOU. Krav gällande uppföljning framgår i det avtal som ingår med anledning av upphandlingen samt av en bilaga till förfrågnings­ underlaget. Påståendet om att uppföljning inte ska ske bestrids. Detta är dock inte en fråga som kan prövas inom ramen för denna upphandlingspro­ cess. SKÄLEN FÖR AVGÖRANDET Tillämpliga bestämmelser En upphandlande myndighet ska enligt 4 kap. 1 § LOU behandla leverantö­ rer på ett likvärdigt och icke-diskriminerande sätt samt genomföra upphand­ lingar på ett öppet sätt. Vid upphandlingar ska vidare principerna om ömse­ sidigt erkännande och proportionalitet iakttas. Av 20 kap. 4 och 6 §§ LOU följer att förvaltningsrätten kan pröva om en upphandlande myndighet har burit mot någon bestämmelse i lagen och, på talan av en leverantör som lidit eller kan komma att lida skada, besluta att en upphandling ska göras om eller får avslutas för sedan rättelse gjorts. Sida 5 FÖRVALTNINGSRÄTTEN DOM 10788-1 8 Avdelning 1 I MALMÖ I mål om ingripande enligt LOU gäller som huvudprincip att den part som gör gällande att en upphandling är felaktig på ett klart sätt ska ange vilka omständigheter denne grundar sin talan på, och att domstolens prövning begränsas till de åberopade omständigheterna (se RÅ 2009 ref. 69). Dom­ stolens utredningsansvar i dessa mål är därmed begränsat. Förvaltningsrättens bedömning Den upphandlande myndigheten har en betydande frihet att utifrån sina be­ hov bestämma och definiera föremålet för upphandlingen. Det är också den upphandlande myndigheten som självständigt väljer vilka krav som ska stäl­ las på det som upphandlas samt vilka utvärderingskriterier som ska tilläm­ pas. Dessa krav och kriterier får accepteras om de inte är oförenliga med LOU. Att Region Skåne i upphandlingen inte har uppställt sådana krav på behandlingsmetod som Svenska Vårdakademin AB anser borde ha upp­ ställts samt tillämpat lägsta pris som utvärderingskriterium är myndighetens egna val och utgör inte grund för ingripande enligt LOU. Vad gäller åberopade brister i det av Region Skåne tillämpade förfrågnings­ underlaget kan konstateras att det för att konkurrens ska kunna ske på lika villkor krävs klara och tydliga upphandlingsdokument som ger anbudsgiva­ ren tillräcklig ledning för att kunna utforma ett konkurrenskraftigt anbud. Av underlaget ska det framgå vilka krav som måste uppfyllas för att anbudet ska kunna antas. Sådana krav måste upprätthållas och ett anbud som inte tillgodoser dessa krav får inte antas. Vidare ska en utvärderingsmodell vara utformad på ett sådant sätt att den är ägnat att leda till ett rättvisande resul­ tat, dvs. att det ekonomiskt mest fördelaktiga anbudet antas. Vad Svenska Vårdakademin AB anfört angående brister i det tillämpade förfrågningsun­ derlaget visar enligt förvaltningsrättens mening inte att förfrågningsunderla­ get har varit så otydligt utformat att det strider mot kravet på transparens eller av annan anledning är oförenligt med LOU. DOM Sida 6 FÖRVALTNINGSRÄTTEN 10788-18 I MALMÖ Avdelning 1 Mot bakgrund av det anförda samt då inte heller vad Svenska Vårdakademin AB i övrigt anfört i målet visar att Region Skåne i det aktuella upphand­ lingsförfarandet brutit mot LOU på sådant sätt att bolaget därigenom lidit skada eller riskerat att lida skada saknas grund för ingripande mot upphand­ lingen. Ansökan om överprövning ska därför avslås. HUR MAN ÖVERKLAGAR till Kammarrätten i Göteborg, se bilaga (FR-05) Bertil Idarsson Linnea Wollmann har föredragit målet. tI!!� SVERIGES DOMS'I'OLAR Hur man överklagar Den som inte är nöjd med förvaltningsrättens beslut kan överklaga. Här framgår hur det går till. Överklaga skriftligt inom 3 veckor Tidenräknasoftastfråndendagsomnifick del av beslutet. I vissa fall räknas tiden i stället från beslutets datum. Det gäller om beslutet avkunnades vid en muntlig förhandling, eller om rätten vid förhandlingen gav besked om datum för beslutet. För myndigheten räknas tiden alltid från beslutets datum. Observera att överklagandet måste ha kommit in till domstolen när tiden går ut. Bilaga 'I FR-05 Närmare regler finns i den lag som gäller för målet, se rutan längst ner på nästa sida för hänvisningar. Gör så här 1. Skrivförvaltningsrättensnamnoch målnummer. 2. Förklara varför ni tycker att beslutet ska ändras. Tala om vilken ändring ni vill ha och varför ni tycker att kammarrätten ska ta upp ert överklagande (läs mer om prövningstillstånd längre ner). 3. Tala om vilka bevis ni vill hänvisa till. Förklara vad ni vill visa med varje bevis. Skicka med skriftliga bevis som inte redan finns i målet. 4. Lämna namn och personnummer eller organisationsnummer. Lämna aktuella och fullständiga uppgifter om var domstolen kan nå er: postadresser, e-postadresser och telefonnummer. Om ni har ett ombud, lämna också ombudets kontaktuppgifter. 5. Skicka eller lämna in överklagandet till förvaltningsrätten - adressen finns i beslutet. Vad händer sedan? Förvaltningsrätten kontrollerar att överklagan­ det kommit in i rätt tid. Har det kommit in för sent avvisar domstolen överklagandet. Det innebär att beslutet gäller. Om överklagandet kommit in i tid, skickar förvaltningsrätten överklagandet och alla handlingar i målet vidare till kammarrätten. Vilken dag går tiden ut? Sista dagen för överklagande är samma veckodag som tiden börjar räknas. Om ni exempelvis fick del av beslutet måndagen den 2 mars går tiden ut måndagen den 23 mars. Om sista dagen infaller på en lördag, söndag eller helgdag, midsommarafton, julafton eller nyårs­ afton, räcker det att överklagandet kommer in nästa vardag. § cS t Tänk på detta i mål om överprövning av upphandling I vissa fall kan myndigheten ingå avtal efter 10 dagar från det att domstolen avgjort målet eller upphävt ett interimistiskt beslut, och i vissa fall får myndigheten ingå avtal omedelbart. Efter att avtal har slutits får kammarrätten inte överpröva upphandlingen. Detta gäller alltså även om tiden för överklagande fortfarande gäller. Sida 1 av 2 www.domstol.se Har ni tidigare fått brev genom förenklad delgivning kan även kammarrätten skicka brev på detta sätt. Prövningstillstånd i kammarrätten När överklagandet kommer in till kammar­ rätten tar domstolen först ställning till om målet ska tas upp till prövning. Kammarrätten ger prövningstillstånd i fyra olika fall. Vill ni veta mer? Ta kontakt med förvaltningsrätten om ni har frågor. Adress och telefonnummer finns på första sidan i beslutet. Mer information finns på www.domstol.se. .--------- -·-·-------------·------ �- För fullständig information, se: • lag (2016:1145) om offentlig upphandling, 20 kap. • lag (2016:1146) om upphandling inom försörjningssektorerna, 20 kap. • lag (2011:1029) om upphandling på försvars- och säkerhetsområdet, 16 kap. • lag (2016:1147) om upphandling av koncessioner, 16 kap. • lag (2016:1145) om offentlig upphandling, 20 kap. • lag (2016:1146) om upphandling inom försörjningssektorn, 20 kap. • • • • Domstolen bedömer att det finns anledning att tvivla på att förvaltnings­ rätten dömt rätt. Domstolen anser att det inte går att bedöma om förvaltningsrätten dömt rätt utan att ta upp målet. Domstolen behöver ta upp målet för att ge andra domstolar vägledning i rätts­ tillämpningen. Domstolen bedömer att det finns synnerliga skäl att ta upp målet av någon annan anledning. c1 ni inte får prövningstillstånd gäller det Om överklagade beslutet. Därför är det viktigt att i överklagandet ta med allt ni vill föra fram. Sida 2 av 2 www.domstol.se