LÄNSRÄTTEN I SÖDERMANLANDS LÄN Handläggare: Emma Edvardsson DOM 2009-02-11 Meddelad i Nyköping Mål nr 278-09 Enhet 7 Sida 1 (6) fä • :i Länsstyrelsen i Södermanlands län SÖKANDE . 2009-02..12 Nyköpings Hyrmaskiner Bo Zenk AB, 556212-0955 Box 530 611 10 Nyköping ij MOTPART 611 86 Nyköping SAKEN Överprövning enligt lagen (2007:1091) om offentlig upphandling (LOU) Länsstyrelsen i Södermanlands län beslutade genom tilldelningsbeslut den 19 januari 2009 att anta anbud från Skene Järn AB avseende upphandling av arbetskläder för länsstyrelsens fältverksamhet (Dnr 100-16240-2008). Nyköpings Hyrmaskiner Bo Zenk AB (Bo Zenk) ansöker i en till länsrätten den 4 februari 2009 inkommen framställan om överprövning enligt LOU och yrkar att upphandlingen ska göras om. Till stöd för ansökan anförs bl.a. följande. Länsstyrelsen har ansett att Bo Zenk inte uppfyllt skall­ kraven i punkt 1.13 "Anbudsgivaren skall inneha och redovisa sin miljöpo­ licy och sin personalpolicy". Bo Zenk har uppfyllt båda dessa krav då de svarat på punkt 1.13 i enlighet med förfrågningsunderlaget. Förutom att följa svenska lagar har även angetts - att med en naturlig medvetenhet ver­ ka för vår miljö och dess fortlevnad - att företaget har kollektivavtal och även innehar "personalmappar" som all personal får vid anställning. Läns­ styrelsen har inte i förfrågningsunderlaget begärt att varken miljöpolicyn eller personalpolicyn ska vara utformad på ett visst sätt eller uppfylla vissa ställda krav. Bo Zenk anser att både deras svar och länsstyrelsens låga formella krav gällande punkt 1.13 är proportionerliga med hänsyn till upp­ handlingens art. Vidare saknas i förfrågningsunderlaget en utvärderings­ modell vilket klart strider emot kravet på transparens i 12 kap. 2 § LOU. I förfrågningsunderlaget punkt 4 "Anbudsutvärdering" finns angivet att Dok.Id 64652 Postadress Box 194 611 25 Nyköping Besöksadress Folkungavägen 4 Telefon Telefax 0155-20 04 50 0155-20 04 90 E-post: lansrattenisodermanland@dom.se Expeditionstid måndag - fredag 09:00 - 12:00 13:00-15:00 Sida 2 LÄNSRÄTTEN I DOM 278-09 "Länsstyrelsen kommer att anta det anbud som är ekonomiskt mest före­ delaktigt med hänsyn till varans kvalitet och utformning". Bo Zenk har vid utformandet av anbudet inte kunnat veta hur länsstyrelsen skulle utvärdera priset gentemot de övriga kriterierna utformning eller kvalitet då varken viktning eller prioriteringsordning var angiven. Bo Zenk har därför tvingats gissa sig till hur länsstyrelsen skulle utvärdera pris, kvalitet och utform­ nmg. Länsstyrelsen bestrider Bo Zenks begäran om överprövning och anför i yttrande till länsrätten bl.a. följande. Förfrågningsunderlaget är uppställt så att först ska skall-krav på leverantören vara uppfyllda för att skall-kraven på varan ska prövas. När både skall-krav på leverantören och varan har uppfyllts prövas priset. Vid utvärderingen av skall-kraven på leverantören har länsstyrelsen bedömt Bo Zenks underlag som allmänt och inte specifikt för det enskilda företaget. Svenska lagar och kollektivavtal gäller för alla företag och myndigheter. Med miljö- och personalpolicies är det underför­ stått att länsstyrelsen avser det förhållningssätt, det arbetssätt, de regler och rutiner som gäller för det enskilda företaget och som är kopplat till företa­ gets verksamhet. Länsstyrelsen har inte utvärderat den vara som Bo Zenk lämnat anbud på. I tilldelningsbeslutet har länsstyrelsen dock funnit det lämpligt att ge ytterligare information som visar bl.a. att varan/produkten från Bo Zenk uppfyller de krav som länsstyrelsen efterfrågat. Länsstyrelsen kan slutligen konstatera att varan från Bo Zenk är den dyraste av de tre anbudsgivarna. DOMSKÄL Av 1 kap. 9 § LOU framgår följande. Upphandlande myndigheter ska be­ handla leverantörer på ett likvärdigt och icke-diskriminerande sätt samt genomföra upphandlingar på ett öppet sätt. Vid upphandlingar ska vidare principerna om ömsesidigt erkännande och proportionalitet iakttas. SÖDERMANLANDSLÄN Sida 3 LÄNSRÄTTEN I DOM 278-09 SÖDERMANLANDSLÄN Talan om överprövning regleras i 16 kap. 1 - 2 § § LOU. Enligt 1 § första stycket får en leverantör som anser sig ha lidit eller kan komma att lida skada enligt 2 § i en framställning till allmän förvaltningsdomstol ansöka om åtgärder enligt den paragrafen. Av 2 § första stycket framgår att rätten ska besluta att upphandlingen ska göras om eller att den får avslutas först sedan rättelse gjorts om den upphandlande myndigheten har brutit mot de grundläggande principerna i 1 kap. 9 § eller någon annan bestämmelse i denna lag och detta har medfört att leverantören lidit eller kan komma att lida skada. LOU ger inte närmare besked om hur förfrågningsunderlag ska vara utfor­ mat eller hur en utvärderingsmodell ska vara konstruerad utöver vad som kan sägas komma till uttryck i den allmänna bestämmelsen i 1 kap. 9 § LOU. I förhållande till den huvudregel om affärsmässighet som angavs i 1992 års LOU (1 kap. 4 §) innehåller den nu aktuella paragrafen inte be­ greppet affärsmässighet. Det framgår av förarbetena till lagen (prop. 2006/07: 128 s. 155-156) att avsikten är att den nu aktuella lydelsen inte ska medföra någon ändring av rättsläget vad gäller de principer som ska iakttas vid upphandling trots att begreppet affärsmässighet är utmönstrat. Principerna för upphandlingsförfarandet ska iakttas i alla faser av upphand­ lingsförfarandet. Anbudsförfrågan ska öppet tillställas alla som anmält in­ tresse. Vid bedömningen av anbudsgivarna och anbuden förutsätter kravet på jämlikhet att de uppställda kraven gäller samtliga anbudsgivare på samma sätt. Av länsstyrelsens förfrågningsunderlag under rubriken "Krav på leverantö­ ren" framgår att anbud som inte uppfyller samtliga skall-krav inte kommer att beaktas vid utvärderingen. I punkt 1.13 anges att "Anbudsgivaren skall inneha och redovisa sin miljöpolicy och sin personalpolicy". Angående detta skall-krav har Bo Zenk i sitt anbud redovisat att företagets strävan Sida 4 LÄNSRÄTTEN I DOM 278-09 och miljöpolicy är att efterleva svenska lagar och med en naturlig med­ vetenhet verka för "vår miljö och dess fortlevnad". Vad gäller personalpo­ licy har Bo Zenk angett att företaget följer svenska lagar och kollektivav­ tal. Av förfrågningsunderlaget framgår att prövningen av anbuden genom­ förts i följande steg: 1. Prövning av om anbudet inkommit i rätt tid 2. Prövning av kraven på anbudsgivaren 3. Prövning av om avtalsförslaget är undertecknat 4. Prövning av kraven på varan/�jänsten 5. Anbudsutvärde­ ring. Beträffande anbudsutvärdering anges i förfrågningsunderlaget att länsstyrelsen kommer att anta det anbud som är ekonomiskt mest fördelak­ tigt med hänsyn till bedömning av varans kvalitet och utformning. Efter det att anbudsgivaren klarat kraven på leverantören, varan och undertecknat förslag till avtal kommer länsstyrelsen att infordra en uppsättning av samt­ liga plagg från de tre till fem anbudsgivare som har lägst totalpris för en slutlig bedömning av varans utformning/kvalitet. Det anges även att samt­ liga anbud kan komma att förkastas. I tilldelningsbeslutet anges att endast en anbudsgivare (Skene Järn AB) har klarat av samtliga skall-krav på leve­ rantören och att därför endast denna anbudsgivare prövats avseende skall­ kraven på varan. Det framgår dock även att anbuden från både Skene Järn AB och Bo Zenk uppfyller de skall-krav på varan som uppställs i förfråg­ ningsunderlaget. Vidare anges att samtliga anbudsgivare har klarat av kra­ vet på undertecknat avtalsförslag. I tilldelningsbeslutet framkommer slutli­ gen att Skene Järn AB:s anbud antas, eftersom endast detta anbud ansetts uppfylla samtliga skall-krav. Länsrätten gör följande bedömning. Det ska av förfrågningsunderlaget framgå vilka krav som måste uppfyllas för att anbudet ska kunna antas. Länsrätten konstaterar att det av förfråg­ ningsunderlaget punkt 1.13 inte närmare framgår vad som åsyftas med en miljö- eller personalpolicy. Bo Zenk har- även om det redovisade innehål­ let kan tyckas vara ytterst knapphändigt- i sitt anbud redovisat företagets SÖDERMANLANDSLÄN LÄNSRÄTTEN I SÖDERMANLANDS LÄN DOM Sida 5 278-09 miljö- och personalpolicy. Bolagets anbud får därmed anses uppfylla skall­ kravet i punkt 1.13 i förfrågningsunderlaget. Av tilldelningsbeslutet fram­ går att Bo Zenks anbud uppfyller övriga skall-krav. I länsrätten har länsstyrelsen anfört att anbudet från Bo Zenk är dyrare än de två övriga anbuden. Av villkoren för upphandlingen följer emellertid att vid anbudsutvärderingen ska det anbud antas som är ekonomiskt mest för­ delaktigt med hänsyn till varans kvalitet och utformning. I målet är således visat att länsstyrelsen brustit i upphandlingsförfarandet genom att utesluta Bo Zenk från anbudsutvärdering. Bo Zenk får också anses ha visat att bristen är sådan att den medfört att bolaget lidit eller kunnat komma att lida skada. Förutsättningar för åtgärd med stöd av 16 kap. 2 § LOU föreligger därför. Domstolen har enligt detta lagrum att, oavsett hur yrkandet utformats, välja mellan att besluta att upp­ handlingen ska göras om eller att den ska rättas. Den brist som konstaterats kan inte anses ha påverkat upphandlingens konkurrensuppsökande skede, utan i stället det senare stadium i förfarandet då anbud har lämnats och prövningen av leverantör och anbud ska göras. Det är därför tillräckligt att utvärderingsfasen av upphandlingen rättas. Denna rättelse ska bestå i att länsstyrelsen prövar och utvärderar Bo Zenks anbud. Bolagets överklagande ska bifallas endast på sätt som nu sagts. DOMSLUT Länsrätten bifaller ansökan och förordnar att Länsstyrelsen i Söderman­ lands län får avsluta upphandlingen först sedan Nyköpings Hyrmaskiner Bo Zenk AB:s anbud prövats och utvärderats. DOM Sida 6 LÄNSRÄTTEN I 278-09 SÖDERMANLANDSLÄN HURMAN ÖVERKLAGAR,sebilaga(Dv3109/1a) :Iiltili1 SVERIGES DOMSTOLAR HUR MAN ÖVERKLAGAR - PRÖVNINGSTILLSTÅND t'�NJ,1 Bilaga Den som vill överklaga länsrättens beslut skall skriva till Kammarrätten i Stockholm. Skrivelsen skall dock skickas eller lämnas till länsrätten. Överklagandet skall ha kommit in till länsrätten inom tre veckpr från den dag då klaganden fick del av beslutet. Tiden för överklagandet för offentligpart räknas emellertid från den dag beslutet meddelades. Om sista dagen för överklagandet infaller på lördag, söndag eller helgdag, midsommarafton, julafton eller nyårsafton räcker det att skrivel­ sen kommer in nästa vardag. För att ett överklagande skall kunna tas upp i kammarrätten fordras att prövningstillstånd meddelas. Kammarrätten lämnar prövningstill­ stånd om det är av vikt för ledning av rättstil­ lämpningen att överklagandet prövas, anled­ ning förekommer till ändring i det slut vartill länsrätten kommit eller det annars finns syn­ nerliga skäl att pröva överklagandet. Om prövningstillstånd inte meddelas står läns­ rättens beslut fast. Det är därför viktigt att det klart och tydligt framgår av överklagandet till kammarrätten varför man anser att prövnings­ tillstånd bör meddelas. Skrivelsen med överklagande skall innehålla 1. den klagandes namn, personnummer, yrke, postadress och telefonnummer. Dessutom skall adress och telefonnummer till arbets­ platsen och eventuell annan plats där kla­ ganden kan nås för delgivning lämnas om dessa uppgifter inte tidigare uppgetts i må­ let. Om någon person- eller adressuppgift ändras är det viktigt att anmälan snarast görs till kammarrätten, 2. det beslut som överklagas med uppgift om länsrättcns namn, målnummer samt dagen för beslutet, 3. de skäl som klaganden anger till stöd för begäran om prövn.ingstillstånd, 4. den ändring av länsrättens beslut som kla­ ganden vill få till stånd, 5. de bevis som klaganden vill åberopa och vad han/hon vill styrka med va;je särskilt bevis. Skrivelsen skall vara undertecknad av klagan­ den eller hans ombud. Adressen till länsrätten framgår av beslutet. Om klaganden anlitar om­ bud skall denne sända in fullmakt i original samt uppge sitt namn, adress och telefon­ nummer. r­o0 N www.domstol.se