FÖRVALTNINGSRÄTTEN DOM Mål nr 2052-11 Sida 1 (5) I HÄRNÖSAND 2011-07-14 Meddelad i Härnösand KLAGANDE Ricoh Sverige AB, 556228-8851 Box 1536 171 29 Solna MOTPART Sollefteå kommun 881 80 Sollefteå SAKEN 2011 -07- 1 8 Avd Dnr Doss Aktbil .. r: ... Överprövning enligt lagen (2007:1091) om offentlig upphandling, LOU FÖRVALTNINGSRÄTTENS AVGÖRANDE Förvaltningsrätten avslår ansökan. Dok.Id 24183 Postadress Box 314 871 27 Härnösand Telefax 0611 - 34 98 10 forvaltningsratteniharnosand@dom.se Besöksadress Backgränd 9 Telefon Expeditionstid måndag - fredag 08:00-15:00 0611 - 34 98 00 E-post: �KåNKURRENSVERXFfl FÖRVALTNINGSRÄTTEN DOM I HÄRNÖSAND 2011-07-14 BAKGRUND OCH YRKANDE Sollefteå kommun, som genomför upphandlingen av interaktiva projekto­ rer, KS/101/2011, har i tilldelningsbeslut den 21 juni 2011 meddelat att avtal kommer att tecknas med AudioCom Pendax AB. Upphandlingen genomförs som öppet förfarande enligt principen ekonomiskt mest fördel­ aktigt. I upphandlingen gäller en förlängd avtalsspärr enligt 16 kap. 9 § LOU. Ricoh Sverige AB (bolaget) ansöker om överprövning enligt LOU och anför i huvudsak följande. Vad gäller bedömningen av Prisfråga 1.1 anser bolaget att man uppfyller kravet för 3 poäng. Kommunen har inte i för­ frågningsunderlaget ställt kravet att utbildningen ska ske på plats på köpa­ rens hemort utan endast efterfrågat att företrädare för programvaran kan "komma upp" och genomföra grundutbildningar, fördjupningskurser och symposium m.m. Därför har kommunen inte haft rätt att ange bolagets po­ äng till 0. För att kunna göra detta hade det klart behövt framgå av förfråg­ ningsunderlaget att all utbildning ska ske på köparens hemort, vilket det inte gör enligt texten för 3 poäng. Kommunen bestrider bolagets talan och anför bl.a. följande. Upphand­ lingsgruppen har inte bedömt bolagets utbildningsplan som förstklassig varför 3 poäng är uteslutet. För nivåerna 1 och 2 anges klart att grundut­ bildning och fördjupningskurser är förlagda på köparens hemort. Detta för att kommunens anställda ska slippa åka till annan ort med merkostnader som följd. Att bolaget kallar den första utbildningen introduktionsutbild­ ning förändrar inte detta faktum. Sida 2 2052-11 FÖRVALTNINGSRÄTTEN DOM I HÄRNÖSAND 2011-07-14 SKÄLEN FÖR AVGÖRANDET Bestämmelser Av 16 kap. 5 § LOU framgår att rätten ska besluta att upphandlingen ska göras om eller att den får avslutas först sedan rättelse gjorts om den upp­ handlande myndigheten har brutit mot de grundläggande principerna i 1 kap. 9 § LOU eller någon annan bestämmelse i denna lag och detta har medfört att leverantören lidit eller kan komma att lida skada. En upphandlande myndighet ska behandla leverantörer på ett likvärdigt och icke-diskriminerande sätt samt genomföra upphandlingar på ett öppet sätt. Vid upphandlingar ska vidare principerna om ömsesidigt erkännande och proportionalitet iakttas (1 kap. 9 § LOU). Av 15 kap. 16 § LOU framgår att en upphandlande myndighet ska anta antingen 1. det anbud som är det ekonomiskt mest fördelaktiga för den upphandlan­ de myndigheten, eller 2. det anbud som har lägst pris. Bedömningen av vilket anbud som är det ekonomiskt mest fördelaktiga ska göras enligt 12 kap. 1 § andra stycket. Den upphandlande myndigheten ska antingen ange hur de olika kriterierna som avses i 12 kap. 1 § andra stycket viktas vid bedömningen av vilket anbud som är det ekonomiskt mest för­ delaktiga eller ange kriterierna i fallande prioritetsordning. Kriterievikt­ ningen får anges som intervall med en lämplig största tillåtna spridning. Kriterieviktningen eller prioritetsordningen ska anges i annonsen om upp­ handling, i ansökningsinbjudan eller i förfrågningsunderlaget. Myndigheten ska vid bedömningen av vilket anbud som är det ekonomiskt mest fördelaktiga, ta hänsyn till olika kriterier som är kopplade till föremå­ let för kontraktet, såsom pris, leverans- eller genomförandetid, miljöegen­ skaper, driftkostnader, kostnadseffektivitet, kvalitet, estetiska, funktionella och tekniska egenskaper, service och tekniskt stöd (12 kap. 1 § andra stycket). Utredningen i målet I förfrågningsunderlaget anges under specifikation av prisfråga 1.1.1 bl.a. följande. För 3 poäng ska man erbjuda ett förstklassigt upplägg där man har en genomarbetad utbildningsplan där företrädare för mjukvaran kan komma upp och genomföra både grundutbildningar, fördjupningskurser och sym­ posium m.m. Detta ska ingå i den offererade kostnaden vilken också ska Sida 3 2052-11 FÖRVALTNINGSRÄTTEN DOM I HÄRNÖSAND 2011-07-14 vara utarbetad helt efter våra förutsättningar. Support ska vara väldigt lättillgänglig och ingå utan tillkommande kostnad. Bedöms anbudsgivaren uppfylla våra önskemål eller erbjuda mer därtill kommer de att belönas med ett avdrag om 150 000 kr. För 2 poäng ska man presentera ett förslag om utbildning där grundutbild­ ning och fördjupningskurser förlagda på köparens hemort har en support och detta ingår i den offererade summan. Kunna erbjuda möjlighet till vi­ dareutbildning ... ger ett avdrag på I 00 000 kr. För 1 poäng ska man presentera ett förslag om utbildning där grundutbild­ ning och fördjupningskurser förlagda på köparens hemort och detta ingår i den offererade summan. Kunna erbjuda möjlighet till support och vidare­ utbildning och vara flexibla när det gäller att tillmötesgå våra förutsätt­ ningar ger ett avdrag på 50 000 kr. Bolaget har i anbudet angett följande på prisfrågan 1.1.1. En utvald grupp nyckelanv kommer till Sundsvall kommuns utb.lokal i god tid innan utförd första inst. Då utförs en halvdags introduktionsutb av kommunens interna pedagogiska utbildare av identisk installera produkt BenQ MP780ST. Det går därefter 2 hela utbildningsdagar med fördjupad utb. på lokal ort för att internt utbilda övrig personal. Vilket utförs av samma pedagoger. Uppfölj­ ning ... symposium sker via möte om så önskas. Av kommunens utvärdering av de inkomna anbuden framgår att bolaget fått 0 poäng då anbudet inte lever upp till kommunens krav. Förvaltningsrätten görföljande bedömning. Frågan i målet är om förfrågningsunderlaget och kommunens utvärdering är så tydligt och transparent som lagstiftningen kräver. Sida 4 2052-11 FÖRVALTNINGSRÄTTEN I HÄRNÖSAND DOM 201 1-07-14 Sida 5 2052-11 Förfrågningsunderlaget ska vara så klart och tydligt utformat att en leve­ rantör på grundval av detta kan avgöra vad den upphandlande myndigheten tillmäter betydelse vid upphandlingen (jfr RÅ 2002 ref. 50). Förvaltningsrätten konstaterar att kommunen visserligen vid nivån 3 poäng använt ett annat uttryck "komma upp" och genomföra utbildningar medan man vid övriga poängnivåer angett att utbildningen ska vara "förlagda på köparens hemort". Förvaltningsrätten finner dock att det för den som läser kraven torde framgå som att det krävs att undervisningen ska ske på hem­ orten i alla fall eftersom det torde stå klart att "komma upp" använts som en synonym till "förlagd på köparens hemort". Detta då poängbedömning­ en torde läsas i ett sammanhang med alla poängnivåer sammantaget. För­ valtningsrätten finner inte att förfrågningsunderlaget eller kommunens ut­ värdering av anbuden strider mot LOU. Det saknas därför med hänsyn till vad bolaget anfört skäl för ingripande med stöd av LOU. Bolagets ansökan ska därför avslås. Eftersom en förlängd avtalsspärr gäller får den upphandlande myndigheten inte ingå avtal förrän tio dagar har gått från det att förvaltningsrätten av­ gjort målet (16 kap. 10 § LOU). HUR MAN ÖVERKLAGAR,..bilaga (DV 3109/lC LOU). :< //-·;·· I / ; i .. ,A_/ ,e./l/(../{./\.,__/'---.___j Kerstin Widmark / • SVERIGES DOMSTOLAR HUR MAN ÖVERKLAGAR - PRÖVNINGSTILLSTÅND Den som vill överklaga förvaltningsrättens beslut ska skriva till Kammarrätten i Sundsvall. Skrivelsen ska dock skickas eller lämnas till förvaltningsrätten. Överklagandet ska ha kommit in till förvaltningsrätten inom tre veckor från den dag då klaganden fick del av beslutet. Tiden för överklagandet för offentligpart räknas emellertid från den dag beslutet meddelades. Om sista dagen för överklagandet infaller på lördag, söndag eller helgdag, midsommarafton, julafton eller nyårsafton räcker det att skrivelsen kommer in nästa vardag. För att ett överklagande ska kunna tas upp i kammarrätten fordras att prövningstillstånd meddelas..Kammarrätten lämnar prövningstillstånd om det är av vikt för ledning av rättstillämpningen att överklagandet prövas, anledning förekommer till ändring i det slut vartill förvaltningsrätten kommit eller det annars fuins synnerliga skäl att pröva överklagandet. Om prövningstillstånd inte meddelas står förvaltningsrättens beslut fast. Det är därför viktigt att det klart och tydligt framgår av överklagandet till kammarrätten varför man anser att prövningstillstånd bör meddelas. Skrivelsen med överklagande ska innehålla 1. den klagandes namn, personnummer, yrke, postadress och telefonnummer. Dessutom ska adress och telefonnummer till arbetsplatsen och eventuell annan plats där klaganden kan nås för delgivning lämnas om dessa uppgifter inte tidigare uppgetts i målet. Om någon person- eller a