Dok.Id 241924 Postadress Box45 S-791 21 Falun Besöksadress Kullen 4 Telefon Telefax 023-383 00 00 023-383 00 80 E-post: forvaltningsrattenifalun@dom.se wv,w.forvaltningsrattenifalun.domstoI.se Expeditionstid måndag-fredag 08:00-12:00 13:00-16:00 FÖRVALTNINGSRÄTTEN I FALUN Föredragande Matilda Ståhl DOM 2019-02-06 Meddelad i Falun Mål nr Sida 1 (6) 5544-18 SÖKANDE KONKURRENSVERKET 201s -02- o s Avd Dnr KSnr. Aktbil Lassila & Tikanoja FM AB, 556473-2260 Ombud: Advokat Charlotte Dolk och Advokat Pehr Jacobson Advokatbyrån Heligren Linander KB Box 24053 104 50 Stockholm MOTPART Fastighets AB Hushagen, 556143-7293 Ombud: Advokat Per-Ola Bergqvist och Advokat Fanny Herbe Foyen Advokatfirma KB Södergatan 22 211 34 Malmö SAKEN Offentlig upphandling FÖRVALTNINGSRÄTTENS AVGÖRANDE Förvaltningsrätten avslår ansökan om överprövning. FÖRVALTNINGSRÄTTEN I FALUN ·BAKGRUND DOM Sida 2 5544-18 Fastighets AB Hushagen (Hushagen) genomför en upphandling avseende inre skötsel och drift Borlänge (projektnummer 4325-002). Upphandlingen genomförs som ett öppet förfarande enligt lagen (2016:1145) om offentlig upphandling (LOU). Hushagen meddelade tilldelningsbeslut den 6 decem­ ber 2018 varvid anbudet från Sodexo AB antogs. Av tilldelningsbeslutet framgår även att anbudet från Lassila & Tikanoja AB (L&T) inte uppfyller samtliga uppställda obligatoriska krav och att det därför ska förkastas. YRKANDEN M.M. L&T ansöker om överprövning och yrkar att förvaltningsrätten ska besluta att upphandlingen ska rättas på så sätt att bolagets anbud ska beaktas vid an­ budsutvärderingen. L&T gör gällande att bolaget uppfyller kravet på redo­ görelse för hur bolaget kan säkerställa att samtliga entreprenörer inom pro­ jektet kan ta emot personer som finns i utbildning eller som står utanför ar­ betsmarknaden samt kravet på redovisning av ambitionsnivån för hur många praktikanter/arbetslösa som kan sysselsättas i projektet. A&T har lidit skada eftersom bolagets anbud skulle ha tilldelats kontraktet om det inte förkastats utan skäl. Hushagen bestrider L&T:s yrkande om att upphandlingen ska rättas på så sätt att anbudsutvärderingen ska göras om med beaktande av bolagets an­ bud. Hushagen gör gällande att de inte har brutit mot LOU eller mot någon av de grundläggande upphandlingsrättsliga principerna genom att förkasta L&T:s anbud. L&T:s anbud uppfyller inte samtliga obligatoriska krav som ställts upp i förfrågningsunderlaget och L&T har därför inte riskerat att lida skada till följd av att Hushagen tilldelat Sodexo kontraktet. Sida 3 FÖRVALTNINGSRÄTTEN DOM 5544-18 I FALUN SKÄLEN FÖRA VGÖRANDET Utgångspunkter för förvaltningsrättens prövning I mål om överprövning enligt LOU gäller som huvudprincip att den part som gör gällande att en upphandling är felaktig på ett klart och tydligt sätt ska ange vilka omständigheter denne grundar sin talan på (RÅ 2009 ref. 69). Av 20 kap. 6 § LOU framgår att det förvaltningsrätten har att pröva är om det på grundval av vad L&T anfört är visat att Hushagen brutit mot någon av de grundläggande principerna eller någon annan bestämmelse i LOU och att detta har medfört att L&T har lidit eller kan komma att lida skada. De grundläggande principerna innebär att upphandlande myndighet ska be­ handla leverantörer på ett likvärdigt och icke-diskriminerande sätt, genom­ föra upphandlingar på ett öppet sätt samt iaktta principerna om ömsesidigt erkännande och propo11ionalitet. Högsta förvaltningsdomstolen har, i HFD 2013 ref. 5, uttalat att överprövningen inte tar sikte på upphandlingens mate­ riella resultat utan endast på om den upphandlande enheten förfarit formellt korrekt och iakttagit de upphandlingsprinciper och förfaranderegler som anges i LOU. Endast om den upphandlande myndigheten tagit ovidkom­ mande hänsyn eller påtagligt avvikit från de kriterier som angetts i upphand­ lingsdokumenten kan det således bli aktuellt att ingripa mot en upphandling på denna grund. När en anbudsgivare åberopar flera skäl för ingripande enligt LOU bör dom­ stolens prövning i första hand göras av de grunder som hänför sig till upp­ handlingens konkurrensuppsökande skede. Förvaltningsrätten tar därför först ställning till frågan om det finns skäl för ingripande till följd av de brister som A&T menar finns i upphandlingsdokumenten. FÖRVALTNINGSRÄTTEN I FALUN DOM Sida 4 5544-18 Strider kraven i UF3.512 (I) mot proportionalitetsprincipen? A&T har gjort gällande att kravet i UF3.512 (I) strider mot proportional­ itetsprincipen eftersom kravet saknar tydlig och adekvat koppling till upp­ handlingsföremålet som är att antagen leverantör ska tillhandahålla tjänster avseende inre skötsel och drift av Hushagens byggnader. Hushagen har gjort gällande att kravet är i enlighet med de upphandlingsrättsliga reglerna i LOU. Av 17 kap. 1 § LOU framgår att en upphandlande myndighet får ställa sär­ skilda miijömässiga, sociala, arbetsrättsliga och andra villkor för hur ett kontrakt ska fullgöras. Särskilda villkor för fullgörande av kontrakt ska ha anknytning till det som anskaffas i den mening som avses i 16 kap. 2 § andra stycket och anges i upphandlingsdokumenten. Av 16 kap. 2 § andra stycket framgår att ett tilldelningskriterium ska anses ha anknytning till den vara, tjänst eller byggentreprenad som ska anskaffas om kriteriet i något av­ seende hänför sig till denna vara eller tjänst eller byggnadsverk under något skede av livscykeln. Av förarbetena till LOU framgår att en upphandlande myndighet har stora möjligheter att ställa villkor för hur kontraktet ska full­ göras. Enligt direktivtexten kan villkoren även omfatta t.ex. sysselsättnings­ relaterade hänsyn. Angående att villkoren ska ha anknytning till det som an­ skaffas framgår att villkor som hör till förutsättningarna hos en leverantör för att denne ska kunna fullgöra kontraktet typiskt sett kan anses ha en sådan koppling medan det inte går att ställa villkor som hör till leverantörens verk­ samhet som inte berörs av kontraktet. En grundförutsättning för att villkoren ska vara tillåtna är att de inte strider mot de grundläggande principerna för upphandling (prop. 2015/16:195, s. 1117). Av UF3.512 (I) i upphandlingsdokumenten framgår föijande under rubriken (I) Krav på anbudsgivaren vad gäller socialt hållbart samhälle. För Fastighets AB Hushagen är ett socialt hållba1t samhälle av största vikt. I genomförandet av projektet vill vi tillsammans med entreprenörerna hitta lösningar för att erbjuda personer som befinner sig i utbildning eller som Sida 5 FÖRVALTNINGSRÄTTEN DOM 5544-18 I FALUN står utanför arbetsmarknaden praktik och/eller anställning. 1. Beskriv hur ni tänker arbeta med social hållbarhet genom att ta emot personer som finns i utbildning eller som står utanför arbetsmarknaden. Beskriv även hur ni kan säkerställa detta hos samtliga entreprenörer inom projektet. 2. Beskriv hur ert företag jobbar med social hållbarhet med inriktning mot arbetsmark­ naden. 3. Redovisa en ambitionsnivå på hur många praktikanter/arbetslösa ni kan sysselsätt i projektet. Redovisa den dela som en procentsats av det to­ tala antalet personer som kommer att vara på arbetsplatsen i förhållande till antalet arbetstillfällen och utbildningsformer. Kraven i UF3.512 (I) är formulerat så att anbudsgivare ska lämna informat­ ion om sitt arbete med social hållbarhet inom projektet. Enligt förvaltnings­ rättens bedömning är de krav som ställts kopplat till utförandet av det aktu­ ella kontraktet i enlighet med bestämmelserna i LOU. Kravet strider därmed inte mot proportionalitetsprincipen. Uppfyller A&T kraven UF3.512 (I) punkt 1? L&T anför i huvudsak följande. Bolaget har utförligt beskrivit hur kravet i UF3.5 l 2 I) punkt 1 ska uppfyllas i dokumentet "Företagsinformation och organisationsplan till anbud inre skötsel och drift Borlänge". Genom redo­ visningen över certifierat ledningssystem har L&T beskrivit hur de ska sä­ kerställa att samtliga entreprenörer kan ta emot personer som finns i utbild­ ning eller som står utanför arbetsmarknaden. Av denna beskrivning framgår entydigt att L&T har en väl strukturerad ledningsprocess inklusive stödpro­ cesser för inköp omfattande upprättande och utvärdering av leverantörsav­ tal. Beskrivningen är inte på något sätt begränsad till att endast avse L&T. Tvärtom måste elen anses avse hela fullgörandet av kontraktsåtagandet, dvs även omfatta arbete som utförs av eventuella underentreprenörer. Genom den beskrivning L&T redovisat i sitt anbud är kravet uppfyllt. Hushagen anför i huvudsak följande. L&T har inte redogjort för hur bolaget kan säkerställa att samtliga entreprenörer inom projektet kan ta emot perso­ ner som finns i utbildning eller som står utanför arbetsmarknaden. Inte hel- Sida 6 FÖRVALTNINGSRÄTTEN DOM 5544-18 I FALUN ler går den begärda informationen om underleverantörers åtaganden att ut­ läsa ur bolagets redovisning av certifierat ledningssystem. Det förhållandet att L&T i sitt anbud angett att man har "kvalitetssäkrade processer för leve­ rans och uppföljning" eller att orden "utvärdera lev avtal" återfinns innebär inte att efterfrågad information lämnats. För att uppfylla kravet ska en anbudsgivare dels beskriva hur de tänker ar­ beta med social hållbarhet genom att ta emot personer som finns i utbildning eller som står utanför arbetsmarknaden, dels beskriva hur de säkerställer detta hos samtliga entreprenörer inom projektet. Under rubriken L&T:s so­ ciala ansvar på arbetsmarknaden - Krav I i L&T:s anbud beskriver bolaget hur de uppfyller kravets först led, det vill säga bolagets eget arbete med social hållbarhet. L&T har hänvisat till sin beskrivning av Certifierat led­ ningssystem för uppfyllelse av kravets andra led. Förvaltningsrätten anser inte att det i denna del av anbudet framgår hur L&T avser att säkerställa att samtliga entreprenörer inom projektet arbetar med social hållbarhet på så sätt som krävs i UF3.512 I) punkt 1. Hushagen har således haft fog för att förkasta L&T:s anbud. Förvaltningsrätten finner sammanfattningsvis att L&T inte har framfört om­ ständigheter som visar att upphandlingsdokumenten strider mot proportion­ alitetsprincipen eller att Hushagen förfarit i strid med upphandlingsdoku­ menten, någon av de grundläggande principerna eller någon annan bestäm­ melse i LOU när de har förkastat L&T:s anbud. Skäl för ingripande enligt LOU föreligger därmed inte. Ansökan om överprövning ska därför avslås. Hur man överklagar, se bilaga (FR-05). Eva Karlsson Helghe rådman d: ci Hur man överklagar Den som inte är nöjd med förvaltningsrättens beslut kan överklaga. Här framgår hur det går till. Överklaga skriftligt inom 3 veckor Tidenräknasoftastfråndendagsomnifick del av beslutet. I vissa fall räknas tiden i stället från beslutets datum. Det gäller om beslutet avkunnades vid en muntlig förhandling, eller om rätten vid förhandlingen gav besked om datum för beslutet. För myndigheten räknas tiden alltid från beslutets datum. Observera att överklagandet måste ha kommit in till domstolen när tiden går ut. FR-05 Närmare regler finns i den lag som gäller för målet, se rutan längst ner på nästa sida för hänvisningar. Gör så här 1. Skrivförvaltningsrättensnamnoch målnummer. 2. Förklara varför ni tycker att beslutet ska ändras. Tala om vilken ändring ni vill ha och varför ni tycker att kammarrätten ska ta upp ert överklagande (läs mer om prövningstillstånd längre ner). 3. Tala om vilka bevis ni vill hänvisa till. Förklara vad ni vill visa med varje bevis. Skicka med skriftliga bevis som inte redan finns i målet. 4. Lämna namn och personnummer eller organisationsnummer. Lämna aktuella och fullständiga uppgifter om var domstolen kan nå er: postadresser, e-postadresser och telefonnummer. Om ni har ett ombud, lämna också ombudets kontaktuppgifter. 5. Skicka eller lämna in överklagandet till förvaltningsrätten - adressen finns i beslutet. Vad händer sedan? Förvaltningsrätten kontrollerar att överklagan­ det kommit in i rätt tid. Har det kommit in för sent avvisar domstolen överklagandet. Det innebär att beslutet gäller. Om överklagandet kommit in i tid, skickar förvaltningsrätten överklagandet och alla handlingar i målet vidare till kammarrätten. Ii!l� SVERIGES DOMSTOLAR "'· Vilken dag går tiden ut? Sista dagen för överklagande är samma veckodag som tiden börjar räknas. Om ni exempelvis fick del av beslutet måndagen den 2 mars går tiden ut måndagen den 23 mars. Om sista dagen infaller på en lördag, söndag eller helgdag, midsommarafton, julafton eller nyårs­ afton, räcker det att överklagandet kommer in nästa vardag. Tänk på detta i mål om överprövning av upphandling I vissa fall kan myndigheten ingå avtal efter 10 dagar från det att domstolen avgjort målet eller upphävt ett interimistiskt beslut, och i vissa fall får myndigheten ingå avtal omedelbart. Efter att avtal har slutits får kammarrätten inte överpröva upphandlingen. Detta gäller alltså även om tiden för överklagande fortfarande gäller. Sida 1 av 2 www.domstol.se ...,. , ... , . Vill ni veta mer? Ta kontakt med förvaltningsrätten om ni har frågor. Adress och telefonnummer finns på första sidan i beslutet Mer information finns på \V\Vw.domstoLse. Har ni tidigare fått brev genom förenklad ,delgiv.ning kan, även kammarrätten skicka brev PrövningstillHånd i kammarrätten När överklagari'det kommer in till kammar­ dirrerr tar clbrh�tolen först ställning till om rnåle.t ska fa(VPP till prövning. Kammarrätten ger prövningstillstånd i fyra olika fall. • Domstolen bedömer att det finns anledning att tvivla på att förvaltnings­ rätten dömt rätt • Domstolen anser att det inte går att bedöma om förvaltningsrätten dömt rätt utan att ta upp målet • Domstolen behöver ta upp målet för att ! ge andra domstolar vägledning i rätts­ tillämpningen. • Domstolen bedömer att det finns synnerliga skäl att ta upp målet av någon annan anledning. Om ni inte får prövningstillstånd gäller det överklagade beslutet Därför är det viktigt att i överklagandet ta med allt ni vill föra fram. • • • • • , !' • , ,, lag (2016:1145) om offentlig upphandling, 20 kap. lag (2016:1146) om upphandling inom försörjningssektorerna, 20 kap. lag (2011:1029) om upphandling på försvars- och säkerhetsområdet, 16 kap. lag (2016:1147) om upphandling av koncessioner, 16 kap. lag (2016:1145) om offentlig upphandling, 20 kap. g (2016,1146) om upph,ndling inom : försörjningssektorn, 20 kap. �--- .......................... _______ , För fullständig information, se: . ... Sida 2 av 2 www.domstol.se . "<1:; J�'f\)/:fpltde'f.t�! slifr.