Dok.Id 201583 Postadress Box45 S-791 21 Falun Besöksaclress Kullen 4 Telefon Telefax 023-383 00 00 023-383 00 80 E-post: forvaltningsrattenifalun@dom.se www.förvaltningsrattenifalun.domstol.se Expeditionstid måndag-fredag 08:00-12:00 13:00-16:00 FÖRVALTNINGSRÄTTEN I FALUN Ann-Louice Jonsson DOM 2017-09-01 Meddelad i Falun Mål nr 3269-17 KONKURRENSVERKET SÖKANDE ,,.,1"' -r,I'\ 01 Brand New Design Stockholm AB, 559023-6963 Karlbergsvägen 66 A 113 35 Stockholm MOTPART BORAB, 556223-4863 Ombud: Kommunalförbundet Inköp Gävleborg 826 80 Söderhamn SAKEN Offentlig upphandling FÖRVALTNINGSRÄTTENS AVGÖRANDE > i.'J li Avd Dnr KSnr uJ- Förvaltningsrätten avslår Brand New Design Stockholm AB:s ansökan om överprövning. Aktbll 2 FÖRVALTNINGSRÄTTEN DOM 3269-17 IFALUN YRKANDE M.M. Inköp Gävleborg genomför som ombud för Bollnäs-Ovanåkers Renhåll­ nings AB (BORAB) en upphandling av ramavtal av "Källsorteringspåsar, BORAB 6952". Upphandlingen genomförs enligt lagen (2016:1145) om offentlig upphandling (LOU). BORAB beslutade den 11 juli 2017 att tilldela ramavtalet till Prendo AB. Brand New Design Stockholm AB (Bolaget) ansöker om överprövning av upphandlingen och anför i korthet följande. Bolaget har blivit lidande i upp­ handlingen av ett högre anbudspris eftersom man har beräknat och inklude­ rat kostnaden för sina grafiska designtjänster samt en överlåtelse och upplå­ telse av illustrationer/bilder/mönster i sitt anbud, trots att detta inte har spe­ cificerats i upphandlingsunderlaget. Upphandlingsdokumenten borde vidare hänvisa till 2 kap. I § LOU om blandad upphandling. BORAB motsätter sig bifall till ansökan. SKÄLENFÖR AVGÖRANDET Lagen (2007:1091) om offentlig upphandling har upphört att gälla med verkan från och med den I januari 2017 och har såvitt nu är av intresse ersatts av lagen (2016:1145) om offentlig upphandling (LOU). Enligt över­ gångsbestämmelserna ska 2016 års lag tillämpas på upphandlingar som har påbörjats efter den 1 januari 2017. Förvaltningsrätten har att pröva om det på grundval av vad Bolaget anfört är visat att BORAB brutit mot någon av de grundläggande principerna eller någon annan bestämmelse i LOU och att detta har medfört att Bolaget lidit eller kan komma att lida skada (20 kap. 6 § LOU). De grundläggande prin­ ciperna innebär att upphandlande myndigheter ska behandla leverantörer på ett likvärdigt och icke-diskriminerande sätt, genomföra upphandlingar på ett FÖRVALTNINGSRÄTTEN I FALUN DOM 3 3269-17 öppet sätt samt iaktta principerna om ömsesidigt erkännande och proport­ ionalitet (4 kap. I § LOU). Av upphandlingsdokumenten framgår såvitt är av intresse i detta mål föl­ jande. 1.2 Bar.grund Bollnäs-Ovanåkers Renhållning AB (nedan kallad BORAB) är ett kommunalt bolag som tar emot avfall från bland annat Bollnäs, Ovanåker, Söderhamn, Ljusdal och Härjedalens kommuner. För att underlätta vid källsortering kommer BORAB att upphandla källsor1eringspåsar, vid en första besläl/ning kommer 11 000 set att avropas. Påsarna skall vara i set om tre, två stora påsar samt en mindre och profilerade med BORABS grafiska profit 3.7 TrJ[k Skallkm Utsidan fullfärgstryck (CMYK), insidan enfärgstryck. Påsarna skall vara profilerad enligt BORAB's grafiska profil, samt ha bilder/skissade bilder för varje materialslag (pappersförpackningar, glasförpackningar, metallförpackningar, plastförpackningar, tidningar, småe!ektronik, ljuskällor och batterier). Va1je fraktion skall även finnas skriven på svenska, engelska, tyska, finska, bosniska/kroatiska/serbiska, somaliska, albanska, arabiska, tigrinja, farsi och dari. Bolaget anför bl.a. följande. BORAB syftar i underlaget till krav 3.7 till immateriella rättigheter av illustrationer/bilder utan att specificera en överlå­ telse och upplåtelse av illustrationer/bilder i underlaget. BORAB äger emel­ lertid inga rättigheter till illustrationer/bilder som avbildar återvinningssym­ boler i sin grafiska profil, vilket betyder att illustrationer/bilder/mönster måste skapas, upplåtas och överlåtas av leverantören. Bolaget har beräknat och inkluderat kostnaden för grafiska design�jänster samt en överlåtelse och upplåtelse av illustrationer/bilder/mönster i sitt anbud, trots att detta inte har specificerats i underlaget. Bolaget har därför blivit lidande i upphandlingen av ett högre anbudspris. Det vinnande anbudet går inte att granska eftersom det saknas detaljer för den grafiska designtjänsten i upphandlingsunderlaget. Skapandet av illustrationer/bilder är vidare en tjänst, varför upphandlings­ dokumenten borde hänvisa till 2 kap. I § LOU om blandad upphandling. BORAB invänder mot detta att upphandlingen avser källsorteringspåsar inklusive tryck där samtliga kostnader ska ingå i priset och att det är källsor­ teringspåsarna som är huvudföremålet för upphandlingen. 4 FÖRVALTNINGSRÄTTEN DOM 3269-17 I FALUN I mål 0111 överprövning enligt LOU gäller som huvudprincip att den part som gör gällande att en upphandling är felaktig på ett klart och tydligt sätt ska ange vilka omständigheter talan grundas på (RÅ 2009 ref. 69). Av utredningen i målet framgår att upphandlingen avser källsorteringspåsar inklusive tryck, att samtliga kostnader ska ingå i priset samt att kontrakt kommer tilldelas den anbudsgivare som kommit in med det lägsta priset. Av upphandlingsprotokollet kan utläsas att anbud inkommit från Prendo AB och Bolaget, att båda anbuden uppfyller ställda krav och kriterier samt att Prendo AB:s anbudspris uppgår till 417 450 kr och Bolagets anbudspris till 660 000 kr. Förvaltningsrätten anser inte att Bolaget har anfört några kon­ kreta omständigheter som visar att BORAB, genom att anta anbudet från Prendo AB, har förfarit på ett sätt som strider mot LOU eller att det är visat att BORAB tagit ovidkommande hänsyn eller påtagligt avvikit från de krite­ rier som angivits i upphandlingsdokurnentcn. Det har inte heller framkom­ mit att upphandlingsdokumcntcn skulle vara så bristfälligt utformade att Bolaget fråntagits möjligheten att lämna sitt mest konkurrenskraftiga anbud i upphandlingen. Mot bakgrund av vad som framkommit om huvudföremå­ let för upphandling, är det vidare förvaltningsrättens uppfattning att den omständigheten att det i underlaget till upphandlingen inte hänvisas till reg­ lerna i 2 kap. LOU om blandade kontrakt inte innebär någon brist i upp­ handlingsrättslig mening. Förvaltningsrätten finner sammanfattningsvis att Bolaget inte har visat att det föreligger skäl för ingripande enligt LOU var­ för ansökan 0111 överprövning ska avslås. Hur man överklagar, se bilaga (DV 3109/1C LOU). Eva Karlsson Helghe rådman SVERIGES DOMSTOLAR www.domstol.se HUR MAN ÖVERKLAGAR - PRÖVNINGSTILLSTÅND Bilaga Den som vill överklaga förvaltningsrättens avgörande ska skriva till Kammarrätten i Sundsvall. Skrivelsen ska dock skickas eller lämnas till förvaltningsrätten. Adressen till förvaltningsrätten framgår av avgörandet. Överklagandet ska ha kommit in till förvalt­ ningsrätten inom tre veckor från den dag då klaganden fick del av avgörandet. Om avgör­ andet har meddelats vid en muntlig förhand­ ling, eller det vid en sådan förhandling har angetts när det kommer att meddelas, ska dock överklagandet ha kommit in inom tre veckor från den dag som avgörandet med­ delades. För offentlig part räknas tiden för överklagande alltid från den dag avgörandet meddelades. Om sista dagen för överklagandet infaller på lördag, söndag eller helgdag, midsommar­ afton, julafton eller nyårsafton räcker det att skrivelsen komn1er in nästa vardag. Prövningstillstånd i kammarrätten För att ett överklagande ska kunna tas upp i kammarrätten fordras att prövningstillstånd meddelas. Katnmarrätten lämnar prövnings­ tillstånd om 1. det finns anledning att betvivla riktigheten av det slut som förvaltningsrätten har kommit till, 2. detinteutanattsådanttillståndmeddelas går att bedöma riktigheten av det slut som förvaltningsrättcn har kommit till, 3. detäravviktförledningav rättstillämpningen att överklagandet prövas av högre rätt, eller 4. det annars finns synnerliga skäl att pröva överklagandet. Om prövningstillstånd inte meddelas står förvaltningsrättens avgörande fast. Det är därför viktigt att det klart och tydligt framgår av överklagandet till kammarrätten varför man anser att prövningstillstånd bör meddelas. Överklagandets innehåll Skrivelsen med överklagande ska innehålla 1. Klagandens person- eller organisations­ nummer, postadress, e-postadress och telefonnummer till bostaden och mobil­ telefon. Även adress och telefonnummer till arbetsplatsen ska anges, samt eventuell annan adress där klaganden kan nås för delgivning. Om klaganden anlitar ombud, ska om­ budets namn, postadress, e-post-adrcss, telefonnummer till arbetsplatsen och mobiltelefonnummer anges. Om samtliga ovan nämnda person- eller adressuppgifter har lämnats tidigare i målet och fortfarande är aktuella behöver de inte uppges igen. Om någon uppgift ändras, ska ändringen utan dröjsmål anmälas till katnmarrättcn. 2. uppgift om det avgörande som över­ nummer samt dagen för avgörandet, 3. de skäl som klaganden anger till stöd för en begäran 01n prövningstillstånd, 4. den ändring av fö1-valtningsrättens avgörande som klaganden vill få till stånd, 5. de bevis som klaganden vill åberopa och vad han/hon vill styrka med varje särskilt bevis. Forts. nästa sida öllaga A www.domstol.se klagas - förvaltningsrättens namn, mål­ Avtal före laga kraft i vissa mål I vissa mål får avtal slutas innan tiden för överklagande av rättens avgörande har löpt ut. Detta gäller tnål om övcrprövning enligt • ling, lagen (2007:1091) om offentlig upphand­ • områdena vatten, energi, transporter och posttjänstcr, lagen (2007:1092) om upphandling inom • försvars- och säkcrhctson1rådct, lagen (2011:1029) om upphandling på • koncessioner, lagen (2016:1147) om upphandling av • ling, eller lagen (2016:1145) om offentlig upphand­ • försörj ningsscktorcrna lagen (2016:1146) om upphandling inom I de flesta fall får avtal slutas när tio dagar har gått från det att rätten avgjort målet eller upp­ hävt ett interimistiskt beslut. I vissa fall får avtal slutas 01ncdclbart. Ett överklagande av rättens avgörande får inte prövas sedan avtal har slutits. Fullständig information finns i 16 kapitlet i de ovan fyra förstnätnnda lagarna och i 20 kapitlet i de två sistnämnda lagarna. Ytterligare information Behöver ni fler upplysningar 0111 hur man överklagar kan ni vända er till förvaltnings­ rättcn. \\"\\"W.Jomstol.sc