FÖRVALTNINGSRÄTTEN DOM Målm 6421-10 Enhet I Sida 1 (5) IFALUN 2011,.. 03-09 Meddelad i Falun Frida Axelsson Föredraganden SÖKANDE KONKURRENSVERKET 2011 -03- 1 0 Avd Dnr Dass Aktbil Ragn-Sells Aktiebolag, 556057-3452 Ombud: bolag�jurist Bö�je Ryhn Ragn-Sells AB Box 952 191 29 Sollentuna MOTPART Lantmäteriet 801 82 Gävle SAKEN Överprövning enligt lagen (2007:1091) om offentlig upphandling (LOU) FÖRVALTNINGSRÄTTENS AVGÖRANDE Förvaltningsrätten avslår ansökan. Förvaltningsrätten upphäver det intermistiska beslutet från den 5 november 2010. Dok.Id 22491 Postadress Box45 S-791 21 Falun Besö ksadress Kullen 4 Telefon Telefax 023-383 00 00 023-383 00 80 E-post forvaltningsrattenifalun@dom.se Expeditionstid måndag - fredag 08:00-12:00 13:00-16:00 FÖRVALTNINGSRÄTTEN I FALUN BAKGRUND DOM Sida 2 6421-10 Enhet 1 Lantmäteriet genomför offentlig upphandling av Återvinningsservice (dia­ rienurmner 104-2009/2641) i fonn av förenklat förfarande. Genom beslut den 28 oktober 2010 har kontrakt tilldelats Stena Recycling AB (härefter Stena). YRKANDEN M.M. Ragn-Sells AB (nedan Ragn-Sells) ansöker om överprövning och yrkar i första hand att Stenas anbud ska förkastas och att upphandlingen dänned ska göras om och i andra hand yrkas att upphandlingen ska rättas på så sätt att Ragn-Sells anbud inte ska förkastas. Till stöd för ansökan anförs i hu­ vudsak följande. Lantmäteriet uteslöt Ragn-Sells under kvalificeringsfasen med motivering att dels bolagets anbud inte har undertecknats av behörig firmatecknare, dels den försäkran om att uteslutningsgrunder enligt 10 kap. LOU inte föreligger och dels att bolaget inte har besvarat frågan vart mate­ rialet skulle lämnas. Ragn-Sells anbud och sanningsförsäkran är undertecknat av chefen för bolagets region Mitt, som enligt fullmakt ansvarar för den löpande förvalt­ ningen av regionen i enlighet med de riktlinjer och anvisningar som Ragn­ Sells styrelse och VD meddelar. Lantmäteriet har dock inte förkastat Ste­ nas anbud som är undertecknat av Ann Söderström med stöd av en full... makt från företagets VD, vilken i sin tur ensam får teckna företagets firma endast såvitt avser löpande förvaltningsåtgärder. Trots att Lantmäteriet rimligen borde ha samma svårigheter att bedöma vad som är löpande för­ valtningsåtgärder för Stena som för Ragn-Sells region Mitt godtogs den av Stena åberopade fullmakten. Lantmäteriets agerande är såvitt avser full­ makterna uppenbart inkonsekvent. I ett fall har en åtgärd godtagits som inom ramen för löpande förvaltning och i ett annat likaiiat fall inte, vilket strider mot kravet på likabehandling. FÖRVALTNINGSRÄTTEN IFALUN DOM Sida 3 6421-10 Enhet 1 Av Ragn-Sells anbud framgår inte vem som är slutlig mottagare av respek­ tive materialslag. Lantmäteriet har emellertid i sitt förfrågningsunderlag inte heller frågat om vem som skulle vara slutlig mottagare eller hur eller av vem det slutligen återvinns eller på annat sätt omhände1ias av, utan bara "vart materialet lämnas". Denna fråga uppfattade Ragn-Sells, utifrån orda­ lydelsen, som en fråga om vart avfallet transporterades efter att ha hämtats hos Lantmäteriet. I förhållande till vad Lantmäteriet nu uppger om avsikten med frågan som inte går att förena med frågans ordalydelse är det uppen­ bart att förfrågningsunderlaget i aktuellt avseende brister i transparens. Ragn-Sells noterar även att Stena i sitt anbud inte för alla avfallsslag har preciserat vem som är slutlig mottagare. För brännbart avfall anges endast som mottagare "godkända värmeverk". Detta agerande strider mot likabe­ handlingsprincipen. Lantmäteriet bestrider att upphandlingen har skett i strid med LOU och anför i huvudsak fö\jande. Lantmäteriet har inte gjort någon bedömning av vad som ingår i den löpande förvaltningen för respektive bolag. Om under­ tecknade sker av VD godtas det av Lantmäteriet då det är vedertaget att denne har rätt att teckna avtal för bolaget enligt Aktiebolagslagen. Tomas Sjölander är inte VD på Ragn-Sells och någon generell fullmakt finns inte gällande honom. Vidare framgår av fullmakten att Tomas Sjölander har "rätt att teckna avtal med Svenska Kommuner inom Region Mitt eller så­ dana andra juridiska personer som de satt i sitt ställe att ombesörja kom­ munal renhållning". Lantmäteriet är inte en sådan juridisk person. Enligt Lantmäteriet framgår det tydligt att Ann Söderström har rätt att teckna Ste­ nas firma i anbud till Lantmäteriet. Av anbudsförfrågan framgår att i anbu­ det ska anges hur man säkerställer att olika materialslag hanteras korrekt och vart materialet lämnas. Enligt Lantmäteriet är skall-kravet, att ange vart materialet lämnas, inte uppfyllt i Ragn-Sells anbud. Stena har de i sitt anbudsunderlag redovisat vart avfallet tar vägen på ett sådant sätt att Lantmäteriet kan försäkra sig om att behandlingen sker miljöriktigt. FÖRVALTNINGSRÄTTEN DOM IFALUN Förvaltningsrätten har den 5 november 2010 beslutat att upphandlingen inte får avslutas innan förvaltningsrätten slutligt har avgjort målet eller något annat har beslutats. SKÄLEN FÖR FÖRVALTNINGSRÄTTENS AVGÖRANDE Tillämpliga bestämmelser Enligt16kap. 1§förstastycketLOUfårenleverantörsomansersighaliditellerkan komma att lida skada enligt 2 § i en framställning till allmän förvaltningsdomstol ansöka om åtgärder enligt den paragrafen. Av 16 kap. 2 § första stycket LOU framgår att om den upphandlande myndigheten har brutit mot de grundläggande principerna i I kap. 9 § eller någon annan bestämmelse i denna lag och detta har medfört att leverantören lidit eller kan komma att lida skada, ska rätten besluta att upphandlingen ska göras om eller att den får avslutas först sedan rättelse gjorts. Av 1 kap. 9 § LOU framgår att upphandlande myndigheter ska behandla leverantörer på ett likvärdigt och icke-diskriminerande sätt samt genomföra upphandlingar på ett öppet sätt. Vid upphandlingar ska vidare principerna om ömsesidigt erkännande och proportio­ nalitet iakttas. Förfrågningsunderlaget Under punkten 3 a administrativa förutsättningar framgår att undertecknande av anbudet ska ske av behörig firmatecknare samt att eventuell fullmakt ska bifogas. Under rubriken Kvalificering och underrubriken Mijlö (I) anges att" Anbudsgivaren skall i anbudet ange hur man säkerställer att olika materialslag hanteras korrekt, och vart mate­ rialet lämnas." Förvaltningsrättens bedömning Rang-Sells har i första hand yrkat att förvaltningsrätten ska förordna att upphandlingen ska göras om på grund av att det enda kvarvarande, och prismässigt fördelaktigare, anbudet från Stena ska diskvalificeras. Enligt förvaltningsrättens bedömning har Ragn-Sells inte förmått visa att Lantmä- Sida4 6421-10 Enhet 1 FÖRVALTNINGSRÄTTEN DOM IFALUN teriet borde ha förkastat Stenas anbud på grund av brister i den ingivna fullmakten eller brister i upplysningen av hur brännbart avfall skulle kom­ ma att slutförvaras. När det gäller motsvarande bedömning av den av Rang-Sells ingivna full­ makten och övriga åberopade brister i uppfyllandet av skall-kraven fim1er förvaltningsrätten att Lantmäteriet inte kan anses ha agerat i strid mot lika­ behandlingsprincipen då Rang-Sells anbud diskvalificerades medan Stenas gick vidare till utvärdering. Inte heller vad Rang-Sells anför om otydlighe­ Sida 5 6421-10 Enhet 1 fter i förfrågningsunderlaget föranleder förvaltningsrätten till bedömningen att ingripande bör ske enligt LOU. Vid dessa förhållanden ska ansökan om överprövning lärmias utan bifall. UTAR, se bilaga (DV 3 I09/lc LOU). Karin Forslund Johansson rådman