FÖRVALTNINGSRÄTTEN IFALUN Enhet 2 Ann-Louice Jonsson SÖKANDE DOM 2015-04-30 Meddelad i Falun Mål nr 749-15--755-15 KONKURRENSVERKET 6. Hedemora kommun (mål nr 754-15) 7. Västerbergslagens utbildningscentrum, VBU, (mål nr 755-15) Ombud för 1-7: Upphandlingschefen vid Gemensamma nämnden för Upp­ handlingssamverkan, Upphandlingscenter i Ludvika kommun, 771 82 Ludvika SAKEN Offentlig upphandling FÖRVALTNINGSRÄTTENS AVGÖRANDE Förvaltningsrätten avslår ABA-Skol AB:s ansökan om överprövning. 1 ABA-Skol AB, 556090-0838 Scheelegatan 7 212 28 Malmö MOTPARTER 1. Borlänge kommun (mål nr 749-15) 2. Falu kommun (mål nr 750-15) 3. Gagnef kommun (mål nr 751-15) 4. Ludvika kommun (mål nr 752-15) 5. Säter kommun (mål nr 753-15) 2.J15 -04- 3 0 Avd Dnr KSnr Aktb\l Dok.Id 136115 Postadress Box45 S-791 21 Falun Besöksadress Kullen4 Telefon Telefax 023-383 00 00 023-383 00 80 E-post: forvaltningsrattenifalun@dom.se Expeditionstid måndag - fredag 08:00-12:00 13:00-16:00 FÖRVALTNINGSRÄTTEN DOM 749-15--755-15 IFALUN Enhet 2 BAKGRUND OCH YRKANDEN M.M. Gemensamma nämnden för upphandlingssamverkan genomför, genom sitt upphandlingscenter i Ludvika, en upphandling av "Förbrukningsmateriel till skola och förskola" (GNU 2014/218) för Borlänge, Falu, Gagnef, Lud­ vika, Säter, Hedemoras kommuner samt Västbergslagens utbildningscent­ rum (VBU). Upphandlingen genomförs som ett öppet förfarande enligt lagen (2007:1091) om offentlig upphandling (LOU). Genom tilldelnings­ beslut den 10 februari 2015 antogs Lekolar AB (Lekolar) för del A i upp­ handlingen. ABA-Skol AB (ABA) ansöker om överprövning såvitt avser del A och yrkar att upphandlingen ska rättas på så sätt att en ny utvärdering genom­ förs varvid anbudet från Lekolar inte ska ingå på den grunden att det anbu­ det inte uppfyller skall-kravet i 2.4. ABA yrkar alternativt att upphandling­ en ska göras om på den grunden att parterna är oense om det aktuella kra­ vets innebörd och att förfrågningsunderlaget därför måste anses vara otyd­ ligt. Upphandlande myndigheter bestrider bifall till ansökan och anför i kort­ het att upphandlingen har genomförts i enlighet med LOU och de grund­ läggande principerna, att Lekolar uppfyller samtliga ställda krav och att förfrågningsunderlaget uppfyller kraven på tydlighet. SKÄLENFÖR AVGÖRANDET Utgångspunkterförförvaltningsrättens prövning I mål om överprövning enligt LOU gäller som huvudprincip att den part som gör gällande att en upphandling är felaktig på ett klart och tydligt sätt anger vilka omständigheter talan grundar sig på (RÅ 2009 ref. 69). Förvaltningsrätten har således att pröva om det på grundval av vad ABA anfört är visat att de upphandlande myndigheterna har brutit mot någon av 2 FÖRVALTNINGSRÄTTEN DOM 749-15--755-15 IFALUN Enhet 2 de grundläggande principerna eller någon annan bestämmelse i LOU och att detta medfört att ABA lidit eller kan komma att lida skada (16 kap. 6 § LOU). De grundläggande principerna innebär att upphandlande myndig­ heter ska behandla leverantörer på ett likvärdigt och icke-diskriminerande sätt, genomföra upphandlingar på ett öppet sätt samt iaktta principerna om ömsesidigt erkännande och proportionalitet (1 kap. 9 § LOU). En huvudprincip enligt LOU är att anbud som inte uppfyller förfrågnings­ underlagets obligatoriska krav som regel inte ska beaktas vid utvärdering­ en. Krav som anges i förfrågningsunderlaget måste således vara uppfyllda för att den upphandlande myndigheten ska kunna utvärdera anbudet. Den upphandlande myndigheten får inte heller frånfalla uppställda krav, efter­ som förfarandet då skulle strida mot likabehandlingsprincipen och princi­ pen om öppenhet och förutsebarhet. Lekolar:s uppfyllelse av obligatoriska krav ABA gör gällande att Lekolar inte uppfyller skall-kravet i 2.4 och framför bl.a. följande. I skall-krav 2.4 anges att det "[a]v anbudet ska framgå en redogörelse av företagets tekniska och yrkesmässiga kapacitet, kompetens samt personella resurser.". Under punkt 2.4 har Lekolar endast svarat "kra­ vet uppfylls" samt uppgett sina referenser. Under punkt 2.3 och 3.1 har Lekolar länkat till sin hemsida för att hänvisa till sitt sortiment/webbshop. Enligt ABA:s mening har Lekolar emellertid inte lämnat någon sådan re­ dogörelse som efterfrågas i 2.4 och uppfyller därmed inte alla skall-krav. Eftersom de upphandlande myndigheterna och ABA är oense om vad som menas med en "redogörelse av företagets tekniska och yrkesmässiga kapa­ citet" ska upphandlingen alternativt göras om eftersom förfrågningsun­ derlaget är otydligt i denna del. Upphandlande myndigheter har mot detta fört fram att det i Lekolar:s an­ bud finns hänvisning till referenser samt en länk till hemsidan där det bl.a. 3 FÖRVALTNINGSRÄTTEN DOM 749-15--755-15 IFALUN Enhet 2 kan utläsas att Lekolar är en multinationell koncern med ca 1 miljard kr i omsättning. De upphandlande myndigheterna ser ingen anledning att ifrå­ gasätta varken den tekniska eller yrkesmässiga kapaciteten hos Lekolar. I förfrågningsunderlaget ställs krav på att det av anbudet ska framgå en re­ dogörelse av företagets tekniska och yrkesmässiga kapacitet. Hur denna redogörelse ska se ut för att uppfylla syftet med upphandlingen har dock ingen betydelse. Av förfrågningsunderlaget framgår följande (Krav 2.4 Referensupp­ drag/Teknisk kapacitet): Anbudsgivaren ska ha en organisation med teknisk och yrkesmässig kapacitet som säker­ ställer att uppdraget kan genomföras. Av anbudet ska framgå en redogörelse av företagets tekniska och yrkesmässiga kapacitet, kompetens samt personella resurser. Som bevis för detta ska anbudsgivaren ange minst tre (3) godkända referensuppdrag ut­ förda till Skol-/förskoleverksamhet som avser ramavtal av liknande omfattning och sorti­ ment, pågående eller genomförda de tre senaste åren. För samtliga referensuppdrag skall följande information framgå; Beställarens namn, kon­ taktperson hos beställaren, telefonnummer, e-postadress, uppdragets värde samt uppdra­ gets tidsperiod. Förvaltningsrätten gör följande bedömning. Förvaltningsrätten anser inledningsvis inte att kravet i 2.4 på redogörelse av företagets tekniska och yrkesmässiga kapacitet kan ges en mer långtgå­ ende tolkning än att en sådan redogörelse i vart fall får lämnas inom ramen för de referensuppdrag som efterfrågas som bevis för att kravet i 2.4 är uppfyllt. Förvaltningsrätten gör bedömningen att förfrågningsunderlaget härvidlag uppfyller de krav på tydlighet som kan ställas enligt LOU och att det saknas skäl för ingripande på denna grund. 4 FÖRVALTNINGSRÄTTEN DOM 749-15--755-15 IFALUN Enhet 2 Förvaltningsrätten konstaterar att Lekolar i sitt anbud under punkten 2.4 har svarat att kravet uppfylls samt angett tre referensuppdrag (Helsing­ borgs stad, Stockholms Stad och Botkyrka kommun). Såvitt förvaltnings­ rätten kan bedöma har Lekolar också för vart och ett av referensuppdragen lämnat sådana uppgifter som efterfrågas som bevis enligt kravet i 2.4. Le­ kolar:s anbud får mot den bakgrunden anses uppfylla det aktuella kravet i 2.4. Förvaltningsrätten gör således, utifrån vad som anförts i målet, be­ dömningen att det inte funnits skäl för de upphandlande myndigheterna att förkasta anbudet från Lekolar på grund av bristande uppfyllelse av obliga­ toriska krav. ABA:s ansökan om överprövning ska därmed avslås. HUR MAN ÖVERKLAGAR, se bilaga (DV 3109/lC LOU). Essa Malmqvist rådman 5 r� 6 överklagandet till kammarrätten varför man anser att prövningstillstånd bör meddelas. ,.I:1 SVERIGES DOMSTOLAR HUR MAN ÖVERKLAGAR - PRÖVNINGSTILLSTÅND Om Ni vill överklaga förvaltningsrättens beslut ska Ni skriva till Kammarrätten i Sundsvall. Skrivelsen ska dock skickas eller lämnas till förvaltningsrätten. Överklagandet ska ha kommit in till förvaltningsrätten inom tre veckor från den dag då klaganden fick del av beslutet. Om beslutet har meddelats vid en muntlig förhandling, eller det vid en sådan förhandling har angetts när beslutet kommer att meddelas, ska dock överklagandet ha kommit in inom tre veckor från den dag domstolens beslut meddelades. Tiden för överklagandet för offentlig part räknas från den dag beslutet meddelades. Om sista dagen för överklagandet infaller på lördag, söndag eller helgdag, midsommarafton, julafton eller nyårsafton räcker det att skrivelsen kommer in nästa vardag. För att ett överklagande ska kunna tas upp i kammarrätten fordras att prövningstillstånd meddelas. Kammarrätten lämnar prövningstillstånd om 1. det finns anledning att betvivla riktigheten av det slut som förvaltningsrätten har kommit till, 2. det inte utan att sådant tillstånd meddelas går att bedöma riktigheten av det slut som förvaltningsrätten har kommit till, 3. det är av vikt för ledning av rättstillämpningen att överklagandet prövas av högre rätt, eller 4. det annars finns synnerliga skäl att pröva överklagandet. till bostaden och mobiltelefon. Adress och telefonnummer till klagandens arbetsplats ska också anges samt eventuell annan adress där klaganden kan nås för delgivning. Om dessa uppgifter har lämnats tidigare i målet - och om de fortfarande är aktuella - behöver de inte uppges igen. Om klaganden anlitar ombud, ska ombudets namn, postadress, e­ postadress, telefonnummer till arbetsplatsen och mobiltelefonnummer anges. Om någon person- eller adressuppgift ändras, ska ändringen utan dröjsmål anmälas till kammarrätten. 2. den dom/beslut som överklagas med uppgift om förvaltningsrättens namn, målnummer samt dagen för beslutet, 3. de skäl som klaganden anger till stöd för en begäran om prövningstillstånd, 4. den ändring av förvaltningsrättens dom/beslut som klaganden vill få till stånd, 5. de bevis som klaganden vill åberopa och vad han/hon vill styrka med varje särskilt bevis. Adressen till förvaltningsrätten framgår av domen/beslutet. I mål om överprövning enligt lagen (2007:1091) om offentlig upphandling eller lagen (2007:1092) om upphandling inom områdena vatten, energi, transporter och posttjänster får avtal slutas innan tiden för överklagande av rättens dom eller beslut har löpt ut. I de flesta fall får avtal slutas när tio dagar har gått från det att rätten avgjort målet eller upphävt ett interimistiskt beslut. I vissa fall får avtal slutas omedelbart. Ett överklagande av rättens avgörande får inte prövas sedan avtal har slutits. Fullständig information finns i 16 kapitlet i de ovan angivna lagarna. Behöver Ni fler upplysningar om hur man överklagar kan Ni vända Er till förvaltningsrätten. Om prövningstillstånd inte meddelas står förvaltningsrättens beslut fast. Det är därför viktigt att det klart och tydligt framgår av Skrivelsen med överklagande ska innehålla 1. Klagandens person-/organisationsnummer, postadress, e-postadress och telefonnummer www.domstol.se