FÖRVALTNINGSRÄTTEN I FALUN Frida Axelsson Föredraganclen SÖKANDE Specto KB, 969723-8997 Lilla Lönnvattnets väg 15 791 96 Falun MOTPART Målm 6296-10 Enhet 2 Sida 1 (6) DokJd 21074 Postadress Box45 S-791 21 Falun Besöksadress Kullen 4 Telefon Telefax 023-383 00 00 023-383 00 80 E-post: fonmltningsrattenifalun@dom"se Expeditionstid måndag - fredag 08:00-12.00 13:00-16:00 Polismyndigheten i Dalarna Box 739 791 29 Falun SAKEN DOM 2011-01-11 Meddelad i Falun Överprövning enligt lagen (2007:1091) om offentlig upphandling (LOU) FÖRVALTNINGSRÄTTENS AVGÖRANDE Förvaltningsrätten avslår Specto KB:s ansökan om överprövning. Förvaltningsrättens interimistiska beslut från den 27 oktober 2010 upphör härmed att gälla. FÖRVALTNINGSRÄTTEN I FALUN DOl\1 Sida 2 6296-10 Enhet 2 BAKGRUND Rikspolisstyrelsen genomför på uppdrag av bl.a. Polismyndigheten i Da­ larnas län offentlig upphandling av Arrestantbevakning (diarenr PVS-253- 162.7/10} Genom tilldelningsbeslut den 5 oktober 2010 har kontrakt, för nu aktuellt avtalsområdena W2, tilldelats Securitas Sverige AB. YRKANDEN M.M. Specto KB (nedan Specto) som lämnat anbud i upphandlingen men inte antagits som leverantör, ansöker om överprövning och yrkar i första hand att upphandlingen rättas på så sätt att Spectos anbud inte ska förkastas utan vara med i utvärderingen och i andra hand att upphandlingen ska göras om då förfrågningsunderlaget inte har varit tillräckligt tydligt. Till stöd för ansökan anförs i huvudsak följande. Samtliga åtta personer angivna i an­ budet har genomgått utbildningar vilka styrkts med intyg. Fem personer har intyg på ordningsvaktsutbildning och tre personer har intyg på arre­ stantvaktsutbildning hos Polismyndigheten i Dalarnas län. De senare har dessutom erfarenhet av mångårig anställning hos den aktuella polismyn­ digheten som arrestantvakter. Något behov av arrestantvaktsutbildning finns därmed inte för aktuella personer. I anbudsunderlaget fran1går inte att det är någon speciell arrestantvaktsutbildning som krävs eller att arrestant­ vaktsutbildning från visst år skulle var exkluderad. Utbildningskrnvet är ett skall-krav, men anbudsunderlaget uppmanar anbudsgivaren att ta ställning till om han anser att det finns behov av utbildning. Det framgår av lämnat anbud att anbudsgivaren inte motsätter sig kravet på relevant utbildning men anser att kompetensen redan inhämtats genom intygad arrestantvakts­ utbildning. Hade polismyndigheten haft för avsikt att inte godkänna tidiga­ re genomförda arrestantvaktsutbildningar skulle detta tydligt framgått i anbudsförfrågan. Det är först i yttrande till förvaltningsrätten som det hän­ visas till "arrestantvaktsutbildning 2.010". FÖRVALTNINGSRÄTTEN DOM lFALUN I andra hand ska upphandlingen göras om då formulering "behov av ut­ bildning" i förfrågningsunderlaget är grovt missvisande och vilseledande. Det bristfälliga förfrågningsunderlaget har varit till förfång för anbudsgiva­ ren och upphandlande myndighet borde ha insett att anbudsförfrågans tve­ tydighet lett till missförstånd och skada för anbudsgivaren. Anbudsunder­ laget uppfyller inte kraven i LOU och är behäftat med allvarliga brister som kan leda till skada och dishiminering av anbudsgivare. Polismyndigheten i Dalarnas län bestrider att upphandlingen har skett i strid med LOU och anför i huvudsak följande. I anbudsförfrågan (punkt 6.6 och 7.5) anges att personal ska ha erforderlig kompetens antingen i form av en komplett grundväktarutbildning eller i fonn av komplett ord­ ningsvaktsutbildning och att detta ska styrkas med intyg. Saknas dessa kvalifikationer ska anbudsgivaren kryssa i rutan i avtalsbilagan om att per­ sonen har behov av att genomgå arrestantvaktsutbildning som polismyn­ digheten tillhandahåller till självkostnadspris. Spectos anbud saknar intyg om rätt utbildning för tre av de åtta personer som har angetts i resursför­ teclrningen. Inte heller har bolaget hyssat i att dessa personer har behov av att genomgå en anestantvaktsutbildning. Anbudet uppfyller således inte skall-kraven i förfrågningsunderlaget. Den anestantvaktsutbildning från 2006 som de tre personerna har genomgått är inte saimna utbildning som polismyndigheten nu tillhandahåller, anestantvaktsutbildning 2010. Det är inte upp till anbudsgivaren att avgöra om en utbildning är likvärdig med den som nu tillhandahålls, denna rätt tillko1mner endast polismyndigheten. Specto har inte visat att någon brist föreligger i förfrågningsunderlaget eller i anbudsutvärderingen som medför att LOU eller EU-rätten har trätts förnär. Förvaltningsrätten har den 27 oktober 2010 beslutat att upphandlingen, avseende nu aktuellt avtalsområde W2, inte får avslutas innan något annat har bestämts. Sida 3 6296-10 Enhet 2 FÖRV ALTNINGSRÄTTEN IFALUN DOM TILLÄMPLIGA BESTÄMMELSER Av 16 kap. 2 § första stycket LOU framgår att om den upphandlande myn­ digheten har brutit mot de grundläggande principerna i 1 kap. 9 § eller nå­ gon a1man bestä1m11else i denna lag och detta har medfört att leverantören lidit eller kan komma att lida skada, ska rätten besluta att upphandlingen ska göras om eller att den får avslutas först sedan rättelse gj01is. Av 1 kap. 9 § LOU framgår att upphandlande myndigheter ska behandla leverantörer på ett likvärdigt och icke-diskriminerande sätt samt genomföra upphandlingar på ett öppet sätt. Vid upphandlingar ska vidare principerna om ömsesidigt erkäimande och propmiionalitet iakttas. FÖRFRÅGNINGSUNDERLAGET Av förfrågningsunderlaget framgår bl.a. följande. Sida 4 6296-10 Enhet 2 6 .. 6 7.5 Utbildningskvalifikationer Personal som anbudsgivaren tillhandahåller för Polismyndighetens räk­ ning skall ha erforderlig kompetens antingen i fonn av en komplett grundväk'iarutbildning (del 1 och 2) alternativt i fom1 av komplett ord­ ningsvaktsutbildning. Saknas dessa kvalifikationer skall personalen ge­ nomgå arrestantvaktsutbildni11g som Polismyndigheten tillhandahåller till självkostnadspris. Utbildningskontroll Anbudsgivaren skall bifoga utbildningsintyg som styrker att samtlig per­ sonal angiven i avtalsbilaga 3 "resursförteckning" genomgått en komplett grundväktarutbildning alternativt bifoga intyg på att personalen har ge­ nomgått en komplett ordningsvaktsutbildning. Saknas båda dessa intyg skall anbudsgivaren kryssa i rutan i avtalsbilaga 3 "resursförteckning" om att personen har behov av att genomgå en arrestantvaktsutbildning hos Po­ lismyndigheten till självkostnadspris. SKÄLEN FÖR FÖRVALTNINGSRÄTTENS AVGÖRANDE Polismyndigheten har i förfrågningsunderlaget ställt som krav att anbuds­ givarens personal ska ha komplett grundväktarutbildning eller ordnings- FÖRVALTNINGSRÄTTEN IFALUN DOM Sida 5 6296-10 Enhet 2 vaktutbildning. Ifall utbildning saknas ska anbudsgivaren uppge att perso­ nen ska gå en av polismyndigheten tillhandahållen anestantvaktsutbildning till självkostnadspris. Av Spectos angivna personal saknar tre efterfrågad utbildning men har genomgått arrestantvak:tsutbildning sedan tidigare. Bo­ laget har inte angett att dessa har behov av ny anestantvaktsutbildning, i enlighet med förfrågningsunderlaget, utan uppgeti att all personal har er­ forderlig utbildning. Förvaltningsrätten anser inte att förfrågningsunderla­ get är oklart vad gäller ställt utbildningskrav och möjlighet för personal som inte uppfyller detta att komplettera med specificerad utbildning. Inte heller har att Specto visat att kravet är diskriminerande. Fråga är då om kravet på komplett grundväktarutbildning eller ordnings­ vaktsutbildning är förenligt med proportionalitetsprincipen när det som alternativ till dessa utbildningar har getts möjlighet för personal att genom­ gå en arrestantvaktsutbildning. Proportionalitetsprincipen innebär att den upphandlande myndigheten inte får ställa stöne krav på leverantören eller leveransen än som behövs och vad som får anses vara ändamålsenligt för den aktuella upphandlingen. Kraven ska således ha ett naturligt samband med och stå i propmiion till det behov som ska täckas. Förvaltningsrätten anser att Specto inte har visat att polismyndighetens krav på utbildning av personal strider mot propmiionalitetsprincipen. Möjligheten för personal, som inte uppfyller ställda krav, att genomgå en arrestantvaktsutbildning medför enligt förvaltningsrättens bedömning inte att tidigare genomförd arrestantvaktsutbildning innebär att kravet på utbildning är uppfyllt. Specto har i anbudet uppgett att all personal har erforderlig utbildning, vilket i målet är ostridigt att de inte har. Bolaget har således inte uppfyllt ställt skall-krav utan polismyndigheten har haft fog för att förkasta anbudet. An­ sökan om överprövning ska därför avslås. FÖRVALTNINGSRÄTTEN IFALUN rådman DOM Sida 6 6296-10 Enhet 2