( ( Överprövning enligt lagen (2007:1091) om offentlig upphandling, LOU FÖRVALTNINGSRÄTTENS AVGÖRANDE FÖRVALTNINGSRÄTTEN I LINKÖPING SÖKANDE Dalux AB, 556687-8350 Industrivägen 15 17148 Solna MOTPART Landstinget Sörmland Upphandlingsenheten 631 88 Eskilstuna SAKEN DOM 2013-05-16 Meddelad i Linköping Mål nr 2589-13 Enhet2 Sida 1 (4) Förvaltningsrätten avslår ansökan. KONKURRENSVERKET 2013 -05- 1 7 Avd Dnr KSnr Aktbll Dok.Id 120898 Postadress Box406 581 04 Linköping Telefon Besöksadress Brigadgatan 3 Telefax 013-25 11 40 forvaltningsrattenilinkoping@dom.se Expeditionstid måndag - fredag 08:00-16:00 013-25 11 00 E-post: ( ( FÖRVALTNINGSRÄTTEN DOM 2589-13 I LINKÖPING BAKGRUND OCH YRKANDEN M.M. Landstinget Sönnland (landstinget) genomför en upphandling av köksin­ redning/utrustning, dnr DU-UPP12-238. Upphandlingen genomförs med förenklat förfarande enligt LOU. Det anbud som vid utvärderingen har lägst pris kommer att antas. Enligt tilldelningsbeslut den 5 april 2013 avser landstinget att teckna avtal med annan anbudsgivare än Dalux AB (bolaget). Av sammanställning av kvalificering och kontroll av obligatoriska krav framgår att anbudsgivare nr 2 (bolaget) inte gått vidare till utvärdering då bolaget inte lämnat pris på mjölbinge och rostfri inklädnad av kylrör till anslutningspunkt. Bolaget ansöker om överprövning och yrkar att upphandlingen ska rättas samt anför i huvudsak följande. Bolagets offert har inte gått vidare till ut­ värdering. Upphandlingsenheten hänvisar i det ena fallet till att "rostfri inklädnad av kylrör" inte offererats i position 22-20 och 22-21 och i det andra fallet att bolaget "ej lämnat pris på mjölbinge" i position 19-A. Upp­ handlingsenheten hävdar att offert 421352 inte är fullständig och hänvisar till detaljer i positionsbeskrivningar. Alla efterfrågade positioner är med i offerten och följer de föreskrifter som tillhandahållits. Detaljerna som upp­ handlingsenheten hänvisar till är av ringa värde och har därför ingen kost­ nad. Landstinget anser att ansökan ska avslås och anför i huvudsak följande. Landstinget har inte brutit mot någon av de grundläggande principerna i 1 kap. 9 § eller någon annan bestämmelse i LOD. Bolaget varken har lidit eller kan komma att lida skada. Av punkten A i Kravspecifikation-Svars­ blankett framgår att samtliga obligatoriska krav i del A ska vara uppfyllda för att anbud ska kunna accepteras. I punkten A.2 anges att entreprenören ska acceptera samtliga obligatoriska krav/villkor i U2.l Beskrivning utrust­ ning/inredning. Av position 19-A i U2.l framgår att förfrågan i denna del 2 ( ( innehåller bakbord med mjölbinge. Bolaget har trots detta valt att inte lämna anbud på någon mjölbinge. Det är inte möjligt att acceptera anbudet med denna brist utan att riskera att andra leverantörer lider skada. Anbudet har således rätteligen förkastats. Mot bakgrund härav saknas skäl att vidta åtgärder enligt LOU. SKÄLEN FÖR FÖRVALTNINGSRÄTTENS AVGÖRANDE Tillämpliga bestämmelser Av 1 kap. 9 § LOU framgår att upphandlande myndigheter ska behandla leverantörer på ett likvärdigt och icke-diskriminerande sätt samt genomföra upphandlingar på ett öppet sätt. Vid upphandlingar ska vidare principerna om ömsesidigt erkännande och propmiiona1itet iakttas. Av 16 kap. 6 § LOU framgår bl.a. följande. Om den upphandlande myn­ digheten har brutit mot de grundläggande principerna i 1 kap. 9 § eller nå­ gon annan bestämmelse i denna lag och detta har medfört att leverantören lidit eller kan komma att lida skada, ska rätten besluta att upphandlingen ska göras om eller att den får avslutas först sedan rättelse har gjo1is. Fö1:frågningsunderlaget Av punkten A.2 Beskrivning utrustning/inredning i K.ravspecifikation­ Svarsblankett U2 framgår att entreprenören ska acceptera samtliga obliga­ toriska krav/villkor i U2.l Beskrivning utrustning/inredning. Av position 19-A i Storköksbeskrivningen anges bl.a. att två stycken mjölbingar efterfrågas. Förvaltningsrättens bedömning Principen om transparens (förutsebarhet och öppenhet) innebär bl.a. att den upphandlande myndigheten inte får efterge eller bortse från de skall-krav som uppställts i förfrågningsunderlaget. Av förfrågningsunderlaget framgår att bakbord med mjölbinge efterfrågas i upphandlingen. Av bolagets anbud framgår att bolaget lämnat anbud på 3 FÖRVALTNINGSRÄTTEN DOM 2589-13 I LINKÖPING ( ( FÖRVALTNINGSRÄTTEN DOM 2589-13 I LINKÖPING bakbord exklusive mjölbinge. Bolaget uppfyller dänned inte samtliga krav som anges i förfrågningsunderlaget. Vad bolaget åberopat visar inte att det finns skäl för ingripande enligt 16 kap. 6 § LOU. Ansökan ska därför av­ slås. HUR MAN ÖVERKLAGAR, se bilaga 1 (DV 3109/1 D LOU). Sofia Blomkvist Föredragande har varit Martina Thom. 4 Bilaga 1 •I� SVERIGES DoMsroLAR HUR MAN ÖVERKLAGAR - PRÖVNINGSTILLSTÅND ( Den som vill överklaga förvaltningsrättens beslut ska skriva till Kammarrätten i Jönköping. Skrivelsen ska dock skickas eller lämnas till förvaltningsrätten. Överklagandet ska ha kommit in till förvaltningsrätten inom tre veckor från den dag då klaganden fick del av beslutet. Tiden för överklagandet för offentligpart räknas emellertid från den dag beslutet meddelades. Om sista dagen för överklagandet infaller på lördag, söndag eller helgdag, midsommarafton, julafton eller nyårsafton räcker det att skrivelsen kommer in nästa vardag. För att ett överklagande ska kunna tas upp i kammarrätten fordras att prövningstillstånd meddelas. Kammarrätten lämnar prövningstillstånd om det är av vikt för ledning av rättstillämpningen att överklagandet prövas, anledning förekommer till ändring i det slut vartill förvaltningsrätten kommit eller det annars finns synnerliga skäl att pröva överklagandet. Om prövningstillstånd inte meddelas står förvaltningsrättens beslut fast. Det är därför viktigt att det klart och tydligt framgår av överklagandet till kammarrätten varför man anser att prövningstillstånd bör meddelas. Skrivelsen med överklagande ska innehålla 1. den klagandes namn, personnummer, yrke, postadress och telefonnummer. Dessutom ska adress och telefonnummer till arbetsplatsen och eventuell annan plats där klaganden kan nås för delgivning lämnas om dessa uppgifter inte tidigare uppgetts i målet. Om någon person- eller adressuppgift ändras är det viktigt att anmälan snarast görs till kammarrätten, 2. det beslut som överklagas med uppgift 3. om förvaltningsrättens namn, målnummer samt dagen för beslutet, 4. de skäl som klaganden anger till stöd för begäran om prövningstillstånd, 5. den ändring av förvaltningsrättens beslut som klaganden vill få till stånd, 6. de bevis som klaganden vill åberopa och vad han/hon vill styrka med varje särskilt bevis. Skrivelsen ska vara undertecknad av klaganden eller hans ombud. Adressen till förvaltningsrätten framgår av beslutet. Om klaganden anlitar ombud ska denne sända in fullmakt i original samt uppge sitt namn, adress och telefonnummer. Om någon person- eller adressuppgift ändras, ska Ni utan dröjsmål anmäla ändringen till kammarrätten. I mål om överprövning enligt lagen (2007:1091) om offentlig upphandling eller lagen (2007:1092) om upphandling inom områdena vatten, energi, transporter och posttjänster får avtal slutas innan tiden för överklagande av rattens dom eller beslut har löpt ut. I de flesta fall får avtal slutas när tio dagar har gått från det att rätten avgjort målet eller upphävt ett interimistiskt beslut. I vissa fall får avtal slutas omedelbart. Ett överklagande av rättens avgörande får inte prövas sedan avtal har slutits. Fullständig information finns i 16 kapitlet i de ovan angivna lagarna. Behöver Ni fler upplysningar om hur man överklagar kan Ni vända Er till förvaltningsrätten. DV 3109/1D LOU