LÄNSRÄTTEN I STOCKHOLMS LÄN DOM 2008-01-14 Meddelad i Stockholm Mål nr 24475-07 Rotel 552 Sida I (15) SÖKANDE A. Menarini Diagnostics Nordic Countries S.r.l., 516403-8126 Per Albin Hanssons väg 41, Hus D 214 32 Malmö Ombud: Advokat Klas Johansson Ramberg Advokater KB Stora Nygatan 38 211 37 Malmö •KONKIJRRENSVcRKa-/ rnwr rm 5 rn= ; Dok.Id 286869 Postadress 115 76 Stockholm Besöksadress Tegeluddsvägen I Telefon Telefax 08-561680 00 08- 561680 0 1 E-post: ]ansrattenistockholm@dom.se Expeditionstid måndag - fredag 09:00-15:00 2008-01-16 Överprövning enligt lagen (1992:1528) om offentlig upphandling - LOU DOMSLUT Länsrätten förordnar att Stockholms läns landsting inte får avsluta upphand­ lingen om diabeteshjälpmedel förrän rättelse gjorts på så sätt att A. Menarini Diagnostics Nordic Countries S.r.l. får delta i utvärderingen. Länsrättens beslut den I6 november 2007 upphör därmed att gälla. MOTPART Stockholms läns landsting SLL Upphandling Dnr Box 6401 Dosa 113 82 Stockholm SAKEN Avd Aktbil Sida 2 LÄNSRÄTTEN I DOM 24475-07 STOCKHOLMS LÄN BAKGRUND Stockholms läns landsting har inbjudit leverantörer att lämna anbud avse­ ende diabeteshjälpmedel. Upphandlingen genomförs som en öppen upp­ handling enligt 2 kap. LOU. Stockholms läns landsting har enligt tilldelningsbeslut den 7 november 2007 meddelat att Stockholms läns landsting har för avsikt att ingå avtal med annan leverantör än A. Menarini Diagnostics Nordic Countries S.r.l (bolaget). Bolaget ansöker om överprövning enligt LOU Länsrätten har den 16 november 2007 beslutat att upphandlingen inte f'ar avslutas innan rätten förordnar annat i målet. YRKANDEN M.M. Bolaget yrkar i första hand rättelse genom dels att bolagets anbud avseende basglukosmätare, avancerade glukosmätare inklusive kassetter och glukos­ mätare vid peritonealdialys med tillhörande teststickor, antas, dels att, i för­ sta hand, utvärderingen beträffande samtliga ingivna förvaringsväskor görs om genom att landstinget undersöker om väskorna är fria från PVC-plast, i andra hand genom att landstinget anmodar samtliga anbudsgivare att in­ komma med intyg från plastleverantör, plastkomponentleverantör eller för­ packningsleverantör, allt för att klargöra vilka offererade produkter som uppfyller de obligatoriska miljökraven uppställda i landstingets kravspeci­ fikation och därmed vilka anbud som kan antas för avtalstecknande. Bolaget yrkar i andra hand att upphandlingen skall göras om. Sida 3 LÄNSRÄTTEN I DOM 24475-07 STOCKHOLMS LÄN Till stöd för sin talan anför bolaget bland annat följande. Halkrisk När mätaren inte används förvaras den i en särskild väska. Landstinget har i lcravspecifikationen som generellt krav bland annat uppgivit att "mätarna skall ej 'halka' ur förvaringsväskan när den öppnas". Bolaget har i sitt an­ bud uppgivit att mätare uppfyller skall-kravet och dessutom kommenterat att mätaren sitter fast i en förvaringsficka. Av tilldelningsbeslutet framgår att bolaget inte är en av de utvalda leverantörerna enligt tilldelningsbeslutet den 7 november 2007. Landstinget har i utvärderingen bedömt att bolaget inte uppfyller skall-kravet vad avser att mätaren inte skall halka ur förva­ ringsväskan. Av bildserien på förvaiingsväskan och förvaringsfickan fram­ går att väskan har ett flertal förvaringsfickor. Oavsett vilken förvaringsficka som används halkar inte mätaren ur väskan. En av dessa förvaringsfickor är dessutom försedd med dragkedja. Anförd omständighet liksom den omständigheten att bolaget uppgivit att bolaget uppfyller skall-kravet och genom en kommentar uppgivit att mätaren sitter fast i en förvaringsficka, är mer än tillräckligt för att bolaget och deras produkter skall anses uppfylla skall-kravet. Landstinget har genomfört en felaktig utvärdering av bolagets produkter när motparten godtyckligt påstått att mätaren halkar ur förva­ ringsväskan och att bolaget därför inte skulle uppfylla skall-kraven. Detta trots att bolaget i sitt anbud uppgivit att de uppfyller kravet och att mätaren sitter fast i en förvaringsväska. Dessutom har inga funktionsprover, såvitt känt, av inlämnade varuprover resulterat i motsatta uppgifter. Bolaget upp­ fyller därför skall-kraven. Mätaren halkar inte ur förvaringsväskan när den öppnas. Bolaget har i sitt anbud uppgivit att bolaget uppfyller ifrågavarai1de skall-krav och som skriftlig kommentar till skall-kravet framfört att mätaren sitter fast i en förvaringsficka. Av Stockholms läns landstings yttrande re­ dogörs noggrant för omfattningen av den referensgrupp som deltagit i ut­ värderingen av offererade produkter. Däremot sägs inget i yttrandet om hur eventuella funktionsprover utförts och vilka resultat som frail1kommit vid LÄNSRÄTTEN I STOCKHOLMS LÄN DOM Sida4 244 75-07 sådana prover. Bolaget kan därför inte komma till annan slutsats än att Stockholms läns landsting inte genomfört några :funktionsprover utan god­ tyckligt ansett att bolagets produkt halkar ur väskan när den öppnas. Bola­ get har under de senaste åren i Europa placerat drygt 300 000 mätare och det har aldrig framställts påpekanden om att mätaren skulle halka ur förva­ ringsväskan när den öppnas. Ingen annan upphandlande enhet har framställt ett krav på att en mätare inte skall halka ur förvaringsväskan när den öpp­ nas. Bolaget ifrågasätter aktuellt skall-krav och anser att det saknas all rele­ vans i sammanhanget. Som framförts tidigare och som dessutom framgår av ingiven bildserie är förvaringsväskan utrustad med ett flertal förvarings­ fickor. En av dessa är dessutom fcirsedd med dragkedja, vilket medför att mätaren inte halkar ur förvaringsväskan även om den samtidigt är öppen, hålls upp och ned samt skakas. Även för bolagets del infinner sig känslan av att detta skall-krav tillkommit och utnyttjats av Stockholms läns lands­ ting för att förkasta vissa anbud. PVC-p/ast I kravspecifikationen har landstinget uppställt två skall-krav i A2 och A7 gällande att "varan eller delar av varan är fri från PVC-plast". Enligt bola­ gets mening uppfyller inte anbudsgivarna Abbott Scandinavia AB och Johnson & Johnson AB dessa skall-krav. Inför upphandlingen lät bolaget tillverka en ny förvaringsväska, fri från PVC-plast, för att uppfylla kravet. Det har kommit till bolagets kännedom att de förvaringsväskor ovan nämn­ da anbudsgivare idag förser marknaden med, med största sannolikhet inne­ håller PVC-plast. Såvitt känt har av anbudsgivarna inskickade varuprover inte kontrollerats i detta avseende, inte heller har anbudsgivarna ingivit in­ tyg som motsäger bolagets påståenden. Detta strider uppenbart mot skall­ kraven i punkterna A2 och A7. Alla kraven under punkten A är således inte uppfyllda vilket är ett måste för att anbud skall behandlas vid utvärdering­ en. Anbudsgivarnas produkter skulle därför inte ha fått tilldelning i upp­ handlingen. Vidare har landstinget genomfört en felaktig utvärdering av Sida 5 LÄNSRÄTTEN I DOM 24475-07 STOCKHOLMS LÄN anbudsgivarnas produkter när landstinget ansett att de uppfyller punkterna A2 och A7. Anbudsgivarnas produkter skulle därför rätteligen inte ha fått tilldelning i upphandlingen. Stockholms läns landsting har i denna del stan­ nat vid vad anbudsgivarna uppgivit i sina anbud och åberopat att de på grund av bristande resurser inte haft möjlighet att undersöka denna fråga vidare. Landstinget har således i detta avsnitt agerat tvärtemot hur de agerat i frågan om hallcrisk. Där har Stockholms läns landsting ifrågasatt vad an­ budsgivarna, däribland bolaget, uppgivit i sitt anbud. Att bolaget, som angi­ vits ovan, dessutom uppgivit att mätaren sitter fast i en förvaringsfick3o har Stockholms läns landsting till synes inte tagit någon hänsyn till. Uppställda obligatoriska miljökrav upptar ett eget kapitel i kravspecifikationen medan halkrisken endast omnämns i en mening. Det kan inte förstås på annat sätt än att landstinget värderar miljökraven högre än laavet att mätare inte skall hallrn ur förvaringsväskan när den öppnas. Det är mot den bakgrunden för­ vånansvärt att Stockholms läns landsting uppenbarligen haft resurser till att pröva hallcrisken men ansett sig inte ha tillräcldigt med resurser för att prö­ va skall-kraven på miljöområdet. Stockholms läns landsting yrkar att ansökan om överprövning avslås och anför bland annat följande. Halkrisk Vid utvärderingen har en referensgrupp bestående av diabetessjulcsköters­ kor samt representanter från Stor-Stockholms diabetesförening, landstinget beställningscentral för diabeteshjälpmedel och centrum för allmänmedicin deltagit. Referensgruppen har vid utvärderingen gjort denna med utgångs­ punkt från att hallcrisken för mätaren är av stor vikt vid det löpande sjulc­ vårdsarbetet. Denna prövning - varvid bör erinras om att väska/produkt handhas av patienten - har lett fram till de bedömningar av hur olika väskor uppfyller skall-kravet. I denna bedömning ingår kännedom om att väs­ ka/produkt handhas av dels barn/yngre, dels äldre personer. Sida 6 LÄNSRÄTTEN I DOM 24475-07 STOCKHOLMS LÄN PVC-plast Landstinget vill påpeka att av kravspecifikationen, punkt 2.4 "Miljökrav", framgår att verifikation endast behöver inges vid anfordran. Beträffande inkomna anbud har såväl tilldelat anbud som sökanden uppgett att leverera­ de produkter (mätare, väska, förpackning) är PVC-fria. Landstinget har att utgå från lämnat anbudssvar. Varje enskild fråga kan inte föranleda extra utredande analys utöver vad anbudsgivare anger i anbudet. Den omständig­ heten att "inskickade varuprover inte kontrollerats" vilar ytterst på den grad av handläggningsresurser som den upphandlande myndigheten förfogar över. Landstinget kvarstår vid bedömningen att varje enskild fråga inte kan föranleda extra utredande analys utöver vad anbudsgivare anger i anbudet. Landstinget har vid upphandlingen gällande miljöfrågan biträtts av lands­ tingets miljöavdelning. Länsrätten har den 17 december 2007 hållit muntlig förhandling i målet. Vid förhandlingen har på bolagets begäran vittnesförhör hållits med busi­ ness manager Johan Vikner och på Stockholms läns landstings begäran vittnesförhör hållits med diabetessjuksköterska Lena Insulander. DOMSKÄL Av 1 kap. 4 § LOU framgår att upphandling skall göras med utnyttjande av de konkurrensmöjligheter som finns och även i övrigt genomföras affärs­ mässigt. Anbudsgivare, anbudssökande och anbud skall behandlas utan ovidkommande hänsyn. Enligt 7 kap. 1 § första stycket LOU f'ar en leverantör som anser att han lidit eller kan komma att lida skada enligt 2 § i en framställning till allmän för­ valtningsdomstol ansöka om åtgärder enligt nämnda paragraf. I 7 kap. 2 § LOU anges bland annat följande. Om den upphandlande enhe­ ten har brutit mot 1 kap. 4 § eller någon annan bestämmelse i denna lag och detta har medfört att leverantören lidit eller kan komma att lida skada, skall rätten besluta att upphandlingen skall göras om eller att den får avslutas först sedan rättelse gjorts. Sida 7 LÄNSRÄTTENI DOM 24475-07 STOCKHOLMS LÄN Av utredningen i målet framgår bland annat följande. Ur anbudsförfrågan punkt 1.7 framgår bland annat följande. Förfrågningsunderlaget med bilagor innehåller ett antal obligatoriska krav som benämns "skall-krav". Dessa är markerade med fetstil. Förutsättningen för att ett anbud ska kunna prövas, utvärderas och antas är att dessa skall­ krav är uppfyllda. Anbud som inte uppfyller samtliga skall-krav kommer att förkastas. Av anbudet skall framgå att samtliga skall-krav är uppfyllda. Anbudet skall redovisa efterfrågade uppgifter och bör följa förfrågningsun­ derlagets struktur för att granskning och utvärdering av anbuden ska kunna ske på ett effektivt och rättvisande sätt. Ur kravspecifikationen framgår bland annat följande. Generella krav gäller samtliga mätare och tillhörande teststickor. Mätarna skall ej "halka" ur förvaringsväskan när den öppnas. Av "frågor och svar 2" framgår bland annat följande. Frågor 4. Basglukosmätare kravspecifikation; Mätaren skall ej "hallca" ur förva­ ringsväskan när den öppnas; Vänligen definiera hur ni testar detta skall krav. Samt beskriv vart gränsen går för att klara av skall kravet. Svar 4. Om man öppnar förvaringsväskan och lutar den, antingen halkar mätaren ur förvaringsväskan eller så sitter den kvar. Ur kravspecifikationen framgår vidare bland annat följande. 2.4 Miljökrav A. Obligatoriska krav (skall-krav) A2. Varan, eller delar av varan, är fri från PVC-plast. A7. Förpackningsmaterial är fritt från PVC-plast. Uppgifterna om verifikation utgör underlag till lämnade svar. Verifikatio­ nen skall endast skickas in vid anmodan från Stockholms läns landsting. • Sida 8 LÄNSRÄTTENI DOM 24475-07 STOCKHOLMS LÄN Ur utvärderingsprotokollet framgår bland annat följande utvärderingsresul­ tat. Utva..rdenne; skall-krav basmatare Mätaren ska ej halka ur för- varingsväskan när den öppnas Abbott Scandinavia AB Free Style Lite Abbott Scandinavia AB Freedom Lite Abbott Scandinavia AB PrecisionXceed Ja Bayer Healt Care A/S Accencia Countour Bayer Healt Care A/S Accensia Brezze 2 Everymed AB EverymedX3 Ja HemoCue AB HemoCueMonitor HaeMedic AB Gluco Sure Extra Ja HaeMedic AB Gluco Sure Plus Ja Johnson & Johnson AB One Touch Ultra 2 Ja Johnson & Johnson AB One Touch Ultra Easy Ja Johnson & Johnson AB One Touch Ultra Smart Ja Meda AB True Track Nej Menarini Diagnostics AB Gluco Men Vision Nej Roche Diagnostics Scan- dinavia AB Accu-Chek Aviva Ja Roche Diagnostics Scan- dinavia AB Accu-Chek Com- pact Plus Ja TamroMedLab AB Glucocard Nej Ja Ja Ja LÄNSRÄTTENI STOCKHOLMS LÄN DOM Sida 9 24475-07 . Utva··rdennl! avancerad ma··tare slrnIl krav - Mätaren ska ej visa mätvär- de vid för lite blod. Felkod accepte- ras Mäta- ren ska ej halka ur för- va- rings- väskan den öppnas Teststickor/ kasset- ter/kuvetter ska ha en hållbarhet på minst 7 månader i obruten förpackning vid leverans till patient Abbott Scandi- navia AB Free Style Lite Ja Ja Ja Abbott Scandi- navia AB Freedom Lite Abbott Scandi- navia AB Precision Xceed Ja Ja Ja Bayer Realt Care A/S Accencia Coun- tour Ja Ja Ja Bayer Realt Care A/S Accencsia Brezze 2 Ja Ja Ja Everymed AB EveryX3 Ja Ja Rae Medic AB Gluco Sure Extra Ja Ja Ja Johnson & John- son AB One Touch Ultra 2 Ja Ja Ja Johnson & John- son AB One Touch Ultra Easy Ja Ja Ja Johnson & John- son AB One Touch Ultra Smart Ja Ja Meda AB True Track Ja Nej Ja Menarini Dia- l!nostics AB Gluco Men Vi- sion Ja Ne.i Ja Roche Diagnos- tics Scandinavia AB Accu-Chek Aviva Ja Ja Ja Roche Diagnos- tics Scandinavia AB Accu-Chek Com- pact Plus Ja Ja Tamro MedLab AB Glucocard Ja Nej Ja när Ja Ja Ja Sida 10 LÄNSRÄTTEN I DOM 24475-07 STOCKHOLMS LÄN Bolaget har vid den muntliga förhandlingen anfört bland annat följande. Bolaget har deltagit i upphandlingen och i kravspecifikationen i uppha nd­ lingen står det på sidan två att mätaren inte skall halka ur förvaringsväskan när den öppnas. Bolaget har i sitt anbud konstaterat att bolagets väska upp­ fyller skall-kravet och att den sitter i en förvaringsficka. Av tilldelningsbe­ slut framgår att bolaget inte var utvald leverantör. Bolaget kan konstatera att Stockholms läns landsting bedömt att deras mätare inte uppfyller skall­ kravet. Så som Johan Vikner visar så innehåller väskan förvaringsfickor och mätaren halkar inte ut. En av fickorna är också försedd med blixtlås. Det är mer än tillräckligt för att uppfylla skall-kravet. Det framgår inte om och hur funktionsprover har utförts och hur de utfallit. Bolaget menar att Stockholms läns landsting godtyckligt bedömt att bolaget inte uppfyller skall-kravet. Stockholms läns landsting har lagt ned stor kraft och tid på detta till skillnad från utvärderingen av miljödelen. Där har istället hänvi­ sats till bristande resurser. Bolaget har placerat ca 300 000 mätare i Europa och det har inte framställts om att mätaren skulle halka ur förvaringsväskan när den öppnas. Ingen anna n upphandlande enhet ställer upp ett krav som _ detta Skall-kravet ifrågasätts därför. Det saknar relevans i sanunanhanget. Det har tillkommit och utnyttjats av landstinget för att kunna förkasta vissa anbud. Bolaget anser att det kommit fram idag och i handlingarna att Stockholms läns landsting har genomf ört en felalctig utvärdering att produk­ terna. Stockholms läns landsting har godtyckligt bedömt att bolagets mätare halkar ur förvaringsväskan och inte uppfyller skall-kravet. Bolagets upp­ fattning är att de uppfyller skall-kravet. Mätaren halkar inte ur väskan. Den halkar inte ur om den öppnas, lutas, eller hålls upp och ner, inte heller när den sitter i det fack där den levereras. Det finns också ytterligare två fack, ett med kardborre och ett med dragkedja Bolaget förstår inte hur skall­ kravet inte kan anses vara uppfyllt. Bolaget lämnade en skriftlig kommentar i anbudet om att mätaren sitter fast i en förvaringsficka och inte närmare specificerat vilket. Stockholms läns la ndsting har noga talat om att det var en referensgrupp som tittade på väskorna, men det är fortfarande outrett hur Sida 11 LÄNSRÄTTEN I DOM 24475-07 STOCKHOLMS LÄN gruppens utvärdering skett. Det är osäkert hur laaven varit. Det finns inget protokoll i målet som visar hur testningen gått till. Några funktionsprover har egentligen inte genomförts. Abbotts mätare som uppfyllde skall-laavet trillade ur väskan under den muntliga förhandlingen. Bolaget har aldrig varit med om att klagomål gällande detta framförts trots att 300 000 mätare har placerats i Europa. Ingen annan upphandlande enhet har heller framfört detta laav. Kravet har inte framförts på ett korrekt sätt utan har tillkommit för att Stockholms läns landsting skall kunna förkasta vissa anbud. - Kravet att vara och förpackning skall vara fria från PVC-plast tas upp som ett helt eget kapitel i laavspecifikationen. Krav A2 och A7 innebär att varan och förpackningen skall vara fri från PVC-plast. Bolaget menar att åtminstone två leverantörers mätare, Abbotts och Johnson & Johnson AB:s, med allra största sannolikhet innehåller PVC-plast. Såvitt bolaget kan förstå så har inte Stockholms läns landsting utrett detta med hänvisning till bristande resurser. Gällande gruppens kompetens verkar mycket tid ha lagts på att undersöka hallaisken. Liknande resurser har inte lagts på att undersöka PVC-halten i produkterna. Nu talas om att kompetens från miljöavdelning­ en fanns närvarande, men det finns inga protokoll eller liknande från detta Det är märkligt med tanke på att så mycket tid och laaft ägnas åt det laavet i laavspecifikationen att ett eget kapitel ägnas åt det. Mot balegrund av detta måste länsrätten komma fram till att yrkandena skall bifallas. Stockholms läns landsting har vid den muntliga förhandlingen uppgett bland annat följande. Den referensgrupp som har hanterat utvärderingen är en omsorgsfullt tillsatt grupp med erfarenheter av produkter och av hur pa­ tienterna fungerar med mera. Gällande PVC har Stockl10lms läns landsting i det sista yttrandet uppgett att upphandlande enhet biträtts av miljöavdel­ ningen som har kompetens på området. Det görs gällande att Stockholms läns landsting gjort en felalctig värdering, den typen av påpekanden görs dock i många upphandlingar. Att utvärderingen däremot skulle vara god­ tycklig är illa påpekat. Att värderingen skulle ske på det sätt för att förkasta Sida 12 LÄNSRÄTTEN I DOM 24475-07 STOCKHOLMS LÄN visst anbud är ett mycket märkligt uttalande. Kärnan i LOU är konkurrens. Bolaget har presenterat en lång utläggning om väskan har två andra fickor, med kardborreband och blixtlås. När produkten levereras är mätaren emel­ lertid fastsatt i den vanliga fickan och det kan antas att genomsnittspatien­ ten antar att det är där mätaren skall sitta. Det är således i den fickan mäta­ ren måste sitta fast. Påståendet att Stockholms läns landsting inte gör funk­ tionsprover är korrekt, det är nämligen en uppgift som normalt ankommer på leverantören. Miljöavdelningen har tittat på PVC-kravet. Stockholms läns landsting instämmer dock med motparten om att det i fortsättningen vore klokt att ange i utvärderingsunderlaget hur det utförs. Johan Vikner har förevisat olika väskor, hur mätarna är fastsatta i väskorna och om de ramlar ur när väskan lutas och har i vittnesförhör uppgivit bland annat följande. Vid visningen ramlade bolagets mätare inte ur väskan när den lutades. Han är business manager hos bolaget. Den väska som bolaget tidigare hade till mätaren illllehöll PVC-plast. De tog fram en ny modell till upphandlingen utan sådan plast. Väskan har tre fack, ett med snodd, ett med kardborreband och ett med blixtlås. Mätaren halkar inte ur väskan när den öppnas. De misstänker att Abbotts och Bayers mätare illllehåller PVC-plast. De blev förvånade över att Stockholms läns landsting bedömde sig sakna resurser att utreda PVC-illllehållet. Lena Insulander har förevisat olika väskor, hur mätarna är fastsatta i väs­ korna och om de ramlar ur när väskan lutas och har i vittnesförhör uppgivit bland annat följande. Vid visningen ramlade bolagets mätare ur väskan, när hon behandlade den som patienter normalt gör. Hon arbetar inom vården sedan många år och lär patienter ta blodsockertester och utbildar vårdperso­ nal. Bakgrunden till skall-kravet är att de har sett ett behov. Om mätaren faller ur väskan, ner på golvet eller liknande, kan resultaten bli otillförlitli­ ga. Mätarna skall passa för alla typer av patienter, både äldre med skakiga händer och barn och ungdomar. Om väskan öppnas upp och ner skall mäta- Sida 13 LÄNSRÄTTEN I DOM 24475-07 STOCKHOLMS LÄN ren inte falla ur. Bolagets mätare faller ur väskan när den öppnas. Testerna utfördes genom att väskorna öppnades ca ett tiotal gånger. Det är inte helt klart vad som krävdes för att produkten skulle anses uppfylla skall-kravet. Länsrättens bedömning Av 1 kap. 4 § LOU framgår ett en upphandling skall göras med utnyttjande av de konkurrensmöjligheter som finns och även i övrigt genomföras af­ färsmässigt. Anbudsgivare, anbudssökande och anbud skall behandlas utan ovidkommande hänsyn. Vidare gäller de EG-rättsliga principerna om icke­ dislcriminering, likabehandling, transparens (öppenhet och förutsebarhet), proportionalitet och ömsesidigt erkännande. Grund för att ingripa mot en upphandling kan föreligga om den upphandlande enheten har åsidosatt kra­ vet på affarsmässighet eller förbudet mot ovidkommande hänsyn i 1 kap. 4 § LOU eller någon av de upprälmade EG-rättsliga principerna och detta har medfört att leverantören lidit eller kan komma att lida skada. De krav som den upphandlande enheten ställer i förfrågningsunderlaget kan uttryckas i så kallade skall-krav vilka, till skillnad från så kallade bör-krav, är ovillkorliga för att anbudet skall kunna komma i fråga för antagande. Ett anbud som inte uppfyller samtliga ställda skall-krav f'ar inte antas eftersom detta skulle strida mot principen om likabehandling av anbudsgivarna. Det­ ta framgår bl.a. av EG-domstolens praxis Gfr till exempel mål C 243/89, kommissionen mot Danmark). En överträdelse av nänmda princip strider mot 1 kap. 4 § LOU. Halkrisk Stockholms läns landsting har i utvärdering och tilldelningsbeslut gjort gäl­ lande att bolaget inte uppfyller skall-kravet att mätaren ej skall 'halka' ur förvaringsväskan när den öppnas. I frågor & svar har kravet förtydligats till Sida 14 LÄNSRÄTTEN I DOM 24475-07 STOCKHOLMS LÄN att innebära "om man öppnar förvaringsväskan och lutar den, antingen hal­ kar mätaren ur förvaringsväskan eller så sitter den kvar". Parterna har vid den muntliga förhandlingen förevisat öppning av väskorna samt hur mäta­ ren sitter fast. Såsom angivits ovan f'ar bedömning och krav vid utvärde­ ringen av anbud inte ske utifrån andra krav än de som uppställts i förfråg­ ningsunderlaget. Länsrätten konstaterar att det krav som uppställts enligt formuleringen innebär att mätaren inte skall halka ur om väskan öppnas och lutas och inte såsom framfördes vid den muntliga förhandlingen att mätaren skall sitta kvar när väskan till exempel hålls upp och ner, skakas eller kan­ ten på den viks ner osv. Länsrätten finner utifrån vad som visades vid den muntliga förhandlingen att bolagets mätare uppfyller detta skall-krav. PVC-plast Den andra frågan i målet är skall-kravet gällande att "varan eller delar av varan är fri från PVC-plast". Bolaget har anfört att anbudsgivama Abbott Scandinavia AB och Johnson & Johnson AB inte uppfyller dessa skall­ krav. Bolaget har inte lagt fram någon bevisning i målet för dessa påståen­ den. Länsrätten finner därför att det inte är visat att anbudsgivama inte upp­ fyller skall-kraven. Med hänsyn till vad som ovan konstaterats finner länsrätten att Stockholms läns landsting, genom den gjorda upphandlingen och utvärderingen, inte förfarit affärsmässigt och har därför brutit mot LOU. Vidare finner länsrät­ ten att detta förhållande har medfört att bolaget har lidit eller kan komma att lida skada. Förutsättningar för åtgärd enligt 7 kap. 2 § LOU föreligger där­ för. Länsrätten har enligt detta lagrum att, oavsett hur yrkandet utformats, välja mellan att besluta att upphandlingen skall göras om eller att den skall rättas. Den konstaterade felaktigheten kan inte anses ha påverkat upphand­ lingens konkurrensuppsökande skede utan det senare stadium i förfarandet då prövning av anbud skall göras. Länsrätten finner att upphandlingen inte Sida 15 LÄNSRÄTTEN I DOM 24475-07 STOCKHOLMS LÄN f'ar avslutas förrän Stockholms läns landsting vidtagit rättelse på så sätt ut­ värderingen görs om. HUR MAN ÖVERKLAGAR, se bilaga 1 (DV3 l 09/l a) �� Rådman Föredragande har varit Berit Harnren. SVERIGES DOMSTOLAR HUR MAN ÖVERKLAGAR - PRÖVNINGSTILLSTÅND Bilaga Densomvillöverklagalänsriittensbeslutskall skrivatillkammarrätteniStockholm. Skrivelsen skall dock skickas eller lämnas till länscitten. ÖVerklagaadet skall ha kommit in till läasrätten inomtreveckor frånden.dagdåklaganden. fick del av beslutet. Tiden för överklagandet för offentligpart räknas emellertid från den. dag beslutet meddelades. Om sista dagen för överklagaadet infaller på lördag, söndag eller helgdag, midsommarafton, julafton eller nyårsafton räcker det att skrivel­ sen kommer in nästa vardag. För att ett överklagande skall kunna tas upp i kammarrätten fordras att prövningstillstånd meddelas.Kammarrättenlämnarprövniagstill­ ståndomdetäravv.iktförledningavriittstil­ lämpningen att överklagandet prövas, anled­ ning föreli:o= till ändring i det slut vartill länsrätten kommit eller det annars finns syn­ nerliga skäl att pröva överklagandet. Om prövningstillstånd inte meddelas står läns­ riittensbeslutfast.Detärdärförviktigtattdet klartochtydligtframgåravöverklagandettill kammarrätten varför man anser att prövnings­ tillstånd bör meddelas. Skrivelsen med överklagande skall innehålla 1 . 2. 3. 4. 5. den. klagandes namn, personnummer, yrke, postadress och telefonnummer_ Dessutom skall adress och telefnannmmer till arbets­ platsen och eventuell aanaa plats där kla­ ganden. kan nås för delgivni.ag lämnas om dessa uppgifter inte tidigare uppgetts i må­ let. Om någon person- eller adressuppgift ändras är det viktigt att anmälan snarast görs till kammarrättea, detbeslutsomöverklagasmeduppgiftom länsriittens namn,_rnålrmmmer s::unt dagen för beslutet, deskälsomklagandenangertillstödför begäran om prövningstillstånd den ändring av läns:riittea.s beslut som kla­ ganden vill fa till stånd, debevissomklagandenvillåberopaoch vad han/hon vill stytlm med varje särskilt bevis. Skrivelsen skall vara underteclma.d av klagan­ den. eller hans ombud. Adressen till länsriittea. framgår av beslutet. Om klaganden. anlitar om­ bud skall denne sända in fullmakt i original samt uppge sitt namn, adress och telefon­ D11mmer- j8 P-< . www.domstol.se