FÖRVALTNINGSRÄTTEN I VÄXJÖ Föredraganden: Lina Bergkvist SÖKANDEN DOM 2012-01-26 Meddelad i Växjö Mål nr Sida 1 (45) 3016-11 --3023-11, 3041-11, 3043-11, 3785-- 3786-11, 4496--4513-11 1. Frimeko AB, 556607-0834 Fridhemsberg 310 60 Ullared (mål nr 3016- -3023-11 och 3785--3786-11) 2. Input Interiör KC Aktiebolag, 556534-1830 Södra Vallviksvägen 10 352 51 Växjö (mål nr 3041-11 och 4496--4504-11) Ombud för 2: Advokat Jesper Sundström Wistrand Advokatbyrå, Göteborg Box 11920 404 39 Göteborg 3. EFG Kontorsmöbler AB, 556279-4403 S:t Eriksgatan 58 Box 49048 100 28 Stockholm (mål nr 3043-11 och 4505--4513-11) MOTPARTER 1. Alvesta kommun 342 80 Alvesta 2. Lessebo kommun Box 13 360 50 Lessebo 3. Ljungby kommun 341 83 Ljungby 4. Markaryds kommun Box 74 285 22 Markaryd 5. Regionförbundet Södra Småland, 222000-0372 351 96 Växjö Dok.Id 38592 Postadress Box 42 351 03 Växjö Besöksadress Kungsgatan 8 Telefon Telefax 0470-56 02 00 0470-25.5 02 E-post forvaltningsrattenivaxjo@dom.se Expeditionstid måndag - fredag 08:00-16:30 FÖRVALTNINGSRÄTTEN DOM I VÄXJÖ 6. Tingsryds kommun Box 88 362 22 Tingsryd 7. Uppvidinge kommun Box 59 360 70 Åseda 8. Växjö kommun Box 1222 351 12 Växjö 9. Växjö kyrkliga samfällighet, 252003-0251 Box 307 351 05 Växjö 10. Älmhults kommun Box 500 343 23 Älmhult Ombud för 1-10: Växjö kommuns upphandlingsenhet Box 1222 3.51 12 Växjö 11. Kinnarps AB 521 88 Kinnarp (mål nr 3041-11, 3043-11 och 4496--4513-11) Ombud för 11: Jur.kand. Pernilla Larsson Gärde Wesslau Advokatbyrå Hamngatan 2 Box 684 551 19 Jönköping SAKEN Överprövning enligt lagen om offentlig upphandling (LOU) Sida 2 3016-11--3023-11, 3041-11, 3043-11, 3785--3786-11 4496--4513-11 FÖRVALTNINGSRÄTTEN I VÄXJÖ DOM Sida 3 3016-11--3023-ll, 3041-11, 3043-11, 3785--3786-11 4496--4513-11 FÖRVALTNINGSRÄTTENSAVGÖRANDE 1. Förvaltningsrätten förordnar att upphandlingen avseende anbudsområde A får avslutas först sedan rättelse skett på så sätt att utvärderingen görs om, varvid Kinnarps AB:s anbud inte ska beaktas. 2. Förvaltningsrätten avslår Input Interiör KC Aktiebolags yrkande att EFG Kontorsmöbler AB:s anbud inte ska beaktas avseende anbudsområde A. 3. Förvaltningsrätten avslår Input Interiör KC Aktiebolags och Frimeko AB:s ansökningar om överprövning enligt LOU gällande anbudsområde B. 4. Förvaltningsrätten förordnar att upphandlingen avseende anbudsområde C får avslutas först sedan rättelse skett på så sätt att utvärderingen görs om, varvid Kinnarps AB:s anbud inte ska beaktas. 5. Förvaltningsrätten förordnar att upphandlingen avseende anbudsområde D får avslutas först sedan rättelse skett på så sätt att utvärderingen görs om, varvid Kinnarps AB:s anbud inte ska beaktas. 6. Förvaltningsrätten avvisar Kinnarps AB:s yrkande att upphandlingen avseende anbudsområdena A, C och D ska göras om. FÖRVALTNINGSRÄTTEN I VÄXJÖ BAKG RUND DOM Sida 4 3016-11--3023-11, 3041--11, 3043-11, 3785--3786-11 4496--4513-11 Alvesta kommun, Lessebo kommun, Ljungby kommun, Markaryds kom­ mun, Regionförbundet Södra Småland, Tingsryds kommun, Uppvidinge kommun, Växjö kommun, Växjö kyrkliga samfällighet och Älmhults kommun (härefter kommunerna) har genomfört en upphandling av möbler och inredning till kontor, konferens, skola, förskola, hemmiljö, miljö och utemiljö m.m. Uppskattad volym under fyra år är ca 65 miljoner kr. Upphandlingen genomförs enligt bestämmelserna om öppen upphandling i LOU och gjordes i sex anbudsområden. Överprövning har begärts avseen­ de fyra anbudsområden. Enligt tilldelningsbeslut den 5 september 2011 har kommunerna beslutat att anta anbud från Kinnarps AB (Kinnarps) för, såvitt nu är ifråga, anbuds­ områdena A- D. YRKANDEN M.M Anbudsområde A �Kontors-och konferensmöbler samt arbetsstolar I utvärderingen av anbudsområde A tilldelades Kinnarps kontraktet, EFG Kontorsmöbler AB (EFG) kom på andra plats och Input interiör KC Al 15 procent eller om offererade produkter avviker väsentligt från referensprodukten kommer anbudet ej att tas upp till prövning. I punkt 4.1.5 anges att den efterfrågade produkten ligger till grund för be­ dömningen av "minst likvärdig produkt". Med "minst likvärdig produkt" menas t.ex. produktens kvalitet, utformning, funktion, materialsamman­ sättning och i de fall det finns angivet i nettoprislistan även färg. Enligt punkt 4.1.6. ska rabatter för övrigt sortiment anges som bilaga 4. Allmänt om utvärderingskriterierna i förfrågningsunderlaget En första fråga förvaltningsrätten har att ta ställning till i målen är hur för­ frågningsunderlagets utvärderingskriterier ska bedömas. Kommunerna har särskilt framhållit att det av punkt 4.1.2. i förfrågnings­ underlaget framgår två parametrar för avgörande om ett anbud ska tas upp till prövning, nämligen om måttavvikelsen är mer än 15 procent eller om den offererade produkten avviker väsentligt från referensprodukten. Be­ dömningen har skett enligt principen minst likvärdig produkt. Förvaltningsrätten tolkar förfrågningsunderlaget såsom att offererade pro­ dukter måste uppfylla båda dessa parametrar; i annat fall ska anbudet inte tasupptillprövning. Produkternafåralltsåinteavvikamedmerän15 procent från referensprodukten och inte heller avvika väsentligt från refe­ rensprodukten. Om en offererad produkt har en måttavvikelse om mer än 15 procent avviker således produkten från skall-kraven. Anbudet ska där­ med inte utvärderas. FÖRVALTNINGSRÄTTEN I VÄXJÖ DOM Sida 25 3016-11--3023-11, 3041-11, 3043-11, 378.5--3786-11 4496--4513-11 Såsom kommunerna korrekt påpekar får en sådan tolkning den konsekven­ sen att prövningen av upphandlingen får göras på detaljnivå. Detta är dock en följd av hur förfrågningsunderlaget är utformat. Med anledning av hur parterna utformat sin talan prövar förvaltningsrätten varje ifrågasatt position i upphandlingen för sig. Anbudsområde A EFG."s ansökan om överprövning - position 1 Avseende position 1 har kommunerna angett en arbetsstol med artikel­ nummer 9 1 24 som referensprodukt. Något specifikt mått finns inte i netto­ prislistan. Kinnarps har offererat en arbetsstol med artikelnummer 6134 vilken har en rygghöjd om 480 mm. EFG anför att av Kinnarps egna produktblad för aktuell stol framgår tydligt att rygghöjden för denna produkt är 630 mm. Den av Kinnarp offererade stolen har en rygghöjd om 480 mm och avviker därmed med 24 procent från referensprodukten. - EFG hänvisar till ett produktblad där det anges att den tredje siffran i artikelnumret i stolen betecknar ryggstödstypen och att en tvåa betyder något högre rygg med extra stoppning, höjd 630 mm. Kommunerna anför att det inte finns något specifikt krav för ryggstödshöj­ den varken i förfrågningsunderlaget eller i nettoprislistan och att ryggstö­ dets längd är odefinierbar eftersom rygglängden är justerbar. Kommunerna har vidare anfört att den offererade arbetsstolen inte har ett avvikande funktionsmått eftersom stolens rygg kan justeras med +62 cm. Kommuner­ na understryker vidare att det finns två parametrar i förfrågningsunderlaget, FÖRVALTNINGSRÄTTEN I VÄXJÖ DOM Sida 26 3016-11--3023-11, 3041-11, 3043-11, 3785--3786-11 4496--4513-11 om måttavvikelsen är mer än 15 procent eller om den offererade produkten avviker väsentligt från referensprodukten. Kinnarps menar att stolen 9124 är unik på marknaden eftersom det är den enda stolen som har såväl funktionen freefloat som funktionen synkron. Eftersom kommunerna i "Frågor och svar" har ändrat skall-kraven på så sätt att det endast krävs antingen freefloat eller synkron, kan inte arbetssto­ len 9124 längre anses som referensprodukt. Även om arbetsstolen skulle anses vara referensprodukt så innehåller inte nettoprislistan några uppgifter om rygghöjd. Förvaltningsrätten gör följande bedömning. Inledningsvis konstaterar förvaltningsrätten att arbetsstol 9124 alltjämt får anses vara referensprodukt trots kommunernas uttalande i "Frågor och svar". I den katalog som hänvisas till i nettoprislistan finns inget mått för ryggstödet angivet. Däremot har EFG skickat in utdrag från ett produktblad där ryggmåttet för arbetsstol 9124 är angivet till 630 mm. Frågan är om ryggmåttet 630 mm, som inte direkt framgår av förfråg­ ningsunderlaget, nettoprislistan eller den katalog som nettoprislistan hänvi­ sar till, kan anses utgöra ett skall-krav. Av förfrågningsunderlaget framgår att referensproduktens mått ska anses utgöra utgångspunkten vid bedömning av likvärdig produkt. När kommu­ nerna anger en specifik produkt, med angivande av fabrikat och artikel­ nummer, som referensprodukt måste därmed leverantörerna kunna räkna med att produktens mått utgör måttstock för bedömning av likvärdig pro­ dukt, oavsett om måtten framgår av förfrågningsunderlaget med tillhörande handlingar eller inte. Ryggmåttet om 630 mm som framgår av produktblad FÖRVALTNINGSRÄTTEN DOM I VÄXJÖ Sida 27 3016-11--3023-11, 3041-11, 3043-11, 3785--3786-11 4496--4.513-11 åberopat av EFG ska därmed läggas till grund för bedömningen av likvär­ dig produkt, oavsett om stolens rygg kan justeras eller inte. Kommunerna har uppställt ett skall-krav som innebär att den offererade produkten inte får avvika med mer än 15 procent från den produkt som kommunerna har angivit som referens i nettoprislistan. Kinnarps har emel­ lertid offererat en arbetsstol vars ryggstöd är 480 mm högt vilket innebär en avvikelse om 24 procent. Den av Kinnarps offererade arbetsstolen avvi­ ker således från skall-kraven i förfrågningsunderlaget (jfr. Kammarrätten i Göteborgs dom den 14 april 2009 i mål nr 7822-7823-08). Förvaltningsrätten finner att kommunerna har brutit mot de grundläggande principerna i 1 kap. 9 § LOU när Kinnarps anbud utvärderades trots att det inte uppfyllde alla skall-krav. Detta har medfört att EFG har lidit eller kan komma att lida skada. Förutsättningar föreligger därför att bifalla EFG:s ansökan om överprövning. Felet har inte påverkat det konkurrensuppsö­ kande skedet och det får då anses tillräckligt att förordna om rättelse. Rät­ telse ska ske genom att en ny utvärdering ska göras av kommunerna där anbudet från Kinnarps förkastas och inte ska ingå i utvärderingen avseende anbudsområde A. EFG. s ansökan om överprövning - position 49 Beträffande position 49, data-elanslutningsbox, framgår av det produktblad som kommunerna hänvisar till i nettoprislistan att boxen har 2 data och 4 el 230 V. Detta skall-krav kan svårligen förstås på annat sätt än att elektronik ska ingå i boxen, vilket för övrigt även framgår av ett fotografi i produkt­ bladet. Även i detta avseende har kommunerna brutit mot de grundläggan­ de principerna i 1 kap. 9 § LOU genom att utvärdera Kinnarps anbud som inte innehöll elektronik och således bröt mot uppställt skall-krav. FÖRVALTNINGSRÄTTEN DOM I VÄXJÖ Sida 28 3016-11--3023-11, 3041-11, 3043-11, 3785--3786-11 4496--4513-11 Jnputs ansökan om överprövning - allmänt Eftersom förvaltningsrätten redan funnit att Kjnnarps anbud ska förkastas föreligger inte skäl att pröva Inputs invändningar mot det anbudet. EFG ingav det näst lägsta anbudet och Input det tredje lägsta anbudet. Det finns därför anledning att gå vidare och utvärdera huruvida det finns förut­ sättningar att bifalla Inputs yrkande att EFG:s anbud ska förkastas. Jnputs ansökan om överprövning- EFG:s anbud - positionerna 9, 1 1 och 18-22 Input anför att EFG inte har lämnat in en lista över rabatter i enlighet med punkt 4.1.6 i förfrågningsunderlaget samt att ett flertal produkter som EFG har offererat inte har rätt pris i strid med kommunernas instruktioner i "Frågor och svar" (positionerna 9, 11 och 18-22). Kommunerna anför att produkter och priser är angivna i inkomna och kva­ lificerade anbud samt att rabattsatser har lämnats i anbuden. Rabatter ingår inte i utvärderingen och det är nettopriset som utvärderas och som är rele­ vant i upphandlingen. Förvaltningsrätten konstaterar att det åligger den leverantör som anser att ett anbud ska förkastas att visa att anbudet innehåller sådana allvarliga brister att det faktiskt ska förkastas. Såsom kommunerna anfört är det net­ topriset som utvärderas. Input kan inte anses ha visat att EFG:s anbud upp­ visar sådana allvarliga brister att det ska förkastas på denna grund. FÖRVALTNINGSRÄTTEN I VÄXJÖ DOM Sida 29 3016-11--3023-11, 3041-11, 3043-11, 378.5--3786-1 1 4496--4.513-11 Inputs ansökan om överprövning - EFG:s anbud position 45 För position 45 har kommunerna efterfrågat en skärmvägg. Det anges i nettoprislistan att den nedre delen ska vara av tyg och den övre delen av plexiglas. Varan har artikelnummer H1408 i referenskatalogen. I referens­ katalogen anges att H1408 har tyg/tyg/-plexiglas med kabelkanal. Kom­ munerna har i "Frågor och svar" den 23 juni 2011 besvarat frågan huruvida det är texten i efterfrågad produkt som gäller genom att meddela att på po­ sition 45 efterfrågas en skärmvägg i tyg, i plexiglas eller en kombination av dessa. Input anför att EFG har offererat en skärmvägg med tyg på den övre delen i motsats till referensprodukten som har plexiglas på den övre delen. Kommunerna anför att det framgår av "Frågor och svar" från den 23 juni 201 1 att på position 45 efterfrågas en skärmvägg i tyg, plexiglas eller kombination. Förvaltningsrätten gör följande bedömning. Kommunerna får genom förtydligandet i "Frågor och svar" anses ha j uste­ rat skall-kravet. Förtydligandet kan inte anses innebära en väsentlig föränd­ ring och det får därmed godtas att kommunerna gör ett sådant förtydligan­ de (jfr. Kammarrätten i Jönköpings dom den 20 september 201 1 i mål nr 1367-11 och 1399-11;närmareredogjortförunderanbudsområdeBned­ an). EFG måste anses ha uppfyllt skall-kravet avseende skärmväggens ut­ förande genom att offererat en skärmvägg med tyg på både övre och nedre delen. Det saknas således även på denna grund skäl att bifalla Inputs yr­ kande att EFG:s anbud ska förkastas. FÖRVALTNINGS RÄTTEN I VÄXJÖ DOM Sida 30 3016-11--3023-11, 3041-11, 3043-11, 3785--3786-11 4496--4513- ll Inputs ansökan om överprövning - yrkande att upphandlingen ska göras om Input yrkar i andra hand att upphandlingen ska göras om till följd av otyd­ ligheter i förfrågningsunderlaget. Input har dock inte visat att brister i för­ frågningsunderlaget är så allvarliga att upphandlingen ska göras om. Inputs ansökan om överprövning ska därför avslås. Kinnarps yrkande Kinnarps yrkar att upphandlingen ska göras om för det fall förvaltningsrätten skulle finna att förfrågningsunderlaget ska tolkas som EFG och Input påstår. Förvaltningsrätten har som framgår ovan ansett att Kinnarps anbud ska uteslu­ tas från utvärderingen. Frågan är nu om Kinnarps, såsom vinnande leverantör i det överprövade be­ slutet, äger rätt att framställa yrkande om att upphandlingen ska göras om. Av Högsta förvaltningsdomstolen beslut 7 juni 2011 i mål nr 471-11 fram­ går att om en leverantör i en ansökan om överprövning yrkar att rättelse ska ske på så sätt att en annan leverantör ska uteslutas från ett upphand­ lingsförfarande bör den vinnande leverantören i enlighet med 10 § förvalt­ ningsprocesslagen ges tillfälle att yttra sig över uppgifterna i ansökan. Det­ ta gäller under förutsättning att domstolen överväger att lägga de uppgivna bristerna i det vinnande anbudet till grund för att förordna att anbudet inte får beaktas vid en ny utvärdering. Förvaltningsrätten tolkar Högsta förvaltningsrättens beslut som att Kin­ narps har rätt att få yttra sig över EFG:s och Inputs yrkanden och grunder­ na härför. Så har också skett i målen. Högsta förvaltningsdomstolen har FÖRVALTNINGSRÄTTEN I VÄXJÖ DOM Sida 31 3016-11--3023-11, 3041-11, 3043-11, 3785--3786-11 4496--4513-11 däremot inte uttalat sig om nu aktuell fråga, dvs. om vinnande leverantör får framställa yrkanden i förvaltningsrätten. Vägledande rättspraxis synes saknas. För att Kinnarps ska få framställa yrkanden beträffande tilldelningsbeslutet och upphandlingen i stort måste tilldelningsbeslutet, enligt förvaltningsrät­ tens mening, ha gått Kinnarps emot. Eftersom Kinnarps enligt tilldelnings­ beslutet erhöll kontraktet kan beslutet inte anses ha gått Kinnarps emot, vilket talar för att förvaltningsrätten bör avvisa Kinnarps yrkande om att upphandlingen ska göras om. Vidare bör processekonomiska skäl beaktas. Om vinnande leverantör skul­ le ges rätt att framställa egna yrkanden i förvaltningsrätt riskerar processen att bli tämligen omfattande. Det kan också konstateras att en vinnande leverantör inte bör lida någon rättsförlust om yrkanden inte får framställas i förvaltningsrätten. För det fall en förvaltningsrätt förkastas ett vinnande anbud har leverantören näm­ ligen talerätt i kammarrätt i enlighet med nämnda beslut från Högsta för­ valtningsdomstolen. Sammanfattningsvis finner förvaltningsrätten att Kinnarps, såsom vinnan­ de leverantör, inte bör tillerkännas rätt att framställa yrkanden i förvalt­ ningsrätten. Förvaltningsrätten avvisar därför Kinnarps yrkande att upp­ handlingen ska göras om. Eftersom Kinnarps har givits tillfälle att yttra sig i målen har Kinnarps ta­ gits med som motpart i domshuvudet (ifr. Högsta förvaltningsrättens beslut den 20 december 2011 i mål nr 6288-11). Detta förändrar inte förvaltnings­ rättens bedömning att Kinnarps yrkande ska avvisas. FÖRVALTNINGSRÄTTEN I VÄXJÖ DOM Sida 32 3016-11--3023-11, 3041-11, 3043- 1 1 , 3785--3786-11 4496--4513-1 1 Anbudsområde B I n p u t s a ns ö k a n o m ö v e r p r ö v n i ng - K i n n a r p s a n b u d - p o s i t i o n 1 9 m fl,. Avseende position 19 har kommunerna angett soffa Morgan, tresits, som referensprodukt. I referenskatalogen anges att sitsdjupet är 62 cm. Input anför att soffa Morgan har ett sitsdjup på 62 cm och den av Kinnarps offererade soffan Poker har ett sitsdjup om 51 cm, vilket innebär en avvi­ kelse på 18 procent. Kommunerna anför att produkten inte avviker väsentligt från den efterfrå­ gade produkten och att mått inte framgår av produktspecifikationen. Vidare har kommunerna anfört att den offererade produkten uppfyller ställda funktionskrav. Kinnarps anför att bolaget har offererat en tresitssoffa som med hänsyn till kvalitet, utformning, funktion och materialsammansättning är likvärdig med referenssoffan. Eventuellt sitsdjup är oväsentligt mot bakgrund av vad som efterfrågas. Förvaltningsrätten gör följande bedömning. Av handlingarna i målet framgår att hörnsoffan Morgan har ett sitsdjup om 62 cm och att den av Kinnarps offererade soffan Poker har ett sitsdjup om 51 cm vilket innebär en avvikelse om 18 procent. Det kan i och för sig ifrågasättas om en avvikelse avseende ett mindre betydelsefullt mått ska innebära att ett anbud förkastas. Måhända kan ett sådant förfarande strida mot proportionalitetsprincipen. Å andra sidan ger utformningen av förfråg­ ningsunderlaget i aktuell upphandling knappast utrymme för en bedömning FÖRVALTNINGSRÄTTEN DOM I VÄXJÖ Sida 33 3016-11--3023-11, 3041-11, 3043-11, 3785--3786- 1 1 4496--4513-1 1 av vilka mått som är väsentliga eller inte. Förvaltningsrätten finner att kommunerna brutit mot 1 kap. 9 § LOU genom att utvärdera Kinnarps an­ bud, trots att ett mått för offererade soffa avviker mer än 15 procent från referensprodukten. Skäl att pröva Inputs övriga invändningar mot Kinnarps anbud föreligger därmed inte. Inputs ansökan om överprövning ABA:s anbud- position 44 mfl. Avseende position 44 har kommunerna angivit påklädnadsbänk Flugan som referensprodukt. Input anför att det föreligger brister i ABA:s anbud. Referensprodukten har ljuddämpande matta samt rejäla stödhandtag. Den av ABA offererade bän­ ken har ingen ljuddämpande matta eller stödhandtag. Påklädningsbänken från ABA uppfyller inte kommunernas krav på likvärdighet. Kommunerna anför att det är upp till kommunerna att bedöma vad som är en likvärdig produkt. Förvaltningsrätten gör följande bedömning. Av handlingarna i målen framgår att referensprodukten har stödhandtag och är klädd med ljuddämpande Tapiflex, vilket offererad produkt saknar. Förvaltningsrätten finner att den av ABA offererade påklädnadsbänken avviker - såväl avseende utformning som funktion - från förutsättningarna i förfrågningsunderlaget i så stor utsträckning att kommunerna har brutit mot likabehandlingsprincipen genom att utvärdera ABA:s anbud. FÖRVALTNINGSRÄTTEN I VÄXJÖ DOM Sida 34 3016-11--3023-11, 3041-11, 3043-11, 378.5--3786-11 4496--4513-11 Skäl att pröva Inputs övriga invändningar mot ABA:s anbud därmed före­ ligger inte. Inputs ansökan om överprövning - Lekolars anbud - position 2 Avseende position 2 har kommunerna angivit klädförvaring Sundo som referensprodukt. Kommunerna har i "Frågor och svar" den 24 maj 2011 besvarat frågan vilken bredd (på bänken) som ska offereras genom att ange 90 cm. Lekolar har offererat Sundo sko- och kapphylla, inklusive sittbänk 90 cm bred. Input anför att det föreligger brister i Lekolars anbud därför att kommuner­ na har angett att den efterfrågade bänken ska vara 90 cm bred och att den av Lekolar offererade bänken är 60 cm bred. Den produkt Lekolar offererat avviker således med mer än 15 procent från referensproduktens mått. Vida­ re anför Input att eftersom den offererade artikeln inte finns med på aktuell sida bryter Lekolars anbud mot kommunernas skall-krav. Kommunerna anför att den totala längden på möbeln har bedömts. Förvaltningsrätten gör följande bedömning. Det åligger den leverantör som anser att ett anbud ska förkastas att visa att anbudet företar sådana allvarliga brister att det inte ska utvärderas. Input påstår att den av Lekolar offererade bänken endast är 60 cm bred, men har inte styrkt detta påstående med något underlag. Lekolars anbud kan i detta avseende inte anses strida mot ett skall-krav. Inte heller den omständighe­ ten att offererad produkts artikelnummer inte återfinns på den av kommu- Sida 35 FÖRVALTNINGSRÄTTEN DOM 3016-11--3023-1l, 3041-11, 3043-11, 3785--3786-11 4496--4513-11 nerna anvisade sidan i referenskatalogen innebär att Lekolars anbud strider mot något skall-krav. Vidare kan det ifrågasättas om kommunernas utta­ lande i "Frågor och svar" är ett förtydligande eller om kommunerna tillför ett nytt skall-krav, vilket inte kan anses tillåtet. Sammanfattningsvis kan förvaltningsrätten inte finna att kommunerna genom att utvärdera Lekolars anbud avseende position 2 har brutit mot bestämmelserna i LOU. Jnputs ansökan om överprövning - L ekolars anbud - positionerna 7 och 1 6 Av "Frågor och svar" från den 3juni 2011 framgår bLa. följande. Senast allmängiltiga prislista ska bifogas anbudet. Av den ska pris, artikelnum­ mer/benämning framgå för offererade produkter i nettoprislistan. Med se­ nast allmängiltiga prislista menas att prislistan ska finnas tillgänglig i en offentligt giltig, tryckt katalog alternativt på anbudsgivarens webbshop. Kommunerna har i "Frågor och svar" från den 21 juni 2011 uppgett att i de fall det inte finns möjlighet att bifoga e-katalog är det OK att skicka in ka­ talog via e-post eller post. Input anför avseende positionerna 7 och 16 att Lekolar har offererat pro­ dukter som inte har rätt pris i anbudet. Kommunerna anför att senast allmängiltig prislista har bifogats i anbuden. Förvaltningsrätten gör följande bedömning. Det åligger den leverantör att som anser att ett anbud ska förkastas att visa att anbudet företar sådana allvarliga brister att det inte ska utvärderas. Input har inte visat att prislista saknas eller att felaktigt pris är angivet i nettopris­ listan. Det har därvid inte framkommit att kommunerna genom att utvärde- I VÄXJÖ FÖRVALTNINGSRÄTTEN DOM I VÄXJÖ Sida 36 3016-11--3023-11, 3041-11, 3043-11, 3785--3786-11 4496--4513-11 ra Lekolars anbud avseende positionerna 7 och 16 har brutit mot bestäm­ melserna i LOU. Inputs ansökan om överprövning - Lekolars anbud - position 21 Avseende position 21 har kommunerna angivit hyllsystem Millenium som referensprodukt. Kommunerna har i "Frågor och svar" den 9 juni 2011 uppgett att måttet som ska prissättas är 100x46x118 cm. Lekolar har offe­ rerat öppen hylla Millenium,100x46x118 cm, artikelnummer 34114. Input anför bl.a. följande. Den av Lekolar offererade hyllan Millenium artikelnummer 34114 har måtten 100x46x83 cm. Det är en skillnad på 30 procent vilket vida överstiger kommunernas tillåtna måttavvikelse på 15 procent. - Input hänvisar till produktblad varav framgår att hyllan med artikelnummer 34114 har måtten 100x46x83 cm. Kommunerna anför att Lekolar har angivit att måttet på offererad produkt är 100x46xl18 cm. Förvaltningsrätten gör följande bedömning. Med anledning av vad som anförts i "Frågor och svar" får kommunerna anses ha uppställt ett skall-krav avseende måtten på hyllan. Om offererad hylla avviker med mer än 15 procent från dessa mått ska Lekolars anbud inte utvärderas. Av Lekolars anbud framgår korrekt mått och ett artikelnummer till en mö­ bel. Input har genom utredningen i målet visat att artikelnumret är hänför­ ligt till en möbel som avviker med mer än 15 procent från de mått som kommunerna kräver. Förvaltningsrätten finner emellertid att Lekolar ge- FÖRVALTNINGSRÄTTEN I VÄXJÖ DOM Sida 37 3016-11--3023-11, 3041-11, 3043-11, 3785--3786-11 4496--4513-11 nom att ange korrekt mått för möbeln ifråga får anses uppfyllt skall-kraven. Det kan inte ankomma på kommunerna att kontrollera att artikelnumret på en offererad produkt är korrekt när Lekolar offererat en produkt med be­ gärda mått. Vidare kan det ifrågasättas om kommunerna har rätt att ange ett skall-krav i "Frågor och svar". Sammanfattningsvis finner förvaltnings­ rätten inte att Input har visat att kommunerna har brutit mot Iikabehand­ lingsprincipen genom att utvärdera Lekolars anbud avseende denna posi­ tion. Input har således inte visat att Lekolars anbud ska förkastas. Inputs ansökan om överprövning- sammanfattning Enligt tilldelningsbeslutet har Input placerats först på fjärde plats i utvärde­ ringen av anbudsområde B. Även om förvallningsrätten finner att Kinnarps och ABA:s anbud ska förkastas kommer istället Lekolars anbud att tilldelas upphandlingen i denna del. Härav följer att Input inte kan ha lidit någon skada i den mening som avses i 16 kap. 5 § LOU. Inputs ansökan om över­ prövning av anbudsområde B ska således avslås såvitt avser frågan om ny utvärdering ska göras. Input har i andra hand yrkat att upphandlingen avseende anbudsområde B ska göras om. De invändningar Input har anfört har inte varit hänförliga till det konkurrensuppsökande skedet varför skäl för ingripande enligt LOU i enlighet med detta yrkande inte föreligger. Även i denna del ska således Inputs ansökan om överprövning avslås. FÖRVALTNINGSRÄTTEN DOM I VÄXJÖ Kinna,ps yrkande Sida .38 3016-11--3023-11, 3041-11, 3043-11, 3785--3786-11 4496--4513-11 Förvaltningsrätten har således inte funnit skäl att rätta upphandlingen och det föreligger därmed inte skäl att pröva Kinnarps andrahandsinvändning, avseende anbudsområde B, att upphandlingen ska göras om. Frimekos ansökan om överprövning - anbudens giltighetstid Av punkt 2.2.1 i förfrågningsunderlaget framgår att anbuden ska vara bin­ dande till och med 10 oktober 2011 och för det fall att upphandlingen blir föremål för rättslig prövning och därigenom blir försenad ska anbuden vara giltiga i fyra veckor från det att domen vinner laga kraft. Frimeko har invänt mot att anbuden ska vara giltiga fyra veckor från det att en dom vinner laga kraft i en överprövningsprocess. Förvaltningsrätten kan emellertid inte finna att detta krav är oproportionerligt eller på annat strider mot bestämmelserna i LOU. Skäl att göra om upphandlingen med anled­ ning härav föreligger inte. Frimekos ansökan om överprövning - tillämpad prismodell Vidare har Frimeko invändningar mot tillämpad prismodell. Det åligger den leverantör att som anser att ett anbud ska förkastas att visa att anbudet företar sådana allvarliga brister att det inte ska utvärderas. Enligt förvalt­ ningsrättens mening har Frimeko inte visat på vilket sätt prismodellen skul­ le strida mot LOU eller på vilket sätt den skulle vara otydlig. Skäl att för­ ordna att upphandlingen ska göras om föreligger inte. FÖRVALTNINGSRÄTTEN I VÄXJÖ DOM Sida 39 3016-11--3023-11, 3041-11, 3043-11, 3785--3786-11 4496--4.51.3-11 Frimekos ansökan om överprövning .förändringar av skall-krav Frimeko har invänt mot att det i upphandlingen gjorts förändringar av skall-krav kring produkternas egenskaper och att dessa ändringar är väsent­ liga. Kammarrätten i Jönköping har i dom den 20 september 201 1 i mål nr 1367-11 och 1399-11 uttalat bl.a. följande. En upphandlande myndighet får i regel göra kompletteringar och förtydliganden som handlar om att klargö­ ra tveksamheter eller otydligheter i förfrågningsunderlaget. En komplette­ ring eller ett förtydligande får dock inte innebära en väsentlig förändring. Exempelvis kan en ändring eller tillägg av ett skall-krav ses som en väsent­ lig förändring. Den upphandlande myndigheten får i regel inte tillföra andra krav än de som finns angivna i förfrågningsunderlaget, eftersom det då finns risk att förutsättningarna för upphandlingen ändras. Detta skulle strida mot likabehandlingsprincipen. Om den upphandlande myndigheten anser att nya krav måste ställas kan detta innebära att upphandlingen måste avbrytas och göras om. Förvaltningsrätten delar Frimekos uppfattning att ändringar skett av skall­ krav genom uttalanden i "Frågor och svar". Ändringarna har dock inte in­ neburit att andra krav än de som finns i förfrågningsunderlaget har tillförts. Förvaltningsrätten anser inte att ändringarna är väsentliga, utan gäller en­ dast mindre detaljer i förfrågningsunderlaget. Ändringarna kan således inte anses väsentliga. Inte ens sammantaget kan ändringarna anses vara av så­ dan omfattning att upphandlingen ska göras om på denna grund. Sida 40 FÖRVALTNINGSRÄTTEN DOM 3016-11--3023-11, I VÄXJÖ 3041-11, 3043-11, 3785--3786-11 4496--4513-11 Frimekos ansökan om överprövning sent svar i "Frågor och svar " Slutligen har Frimeko anfört att det är anmärkningsvärt att den sista frågan i "Frågor och svar" besvarades av kommunerna så sent som dagen innan sista anbudsdagen den 29 juni 2011. Förvaltningsrätten konstaterar att det senaste svaret som berör aktuellt anbudsområde publicerades den 23 juni 2011. Anbudsgivaren får därmed anses ha fått skälig tid att inkomma med anbud. Intehellerpådennagrundfinnsskälattförordnaattupphandlingen ska göras om. Frimekos ansökan om överprövning - sammanfattning Sammanfattningsvis konstaterar förvaltningsrätten att Frimeko inte visat att skäl föreligger att göra om upphandlingen. Ansökan om överprövning ska därför avslås. Anbudsområde C Inputs ansökan om överprövning - position 1 3 I nettoprislistan anges avseende position 13 att efterfrågad produkt är mat­ grupp bord+ stolar. Under rubriken mått/färg/material/övriga krav har kommunerna angett följande text. 6-8 platser, bok eller björk, massiv ski­ va, ca 100- 120 x 200 cm, tillgänglig för rullstol. Input anför att kommunerna har efterfrågat ett bord med måtten 100- 120x200cm och Kinnarps har offererat ett bord som har måtten 85x140 cm, vilket innebär att bordets längd avviker med nästan 30 procent från begärd produkt. FÖRVALTNINGSRÄTTEN I VÄXJÖ DOM Sida 41 3016-11--3023-11 , 3041-11, 3043-11, 3785--3786-11 4496--4513-11 Kommunerna anför att det inte finns någon referensprodukt för denna posi­ tion och därmed inga referensmått. I nettoprislistan står cirka 100-120x200 cm vilket innebär att det som efterfrågas är ett cirkamått. Kinnarps anför att det som efterfrågas är en matgrupp med 6-8 platser. Det finns ingen referensprodukt för denna position och den måttuppgift som återfinns i nettoprislistan är endast ett cirkamått. Förvaltningsrätten gör följande bedömning. Förvaltningsrätten konstaterar att i nettoprislistan finns ett mått angivet för bordets storlek. Det är dock angivet som ett cirkamått. Förvaltningsrätten tolkar dock cirkamåttet som att avse bredden på bordet, som anges i inter­ vallet 100- 120 cm. Däremot får måttet 200 cm avseende längden på bor­ det anses vara ett exakt mått, dvs. ett skall-krav. Input påstår att Kinnarps offererat ett bord med måtten 85x140 cm, vilket inte bestritts av kommunerna eller Kinnarps. Längden på det offererade bordet, 140 cm, avviker med 30 procent i förhållande till skall-kravet 200 cm. Skall-kravet i förfrågningsunderlaget som anger att den största tillåtna avvikelsen är 15 procent måste enligt förvaltningsrättens mening även gäl­ la i de fall då det inte finns en referensprodukt, utan måtten finns angivna direkt i nettoprislistan. Kommunerna har brutit mot de grundläggande principerna i 1 kap. 9 § LOU när Kinnarps anbud utvärderades trots att det inte uppfyllde alla skall-krav. Detta har medfört att Input har lidit eller kan komma att lida skada. Förutsättningar föreligger därför att bifalla Inputs ansökan om över­ prövning. Felet har inte påverkat det konkurrensuppsökande skedet och det får då anses tillräckligt att förordna om rättelse. Rättelse ska ske genom att Sida 42 FÖRVALTNINGSRÄTTEN DOM 3016-11--3023-1l, I VÄXJÖ 3041-11, 3043-11 , 3785--3786-11 4496--4513 -11 en ny utvärdering ska göras av kommunerna där anbudet från Kinnarps förkastas och inte ska ingå i utvärderingen avseende anbudsområde C. Jnputs ansökan om överprövning - positionerna 1-5, 9-10 mjl. samt posi­ tionerna6-7, 11, 16-17och32 Input framför vidare invändningar mot positionerna 1-5, 9-10 m.fl. (prislis­ ta), positionerna 6-7 och 11 (bord), positionen 16 (vitrinskåp), position 17 (skänk) samt position 32 (bokhylla). Enligt förvaltningsrättens mening kan Input avseende dessa positioner inte anses ha visat att Kinnarps anbud stri­ der mot något skall-krav eller på annan grund ska uteslutas från utvärde­ ringen. Kinnarps yrkande Förvaltningsrätten har avseende anbudsområde A ovan funnit att skäl före­ ligger att avvisa Kinnarps yrkande om att upphandlingen ska göras om. Skäl att göra en annan bedömning beträffande anbudsområde C föreligger inte. Kinnarps yrkande ska således avvisas. Anbudsområde D Inputs ansökan om överprövning - positionerna 28-29 I nettoprislistan anges avseende position 28 att efterfrågad produkt är fåtölj comfort 1, utan vävplast. Referensprodukt är Swedese möbler, Select få­ tölj. Avseende position 29 anges att efterfrågad produkt är fåtölj comfort 2 med vävplast. FÖRVALTNINGSRÄTTEN DOM I VÄXJÖ Sida 43 3016-11--3023-11, 3041-11, 3043-11, 3785--3786-l l 4496--4513-11 Input anför att kommunerna har efterfrågat fåtöljen Select. Karaktäristiskt för denna fåtölj är att det finns en inbyggd relaxfunktion som gör att fåtöl­ jens ryggstöd kan fällas ner. Den av Kinnarps offererade fåtöljen saknar helt denna fällfunktion och en fåtölj utan relaxfunktion är betydligt billiga­ re att tillverka än en fåtölj med den av kommunerna efterfrågade funktio­ nen. Kommunerna anför att det är upp till kommunerna att bedöma om produk­ ten är minst likvärdig. Kinnarps anför att Input har åberopat en uppgift som man inte kan utläsa varken av nettoprislistan eller av den produktinformation som förfråg­ ningsunderlaget hänvisar till. Hade det varit väsentligt för kommunerna hade det tydligt angivits i nettoprislistan, på samma sätt som andra särskilt efterfrågade egenskaper har angivits. Den av Kinnarps offererade produk­ ten är likvärdig. Förvaltningsrätten gör följande bedömning. Av förfrågningsunderlaget framgår att den efterfrågade produkten ligger till grund för bedömningen av "minst likvärdig produkt". Med "minst lik­ värdig produkt" menas t.ex. produktens kvalitet, utformning, funktion, ma­ terialsammansättning och i de fall det finns angivet i nettoprislistan även färg. När kommunerna anger en specifik produkt som referensprodukt måste därmed leverantörerna kunna räkna med att bl.a. produktens funk­ tion utgör måttstock för bedömning av likvärdig produkt, oavsett om funk­ tionen framgår av förfrågningsunderlaget med tillhörande handlingar eller inte. FÖRVALTNINGSRÄTTEN I VÄXJÖ DOM Sida 44 3016-11--3023-11, 3041-11, 3043-11, 3785--3786-1 1 4496--4513-11 Det är i och för sig inte bestritt att referensprodukten har fällbar rygg. Den­ na funktion får därmed läggas till grund för bedömningen av likvärdig pro­ dukt. Det är inte heller bestritt att den av Kinnarps offererade fåtöljen har en fast rygg. Förvaltningsrätten finner att den offererade fåtöljen avviker i så stor utsträckning avseende såväl funktion som utformning från förut­ sättningarna i förfrågningsunderlaget att kommunerna har brutit mot lika­ behandlingsprincipen genom att utvärdera Kinnarps anbud i denna del. Kommunerna har brutit mot de grundläggande principerna i 1 kap. 9 § LOU när Kinnarps anbud utvärderades trots att det inte uppfyllde alla skall-krav. Detta har medfört att Input har lidit eller kan komma att lida skada. Förutsättningar föreligger därför att bifalla Inputs ansökan om över­ prövning. Felet har inte påverkat det konkurrensuppsökande skedet och det får då anses tillräckligt att förordna om rättelse. Rättelse ska ske genom att en ny utvärdering ska göras av kommunerna där anbudet från Kinnarps förkastas och inte ska ingå i utvärderingen avseende anbudsområde D. lnputs ansökan om överprövning - positionerna 15, 19-20 och 32-33 Input framför vidare invändningar mot positionerna 15 (fällbar stol), posi­ tionerna 19-20 (bord) och positionerna 32-33 (soffbord). Enligt förvalt­ ningsrättens mening kan Input avseende dessa positioner inte anses ha visat att Kinnarps anbud strider mot något skall-krav eller på annan grund ska uteslutas från utvärderingen. Kinnarps yrkande Förvaltningsrätten har avseende anbudsområde A ovan funnit att skäl före­ ligger att avvisa Kinnarps yrkande om att upphandlingen ska göras om. Sida 45 FÖRVALTNINGSRÄTTEN DOM 3016-11--3023-11, I VÄXJÖ 3041-11, 3043-11, 3785--3786-11 4496--4513-11 Skäl att göra en annan bedömning beträffande anbudsområde D föreligger inte. Kinnarps yrkande ska således avvisas. HUR MAN ÖVERKLAGAR, se bilaga 1 (DV 3109/1D LOU) Bertil Idarsson SVERIGES DOMSTOLAR HUR MAN ÖVERKLAGAR - PRÖVNINGSTILLSTÅND D en s o m vill överklaga förvaltningsrättens beslut ska skriva till Kammarrätten i .Jönköping. Skrivelsen ska dock skickas eller lämnas till förvaltningsrätten. Överklagandet ska ha kommit in till förvaltningsrätten inom tre veckor från den dag då klaganden fick del av beslutet. Tiden för överklagandet för offentligpart räknas emellertid från den dag beslutet meddelades. Om sista dagen för överklagandet infaller på lördag, söndag eller helgdag, midsommarafton, julafton eller nyårsafton räcker det att skrivelsen kommer in nästa vardag. För att ett överklagande ska kunna tas upp i kammarrätten fordras att prövningstillstånd meddelas. Kammarrätten lämnar prövningstillstånd om det är av vikt för ledning av rättstillämpningen att överklagandet prövas, anledning förekommer till ändring i det slut vartill förvaltningsrätten kommit eller det annars finns synnerliga skäl att pröva överklagandet. Om prövningstillstånd inte meddelas står förvaltningsrättens beslut fast. Det är därför viktigt att det klart och tydligt framgår av överklagandet till kammarrätten varför man anser att prövningstillstånd bör meddelas. Skrivelsen med överklagande ska innehålla den klagandes namn, personnummer, yrke, postadress och telefonnummer. Dessutom ska adress och telefonnummer till arbetsplatsen och eventuell annan plats där klaganden kan nås för delgivning lämnas om dessa uppgifter inte tidigare uppgetts i målet. Om någon person- eller adressuppgift ändras är det viktigt att anmälan snarast görs till kammarrätten, 2. det beslut som överklagas med uppgift 3. om förvaltningsrättens namn, målnummer samt dagen för beslutet, 4. de skäl som klaganden anger till stöd för begäran om prövningstillstånd, .5. den ändring av förvaltningsrättens beslut som klaganden vill få till stånd, 6. de bevis som klaganden vill åberopa och vad han/hon vill styrka med varje särskilt bevis. Skrivelsen ska vara undertecknad av klaganden eller hans ombud. Adressen till förvaltningsrätten framgår av beslutet. Om klaganden anlitar ombud ska denne sända in fullmakt i original samt uppge sitt namn, adress och telefonnummer. Om någon person- eller adressuppgift ändras, ska Ni utan dröjsmål anmäla ändringen till kammarrätten. I mål om överprövning enligt lagen (2007:1091) om offentlig upphandling eller lagen (2007:1092) om upphandling inom områdena vatten, energi, transporter och posttjänster får avtal slutas innan tiden för överklagande av rättens dom eller beslut har löpt ut. I de flesta fall får avtal slutas när tio dagar har gått från det att rätten avgjort målet eller upphävt ett interimistiskt beslut. I vissa fall får avtal slutas omedelbart. Ett överklagande av rättens avgörande får inte prövas sedan avtal har slutits. Fullständig information finns i 16 kapitlet i de ovan angivna lagarna. Behöver Ni fler upplysningar om hur man överklagar kan Ni vända Er till förvaltningsrätten. DV .3 1 09/ l D LOU 1.