FÖRVALTNINGSRÄTTEN I FALUN DOM 2016-11-23 Meddelad i Falun 1 KONKURRENSVERKET Ann-Louice Jonsson Mål nr 4192--4196-16, 4266-- 4267-16 SÖKANDE '7()11' -11- 23 Avd Byggtec Gävleborg AB, 556698-6146 Ombud: Advokat Nicklas Rydberg Box 171 186 23 Vallentuna MOTPARTER Lr;.; �·�· P 1. Söderhamns kommun (mål nr 4192-16) 2. Bollnäs kommun (mål nr 4193-16) 3. Ovanåkers kommun (mål nr 4194-16) 4. Faxeholmen AB, 556037-1600 (mål nr 4195-16) 5. Söderhamn Nära AB, 556439-6447 (mål nr 4196-16) 6. Älvkarleby kommun (mål nr 4266-16) 7. AB Älvkarlebyhus, 556537-4757 (mål nr 4267-16) Ombud för 1-7: Kommunalförbundet Inköp Gävleborg 826 80 Söderhamn SAKEN Offentlig upphandling FÖRVALTNINGSRÄTTENSAVG ÖRANDE Dnr KSnr Aktbil Dok.Id 177745 Postadress Box45 S-791 21 Falun Besöksadress Kullen 4 Telefon Telefax 023-383 00 00 023-383 00 80 E-post: forvaltningsrattenifalun@dom.se www.forvaltningsrattenifalun.domstol.se Expeditionstid måndag-fredag 08:00-12:00 13:00-16:00 Förvaltningsrätten förordnar att upphandlingen ska rättas på så sätt att an­ budsutvärderingen görs om. FÖRVALTNINGSRÄTTEN DOM 4192--4196-16, IFALUN 4266--4267-16 2 BAKGRUND OCH YRKANDEN M.M. Inköp Gävleborg genomför på uppdrag av de kommuner och kommu­ nalägda bolag som anges i domshuvudet en upphandling av ramavtal avse­ ende "Byggarbeten för Söderhamns kommun, Bollnäs kommun, Ovanåkers kommun, Älvkarleby kommun, Faxeholmen AB, Söderhamn Nära AB och AB Älvkarlebyhus" (ärendenummer 5920). Upphandlingen, som omfattar sju delområden, genomförs enligt vad som anges i upphandlingsföreskrif­ terna genom ett öppet förfarande enligt lagen (2007:1091) om offentlig upphandling (LOU). Tilldelningsbeslut fattades den 26 september 2016 var­ vid andra leverantörer än Byggtec Gävleborg AB antogs. I utvärderingspro­ tokollet anges att anbudet från Byggtec Gävleborg AB förkastas då det inte uppfyller ställda skall-krav. Byggtec Gävleborg AB (Byggtec) ansöker om överprövning och yrkar i första hand att upphandlingen ska rättas på så sätt att Byggtecs anbud inte utesluts utan ingår i utvärderingen och därmed tilldelas ramavtal och i andra hand att upphandlingen görs om. Byggtec anför som grunder för sin ansö­ kan i korthet följande. Byggtec har av misstag inte satt ett kryss i rutan för att kravet i punkten 2.8 uppfylls. Den efterfrågade informationen har dock bifogats anbudet och Byggtec uppfyller därför det ifrågasatta kvalifice­ ringskravet och vad som efterfrågas i anbudsformuläret. Byggtec lider eller riskerar att lida skada till följd av Inköp Gävleborgs felaktiga förkastande av dess anbud. Inköp Gävleborg bestrider bifall till ansökan. SKÄLEN FÖR AVGÖRANDET Förutsättningarförförvaltningsrättensprövning Upphandlande myndigheter ska behandla leverantörer på ett likvärdigt och icke-diskriminerande sätt samt genomföra upphandlingar på ett öppet sätt. Vid upphandlingar ska vidare principerna om ömsesidigt erkännande och 3 FÖRVALTNINGSRÄTTEN DOM 4192--4196-16, 4266--4267-16 proportionalitet iakttas (1 kap. 9 § LOU). Om den upphandlande myndig­ heten har brutit mot de grundläggande principerna i 1 kap. 9 § eller någon annan bestämmelse i denna lag och detta har medfört att leverantören har lidit eller kan komma att lida skada, ska rätten besluta att upphandlingen ska göras om eller att den får avslutas först sedan rättelse har gjorts (16 kap. 6 § LOU). Vadparterna ariför Byggtec framför bl.a. följande. Byggtec har av misstag inte satt ett kryss i rutan "Kravet uppfylls" under punkten 2.8 i anbudet. Den efterfrågade in­ formationen, refererade dokument CV och kursintyg för Per Engblom, har dock bifogats anbudet och Byggtec uppfyller de facto det aktuella kvalifice­ ringskravet och vad som efterfrågas i anbudsformuläret. Vad som anges i utvärderingsprotokollet om att Byggtec inte har accepterat och uppfyllt kva­ lificeringskravet stämmer därför inte. Byggtec har både accepterat och upp­ fyllt kvalificeringskravet och anbudet skulle därmed rätteligen också ha ut­ värderats och tilldelats ramavtal. Det är uppenbart att det uteblivna krysset är en ren felskrivning. Inköp Gävleborg har mot detta invänt bl.a. följande. Byggtecs anbud förkas­ tades vid kvalificeringen då det formellt inte accepterat ett obligatoriskt krav. Anbudsgivare fick genom det webbaserade upphandlingssystemet, i vilket anbud skulle lämnas elektroniskt, tydliga instruktioner så att fullstän­ diga anbud kunde lämnas in. I steget "Anbudsformulär" framgick en sam­ manställning av alla.ställda krav med en grön eller röd "lampa" för att illu­ strera huruvida kravet var uppfyllt eller inte. I anbudsförfarandets samtliga steg, inklusive när anbudet skulle lämnas in och därmed e-signeras, fram­ gick även en tydlig rödmarkerad information om att det fanns obligatoriska krav som inte var markerade som uppfyllda. Anbudsgivare uppmärksamma­ des således tydligt på om anbudet inte uppfyllde ställda krav under samtliga steg i anbudsförfarandet. Då Byggtecs anbud inte var fullständigt, kvalifice- I FALUN 4 FÖRVALTNINGSRÄTTEN DOM 4192--4196-16, !FALUN 4266--4267-16 rades det inte. Det är anbudsgivaren som bär ansvaret för att ett anbud är fullständigt. Förvaltningsrättens bedömning Av likabehandlingsprincipen följer att den upphandlande myndigheten inte får efterge eller bortse från förfrågningsunderlagets obligatoriska krav, s.k. skall-krav. Krav som anges i förfrågningsunderlaget måste således vara upp­ fyllda för att den upphandlande myndigheten ska kunna pröva anbudet. I målet är ostridigt att Byggtec inte har kryssat i rutan "Kravet uppfylls" i nedan angiven punkt i det elektroniska anbudsformuläret. 2.8 i31'(;GARBHSM!l/Ö5A�IORDNA!l� Kompetens hos byggarbetsmiljösatnordnare som anbudsgivare förfogar över för att säkerställa att arbetsmiijölagstiftningen och gällande föreskrifter efterlevs skall styrkas i form utbildningsbevis motsvarande BAS-P och BAS..u samt CV och skc1II bifogas. Utbildningsbevis och CV för de/den tilltänkta byggarbetsmiijösamordnare/-en skall bifogas anbudet. Bifogas inte utbildningsbevis och CV förkastas anbudet. En CV bör minst innehålla: • Den sökandes ålder och kontaktuppgifte1/adressuppgifter elc. • A1·betsmeriter/Yrkeserfarenhet (Tidigare anställningar mm. arbetsuppgifter, företags namn, ort, �verksamhet och tidsperiod.) @'w. Utbildnin9ar och examina • Ev. referenser (ges vanligtvis på begäran) ,syftet med CV �ir att styrka efterfrågad kompetens för arbetsledning och arbetsmiijösarnordning. Refert'rnde dokument: CV Per fogblo111.pdf. CV.doc, Kursintyg Bas-U.pdf, Pt'r EngbJom.pdf Kravet uppfylls: Av ovan angiven punkt i anbudsformuläret kan utläsas att kompetens hos byggarbetsmiljösamordnare ska styrkas i form av utbildningsbevis och CV som ska bifogas. Enligt förvaltningsrättens mening är det inte klarlagt att det förelegat någon skyldighet för Byggtec att kryssa i den aktuella rutan. Av 5 FÖRVALTNINGSRÄTTEN DOM 4192--4196-16, I FALUN 4266--4267-16 utredningen i målet har inte framkommit annat än att samtliga begärda do­ kument i form av CV och utbildningsbevis för den tilltänkta byggarbetsmil­ jösamordnaren har bifogats av Byggtec och att Byggtec således i nära an­ slutning har lämnat information som motsvarar den information som bekräf­ telsen avser. Byggarbetsmiljösamordnare är även namngiven i enlighet med föreskriften AFC/D.1834. Det noteras vidare att Byggtec har kryssat i rutan "Kravet uppfylls" under punkten 2.1 i anbudsformuläret, i vilken det anges att anbudet inte får innehålla reservationer eller andra avvikelser från för­ frågningsunderlagets ovillkorliga förutsättningar, s.k. skallkrav. Förvalt­ ningsrätten finner vid dessa förhållanden att Byggtec har lämnat de uppgif­ ter som krävs enligt förfrågningsunderlaget såvitt gäller byggarbetsmiljö­ samordnare och att Inköp Gävleborg inte har haft fog för att förkasta anbu­ det på den grund som skett. Byggtec har riskerat att lida skada till följd av detta, varför grunderna för ingripande enligt LOU är uppfyllda. Eftersom den konstaterade bristen inte är hänförlig till det konkurrensuppsökande skedet, finner förvaltningsrätten att det är en tillräcklig åtgärd att besluta om ingripande i form av rättelse. Upphandlingen ska således rättas på så sätt att Inköp Gävleborg genomför en ny anbudsutvärdering. HUR MAN ÖVERKLAGAR, se bilaga (DV 3109/1C LOU). Karin Forslund Johansson rådman 000 ,--< 0N. i... � §u 1. 2. 3. 4. det finns anledning att betvivla riktigheten av det slut som förvaltningsrätten har kommit till, det inte utan att sådant tillstånd meddelas går att bedöma riktigheten av det slut som för­ valtningsrätten har kommit till, ;It,Ål,j SVERIGES DOMSTOLAR HUR MAN ÖVERKLAGAR - PRÖVNINGSTILLSTÅND Om Ni vill överklaga förvaltningsrättens beslut ska Ni skriva till Kammarrätten i Sundsvall. Skrivelsen ska dock skickas eller lämnas till förvaltningsrätten. Överklagandet ska ha kommit in till förvalt­ ningsrätten inom tre veckor från den dag då klaganden fick del av beslutet. Om beslutet har meddelats vid en muntlig förhandling, eller det vid en sådan förhandling har angetts när beslutet kommer att meddelas, ska dock överklagandet ha kommit in inom tre veckor från den dag domstolens beslut meddelades. Tiden för över­ klagandet för offentlig part räknas från den dag beslutet meddelades. Om sista dagen för överklagandet infaller på lördag, söndag eller helgdag, midsommarafton, julafton eller nyårsafton räcker det att skrivelsen kommer in nästa vardag. För att ett överklagande ska kunna tas upp i kammarrätten fordras att prövningstillstånd meddelas. Kammarrätten lämnar prövningstill­ stånd om där klaganden kan nås för delgivning. Om dessa uppgifter har lämnats tidigare i målet - och om de fortfarande är aktuella - behöver de inte uppges igen. Om klaganden anlitar ombud, ska ombudets namn, postadress, e­ postadress, telefonnummer till arbetsplatsen och mobiltelefonnummer anges. Om någon person- eller adressuppgift ändras, ska änd­ ringen utan dröjsmål anmälas till kammarrät­ ten. 2. den dom/beslut som överklagas med upp­ gift om förvaltningsrättens namn, målnum­ mer samt dagen för beslutet, 3. de skäl som klaganden anger till stöd för en begäran om prövningstillstånd, 4. den ändring av förvaltningsrättens dom/beslut som klaganden vill få till stånd, 5. de bevis som klaganden vill åberopa och vad han/hon vill styrka med varje särskilt bevis. Adressen till förvaltningsrätten framgår av do­ men/beslutet. I vissa mål får avtal slutas innan tiden för över­ klagande av rättens dom eller beslut har löpt ut. Detta gäller mål om överprövning enligt: • lagen (2007:1091) om offentlig upphandling, • lagen (2007:1092) om upphandling inom områdena vatten, energi, transporter och posttjänster, eller det är av vikt för ledning av rättstillämpning­ en att överklagandet prövas av högre rätt, el­ ler • lagen (2011:1029) om upphandling på för- det annars finns synnerliga skäl att pröva överklagandet. svars- och säkerhetsområdet. I de flesta fall får avtal slutas när tio dagar har gått från det att rätten avgjort målet eller upp­ hävt ett interimistiskt beslut. I vissa fall får avtal slutas omedelbart. Ett överklagande av rättens avgörande får inte prövas sedan avtal har slutits. Fullständig information finns i 16 kapitlet i de ovan angivna lagarna. Behöver Ni fler upplysningar om hur man över­ klagar kan Ni vända Er till förvaltningsrätten. Om prövningstillstånd inte meddelas står för­ valtningsrättens beslut fast. Det är därför viktigt att det klart och tydligt framgår av överklagandet till kammarrätten varför man anser att pröv­ ningstillstånd bör meddelas. Skrivelsen med överklagande ska innehålla 1. Klagandens person-/organisationsnummer, postadress, e-postadress och telefonnummer till bostaden och mobiltelefon. Adress och telefonnummer till klagandens arbetsplats ska också anges samt eventuell annan adress www.domstol.se