2�). MAR. 201l 10:59 Forval t1i1gsralte· 656 NR. 59'.2 S. 2 Sida 1 (S) Avdelning 3 Enhet 32 KONKURRENSVERKET 2014 -03- 2 0 Avd Dnr Jmtsägbar prisbild över hela avtalstiden, som tar hänsyn till livscykel­ kostnader, logistiklösningar och ett miljömässigt hållbart omhändertagande NR. 5912 s. l 1905-14 2�.M.ti.R.2◊1l 11:00 Forvaltni1gsratte� G5G NR.59.2 C:i:; ',..,. j FÖRVALTNINGSRÄTTEN I GÖTEBORG DOM av uttjänt utrustning m.m. Upphandlingsformen konkun:enspräglad dialog ger möjlighet för regionen att nå den mest optimala lösningen genom en mindre detaljerad specifikation. Det ger även möjlighet till atti dialogfonn diskutera olika aspekter av kontraktet innan leverantörerna lämnar sina slutliga anbud. Regionenupplever sedan ganska lång tid tillbaka otillfred­ ställelse med ram.avtal upphandlade på traditionellt vis och vill med den konkurrenspräglade dialogen finna nya vägar för en effektivare IT­ försörjning. En vanligt förekommande situation som regionen i traditionell upphandling inte hittat någon lösning på är exempelvis upphandling av t e l e fo n e r , s o m v i d a vtal s s tarl i n t e l än gr e fmns p å :m a r kn a d e n . T e lrniku t ­ vecklingen har gjort dem obsoleta. En vinnande leverantör kan ha under­ prissatt telefonerna i sitt anbud eftersom det konstateras att de inte längre finns. Då görs överenskommelser om nya modeller, men det finns ingen styrning eller kontroll av att dessa priser är affärsmässiga och i överens­ stämmelse med anbudsvärderingen och tilldelningsbeslutet. Problematiken är likadan vid all upphandling av IT-utrus1ning som har en hög grad av teknikutveckling. Sammanfattningsvis vill regionen med konkurrenspräg­ lad dialog hitta fotmer för styrning till en affärsmässig prissät tning över hela avta.Istiden, som dessutom är i överensstämmelse med anbudsutvärde­ ringen och tilldelningen. Regionen har kot.dgerat anbudsinbjudan så att det inte längre finns något krav på omsättning i upphandlingen. När det gäller angivandeavtilldelningskriterierärvadbolagetanförintekorrektochsan­ nolikt ett missförstånd. Lagens best.ämmelser om konkurrenspräglad dialog kommer att följas. Att hänvisa till andra upphandlingsfonner är inte kor­ rekt. Även att regionen skulle efterfråga specifika varwnärken grundar sig sannolikt också på missforstånd, De angivna produkterna är referenspro­ dukter och naturligtvis godtas likvärdiga produkter från andra tillverkare. Det har inte överträtts några principer som bär upp lagen om offentlig upp­ handling i aktuell upphandling. Sida 4 1 905-14 L"I''vi��••L",n1411,il(t\, F::11,r::.l:ninp'2..tteniGBG J,'1'1" '" FÖRVALTNINGSRÄTTEN DOM I GÖTEBORG OOMSKÄL Tillämpliga bestämmelser m.m. Efter en ansökan av en leverantör som anser sig ha lidit eller kunna komma att lida skada får allmän förvaltningsdomstol överpröva en upphandling (16 kap. 4 § LOU). En upphandlande myndighet fh använda sig av konkurrenspräglad dialog vid tilldelning av ett särskilt komplicerat kontrakt och då öppet eller selek­ tivt upphandlingsförfärande inte medger tilldelning av kontraktet (4 kap. 10 § LOU). Ett kontrakt anses som särskilt komplicerat, om det inte rimligen kan krä­ vas av en upphandlande myndighet att den ska kunna 1 . definiera de prestanda- eller funktionskrav enligt 6 kap. 3 § som kan tillgodose myndighetens behov eller med vilka dess mål kan uppnås, eller 2. ange den rättsliga eller finansiella utfonnningen av ett projekt (4 kap. 1 1 § LOU). Upphandlande myndigheter ska behandla leverantörer på ett likvfu'digt och icke-diskriminerande sätt samt genomföra upphandlingar på. ett öppet sätt. Vid upphandlingar ska vidare principerna om ömsesidigt erkännande och proportionalitet beaktas (1 kap. 9 § tOU). Om den upphandlande myndigheten har brutit mot de grundläggande prin" ciperna i 1 kap. 9 § eller någon annan bestämmelse i LOU och detta har medfö1t att leverantören lidit eller kan komma att lida skada, ska rätten besluta att upphandlingen ska göras om eller att den f'ar avslutas :ilirst sedan rättelse gjorts (16 kap. 6 § LOU). in.5912 s.6 Sida 5 1905-14 Sida 6 FÖRVALTNINGSRÄTTEN DOM 1 905-14 I GÖTEBORG Förvalmingsrättens bedömning Förvaltningsrättens prövning utgör en kontroll av om det finns skäl att in­ gripa mot upphandlingen på grund av att den upphandlande myndigheten har brutit mot de grundläggande principerna eller andra bestämmelser i LOU. Förvaltningsrätten ska endast beakta de grunder som sökanden har :framfört i målet (jfr RÅ 2009 ref. 69). Överprövningen måste inledas med prövningen avseende valet av upp­ handlingsförfärande, eftersom det styr över samtliga delar i upphandlingen. Konkurrenspräglad dialog är avsett att användas vid särskilt komplicerade kontrakt där öppet eller selektivt upphandlingsforfarande inte medger till­ delning av kontraktet. Ett kontrakt anses särsldlt komplicerat om det inte rimligen kan krävas att den Upphandlande myndigheten kan definiera de prestanda- eller funktionskrav som kan tillgodose myndighetens behov. Av förarbetena (prop. 2009/1 0 : 1 80 s. 228) framgår följande. Avsikten är att konkurrenspräglad dialog ska vara en flexibel procedur fur tilldelning av särskilt komplicerade kontrakt när ett öppet eller selektivt förfarande intemedgertilldelningavkontrakt.Förfarandetskabidratill attskapa goda förutsättningar för ett effektivt resursutnyttjande och fönnånliga in­ köpsvillkor för det allmänna. Konkurrenspräglad dialog kommer att kunna användas när det är omöjligt att utforma någon mer exakt specifikation, samt i de fäll n§r det inte går att utforma specifikationer som gör det möj­ ligt att värdera alla lösningar som marknaden kan erbjuda. Förfarandet är möjligt att använda när den upphandlande myndigheten i stort känner till vilket slutresultat som ska uppnås, men där myndigheten inte i förväg kan fastställa hur resultatet ska uppnås på bästa sätt i form av t.ex. finansiering� rätt:sfrågor eller tekniska lösningar. �� LIAR 2') l 1 Forvaltningsratte� G6G Li..=.r,,n. 1..111·•'t)1 NR.59'2 C 8 1905-14 \,, FÖRVALTNINGSRÄTTEN I GÖTEBORG DOM Sida 7 Regionenbarenrimligönskanomattfinnaenupphandlingsfonnsomtill­ låter dem att hitta former för sty.tning till en effektiv och prisvärd upphand­ lingsform inom ett område med snabb teknisk utveckling. Frågan är då om den aktuella upphandlingen lämpar sig för att utföras i en konkurrenspräg­ lad dialog. Det är den upphandlande myndigheten som ska visa att det :fun­ nits skäl i det enskilda fallet att tillämpa det Wldantagsförfarande som kon" kurrenspräglad dialog innebär. KammarrätteniGöteborghar1 den 15mars2013imålnr7024-7026-12), prövatförutsättningarnaförattupphandlamedicinskahörhjälpmedelmed konkurrenspräglad dialog. I det fallet motiverade Kammarrätten sitt ställ­ ningstagande med att det löpande upphandlas hörhjälpmedel med öppna eller selektiva förfaranden, dessa myndigheter torde vara väl förtrogna med produkterna på marknaden p.g.a. det stora antalet hörhjfilpmedel som till­ handahålls och prestanda- och funktionskrav måste kunna anges med till­ räcklig exakthet utifrån marknadskännedomen. Även om upphandlings­ föremålet är av komplicerad teknisk art och utgörs av produkter som går igenom en snabb teknisk utveckling kan det mot den angivna bakgrunden inte rimligen uppfylla förutsättningarna för att fa upphandlas med undan­ tags:förfarandet konkurrenspräglad dialog. Förutsättningarna i ovanstående avgörande och det aktuella målet är till stor del lika. Det rör sig om produkier med snabb teknisk utveckling, men som ändå Upphandlats frekvent sedan länge. Även om den tekniska ut­ vecklingen går fortare och fortare kan torvaltningsrätten inte se hur en konkuo:enspräglad dialog nödvändigtvis skulle reducera eller helt mot­ verkade problem som regionen anger att liknande upphandlingar har. Det finnsgodamöjlighetertillattanpassaupphandlings:filrfarandetinomöppet eller selektivt förfarande och därigenom uppnå det önskade resultatet ge­ nom bLa. krav på produkternas ålder och prestanda m.m. samt att balla avtalstidenrelativtkort.Regionenkaninteanseshavisatattdetfinnsgod- 20. M.4R.201L 1i :02 I,, k!R h9." 11; 1. J L t a g b a r a s k ä l fö r a t t g e n o m fö ra u p p h an d l i n g a v fö r s ö rj n i n g a v I T - tj ä n s t e r genom konkun:enspräglad dialog. De har genom detta förfarande brutit mot bestämmelserna i LOU vilket åtminstone riskerar att skada Saldab, varför det finns skäl att ingripa mot upphandlingen. När det är fråga om brister i det konkurrensuppsökande skedet av upphandlingen kan rättelse inte ske, utan upphandlingen måste göras om. Vid denna utgång saknas anledning att ta ställning till vad Saldab i ö,'l'igt har anfört angående forfrågningsun­ derlaget och förfarandet. Forvallni1g�ratte· G6G FÖRVALTNINGSRÄTTEN DOM ( g Sida8 1 905-14 I GÖTEBORG r� HURMANÖVERKLAGAR,sebilaga 1 (DV3109/1/LOU) e Nilsson/ /Rådman Föredragande i målet har varit foredragandejuristenMariaRydell. 2�LMAR.2:)1L 11:02 Fo rva l t n i 1g s r a t t ! � G5G rd R i::9·" 111.. J ·,L S. ;C • HUR MAN ÖVERKLAGAR � PRÖVNINGSTILLSTÅND Den som vill överklaga ffava.ltn.i.ngsrättcns beslut ska sla:iva till Katnmarrätcen i Göteborg. Skrivelsen ska dock sldcl{as eller lämnas 1ill forvaltningsi:ätteu. Överklagandet ska ha koX))Illit .in till fötvah:omgs:r:ätten inom tte veckor från den d.a.g t:12 klaganden fick del av beslutet Om beslutet har meddelats �d eP. muntlig fö.t:hsndliug, ellet det vid e11 såda.n förhandl.iog har angetts när beslutet kommer att roedddas, ska dock övex:lclagandet ha kommit in inom tre vedor från den dag domstolens beslut meddeladc::s. Tidenföröverklagandetfotoffe.ntligpart;t:liknas fran Qen dag beslutet meddelades. Om sista dagen för övecldagandct infallei: p� lö:r&g, söndag eller helgdag, midson'l!llW.rto:n, julafton elle:c o.yäm.fton ,:iicke.:r det in sk.rivelsai kommer in nästa \•a;cdag. För att ett öve:rklAgande ska kunna tas upp i kaJn.n'l,2.uätteri fo.tdrns att prövning-still.stånd roeddcl1.s. Kammru:rätten lämnar prö'v"nil;gstillståod om l. det finns anle&ing att betvivla dkcigheten av det slut som föl'Vsltningstä.tten har ko)'.Il.IIlit till, 2. det w.te mao. art �ådaot till.stånd meddelas gar att bedöma rilcågheten av det slut som förvaltninguätten hat ko,:nmit till, �- detäravviktfotledniagav rätr.stilliimpninge.n att överklagandet p.tövas a'O' högre tätt, eller 4. d�t annars finns synnexliga skäl att p:cöva. överklagandet. O.m prövningstillsti..